Zm.: zalecenie EBC/2004/16 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych.

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 31 maja 2007 r.
zmieniające zalecenie EBC/2004/16 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych

(EBC/2007/4)

(2007/C 136/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2007 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5, ust. 1,

a także mając na uwadze co następuje:

(1) Art. 5 ust. 1, zdanie pierwsze Statutu zobowiązuje EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), do zbierania, od właściwych władz innych niż KBC albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, informacji statystycznych niezbędnych do realizacji przez EBC zadań ESBC. Art. 5, ust. 1, zdanie drugie stanowi, że w tym celu EBC współpracuje z instytucjami lub organami Wspólnoty, z właściwymi władzami państw członkowskich lub państw trzecich oraz organizacjami międzynarodowymi.

(2) Informacje niezbędne do spełnienia wymogów EBC w dziedzinie statystyki bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej mogą być zbierane lub sporządzane przez właściwe władze inne niż KBC. Niektóre zatem z zadań, które mają być podjęte w celu spełnienia tych wymogów, stwarzają konieczność współpracy między EBC lub KBC i takimi właściwymi władzami, zgodnie z art. 5, ust. 1 Statutu. Art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1) zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz do pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu.

(3) Wraz z przyjmowaniem przez kolejne państwa członkowskie waluty euro, konieczne będzie wyliczanie szeregów historycznych agregatów dla strefy euro w jej nowym składzie w zakresie zarówno bilansu płatniczego (w tym rachunku bieżącego skorygowanego o czynniki sezonowe) jak też międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Dlatego też potrzebne będą pewne zmiany zalecenia EBC/2004/16 z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych(2), wprowadzane w celu uwzględnienia poszerzania strefy euro w odniesieniu do przekazywania danych historycznych. Okres, za który wymagane są dane historyczne, może być poddany ponownej ocenie do roku 2010. W przypadku Irlandii i Włoch, takie dane powinny być objęte sprawozdaniami przekazywanymi przez adresatów niniejszego zalecenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

Artykuł  1

Załączniki I, III, IV oraz VII do zalecenia EBC/2004/16 podlegają zmianom odpowiednio zgodnie z treścią załączników I, II, III oraz IV do niniejszego zalecenia.

Artykuł  2

Adresaci

Niniejsze zalecenie adresowane jest do Central Statistics Office (CSO) w Irlandii oraz Ufficio Italiano dei Cambi (UIC) we Włoszech.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, w dniu 31 maja 2007 r.

Za Radę Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(2) Dz.U. C 292 z 30.11.2004, str. 21.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do zalecenia EBC/2004/16 wprowadza się następujące zmiany:

1. Ustęp 1.6 otrzymuje brzmienie:

"Od marca 2008 r., począwszy od danych na koniec stycznia 2008 r. w odniesieniu do transakcji oraz danych na koniec 2007 r. w odniesieniu do stanów, systemy gromadzenia danych dotyczących inwestycji portfelowych powinny być zgodne z jednym z modeli określonych w tabeli załącznika VII. KBC mogą stopniowo wprowadzać wybrany model w celu osiągnięcia docelowego zakresu określonego w załączniku VII najpóźniej do marca 2009 r. w odniesieniu do danych o stanach występujących na koniec grudnia 2008 r."

2. Dodaje się punkt 1.7 na końcu ustępu 1:

"1.7. a) W odniesieniu do państwa członkowskiego, które przyjmie walutę euro w dniu 1 stycznia 2007 r. lub po tej dacie, zarówno KBC tego państwa członkowskiego jak i KBC wszystkich pozostałych uczestniczących państw członkowskich przekazują do EBC, w chwili przyjęcia przez to państwo członkowskie waluty euro, dane historyczne zgodnie z wymogami określonymi w tabelach 1-8 załącznika III w celu umożliwienia wytworzenia agregatów statystycznych obejmujących strefę euro w jej nowym składzie. KBC przekazują dane historyczne za okresy wyszczególnione poniżej, z wyjątkiem podziałów wymienionych w tabeli 13, dla których zakres przekazania danych określono w tej tabeli. Wszystkie dane historyczne mogą być przygotowane w oparciu o najlepsze dostępne oszacowania.

i) Jeżeli państwo członkowskie, które przyjmuje walutę euro przystąpiło do UE przed majem 2004 r. dane historyczne obejmują co najmniej okres od 1999 r.

ii) Jeżeli państwo członkowskie, które przyjmuje walutę euro przystąpiło do UE w maju 2004 r. dane historyczne obejmują co najmniej okres od 2004 r.

iii) Jeżeli państwo członkowskie, które przyjmuje walutę euro przystąpiło do UE po maju 2004 r. dane historyczne obejmują co najmniej okres od dnia przystąpienia do UE.

b) Jeśli dane historyczne, o których mowa w lit. a), nie obejmują obserwacji miesięcznych za okres pięciu lat dla każdej z czterech głównych pozycji rachunku bieżącego bilansu płatniczego, a mianowicie towarów, usług, dochodów i transferów bieżących, wówczas KBC zapewniają, iż przekazane przez nie dane zawierają te obserwacje."

3. Punkt 2.6 otrzymuje następujące brzmienie:

"Dane o transakcjach i stanach dla dłużnych papierów wartościowych w podziale według waluty emisji przekazywane są do EBC w terminie sześciu miesięcy po zakończeniu okresu, którego dane dotyczą."

4. Dodaje się następujący nowy punkt 4.4a:

"4.4a. Zezwala się na przekazanie najlepszych oszacowań dla następujących podziałów tabeli 2 załącznika III:

a) podział dochodów od innych inwestycji: I C 2.3.1-C 2.3.3 i pozycje Memo 1-4;

b) podział transferów bieżących: I D 1.1-D 1.8 i D 2.2.1-D 2.2.11; oraz

c) podział transferów kapitałowych: II A.1 i A.2."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku III do zalecenia EBC/2004/16 wprowadza się następujące zmiany:

1. Tabela 2 zostaje zastąpiona przez poniższą tabelę:

"Tabela 2

Kwartalne krajowe komponenty bilansu płatniczego strefy euro(1)

Przychody Rozchody Netto
I. Rachunek bieżący
A. Towary zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
B. Usługi zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
C. Dochody
1. Wynagrodzenie pracowników zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2. Dochody od inwestycji
2.1. Inwestycje bezpośrednie zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.1.1. Dochody od kapitału zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.1.1.1. Dywidendy i podzielone zyski zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.1.1.2. Reinwestowane zyski i niepodzielone zyski zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.1.2. Dochody od należności (odsetki) zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2. Inwestycje portfelowe zewnętrzne krajowe
2.2.1. Dochody od kapitału zewnętrzne krajowe
2.2.2. Dochody od należności (odsetki) zewnętrzne krajowe
2.2.2.1. Obligacje zewnętrzne krajowe
2.2.2.2. Instrumenty rynku pieniężnego zewnętrzne krajowe
2.3. Pozostałe inwestycje zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.3.1. Odsetki zgodnie z BPM5 (nie skorygowane o FISIM(2)) zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.3.2. Rezerwy na nieuregulowane roszczenia zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.3.3. Pozostałe zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
Memo:
1. dochody od inwestycji - odsetki zgodnie z SNA93(3) (skorygowane o FISIM) zewnętrzne
2. wartość FISIM zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3. dochody od inwestycji - odsetki zgodnie z BPM5 (nie skorygowane o FISIM) zewnętrzne
4. dochody od inwestycji - inne niż odsetki zewnętrzne
D. Transfery bieżące zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.1. podatki od produktów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.2. inne podatki od producentów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.3. dotacje do produktów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.4. inne dotacje dla producentów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.5. podatki od dochodu, majątku, itp. zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.6. składki na ubezpieczenia społeczne zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.7. świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych inne niż w naturze zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1.8. pozostałe transfery bieżące sektora rządowego zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.1. wynagrodzenia pracowników zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2. pozostałe transfery zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.1. podatki od produktów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.2. inne podatki od producentów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.3. dotacje do produktów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.4. inne dotacje dla producentów zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.5. podatki od dochodu, majątku, itp. zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.6. składki na ubezpieczenia społeczne zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.7. świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych inne niż w naturze zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.8. składki ubezpieczenia innego niż na życie netto zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.9. roszczenia z tytułu ubezpieczenia innego niż na życie zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.10. pozostałe transfery bieżące pozostałych sektorów nie zaliczone do innych pozycji zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2.2.11. korekta z tytułu zmiany udziałów netto gospodarstw domowych w rezerwach funduszy emerytalnych zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
II. Rachunek kapitałowy zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
A. Transfery kapitałowe zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
1. podatki od kapitału zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
2. dotacje inwestycyjne i inne transfery kapitałowe zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
B. Nabycie/sprzedaż nieprodukcyjnych aktywów niefinansowych zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
Aktywa netto Pasywa netto Netto
III. Rachunek finansowy
1. Inwestycje bezpośrednie zewnętrzne
1.1. Za granicą zewnętrzne
1.1.1. Wniesienie/wycofanie udziału zewnętrzne
1.1.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.1.2. Reinwestowane zyski zewnętrzne
1.1.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.1.3. Pozostały kapitał zewnętrzne
1.1.3.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.3.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2. W gospodarce objętej sprawozdaniem zewnętrzne
1.2.1. Wniesienie/wycofanie udziału zewnętrzne
1.2.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2.2. Reinwestowane zyski zewnętrzne
1.2.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2.3. Pozostały kapitał zewnętrzne
1.2.3.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.3.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
2. Inwestycje portfelowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.1. Udziałowe papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
w tym: Jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych i funduszy rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
(i) w posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
(ii) w posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
(iii) w posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
(iv) w posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.1.1. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.1.2. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.1.3. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.1.4. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.1.5. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.1.6. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2. Dłużne papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1. Obligacje wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.1.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.1.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.1.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.1.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.1.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.1.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.1.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2.2. Instrumenty rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.2.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.2.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.2.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.2.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.2.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.2.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.2.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.2.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
3. Finansowe derywaty krajowe
3.1. Władze monetarne krajowe
3.2. Sektor rządowy krajowe
3.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) krajowe
3.4. Pozostałe sektory krajowe
4. Pozostałe inwestycje zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
4.1. Władze monetarne zewnętrzne zewnętrzne
4.1.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.1.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.2. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne
4.2.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.2.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.2.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne zewnętrzne
4.3.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.3.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.4. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzne
4.4.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.4.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.4.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
5. Aktywa rezerwowe zewnętrzne
5.1. Złoto monetarne zewnętrzne
5.2. SDR-y zewnętrzne
5.3. Transza rezerwowa w MFW zewnętrzne
5.4. Waluty obce zewnętrzne
5.4.1. Gotówka i lokaty zewnętrzne
5.4.1.1. Władze monetarne i BIS zewnętrzne
5.4.1.2. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
5.4.2. Papiery wartościowe zewnętrzne
5.4.2.1. Akcje zewnętrzne
5.4.2.2. Obligacje zewnętrzne
5.4.2.3. Instrumenty rynku pieniężnego zewnętrzne
5.4.3. Finansowe derywaty zewnętrzne
5.5. Pozostałe należności zewnętrzne
(1) »zewnętrzne« oznacza transakcje z rezydentami spoza strefy euro (w przypadku aktywów inwestycji portfelowych i dochodu z ich tytułu odnosi się do siedziby emitenta).
»wewnętrzne« oznacza transakcje pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi strefy euro.
»krajowe« oznacza wszystkie transakcje transgraniczne rezydentów uczestniczącego państwa członkowskiego (używane tylko w odniesieniu do pasywów rachunku inwestycji portfelowych oraz rachunku finansowych derywatów netto).
(2) Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM - Financial intermediation services indirectly measured).
(3) System rachunków narodowych 1993."

2. Tabela 4 zostaje zastąpiona przez poniższą tabelę:

"Tabela 4

Kwartalne krajowe komponenty międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro(1)

Aktywa Pasywa Netto
I. Inwestycje bezpośrednie zewnętrzne
1.1. Za granicą zewnętrzne
1.1.1. - Wniesienie/wycofanie udziału i reinwestowane zyski zewnętrzne
1.1.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.1.2. - Pozostały kapitał zewnętrzne
1.1.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2. W gospodarce objętej sprawozdaniem zewnętrzne
1.2.1. - Wniesienie/wycofanie udziału i reinwestowane zyski zewnętrzne
1.2.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2.2. - Pozostały kapitał zewnętrzne
1.2.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
II. Inwestycje portfelowe krajowe
2.1. Udziałowe papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
w tym: Jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych i funduszy rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
(i) w posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
(ii) w posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
(iii) w posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
(iv) w posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.1.1. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.1.2. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.1.3. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.1.4. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.1.5. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.1.6. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2. Dłużne papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1. Obligacje wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.1.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.1.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.1.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.1.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.1.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.1.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.1.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2.2. Instrumenty rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.2.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.2.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.2.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.2.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.2.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.2.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.2.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.2.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
III. Finansowe derywaty zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.1. Władze monetarne zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.2. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.4. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
IV. Pozostałe inwestycje zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
4.1. Władze monetarne zewnętrzne zewnętrzne
4.1.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.1.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.2. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne
4.2.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.2.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.2.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne zewnętrzne
4.3.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.3.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.4. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzne
4.4.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.4.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.4.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
V. Aktywa rezerwowe zewnętrzne
5.1. Złoto monetarne zewnętrzne
5.2. SDR-y zewnętrzne
5.3. Transza rezerwowa w MFW zewnętrzne
5.4. Waluty obce zewnętrzne
5.4.1. Gotówka i lokaty zewnętrzne
5.4.1.1. Władze monetarne i BIS zewnętrzne
5.4.1.2. Pozostałe MIF zewnętrzne
5.4.2. Papiery wartościowe zewnętrzne
5.4.2.1. Akcje zewnętrzne
5.4.2.2. Obligacje zewnętrzne
5.4.2.3. Instrumenty rynku pieniężnego zewnętrzne
5.4.3. Finansowe derywaty zewnętrzne
5.5. Pozostałe należności zewnętrzne
(1) »zewnętrzne« oznacza transakcje z rezydentami spoza strefy euro (w przypadku aktywów inwestycji portfelowych i dochodu z ich tytułu odnosi się do siedziby emitenta).
»wewnętrzne« oznacza transakcje pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi strefy euro.
»krajowe« oznacza wszystkie transakcje transgraniczne rezydentów uczestniczącego państwa członkowskiego (używane tylko w odniesieniu do pasywów rachunku inwestycji portfelowych)."

3. Tabela 5 zostaje zastąpiona przez poniższą tabelę:

"Tabela 5

Roczne krajowe komponenty międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro(1)

Aktywa Pasywa Netto
I. Inwestycje bezpośrednie zewnętrzne
1.1. Za granicą zewnętrzne
1.1.1. - Wniesienie/wycofanie udziału i reinwestowane zyski zewnętrzne
1.1.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
W tym:
1.1.1.A Udziały w giełdowych spółkach zagranicznych (wartość rynkowa) zewnętrzne
1.1.1.B Udziały w niegiełdowych spółkach zagranicznych (wartość księgowa) zewnętrzne
Memo:
Udziały w giełdowych spółkach zagranicznych (wartość księgowa) zewnętrzne
1.1.2. - Pozostały kapitał zewnętrzne
1.1.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.1.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
1.2. W gospodarce objętej sprawozdaniem zewnętrzne
1.2.1. - Wniesienie/wycofanie udziału i reinwestowane zyski zewnętrzne
1.2.1.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.1.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
W tym:
1.2.1.A Udziały w giełdowych spółkach strefy euro (wartość rynkowa) zewnętrzne
1.2.1.B Udziały w niegiełdowych spółkach strefy euro (wartość księgowa) zewnętrzne
Memo:
Udziały w giełdowych spółkach strefy euro (wartość księgowa) zewnętrzne
1.2.2. - Pozostały kapitał zewnętrzne
1.2.2.1. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
1.2.2.2. Pozostałe sektory zewnętrzne
II. Inwestycje portfelowe krajowe
2.1. Udziałowe papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
w tym: Jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych i funduszy rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
(i) w posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
(ii) w posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
(iii) w posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
(iv) w posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.1.1. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.1.2. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.1.3. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.1.4. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.1.5. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.1.6. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2. Dłużne papiery wartościowe wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1. Obligacje wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.1.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.1.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.1.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.1.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.1.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.1.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.1.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.1.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
2.2.2. Instrumenty rynku pieniężnego wewnętrzne/

zewnętrzne

krajowe
2.2.2.1. Wyemitowane przez władze monetarne wewnętrzne krajowe
2.2.2.2. W posiadaniu władz monetarnych zewnętrzne
2.2.2.3. Wyemitowane przez sektor rządowy wewnętrzne krajowe
2.2.2.4. W posiadaniu sektora rządowego zewnętrzne
2.2.2.5. Wyemitowane przez MIF (z wyłączeniem banków centralnych) wewnętrzne krajowe
2.2.2.6. W posiadaniu MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
2.2.2.7. Wyemitowane przez pozostałe sektory wewnętrzne krajowe
2.2.2.8. W posiadaniu pozostałych sektorów zewnętrzne
III. Finansowe derywaty zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.1. Władze monetarne zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.2. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
3.4. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzn zewnętrzne
IV. Pozostałe inwestycje zewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne
4.1. Władze monetarne zewnętrzne zewnętrzne
4.1.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.1.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.2. Sektor rządowy zewnętrzne zewnętrzne
4.2.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.2.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.2.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.2.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.3. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne zewnętrzne
4.3.1. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.3.2. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
4.4. Pozostałe sektory zewnętrzne zewnętrzne
4.4.1. Kredyty handlowe zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2. Pożyczki/Gotówka i lokaty zewnętrzne zewnętrzne
4.4.2.1. Kredyty i pożyczki zewnętrzne
4.4.2.2. Gotówka i lokaty zewnętrzne
4.4.3. Pozostałe aktywa/pasywa zewnętrzne zewnętrzne
V. Aktywa rezerwowe zewnętrzne
5.1. Złoto monetarne zewnętrzne
5.2. SDR-y zewnętrzne
5.3. Transza rezerwowa w MFW zewnętrzne
5.4. Waluty obce zewnętrzne
5.4.1. Gotówka i lokaty zewnętrzne
5.4.1.1. Władze monetarne i BIS zewnętrzne
5.4.1.2. MIF (z wyłączeniem banków centralnych) zewnętrzne
5.4.2. Papiery wartościowe zewnętrzne
5.4.2.1. Akcje zewnętrzne
5.4.2.2. Obligacje zewnętrzne
5.4.2.3. Instrumenty rynku pieniężnego zewnętrzne
5.4.3. Finansowe derywaty zewnętrzne
5.5. Pozostałe należności zewnętrzne
(1) »zewnętrzne« oznacza transakcje z rezydentami spoza strefy euro (w przypadku aktywów inwestycji portfelowych i dochodu z ich tytułu odnosi;się do siedziby emitenta).
»wewnętrzne« oznacza transakcje pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi strefy euro.
»krajowe« oznacza wszystkie transakcje transgraniczne rezydentów uczestniczącego państwa członkowskiego (używane tylko w odniesieniu do pasywów rachunku inwestycji portfelowych)."

4. Tabela 9 zostaje zastąpiona przez następującą tabelę:

"Tabela 9

Struktura geograficzna EBC dla obrotów kwartalnego bilansu płatniczego i rocznej międzynarodowej pozycji inwestycyjnej

- Dania
- Szwecja
- Zjednoczone Królestwo
- państwa członkowskie UE spoza strefy euro, z wyłączeniem Dani, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa(1)
- Instytucje UE(2)
- Szwajcaria
- Kanada
- Stany Zjednoczone
- Japonia
- Strefy ulg i preferencji finansowych(3)
- w tym: Hong Kong
- Organizacje międzynarodowe z wyłączeniem instytucji UE(4)
- Brazylia
- Chiny
- Indie
- Federacja Rosyjska
(1) Nie jest wymagany podział na poszczególne kraje.
(2) Patrz tabela 12. Nie jest wymagany podział na poszczególne kraje
(3) Obowiązkowe tylko dla rachunku finansowego bilansu płatniczego, dochodu i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej. Obroty rachunku bieżącego (z wyłączeniem dochodu) ze strefami ulg i preferencji finansowych można wykazywać bądź oddzielnie bądź w pozycji »Pozostałe«. Patrz tabela 11. Nie jest wymagany podział na poszczególne kraje
(4) Patrz tabela 12. Nie jest wymagany podział na poszczególne kraje."

5. Tabela 13 zostaje uzupełniona o wiersze dodane na końcu tabeli:

"Podział dochodów od kapitału IV kwartał 2007 marzec 2008
Kwartalny BP załącznik II, tabela 2
Pozycje I. C.2.1.1.1 i C.2.1.1.2(*)
Podział dochodów od pozostałych inwestycji
Kwartalny BP IV kwartał 2008 marzec 2009 załącznik II, tabela 2
Pozycje I.C.2.3.1-C.2.3.3(*)
Memo 1-4(*) IV kwartał 2008 marzec 2009 załącznik II, tabela 2
Podział transferów bieżących
Kwartalny BP IV kwartał 2007 marzec 2008 załącznik II, tabela 2
Pozycje I.D.1, D.2, D.2.1 i D.2.2(*)
Pozycje I.D.1.1 to D.1.8 i D.2.2.1-D 2.2.11(*) IV kwartał 2008 marzec 2009 załącznik II, tabela 2
Podział rachunku kapitałowego
Kwartalny BP IV kwartał 2007 marzec 2008 załącznik II, tabela 2
Pozycje II.A i II.B(*)
Pozycje II.A.1 i II.A.2(*) IV kwartał 2008 marzec 2009 załącznik II, tabela 2
Inwestycje portfelowe - udziałowe papiery wartościowe - jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych i funduszy rynku pieniężnego
Kwartalny BP I kwartał 2010 czerwiec 2010 załącznik II, tabela 2
Kwartalna MPI I kwartał 2010 czerwiec 2010 załącznik II, tabela 4
Roczna MPI koniec grudnia 2009 czerwiec 2010 załącznik II, tabela 5
(*) Patrz tabela 2 w załączniku III."

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku III do zalecenia EBC/2004/16 wprowadza się następujące zmiany:

1. Dodaje się co następuje bezpośrednio przed sekcją 1:

"Terminy »rezydent« i »mający siedzibę« mają to samo znaczenie, jak określone w art. 1 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/1998. W przypadku strefy euro terytorium ekonomiczne obejmuje: (i) terytorium ekonomiczne uczestniczących państw członkowskich; oraz (ii) Europejski Bank Centralny, uznawany za rezydenta strefy euro.

Reszta świata (RŚ) obejmuje terytoria ekonomiczne spoza strefy euro, tj. państwa członkowskie, które nie przyjęły waluty euro, wszystkie kraje trzecie oraz organizacje międzynarodowe, w tym organizacje fizycznie zlokalizowane na obszarze strefy euro. Wszystkie instytucje UE(1) uznawane są za rezydenta spoza strefy euro. Tak więc wszystkie transakcje uczestniczących państw członkowskich z instytucjami UE wykazywane są i klasyfikowane w statystce bilansu płatniczego i międzynarodowej pozycji inwestycyjnej strefy euro jako transakcje z rezydentami spoza strefy euro.

W poniższych przypadkach siedzibę określa się na następujących zasadach:

a) pracowników ambasad i baz wojskowych należy klasyfikować zgodnie z krajem z którego pochodzi zatrudniający rząd, z wyjątkiem pracowników zatrudnionych w kraju goszczącym, w którym ambasada lub baza wojskowa ma siedzibę;

b) w przypadku transgranicznych transakcji gruntami i/lub budynkami (np. letnie domy), przyjmuje się, że właściciele nieruchomości przenoszą prawo własności na umowną jednostkę organizacyjną będącą rezydentem kraju, w którym zlokalizowana jest nieruchomość. Umowna jednostka traktowana jest jak jednostka znajdująca się w posiadaniu i pod kontrolą właściciela-nierezydenta;

c) w przypadku braku znaczącego fizycznego wymiaru danej jednostki prawnej, np. funduszy inwestycyjnych (jako jednostek odrębnych od jednostek nimi zarządzających), podmiotów sekurytyzacyjnych i niektórych spółek specjalnego przeznaczenia, za miejsce ich siedziby uznaje się terytorium ekonomiczne, na podstawie prawa którego podmiot został utworzony. Jeśli podmiot nie posiada osobowości prawnej, jako kryterium właściwości terytorialnej przyjmuje się prawo tego kraju, które określa zasady powstania i prowadzenia działalności podmiotu."

2. Usuwa się drugie zdanie trzeciego ustępu podsekcji 1.1 ("Podstawowa różnica polega na tym, że EBC nie wymaga podziału dochodu kapitałowego od inwestycji bezpośrednich na zyski rozdzielone i nierozdzielone.").

3. Usuwa się drugi ustęp subiekcji 1.2 ("Podczas gdy komponenty standardowe rachunku kapitałowego MFW zawierają podział sektorowy na »sektor rządowy« i »pozostałe sektory« (z dalszym podziałem na podsektory), EBC sporządza jedynie rachunek kapitałowy ogółem, bez podziału.").

______

(1) Nie obejmuje EBC.

ZAŁĄCZNIK  IV

W załączniku VII do zalecenia EBC/2004/16 wprowadza się następujące zmiany:

1. Usuwa się drugie zdanie trzeciego akapitu ("Dlatego też, jeśli »project closure document« (ostateczna dokumentacja projektu) dotycząca Fazy 1 projektu SBDPW nie zostanie przedstawiona Radzie Prezesów za pośrednictwem Komitetu Statystyki Europejskiego Systemu Banków Centralnych do końca marca 2005 r., wówczas ten termin ostateczny zostanie przesunięty o czas opóźnienia przekazania dokumentacji.").

2. Zdanie rozpoczynające się wyrazami "Od marca 2008 r." i zakończone wyrazami "w poniższej tabeli" zastępuje się następującym zdaniem:

"Począwszy od daty określonej w punkcie 1 ust. 6 załącznika I oraz biorąc pod uwagę opcję stopniowego wprowadzania wskazaną w tym przepisie, systemy gromadzenia danych dotyczących inwestycji portfelowych zgodne są z jednym z modeli przedstawionych w poniższej tabeli:"

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.136.6

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zm.: zalecenie EBC/2004/16 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych.
Data aktu: 31/05/2007
Data ogłoszenia: 20/06/2007
Data wejścia w życie: 31/05/2007