Konferencja Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC) - Wkład wniesiony przez XXXVII COSAC - Berlin, 13-15 maja 2007 r.

Konferencja Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC)

Wkład wniesiony przez XXXVII COSAC

Berlin, 13-15 maja 2007 r.

(2007/C 206/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2007 r.)

1. Przyszłość Europy

1.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Prezydencji poczynione w celu zgromadzenia rządów wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej i przedstawicieli instytucji europejskich w Berlinie z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich. COSAC odnotowuje znaczenie deklaracji berlińskiej i wyraża nadzieję, że będzie ona stanowić długotrwały, pozytywny bodziec dla integracji europejskiej. COSAC wzywa parlamenty krajowe do przyczynienia się do podniesienia świadomości o istnieniu tego dokumentu.

1.2 COSAC z zadowoleniem przyjmuje działania Prezydencji niemieckiej mające na celu ponowne włączenie traktatu konstytucyjnego do agendy europejskiej. Debata nad tą kwestią wejdzie w decydującą fazę wraz ze sprawozdaniem, jakie Prezydencja niemiecka złoży w czerwcu Radzie Europejskiej. COSAC docenia zdecydowane stanowisko Prezydencji popierające dokonanie ustaleń instytucjonalnych przed wyborami europejskimi w 2009 r.

1.3 COSAC popiera pomysł zwołania w drugiej połowie roku konferencji międzyrządowej z jasnym mandatem i harmonogramem. Celem konferencji byłoby wypracowanie rozwiązania, które niezależnie od prezentacji, odznaczałoby się zdecydowanym poszanowaniem treści i celów Traktatu ustanawiającego konstytucję dla Europy. Rozwiązanie takie powinno uwzględniać i zawierać odpowiedź na problemy, na które zwracano uwagę w niektórych państwach członkowskich, a także wspierać demokrację, przejrzystość i efektywność procesu podejmowania decyzji oraz ochronę praw obywateli. Należy ponadto podjąć wyzwania związane ze zmianą klimatu i bezpieczeństwem energetycznym. COSAC oczekuje, że parlamenty krajowe oraz Parlament Europejski będą dalej w pełni angażowane, a ich poglądy uwzględniane w należyty sposób. COSAC podkreśla, że wszystkie ustalenia instytucjonalne muszą brać pod uwagę istotną rolę, jaką parlamenty krajowe odgrywają w integracji europejskiej i procesie formułowania polityki europejskiej. Ich przyszła rola musi być przynajmniej równa roli przewidzianej w traktacie konstytucyjnym. Należy utrzymać, a także lepiej i efektywniej realizować załączony do traktatu konstytucyjnego Protokół w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej oraz Protokół w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności, jak również nowy system, w oparciu o który Komisja przekazuje wszystkie wnioski bezpośrednio do parlamentów krajowych, wzywa je do zajęcia stanowiska w celu usprawnienia procesu formułowania polityki i udziela pisemnej odpowiedzi na te stanowiska.

1.4. COSAC odnotowuje, że Parlament Europejski planuje organizację spotkania z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego (Agora) i proponuje wspólne posiedzenia parlamentarne parlamentów krajowych i Parlamentu Europejskiego w celu wymiany poglądów i oceny szczytu Rady Europejskiej, a także perspektyw reformy traktatowej w trakcie oczekiwanej Konferencji Międzyrządowej.

2. Współpraca z Komisją Europejską i Radą

2.1 Nowy mechanizm, w oparciu o który Komisja bezpośrednio przekazuje parlamentom krajowym wszystkie nowe wnioski i dokumenty konsultacyjne, jest z zadowoleniem przyjmowany przez parlamenty krajowe jako wartość dodana. W celu poprawy tych ustaleń COSAC wzywa do wprowadzenia standardowej procedury przedstawiania dokumentów konsultacyjnych Komisji. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji ukierunkowane na przedstawianie parlamentom krajowym uzasadnionych odpowiedzi na ich uwagi i dalsze wyjaśnianie wniosków. COSAC wzywa Komisję do udzielania odpowiedzi na oświadczenia parlamentów krajowych w ciągu dwóch miesięcy i do podejmowania widocznych działań w sytuacji, gdy znaczna liczba parlamentów krajowych zgłasza zastrzeżenia do konkretnego wniosku, uzasadniając je w porównywalny sposób. COSAC doceniłby dalsze wyjaśnienia dotyczące systemu, w ramach którego Komisja zamierza reagować na oświadczenia parlamentów krajowych. Ponadto COSAC podkreśla wagę tego, by dokumenty konsultacyjne Komisji były tłumaczone na wszystkie języki urzędowe.

2.2 COSAC wzywa Komisję do podtrzymywania wysiłków w zakresie lepszego objaśniania wniosków w odniesieniu do zasady pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z wytycznymi Protokołu w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności zawartego w traktacie amsterdamskim. Parlamenty krajowe z zadowoleniem przyjęłyby również wyjaśnienia dotyczące wyboru podstawy prawnej.

2.3 COSAC zachęca parlamenty krajowe do zamieszczania ich wniosków dotyczących szczegółowych środków UE na stronie internetowej IPEX w celu rozwoju wymiany poglądów między parlamentami krajowymi. Odpowiedzi Komisji na oświadczenia parlamentów krajowych powinny być też dostępne dla innych parlamentów krajowych. COSAC wzywa Komisję do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX korespondencji z parlamentami krajowymi.

2.4. COSAC wzywa Radę do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX wniosków państw członkowskich wchodzących w zakres drugiego i trzeciego filara, w szczególności wszelkich wniosków legislacyjnych czy inicjatyw dotyczących ustanowienia obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, co może mieć bezpośredni wpływ na prawa i wolności jednostek.

3. Roczna strategia polityczna Komisji Europejskiej na 2008 r.

COSAC podkreśla znaczenie, jakie dla parlamentów krajowych ma informowanie ich o projektach politycznych Komisji na wczesnym etapie. COSAC oczekuje, że po oświadczeniu Komisji dotyczącym podjęcia zasadniczego dialogu z parlamentami krajowymi w sprawie jej priorytetów politycznych nastąpią konkretne działania, także w ramach COSAC. COSAC chciałby, by przy formułowaniu programu legislacyjnego i programu prac na 2008 r. Komisja wzięła pod uwagę stanowiska parlamentów krajowych.

4. Zmiany klimatyczne i ochrona klimatu - rola UE

4.1 Zmiany klimatyczne stały się kluczowym problemem publicznym w Europie. COSAC popiera wyodrębnienie zintegrowanej polityki klimatu i polityki energetycznej Unii Europejskiej, która powinna zapewniać trwały rozwój w odniesieniu do środowiska naturalnego, stymulować wzrost gospodarczy UE i wspierać jej konkurencyjność w świecie.

4.2 COSAC podkreśla, że UE jest zdecydowana objąć wiodącą rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte na wiosennym szczycie Rady Europejskiej w 2007 r. porozumienie w sprawie spójnej polityki w dziedzinie ochrony klimatu oraz energetyki. COSAC popiera zobowiązanie UE w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. o 20 % i z zadowoleniem przyjmuje gotowość zwiększenia tego celu do 30 %, zakładając że kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnej redukcji emisji, zaś bardziej zaawansowane gospodarczo kraje rozwijające się wniosą wkład adekwatny do ich odpowiedzialności i możliwości. COSAC zachęca instytucje UE do zajęcia proaktywnego stanowiska w negocjacjach dotyczących międzynarodowego systemu w zakresie klimatu, który zastąpi protokół z Kioto.

5. Wymiar wschodni - Rosja, Europa Wschodnia, Azja Środkowa

5.1 COSAC podkreśla znaczenie poszerzenia europejskiego obszaru bezpieczeństwa, stabilizacji i dobrobytu. COSAC z zadowoleniem przyjmuje zatem wysiłki ukierunkowane na zwrócenie szczególnej uwagi na stosunki UE z jej sąsiadami na Wschodzie oraz z Azją Środkową, tak aby zapewnić dobrobyt i demokrację w tych regionach.

5.2 COSAC zachęca państwa członkowskie Unii Europejskiej do prowadzenia europejskiej polityki sąsiedztwa w bardziej spójny i jednolity sposób przy pełnym wykorzystaniu instrumentów i doświadczenia Rady Europy. COSAC podkreśla potrzebę wzmocnienia europejskiej polityki sąsiedztwa w celu stopniowego podnoszenia wschodnich sąsiadów UE na polityczny i gospodarczy poziom porównywalny z poziomem Unii.

5.3 COSAC podkreśla znaczenie stabilizacji i bezpieczeństwa na Ukrainie dla całego regionu, a także konieczność zdecydowanego i długoterminowego zaangażowania się UE we współpracę z Ukrainą. COSAC wzywa wszystkich polityków uczestniczących w niedawnym kryzysie politycznym do podjęcia wszelkich możliwych wysiłków mających na celu wypracowanie wspólnego rozwiązania.

5.4 COSAC uznaje potrzebę polepszenia współpracy regionalnej, w szczególności w regionie Morza Czarnego, z którym od momentu przystąpienia Rumunii i Bułgarii UE posiada wspólne granice. Region ten posiada ogromny potencjał dla współpracy gospodarczej i wzrostu.

5.5 COSAC podkreśla strategiczne znaczenie Azji Środkowej i wzywa do opracowania strategii UE na rzecz Azji Środkowej w celu wprowadzenia stabilizacji, pokoju i dobrobytu w całym regionie Morza Kaspijskiego.

5.6 Pragnąc, aby dialog między Unią Europejską a Rosją nabrał rzeczywistego impetu, COSAC wyraża nadzieję, że na szczycie w Samarze w dniu 18 maja 2007 r. usunięte zostaną wszystkie przeszkody dotyczące negocjacji umowy o partnerstwie i współpracy między Unią Europejską a Federacją Rosyjską. COSAC z głębokim zaniepokojeniem śledził wydarzenia, jakie w ostatnich kilku tygodniach miały miejsce w Moskwie, Sankt Petersburgu i Niżnym Nowogrodzie. COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednak piątą rundę konsultacji w sprawie praw człowieka między Unią Europejską a Federacją Rosyjską w dniu 3 maja 2007 r. COSAC wzywa do prowadzenia jednolitej europejskiej polityki wobec Rosji w oparciu o zasadę solidarności państw członkowskich UE w ich stosunkach z Rosją, przy czym podstawą dialogu UE-Rosja jest zdecydowana obrona praw człowieka i wartości demokratycznych.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024