Pomoc państwa C 18/07 (ex N 874/06) - Pomoc szkoleniowa na rzecz DHL LeipzigZaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 213/07)
(Dz.U.UE C z dnia 12 września 2007 r.)
Pismem z dnia 27 czerwca 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy szkoleniowej, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Wspólnot Europejskich na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
B-1049 Brussels
Faks (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Planowana pomoc na rzecz DHL w Lipsku, Niemcy, została zgłoszona Komisji dnia 21 grudnia 2006 r.
OPIS
Beneficjentem pomocy jest firma DHL, działająca w sektorze przesyłek ekspresowych, której jedynym właścicielem jest Deutsche Post AG. DHL prowadzi obecnie budowę nowego centrum dostaw i transportu lotniczego w Lipsku-Halle, które ma być oddane do użytku do końca października 2007 r. Centrum dostaw i transportu lotniczego jest prowadzone przez firmy DHL Hub Leipzig GmbH i European Air Transport Leipzig GmbH.
Władze niemieckie zamierzają przyznać pomoc szkoleniową w wysokości 7,753 mln EUR, przy czym koszy kwalifikowane ogółem wynoszą [(10-15)](*) mln EUR. Szkolenie dotyczy pewnych grup pracowników, takich jak obsługa naziemna w transporcie lotniczym (tzw. Ramp Agents II), pracownicy ochrony, mechanicy dokonujący przeglądu przed lotem i mechanicy pracujący na płycie lotniska. Program szkolenia obejmuje głównie szkolenie ogólne i niektóre szkolenia specjalistyczne.
OCENA
Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy przewidywana pomoc spełnia warunki rozporządzenia Komisji (WE) nr 68/2001 i art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Z jednej strony Komisja nie jest pewna, czy koszty kwalifikowalne obejmują również godziny produkcyjne. Z drugiej strony Komisja ma powody aby przypuszczać, że beneficjenci musieliby przeszkolić swoich pracowników również przy braku pomocy, ze względu na następujące fakty: po pierwsze, w związku z inwestycjami
poczynionymi w centrum logistycznym w Lipsku, Niemcy, firma DHL musi zatrudnić nowych pracowników aby móc rozpocząć działalność; po drugie, szkolenia te, w dużym stopniu będące szkoleniami ogólnymi, wydają się w większości dotyczyć kwestii technicznych i są zasadniczo natychmiastowo niezbędne, by umożliwić funkcjonowanie centrum przeładunkowego; po trzecie, posiadanie pewnych kwalifikacji i świadectw wydaje się być wymogiem prawnym; po czwarte, znalezienie w pełni przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników transportu lotniczego na rynku europejskim wydaje się być raczej trudne; i wreszcie zlecanie usług podwykonawcom nie wydaje się być opcją korzystną finansowo.
PODSUMOWANIE
Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
______
(*) Informacje poufne
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
grafika