Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 133. posiedzeniu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3653 - SIEMENS/VA Tech.

Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 133. posiedzeniu w dniu 29 czerwca 2005 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3653 - SIEMENS/VA Tech

(2006/C 303/10)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)

Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 139/2004 oraz że posiada ono wymiar wspólnotowy.

1. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej operacji właściwe rynki produktowe to:

Rynek wytwarzania energii elektrycznej:

a) wyposażenie elektrowni wodnych;

b) budowa gotowych elektrowni gazowych o cyklu kombinowanym;

c) dostawy turbin gazowych, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

d) dostawy generatorów, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

Rynek przesyłania i dystrybucji energii:

e) Urządzenia do przesyłania prądu o wysokim napięciu (> 52 kV);

f) Transformatory;

g) Systemy automatyzacji i systemy informatyczne w sektorze energetycznym;

h) Projekty gotowe;

i) Usługi przesyłania i dystrybucji;

z możliwością dalszego zdefiniowania zależnie od poszczególnych elementów; kwestia dokładnej wielkości właściwego rynku pozostaje otwarta;

Rynek kolejowy:

j) Trakcje elektryczne dla linii tramwajowych, metra, pociągów lokalnych i lokomotyw;

k) Tramwaje, sieci metra oraz pociągi lokalne i lokomotywy zasilane energią elektryczną lub olejem napędowym;

l) Linie nośne sieci trakcyjnych; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

m) Dostawy energii dla kolei: podstacje, podzespoły do podstacji oraz obsługa elektrowni dostarczających energię dla kolei;

n) Przejazdy kolejowe;

Rynek przemienników częstotliwości:

o) kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) może pozostać otwarta;

Rynek metalurgiczny:

p) Budowa zakładów metalurgicznych (tylko żelazo/stal lub włącznie z metalami nieżelaznymi) lub budowa zakładów metalurgicznych według etapów procesu technologicznego i metalu, przy czym kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;

q) Budowa zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna) (jako całość) lub budowa zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna) według zakresu procesu technologicznego, etapów procesu technologicznego i metalu, lub automatyzacja zakładów metalurgicznych na poziomie 1 i 2 (jako całość lub część, dla całej metalurgii lub według etapów procesu technologicznego i metalu), lub automatyzacja na poziomie 3, przy czym kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;

r) Usługi konserwacyjne zakładów metalurgicznych;

s) Budowa zakładów elektrycznych dla zakładów przemysłowych spoza przemysłu metalurgicznego; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

Rynek aparatury rozdzielczej prądu o niskim napięciu:

t) W pełni wyposażone tablice rozdzielcze prądu o niskim napięciu lub oddzielne dla trzech elementów: dystrybutora automatycznego rozmów telefonicznych (ACD), miniaturowego bezpiecznika automatycznego (MCB) i płytki głównego układu sterującego (MCCB);

u) Elementy: szynoprzewody, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

v) Elementy: sterowniki programowalne (PLC) [kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta] i przewody zasilające;

Rynek technologii budownictwa i zarządzania infrastrukturą:

w) Elementy dla technologii kontroli budowlanej, technologii bezpieczeństwa oddzielnie dla alarmu przeciwpożarowego oraz kontroli dostępu/systemu alarmowego i technologii instalacji elektrycznych;

x) Systemy: kompletne systemy bezpieczeństwa i systemy kontroli;

y) Budowa instalacji elektrycznych i mechanicznych z możliwością rynku ogólnych wykonawców technicznych

z) Zarządzanie infrastrukturą, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

W sektorze infrastruktury i linii nośnych kolei linowej

aa) Infrastruktura komunikacyjna: oświetlenie uliczne, sygnalizacja świetlna, kontrola miejsc parkingowych; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

bb) Kontrola ruchu drogowego, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

cc) Oczyszczalnie wody;

dd) Urządzenia elektryczne dla linii nośnych kolei linowej, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;

2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej operacji właściwe rynki geograficzne to:

a) zasięg rynków wytwarzania energii obejmuje EOG;

b) zasięg rynków przesyłania i dystrybucji energii obejmuje EOG;

c) zasięg rynków trakcji elektrycznych obejmuje EOG;

d) rynki sieci tramwajowych, sieci metra, pociągów lokalnych i lokomotyw zasilanych energią elektryczną lub olejem napędowym mają zasięg krajowy w przypadku silnego przemysłu krajowego (tutaj: Austria, Belgia, Niemcy, Polska, Republika Czeska, Hiszpania) oraz zasięg EOG w pozostałych przypadkach;

e) rynek linii nośnych sieci trakcyjnych ma zasięg krajowy;

f) ocena rynków dostaw energii dla sektora kolejowego dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia tego, czy ich zasięg jest krajowy czy obejmuje EOG pozostaje otwarta;

g) ocena rynku przejazdów kolejowych dokonywana jest na poziomie krajowym;

h) zasięg rynku przemienników częstotliwości obejmuje EOG;

i) zasięg rynków budowy zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna i mechaniczna) obejmuje co najmniej EOG, zasięg rynku (lub rynków) usług konserwacyjnych obejmuje EOG, a rynek (lub rynki) budowy zakładów spoza przemysłu metalurgicznego ma (mają) zasięg krajowy lub EOG;

j) ocena rynków aparatury rozdzielczej prądu o niskim napięciu dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia ich zasięgu krajowego lub EOG pozostaje otwarta;

k) ocena rynków technologii budownictwa i zarządzania infrastrukturą dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia ich zasięgu krajowego lub EOG pozostaje otwarta;

l) ocena rynków infrastruktury i linii nośnych kolei linowej dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia tego, czy ich zasięg jest krajowy czy obejmuje EOG pozostaje otwarta;

3. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że zgłoszona koncentracja będzie w sposób znaczący przeszkadzać skutecznej konkurencji w znacznej części wspólnego rynku w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie łączenia przedsiębiorstw:

a) Na rynku wytwarzania energii wodnej;

b) Na rynku budowy zakładów metalurgicznych (infrastruktura mechaniczna) lub na rynkach budowy zakładów mechanicznych w sektorze stalownictwa i ciągłego odlewania.

4. Komitet Doradczy podziela zdanie Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony wystarczają do usunięcia:

a) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku energetyki wodnej, które wynika z częściowego horyzontalnego pokrywania się koncentracji;

b) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku (lub rynkach) budowy zakładów metalurgicznych, które wynika z horyzontalnego efektu koncentracji, a w szczególności z uprzywilejowanego dostępu firmy Siemens do strategicznych informacji SMS Demag;

w rezultacie czego należy uznać koncentrację za zgodną z zasadami wspólnego rynku.

5. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji, aby uwzględniła wszystkie pozostałe kwestie poruszone podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024