Kształcenie i szkolenie jako siły napędowe strategii lizbońskiej.

REZOLUCJA RADY
z dnia 15 listopada 2007 r.
w sprawie kształcenia i szkolenia jako sił napędowych strategii lizbońskiej

(2007/C 300/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1) Strategiczny cel, który postawiono przed Unią Europejską na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 roku(1), "by gospodarka unijna stała się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką świata opartą na wiedzy, zdolną do utrzymania trwałego wzrostu gospodarczego, zapewniającą lepsze i liczniejsze miejsca pracy oraz większą spójność społeczną", a także specjalny mandat udzielony przez Radę Europejską ministrom edukacji "do podjęcia ogólnych rozważań na temat konkretnych celów stawianych systemom edukacji i do skoncentrowania się przy tym na wspólnych problemach i priorytetach z poszanowaniem narodowej różnorodności".

2) Wspólne cele, które znalazły się w szczegółowym programie prac przyjętym na posiedzeniu Rady Europejskiej(2) w Barcelonie w marcu 2002 roku, dotyczącym realizacji celów stawianych europejskim systemom kształcenia i szkolenia (program prac "Edukacja i szkolenie 2010"), oraz opracowanie otwartej metody koordynacji, która dała perspektywę dalszej unijnej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

3) Rezolucję Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie(3), w której zwrócono się do państw członkowskich o propagowanie uczenia się wszystkich przez całe życie oraz o opracowanie i realizowanie w tym celu kompleksowych i spójnych strategii.

4) Śródokresową ocenę strategii lizbońskiej przeprowadzoną przez Radę Europejską wiosną 2005 roku, a w szczególności przyjęte następnie zintegrowane wytyczne na okres 2005-2008, w których wezwano do zwiększenia inwestycji w kapitał ludzki oraz do dostosowania systemów kształcenia i szkolenia do nowych wymagań w zakresie kompetencji(4).

5) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 14 listopada 2006 r. w sprawie skuteczności kształcenia i szkolenia oraz równego dostępu do nich, w których podkreślono, że opracowanie dobrych jakościowo, skutecznych i ogólnodostępnych systemów kształcenia i szkolenia w istotny sposób przyczynia się do zmniejszenia ryzyka bezrobocia, wykluczenia społecznego i marnotrawienia potencjału ludzkiego w nowoczesnej gospodarce opartej na wiedzy(5).

6) Konkluzje przyjęte na posiedzeniu Rady Europejskiej wiosną 2007 roku(6), w których podkreślono, że kształcenie i szkolenie są warunkiem dobrego funkcjonowania trójkąta wiedzy (edukacja - badania - innowacje) i odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu wzrostu gospodarczego i liczby miejsc pracy.

ODNOTOWUJĄC ostatni komunikat Komisji(7), w którym oceniono pierwsze trzy lata realizacji zmienionej strategii lizbońskiej służącej zwiększaniu wzrostu, konkurencyjności i innowacyjności i w którym ustalono kilka kluczowych wyzwań na przyszłość.

CHCĄC dopilnować, by niezastąpiona rola, jaką w strategii lizbońskiej odgrywają kształcenie i szkolenie w kontekście uczenia się przez całe życie, została w pełni doceniona; chcąc wnieść wkład w mające się wkrótce pojawić wnioski w sprawie kolejnego cyklu strategii lizbońskiej oraz chcąc wypracować silniejsze powiązania między tym cyklem a związanym z nim programem prac "Edukacja i szkolenie 2010".

CHCĄC RÓWNIEŻ zaakcentować, że kształcenie i szkolenie mają udział nie tylko w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, lecz także w stawianiu czoła innym wyzwaniom stojącym przed społeczeństwami europejskimi, np. rosnącej globalizacji, ewoluującym tendencjom demograficznym i migracji, postępowi technologicznemu, zmianom klimatu oraz zrównoważonemu rozwojowi.

PODKREŚLA, że:

1) Kształcenie i szkolenie są jednym z wierzchołków trójkąta wiedzy oraz istotnym źródłem szerokich zasobów umiejętności i kreatywności, na których opierają się badania i innowacyjność. Stanowią podstawę, od której zależy przyszły wzrost Europy oraz dobrobyt jej obywateli.

2) Kompleksowe i spójne strategie uczenia się przez całe życie należy realizować w sposób skuteczny i gwarantujący równość szans; należy przy tym propagować wybitne osiągnięcia, innowacyjność i kreatywność. Systemy kształcenia i szkolenia powinny nie tylko stać się podstawą większej konkurencyjności gospodarczej i większych szans na zatrudnienie, lecz także powinny zapewnić większą spójność społeczną, zrównoważony rozwój, samorealizację i aktywniejszy udział obywateli w życiu społecznym.

3) Do skutecznych sposobów na to, aby obywatele stali się lepiej wykwalifikowani, a tym samym zyskali większą zdolność do aktywnego uczestnictwa w rozwoju społecznym i gospodarczym, należą: zapewnianie lepszego kształcenia we wczesnym dzieciństwie, zachęcanie do zdobywania kluczowych kompetencji, zwiększanie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego, rozwijanie poradnictwa dostępnego przez całe życie, zwiększanie dostępu do szkolnictwa wyższego i do dalszego kształcenia oraz podnoszenie ich jakości, upowszechnianie kształcenia osób dorosłych oraz podwyższanie jakości kształcenia nauczycieli.

4) Ponieważ osoby uczące się pochodzą z coraz bardziej zróżnicowanych środowisk, kształcenie i szkolenie stanowią istotną metodę pozwalającą włączać się w europejskie systemy gospodarcze i społeczne oraz propagować dialog międzykulturowy.

5) Ogólne warunki uczenia się przez całe życie można poprawić przez wspieranie rozwoju organizacji i partnerstw edukacyjnych skupiających zainteresowane strony i pracodawców, przez rozwijanie infrastruktury umożliwiającej kształcenie się za pośrednictwem nośników elektronicznych (e-learning), przez badanie zapotrzebowania na określone umiejętności, uznawanie wyników nauczania i zapewnianie poradnictwa dostępnego przez całe życie, a także przez szukanie ewentualnych nowych sposobów finansowania.

ZWRACA SIĘ ZATEM DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, by w ramach swoich kompetencji:

1) Zwróciły uwagę na znaczenie kształcenia i szkolenia dla strategii lizbońskiej, w szczególności przez zaznaczenie - w tej części zintegrowanych wytycznych na rzecz wzrostu i zatrudnienia, która jest poświęcona konkurencyjności - że wraz z badaniami i innowacyjnością zajmują one w trójkącie wiedzy kluczowe miejsce, oraz przez podkreślenie - w tej części wytycznych, która jest poświęcona zatrudnieniu - że uczenie się przez całe życie jest niezbędne do zapewnienia obywatelom Europy udanego i pełnego uczestnictwa w gospodarce opartej na wiedzy oraz do rozwijania wśród wszystkich grup, w tym grup zagrożonych wykluczeniem, potrzebnej wiedzy, umiejętności i kompetencji.

2) Podkreślały, że kształcenie i szkolenie nie tylko przyczyniają się do upowszechaniania zatrudnienia, konkurencyjności i innowacyjności, lecz także sprzyjają spójności społecznej, aktywności obywatelskiej, samorealizacji oraz stawianiu czoła innym wyzwaniom, przed którymi obecnie stoją społeczeństwa europejskie.

3) Zadbały o powiązanie polityki kształcenia i szkolenia z polityką w innych dziedzinach, takich jak badania, przedsiębiorczość i innowacyjność, społeczeństwo informacyjne, zatrudnienie, sprawy społeczne, młodzież, kultura, zdrowie, migracje i stosunki zewnętrzne; by pogłębiały współpracę między Radą ds. Edukacji a innymi składami Rady oraz by rozważyły sposoby dokładniejszego uwzględniania opinii zainteresowanych stron.

4) Wzmocniły strategiczną rolę Rady ds. Edukacji w stosowaniu otwartej metody koordynacji w dziedzinie kształcenia i szkolenia, przede wszystkim przez uwzględnianie uzyskiwanych wyników podczas wypracowywania polityki europejskiej i krajowej oraz przez tworzenie solidnych podstaw wiedzy na użytek polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

5) Zadbały o wyraźne powiązania programu prac "Edukacja i szkolenie" z zintegrowanymi wytycznymi na rzecz wzrostu i zatrudnienia i jednocześnie usprawniły współpracę państw członkowskich z Komisją w tym zakresie, a w odniesieniu do programu prac po roku 2010 - kontynuowały rozważania nad jego głównymi priorytetami i nad sposobami wypracowania bardziej zintegrowanego podejścia do kształcenia i szkolenia w kontekście uczenia się przez całe życie.

______

(1) SN 100/1/00 REV 1.

(2) Dz.U. C 142 z 14.6.2002, str. 1.

(3) Dz.U. C 163 z 9.7.2002, str. 1.

(4) Zalecenie Rady 2005/601/WE w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008) oraz decyzja Rady 2005/600/WE w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich.

(5) Dz.U. C 298 z 8.12.2006, str. 3.

(6) Dok. 7224/07, pkt 15.

(7) COM (2007) 581 wersja ostateczna - komunikat Komisji zatytułowany: Europejskie zadanie: osiągnąć sukces w epoce globalizacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024