Europejska polityka kosmiczna.

REZOLUCJA RADY
z dnia 21 maja 2007 r.
dotycząca europejskiej polityki kosmicznej

(2007/C 136/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC Umowę ramową zawartą między Wspólnotą Europejską a Europejską Agencją Kosmiczną, która to umowa weszła w życie w maju 2004 r., i uwzględniając coraz ściślejszą współpracę między obiema stronami,

PRZYPOMINAJĄC o kierunkach działań wyznaczonych przez Radę ds. Przestrzeni Kosmicznej na posiedzeniach w dniach 25 listopada 2004 r., 7 czerwca 2005 r. i 28 listopada 2005 r.,

PRZYWOŁUJĄC decyzje rady Europejskiej Agencji Kosmicznej podjęte na szczeblu ministerialnym w roku 2005 oraz przypominając o przyjęciu w roku 2006 siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej, z którym wiąże się długoterminowe zobowiązanie do wspierania rozwoju elementu GMES dotyczącego przestrzeni kosmicznej i dostępu do danych z zakresu GMES,

UWZGLĘDNIAJĄC zasady zawarte w traktacie o przestrzeni kosmicznej sporządzonym przez ONZ,

I. WIZJA DLA EUROPY I OGÓLNA STRATEGIA

ZAZNACZAJĄC, że sektor kosmiczny jest dobrem strategicznym, które przyczynia się do niezależności, bezpieczeństwa i dobrobytu Europy oraz wzmacniania jej roli na świecie, a także

UZNAJĄC faktyczny i ewentualny korzystny wpływ działań związanych przestrzenią kosmiczną na strategię lizbońską na rzecz wzrostu i zatrudnienia, polegający na udostępnianiu technologii i usług rozwijającemu się społeczeństwu europejskiemu opartemu na wiedzy oraz na zwiększaniu spójności w Europie;

PODKREŚLAJĄC wyjątkowe korzyści, jakie systemy związane z przestrzenią kosmiczną mogą przynieść całokształtowi działań badawczych oraz zastosowaniom zgodnym z europejskimi politykami i celami; UZNAJĄC, że badania przestrzeni kosmicznej przyczyniają się do znalezienia odpowiedzi na doniosłe pytania o początek i ewolucję życia we wszechświecie, a także o podstawowe prawa fizyki;,

PODKREŚLAJĄC, że przestrzeń kosmiczna stanowi istotny element europejskiej strategii na rzecz trwałego rozwoju i ma znaczenie dla wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, gdyż wspiera osiąganie ich celów przez dostarczanie ważnych informacji dotyczących decydujących kwestii globalnych, takich jak zmiany klimatu(1) i pomoc humanitarna;

UZNAJĄC, że z tych przyczyn Europa nie może sobie pozwolić na utratę korzyści, jakie przestrzeń kosmiczna może przynieść obywatelom i polityce europejskiej, i że europejska polityka kosmiczna umożliwi Europie dalszy rozwój i maksymalne wykorzystanie światowej klasy infrastruktury i aplikacji związanych z przestrzenią kosmiczną, po to by Europa zachowała swą czołową pozycję, rozwiązała problemy globalne i poprawiła jakość życia;

ZAZNACZAJĄC, że wszystkie europejskie działania związane z przestrzenią kosmiczną przyczyniają się do osiągnięcia celów i prowadzone są z pełnym poszanowaniem zasad zawartych w traktacie o przestrzeni kosmicznej sporządzonym przez ONZ, a dotyczących w szczególności:

– badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej dla dobra i w interesie wszystkich krajów oraz uznania przestrzeni kosmicznej jako dorobku całej ludzkości,

– użytkowania przestrzeni kosmicznej wyłącznie w celach pokojowych,

– rozwoju współpracy międzynarodowej w badaniu i użytkowaniu przestrzeni kosmicznej,

i że Europa popiera obecne wysiłki Komitetu ds. Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej ONZ (COPUOS), by zmniejszyć ilość odpadów kosmicznych i zapobiec ich produkowaniu.

UZNAJĄC inspirujący wymiar działań w dziedzinie przestrzeni kosmicznej, który przyciąga młodych ludzi do nauki i inżynierii;

ZWRACAJĄC UWAGĘ na szybki wzrost rynkowy, jeśli chodzi o systemy nawigacji satelitarnej i zastosowania satelitarnych systemów telekomunikacyjnych;

PODKREŚLAJĄC, że Europa jest jednym ze światowych liderów w dziedzinie lotów kosmicznych i dąży do zachowania tej pozycji dzięki zacieśnieniu współpracy wewnątrzeuropejskiej oraz międzynarodowej;

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE I POPIERA dokument o europejskiej polityce kosmicznej przedstawiony jako propozycja dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz jako komunikat Komisji Europejskiej, będący kolejnym krokiem w organizowaniu korzystnych dla obywateli europejskiej, skoordynowanych i skutecznych działań na skalę europejską w dziedzinie przestrzeni kosmicznej;

2. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI wstępny zarys europejskiego programu w dziedzinie przestrzeni kosmicznej, który to zarys jest strategicznym narzędziem planowania obejmującym wszystkie ważniejsze europejskie działania związane z przestrzenią kosmiczną, a tym samym wspierającym optymalizację zasobów publicznych oraz umiejętności służących realizacji polityki kosmicznej i podejmowaniu decyzji;

3. ZACHĘCA państwa członkowskie do dalszego wspierania europejskich celów oraz programów realizowanych na szczeblu europejskim, które w odpowiednich przypadkach obejmują programy i działania krajowe; w ten sposób zapewniona zostanie skuteczność i komplementarność wysiłków w całej Europie;

4. ZACHĘCA Komisję Europejską, dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej i państwa członkowskie, aby w zakresie zastosowania umowy ramowej monitorowały i oceniały realizację europejskiej polityki kosmicznej.

II. DALSZE KROKI - PROGRAMY I REALIZACJA

A. ZASTOSOWANIA

5. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE połączone wysiłki Europejskiej Agencji Kosmicznej i Unii Europejskiej na rzecz realizacji inicjatyw prowadzonych z myślą o użytkowniku, takich jak GMES i GALILEO, a także podjęcie starań, by przyspieszyć rozwój oraz wykorzystywanie zintegrowanych aplikacji związanych z przestrzenią kosmiczną, w tym w konkretnych usługach komunikacji satelitarnej;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania Komisji Europejskiej mające na celu dalsze zbieranie wynikającego z potrzeb użytkowników popytu zgłaszanego przez instytucje w Europie, do czego przyczyniły się polityki Unii Europejskiej;

WZYWA DO rozpoczęcia regularnych i niezależnych ocen jakości i opłacalności większych inicjatyw, które realizowane są z myślą o użytkowniku i oparte są na działaniach związanych z przestrzenią kosmiczną; w ocenach tych powinni brać udział użytkownicy i państwa członkowskie, a celem jest uznanie jakości, znaczenia i opłacalności działania ogólnych systemów i ich usług w fazie operacyjnej, co pozwoli na dalsze umacnianie podejścia otwartego na użytkownika.

6. UZNAJE strategiczną wartość, jaką dla GMES ma trwałość, i POTWIERDZA, że celem jest doprowadzenie do funkcjonalności i autonomicznej zdolności działania GMES przed końcem roku 2008; PODKREŚLA, że Komisja Europejska musi w odpowiednim czasie i po przeprowadzeniu wyczerpujących konsultacji z państwami członkowskimi i Europejską Agencją Kosmiczną zaproponować rozwiązania dotyczące GMES w następujących zakresach:

(i) finansowanie, w tym ułatwianie zdobywania funduszy od użytkowników

(ii) infrastruktura operacyjna oraz

(iii) skuteczne zarządzanie - po to, by zapewnić pełną operacyjność GMES i trwałość usług odpowiadających określonym potrzebom użytkownika;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE inicjatywy podjęte w czasie, gdy prezydencję w UE sprawowały kolejno Austria i Niemcy; inicjatywy te (czyli dialog w Grazu i strategia monachijska) służą określeniu usług związanych z programem obserwacji Ziemi GMES

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE podejście sprzyjające rozpoczęciu przez Komisję Europejską działań przygotowawczych do fazy operacyjnej GMES;

POTWIERDZA, że GMES wykorzysta w maksymalnym stopniu uzupełniające się nawzajem możliwości dostępne na szczeblu europejskim i krajowym.

7. WSPIERA wspólne wysiłki instytucji europejskich, Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz sektora przemysłowego w Europie, mające na celu uruchomienie w najbliższych latach globalnego systemu nawigacji satelitarnej działającego pod europejską kontrolą cywilną i uzasadnionego z punktu widzenia gospodarki;

B. BEZPIECZEŃSTWO I OBRONNOŚĆ

8. UZNAJE, że te same technologie kosmiczne mają często zastosowanie zarówno cywilne, jak i obronne, i że Europa jest w stanie, przyjmując podejście uwzględniające potrzeby użytkownika, poprawić koordynację między obronnymi i cywilnymi programami kosmicznymi, dążąc w szczególności do uzyskania synergii w dziedzinie bezpieczeństwa przy poszanowaniu konkretnych wymogów w obu sektorach oraz niezależnych kompetencji decyzyjnych i systemów finansowania;

POTWIERDZA potrzebę rozpoczęcia ustrukturyzowanego dialogu z właściwymi organami państw członkowskich prowadzonego w ramach drugiego i trzeciego filaru UE oraz na forum Europejskiej Agencji Obrony w celu zwiększenia synergii między wszystkimi aspektami europejskiej polityki kosmicznej z uwzględnieniem obowiązującego podziału kompetencji.

UZNAJE, że wykorzystywanie GALILEO i GMES przez jakichkolwiek użytkowników wojskowych musi być zgodne z zasadą, że GALILEO i GMES stanowią systemy cywilne działające pod kontrolą cywilną, a co za tym idzie, że jakakolwiek zmiana tej zasady wymagałaby analizy w świetle tytułu V TUE, a w szczególności jego art. 17 i art. 23, oraz w świetle konwencji ESA.

C. DOSTĘP DO PRZESTRZENI KOSMICZNEJ

9. PODKREŚLA, że ogromne znaczenie dla Europy ma zachowanie niezależnego, niezawodnego i opłacalnego dostępu do przestrzeni kosmicznej na przystępnych warunkach, co podkreślono w umowie ramowej między UE a Europejską Agencją Kosmiczną oraz w rezolucji o rozwoju systemów wynoszenia na orbitę przyjętej przez radę Europejskiej Agencji Kosmicznej na szczeblu ministerialnym w 2005 r., przy czym maksymalne wzmożenie działań związanych z wynoszeniem na orbitę jest warunkiem wstępnym utrzymania się tego sektora na rynku.

UZNAJE, że Europa musi w spójny sposób wykorzystać środki wynoszenia na orbitę, nad którymi sprawuje kontrolę;

ZWRACA SIĘ do dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej, aby dbał o ciągły rozwój i koordynację europejskich możliwości technologicznych, co pozwoli zapewnić długofalową konkurencyjność europejskich systemów wynoszenia na orbitę w celu zachowania i umacniania obecności na rynku.

D. MIĘDZYNARODOWA STACJA KOSMICZNA I BADANIE PRZESTRZENI KOSMICZNEJ

10. PODKREŚLA polityczne i naukowe znaczenie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) oraz badań przestrzeni kosmicznej i POTWIERDZA, że cała Europa nadal jest trwale zaangażowana w działalność ISS prowadzoną przez Europejską Agencję Kosmiczną i jej państwa członkowskie;

WZYWA państwa partnerskie biorące udział w działaniach związanych z ISS, aby nadal wspierały dążenia do zachowania pełnego zakresu celów tego partnerstwa, i ZAZNACZA, że jego trwałość jest atutem przyszłych prób badawczych;

ZACHĘCA do wykorzystania ISS do celów badawczorozwojowych ramowego programu badań, który realizuje Wspólnota Europejska;

PODKREŚLA wagę aktywnego udziału Europejskiej Agencji Kosmicznej w przygotowaniach przyszłych międzynarodowych programów badania przestrzeni kosmicznej; celem tego udziału jest zapewnienie, że Europa - w sposób celowy i skoordynowany - odegra ważną rolę w tym przedsięwzięciu.

E. NAUKA I TECHNOLOGIA

11. KŁADZIE NACISK na cel, jakim jest utrzymanie światowej klasy programów naukowych oraz zachowanie wyraźnej, przewodniej roli Europy w wybranych dziedzinach mających znaczenie dla poszerzania europejskiej przestrzeni badawczej;

UZNAJE, że istniejące połączone możliwości i starania Europy, zwłaszcza w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej, pozwalają jej na udany udział w najtrudniejszych przedsięwzięciach i osiągnięcie doskonałości służącej odkryciom i innowacji na świecie;

ZACHĘCA Komisję Europejską, Europejską Agencję Kosmiczną i państwa członkowskie do inspirowania programów edukacyjnych w Europie;

PODKREŚLA, że innowacje i rozwój technologiczny mają znaczenie także dla konkurencyjności przemysłu oraz sukcesu komercyjnego jego produktów i usług.

ZWRACA UWAGĘ na konieczność przyjęcia ukierunkowanego podejścia do rozwoju elementów strategicznych, zwłaszcza wybranych kluczowych elementów, w odniesieniu do których należy unikać zależności przemysłu europejskiego od dostawców międzynarodowych, co pozwoli uzyskać optymalną równowagę miedzy samodzielnością technologiczną, współpracą strategiczną z partnerami międzynarodowymi oraz zależnością od warunków na rynku.

F. ŁAD ADMINISTRACYJNO-REGULACYJNY

12. DOCENIA FAKT, że Europejska Agencja Kosmiczna od ponad 30 lat stanowi sprawnie działające forum europejskiej współpracy nad wspólnymi projektami dotyczącymi przestrzeni kosmicznej, co mogłoby jednak wymagać większej elastyczności i pewnych zmian; ODNOTOWUJE, że niezależność i rzetelność agencji - dzięki rosnącemu wsparciu jej państw członkowskich - przyczyniają się do wzmacniania roli Europy przez udany rozwój europejskiego sektora kosmicznego oraz silną pozycję europejskiego przemysłu kosmicznego na rynkach światowych;

POTWIERDZA zakres ról i zadań Unii Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej i państw członkowskich, określony w kierunkach działania opracowanych podczas drugiego posiedzenia Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej. Uwzględniając te role i mając zamiar skorzystać z doświadczeń i ram instytucjonalnych Europejskiej Agencji Kosmicznej, WZYWA Komisję Europejską do oparcia się na kierownictwie i wiedzy technicznej, którymi dysponuje Europejska Agencja Kosmiczna, w zarządzaniu finansowanymi przez Wspólnotę Europejską programami badawczorozwojowymi dotyczącymi infrastruktury w przestrzeni kosmicznej, przy czym agencja ta będzie koordynować działalność odpowiednich agencji i podmiotów w Europie;

Rolą Europejskiej Agencji Kosmicznej będzie również:

– wsparcie techniczne Komisji Europejskiej w opracowywaniu inicjatyw Wspólnoty Europejskiej obejmujących działania związane z przestrzenią kosmiczną oraz odpowiednie programy prac, a także wsparcie w wyborze i nadzorowaniu odpowiednich podwykonawców;

– zarządzanie działaniami Wspólnoty Europejskiej związanymi z przestrzenią powietrzną, zgodnie z przepisami prawa Wspólnoty Europejskiej;

ZACHĘCA państwa członkowskie, aby - w przypadku gdy Wspólnota Europejska podejmie ważne działania - w ścisłej współpracy z Komisją i koordynowane przez Europejską Agencję Kosmiczną:

– dzieliły się najcenniejszą wiedzą fachową o realizacji europejskich programów kosmicznych (takich jak element dotyczący przestrzeni kosmicznej w inicjatywie GMES, programy badawcze oraz planowane programy z zakresu systemów wynoszenia na orbitę),

– zwiększały synergię między udziałem poszczególnych państw, Europejskiej Agencji Kosmicznej i Komisji Europejskiej w tych programach, prowadzących stopniowo do przyjęcia zintegrowanego programowego podejścia przy poszanowaniu suwerenności poszczególnych państw;

POPIERA ideę przedłużenia - od maja 2008 r. - obowiązywania umowy ramowej jako podstawy współpracy między Wspólnotą Europejską a Europejską Agencją Kosmiczną, zakładając, że umowa ramowa oraz jej wdrażanie będą - w razie konieczności - okresowo oceniane i ulepszane; PRZYPOMINAJĄC o zachęcie - zawartej w kierunkach działania określonych podczas drugiego posiedzenia Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej - do przeprowadzenia całościowej oceny możliwych scenariuszy uwzględniających opłacalność w celu optymalnej organizacji przyszłych działań związanych z przestrzenią kosmiczną w Europie, ZWRACA SIĘ do państw członkowskich, Komisji Europejskiej i dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej o zbadanie możliwych sposobów usprawnień tej współpracy, po to by kierunki działania określone podczas drugiego posiedzenia Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej opracować w formie operacyjnych i praktycznych ustaleń, zwłaszcza w odniesieniu do kwestii wymienionych w załączniku 1;

13. UZNAJE cenny wkład, jaki do europejskiego programu kosmicznego wniósł EUMETSAT i ZACHĘCA TĘ ORGANIZACJĘ do dalszego uczestnictwa w kolejnych posiedzeniach Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej w roli obserwatora.

POLITYKA PRZEMYSŁOWA

14. UZNAJE, że Europejska Agencja Kosmiczna prowadzi elastyczną i skuteczną politykę przemysłową opartą na opłacalności, konkurencyjności, sprawiedliwym podziale zadań i przetargach nieograniczonych; polityka ta gwarantuje odpowiednie możliwości przemysłowe, konkurencyjność na rynku światowym oraz wysoki poziom wewnątrzeuropejskiej konkurencji służące wydajnej współpracy europejskiej nad wspólnymi projektami związanymi z przestrzenią kosmiczną, a zatem stanowi podstawę udanego rozwoju sektora kosmicznego w Europie;

PODKREŚLA w tym kontekście zwłaszcza polityczny i ekonomiczny wymiar zasady godziwego zwrotu (fair return), którą kieruje się Europejska Agencja Kosmiczna; podkreśla, jak ważne jest ocenianie i ulepszanie w razie potrzeby stosowania zasady godziwego zwrotu wobec faktu, że w przyszłości przemysł będzie musiał pozostać konkurencyjny w zmieniających się na całym świecie warunkach, a jednocześnie trzeba będzie utrzymać, a nawet zwiększyć wolę - wyrażaną przez państwa członkowskie - inwestowania w działania związane z przestrzenią kosmiczną;

15. ZWRACA UWAGĘ na decydującą rolę małych i średnich przedsiębiorstw oraz sektora dostawców w rozwoju innowacji oraz badaniu nowych możliwości rynkowych;

16. ZACHĘCA Komisję Europejską do opracowania odpowiednich instrumentów oraz systemów finansowania służących działaniom Wspólnoty związanym z przestrzenią kosmiczną; Komisja powinna w pierwszym rzędzie szukać rozwiązań kwestii wymienionych w załączniku 2, uwzględniając cechy szczególne sektora kosmicznego, potrzebę zwiększenia jego konkurencyjności oraz konkurencyjności przemysłu związanego z tym sektorem, a także konieczność zapewnienia wyważonej struktury przemysłu.

H. STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE

17. ZWRACA SIĘ do Komisji Europejskiej, dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej i państw członkowskich, aby opracowały i realizowały wspólną strategię oraz aby ustanowiły mechanizm koordynacji w dziedzinie stosunków międzynarodowych. Strategia ta powinna być spójna z działaniami danego państwa członkowskiego i mieć na celu wzmocnienie roli Europy w całym sektorze kosmicznym oraz wyciąganie korzyści ze współpracy międzynarodowej, głównie w odniesieniu do kwestii wymienionych w załączniku 3.

I. WDROŻENIE

18. ZACHĘCA Komisję Europejską i dyrektora generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej do przedstawienia propozycji planu realizacji europejskiej polityki kosmicznej, by ustanowić proces regularnego monitorowania i ustanawiania priorytetów z uwzględnieniem zagadnień wymienionych w załącznikach.

______

(1) Odniesienie do niedawnego sprawozdania Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ i do znacznych korzyści, jakie w tym kontekście systemy informacyjne związane z przestrzenią kosmiczną mogą przynieść naszej planecie w przyszłości.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Najważniejsze kwestie dotyczące dalszego opracowywania kierunków działania określonych podczas drugiego posiedzenia Rady ds. Przestrzeni Kosmicznej w formie operacyjnych i praktycznych ustaleń

– przygotowywanie instrumentów finansowych przydatnych w skutecznej realizacji projektów związanych z przestrzenią kosmiczną;

– określenie końcowych użytkowników usług GMES oraz potrzeb tych użytkowników; opracowanie kompleksowej i dostosowanej do potrzeb klienta oferty, z uwzględnieniem także poziomu regionalnego i lokalnego;

– określenie warunków, na jakich satelity należące do państw członkowskich oraz dane i usługi związane z tymi satelitami zostaną udostępnione do celów GMES; analiza wkładu, jaki wnoszą krajowe programy do inicjatyw UE, a w szczególności do GMES.

ZAŁĄCZNIK  2

Najważniejsze kwestie, które należy rozważyć wdrażając instrumenty i systemy finansowania wspierające działania Wspólnoty

– opracowanie spójnej polityki w zakresie danych - w tym dostępu do danych i wyceny - sprzyjającej szybkiemu rozwojowi sektora usług związanych z przestrzenią kosmiczną;

– zachęcanie do wprowadzania nowych systemów finansowania takich jak partnerstwa publiczno-prywatne na rynku zastosowań i usług związanych z przestrzenią kosmiczną, w tym dzięki wsparciu publicznemu dziedziny badań i rozwoju;

– zapewnienie odpowiednich środków wspierających innowacje technologiczne; środki te mają wiązać się z inicjatywami rynku pionierskiego, zamówieniami publicznymi oraz pomocą dla dostawców, małych i średnich przedsiębiorstw oraz drobnego przemysłu;

ZAŁĄCZNIK  3

Najważniejsze kwestie, które należy rozważyć podczas przygotowywania strategii w dziedzinie stosunków międzynarodowych

– ułatwienie dostępu europejskich produktów i usług związanych z przestrzenią kosmiczną do rynków krajów trzecich;

– ograniczenie kosztu nabywania systemów związanych z przestrzenią kosmiczną dzięki celowemu wykorzystywaniu współpracy międzynarodowej;

– umożliwienie Europie uczestnictwa w ambitnych programach, których koszt jest zbyt wysoki, by pokryć go mogła tylko jedna potęga w sektorze kosmicznym;

– zachęcanie partnerów międzynarodowych do udziału w programach ustanowionych w Europie, takich jak Galileo, oraz zwiększenie wkładu Europy w inicjatywy światowe, takie jak GMES;

– pełne wykorzystanie potencjału systemów związanych z przestrzenią kosmiczną do celów trwałego rozwoju, mianowicie do wsparcia krajów rozwijających się, w szczególności krajów afrykańskich.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024