Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie "Szybkie łącza dla Europy: krajowe strategie łącz szerokopasmowych".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie "Szybkie łącza dla Europy: krajowe strategie łącz szerokopasmowych"

(2005/C 71/13)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2005 r.)

KOMITET REGIONÓW,

Uwzględniając komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Szybkie łącza dla Europy: krajowe strategie łącz szerokopasmowych COM(2004) 369 końcowy;

Uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie zasięgania opinii Komitetu w tej kwestii, zgodnie z art. 265, ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

Uwzględniając decyzję swojego Prezydium z dnia 20 kwietnia 2004 r. dotyczącą polecenia Komisji ds. Kultury i Edukacji, aby ta wydała opinię w tej sprawie;

Uwzględniając Strategię Lizbońską, mówiącą o uczynieniu z Unii Europejskiej do roku 2010 "najbardziej konkurencyjnej, dynamicznej gospodarki na świecie, opartej na wiedzy, zdolnej do realizowania stałego rozwoju gospodarczego, o większej liczbie lepszych miejsc pracy i większym stopniu spójności społecznej";

Uwzględniając wezwanie Rady Europejskiej w Barcelonie, skierowane do Komisji, w sprawie stworzenia planu działania "e-Europa", dotyczącego "powszechnej dostępności i korzystania z sieci szerokopasmowych na obszarze Unii do roku 2005, jak również rozwijania protokołu internetowego IPv6 oraz bezpieczeństwa sieci i informacji, e-Rządu, e-Kształcenia, e-Zdrowia i e-Biznesu"(1);

Uwzględniając Plan Działania e-Europa 2005 przyjęty w maju 2002, będący odpowiedzią na to wyzwanie; Stymulowanie korzystania z nowych usług i ich tworzenia było jednym z kluczowych nowych celów, zatwierdzonych przez Radę Europejską w Sewilli(2). Ogólnym celem jest wykształcenie się na obszarze Unii do końca 2005 r. nowoczesnych usług publicznych dostępnych w trybie on-line (e-Rząd, e-Kształcenie, e-Zdrowie) i dynamicznego środowiska e-Biznesu, w oparciu o powszechnie osiągalny dostęp szerokopasmowy po konkurencyjnych cenach i bezpieczną infrastrukturę informatyczną;

Uwzględniając wstępny projekt opinii w sprawie Szybkie łącza dla Europy: najnowsze osiągnięcia sektora łączności elektronicznej- COM(2004) 61 końcowy(3)

Uwzględniając komunikat Komisji w sprawie Interoperacyjnych paneuropejskich usług e-Rządu dla administracji, przedsiębiorstw i obywateli (IDABC) COM(2003) 406 końcowy -2003/0147 (COD);

Uwzględniając swoją opinię w sprawie Oceny programu IDA oraz drugiej fazy programu IDA (CdR 44/98 fin)(4);

Uwzględniając swój projekt opinii CdR 257/2004 rev. 2 przyjęty dnia 22 września 2004 r. przez Komisję ds. Kultury i Edukacji (sprawozdawca: Tomaž Štebe, burmistrz gminy Mengeš (SI/EPP));

A także mając na uwadze, co następuje:

1. Ambitne założenia w zakresie szybkiej łączności, uwzględniające równość praw, wyłączające dyskryminację i stwarzające możliwości cyfrowe dla europejskiej szerokiej infrastruktury informatycznej muszą odgrywać kluczową rolę w procesie integrowania Europy, Państw Członkowskich UE oraz wszystkich przyszłych europejskich krajów kandydujących, tj. ich gmin miejskich i wiejskich, przedsiębiorstw i obywateli;

2. Czynnikiem kluczowym jest odpowiednie uruchomienie wydajnej i nowoczesnej infrastruktury informatycznej dla nowych i istniejących przedsiębiorstw oraz zmodernizowanych usług publicznych;

3. Równość szans społeczeństwa informacyjnego powinna stanowić jedno z praw obywateli Europy w zakresie możliwości podłączenia i usług niezależnie od rodzaju użytkownika, jego statusu społecznego czy miejsca zamieszkania;

4. Infrastruktura informatyczna powinna być rozumiana i zarządzana w społeczeństwie w taki sam sposób, jak w przypadku zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną;

na 57. sesji plenarnej w dniach 17-18 listopada 2004 r. (posiedzenie z dnia 18 listopada) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

KOMITET REGIONÓW

1.1 z zadowoleniem przyjmuje zwięzły i jasny charakter analizy przeprowadzonej przez Komisję oraz wniosków z tej analizy w komunikacie: Szybkie łącza dla Europy: krajowe strategie łącz szerokopasmowych, który ściśle wiąże się z poprzednią analizą oraz zaleceniami przedstawionymi w dokumencie Szybkie łącza dla Europy: najnowsze osiągnięcia sektora łączności elektronicznej(5), jak również z działaniami, proponowanymi w "Planie Działania e-Europa 2005: Uaktualnienie";

1.2 uznaje, że korzyści z dostępu szerokopasmowego odgrywają kluczową rolę dla rozwoju gospodarek i społeczeństw. Wcześniejsze doświadczenia dotyczące znaczącego wzrostu w zakresie stworzenia i korzystania z dostępu szerokopasmowego są bardzo zachęcające. Liczba użytkowników łącz szerokopasmowych uległa podwojeniu w UE-15 w 2003 r. Nadal jednak wyraźna jest rozbieżność w stosunku do założeń i celów planu e-Europa dla obszarów usytuowanych poza ośrodkami miejskimi oraz dla instytucji, a zwłaszcza na obszarach wiejskich oraz obszarach w najbardziej niekorzystnym położeniu lub o mniej korzystnych warunkach gospodarowania;

1.3 wyraża przekonanie, że uaktualniony Plan Działania e- Europa oraz strategie krajowe w dziedzinie szybkich usług szerokopasmowych rozszerzone na UE-25 powinny stymulować postęp w tworzeniu najbardziej zaawansowanej, wiarygodnej Europejskiej Infrastruktury Informatycznej (EII) o dostępie bezpośrednim, służącej administracji, przedsiębiorstwom i obywatelom;

1.4 postuluje, aby strategie i działania związane z infrastrukturą informatyczną, zwłaszcza stworzenie sieci szkieletowej - infostrad szerokopasmowych na obszarze gmin miejskich i wiejskich - oraz wspieranie rozwoju infrastruktury dla e-Usług, cechowały się ambicją, uwzględniały interesy: technologiczny i komercyjny oraz były finansowane za pośrednictwem lokalnych, narodowych i europejskich funduszy publicznych, w taki sam sposób, jak drogi (krajowe) lub autostrady lub pozostałe elementy infrastruktury podstawowej;

1.5 apeluje, aby Komisja kontynuowała ściganie naruszeń prawa wobec niemocy organów nadzorujących, które nie działają efektywnie lub nieodpowiednio szybko przeciwko dominującym sieciom lub usługom oraz których zachowanie powstrzymuje realizację zapisów odnośnie równości szans oraz skutecznej konkurencji w zakresie infrastruktury informatycznej na poziomie krajowym i lokalnym;

1.6 z zadowoleniem przyjmuje Europejską Inicjatywę na rzecz Wzrostu, zatwierdzoną przez Radę Europejską w grudniu 2003 r., która podkreśla szanse związane z wykorzystaniem funduszy publicznych, włączając w to Fundusze Strukturalne, w celu zapewnienia powszechnej dostępności technologii szerokopasmowej, zgodnie z propozycjami zawartymi w e- Europa 2005(6). Nowe "projekty szybkiego startu" w celu pokonania luki cyfrowej przyspieszą stworzenie dostępu szerokopasmowego na obszarach o mniej korzystnych warunkach gospodarowania, gdzie nie mają zastosowania względy komercyjne;

1.7 popiera sugestie Komisji w zakresie funduszy strukturalnych UE, które miałyby być wykorzystane na rzecz zapewnienia łączności elektronicznej w obszarach wiejskich lub obszarach miejskich w najmniej korzystnym położeniu(7);

1.8 zwraca się z prośbą, aby polityka Komisji w zakresie społeczeństwa informacyjnego i infrastruktury informatycznej promowała i wspierała rozwój usług oraz procedur innowacyjnych, które zastępować mają przestarzałe technologie, jak również wprowadzała nowe konkurencyjne i zaawansowane e-Usługi handlowe i publiczne dla przedsiębiorstw, administracji i obywateli;

1.9 z zadowoleniem przyjmuje działania Komisji, która skupiła się na kluczowych kwestiach, hamujących wymianę pozytywnych doświadczeń, takich jak aspekty prawne procesu ponownego użycia korzystnych rozwiązań, prawa własności systemów i związane z tym procedury przetargów publicznych oraz procedury wdrażania partnerstwa podmiotów publicznych i prywatnych(8);

1.10 popiera inicjatywę edukacji i zachęcania ogółu społeczeństwa do korzystania z nowych usług i technologii. Dostęp szerokopasmowy powinien wykorzystany być w celu dostarczenia nowych i lepszych usług dla społeczeństwa;

1.11 przychylnie odnosi się do interwencji publicznej w zakresie tworzenia i rozbudowy Europejskiej Infrastruktury Informatycznej dla europejskiej bazy konkurencyjnej dotyczącej usług komercyjnych i ogólnodostępnych usług publicznych. Program e-Usługi, rozwijający się z pomocą funduszy publicznych, powinien być ważnym uzupełnieniem inwestycji komercyjnych, ułatwiać rozwój inicjatyw prywatnych oraz wspierać konkurencyjność przedsiębiorstw UE na arenie światowej;

1.12 przyjmuje ze zadowoleniem istotne znaczenie, jakie Komisja Europejska przypisuje zagadnieniu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej oraz stworzeniu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA);

1.13 opowiada się za przedefiniowaniem pojęcia dostępu szerokopasmowego według ambitnego rozumienia infrastruktury informatycznej przedstawionego w niniejszej opinii. Dlatego też istniejące działania i programy (e-Europa, IST, IDA, eTEN, (...) oraz DRM, IPR(9)) należy odpowiednio objaśnić, uprościć i przedefiniować, jak również uzupełnić;

1.14 uznaje, że definicja "dostępu szerokopasmowego" w raporcie stanowi dobry punkt wyjścia, mianowicie: "(...) szeroki wachlarz technologii, które zostały rozwinięte w celu wspierania dostarczania innowacyjnych usług interaktywnych, charakteryzujących się stałą gotowością ("always-on"), zapewniających odpowiednią szerokość pasma, ulegających stałemu rozwojowi w miarę upływu czasu oraz pozwalających na jednoczesne użycie usług w zakresie transmisji głosu i danych";

1.15 sugeruje poszerzenie definicji "dostępu szerokopasmowego" - rozumiejąc ją jako infrastrukturę umożliwiającą dostęp oraz szybką sieć telekomunikacyjną - o elementy istotnych narzędzi, oprogramowań i mechanizmów (platforma usług generowanych przez EII) wspierających e-Usługi w zakresie bezpiecznej, przeprowadzanej w trybie on-line i czasie rzeczywistym, wiarygodnej wymiany danych;

1.16 popiera wprowadzenie dodatkowych obowiązkowych wymagań technicznych w zakresie szybkiego Internetu/łącz szerokopasmowych, takich jak dane dotyczące opóźnienia i usuwania błędów;

1.17 sugeruje rozpoczęcie nowej inicjatywy Informatyki Cyfrowych Możliwości (DOIT) dla wszystkich regionów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów słabiej rozwiniętych, w celu rozbudowy infrastruktury informatycznej oraz wspierania bieżących lub wprowadzania nowych inicjatyw gospodarczych za pośrednictwem finansowania edukacji, promocji oraz infrastruktury informatycznej;

1.18 zachęca władze lokalne do stworzenia projektów i rozbudowania komunikacyjnych sieci kablowych i przewodów podziemnych podczas budowy/remontowania ulic i dróg lub instalowania ich razem z innego typu okablowaniem, w tym również komunalnym (oświetlenie uliczne, okablowanie elektroenergetyczne) w ramach inwestycji długoterminowych;

1.19 zachęca władze lokalne i Komisję Europejską do zaopiniowania modelu, w którym jedno przedsiębiorstwo (lub władze lokalne) rozbudowuje, ma w posiadaniu i utrzymuje infrastrukturę informatyczną. W tym wypadku możliwe byłoby umożliwienie wielu dostawcom usług korzystania z tej infrastruktury na równych prawach. Głównym celem takiej strategii byłoby wspieranie konkurencyjności wśród usługodawców w zakresie cen i jakości usług, za pośrednictwem stworzenia im równych, wyłączających dyskryminację szans na zdobycie klientów;

1.20 optuje za zwiększaniem konkurencji za pośrednictwem umożliwienia łatwego i szybkiego nabywania niezbędnych licencji w zakresie infrastruktury i zakresów częstotliwości;

1.21 wspiera tworzenie standardów i podstawowych aplikacji (powszechne e-Usługi) o wspólnych (kompatybilnych) modelach danych i atrybutach danych, na przykład: technologie wizualizacji GIS, 3D i VR dla celów planowania i rewitalizacji, jak również gospodarka przestrzenna, zarządzanie strukturą własności nieruchomości i infrastrukturą komunalną; dostęp do rozproszonych i zastrzeżonych publicznych baz danych oraz ich aktualizacja; usługi użyteczności publicznej dostępne z domu lub miejsca pracy; zarządzanie ruchem ulicznym: przeciążenia ruchu, opłaty drogowe, płatność za bilety za pośrednictwem przenośnych identyfikatorów bezkontaktowych;

1.22 optuje za bardziej ambitnymi celami EII w zakresie komunikacji / możliwości podłączenia / przepustowości/dyspozycyjności/ dostępności pod względem ceny, wg poniższych wytycznych:

a) światłowody łączące każdego europejskiego użytkownika końcowego z prędkością minimalną na poziomie 10 Mb/s lub większą, komunikacja dwukierunkowa, za wyjątkiem przypadków, gdy określone czynniki ekonomiczne lub czynniki związane z optymalizacją łączności (geografia, potrzeby użytkownika) wymagają innych rozwiązań, na przykład (szybkich) łączy miedzianych lub stałego dostępu bezprzewodowego (WFA) /transmisja satelitarna:

25 % - do końca 2006 r.;

70 % - do końca 2010 r.;

b) szerokość pasma i dyspozycyjność, zapewniająca telefonię IP dla użytkowników stale zmieniających miejsce pobytu - do końca 2006 r.;

c) rozsądne ceny miesięcznych opłat za dostęp do łącza szerokopasmowego, o przepustowości 10 Mb/s, bezpieczny Internet i transakcje uwierzytelnione, multimedialna telefonia IP, cyfrowa TV/radio (multimedialne) nadawanie (prawa do dokumentów cyfrowych (nie wliczone w cenę) - do końca 2006 r.;

1.23 optuje za następującymi strategiami w zakresie Europejskiej Infrastruktury Informatycznej (EII):

a) przeprowadzana w trybie on-line, pewna, bezpieczna, uwierzytelniona i wiarygodna wymiana danych multimedialnych i dokumentów - do końca 2006 r.;

b) rozproszony, interoperacyjny, złożony, hierarchiczny dostęp do danych i ich aktualizacji - do końca 2007 r.;

c) środowisko wirtualne lub symulowane oraz dostęp i kontrola nad rzeczywistymi procesami w czasie rzeczywistym - do końca 2008 r.;

1.24 optuje za następującą platformą usług EII:

a) (CDR 257/2004 AM.1 Koivisto) interoperacyjność systemów certyfikujących i weryfikujących, używanych w UE;

b) eMoney/ePay o opłatach transakcyjnych i manipulacyjnych na rozsądnym poziomie;

c) Telemedycyna (e-Zdrowie), e-Kształcenie;

d) Społeczność "podłączona": telemetria, kontrola procesów, zarządzanie budynkami i obiektami;

1.25 wyraża niepokój, że w przypadku tradycyjnej telefonii, komunikacja oparta o łącza miedziane staje się przestarzała lub podlega znacznej konkurencji (uwalnianie dostępu do pętli lokalnej). Rządy krajowe nie podejmują niezbędnych działań w zakresie restrukturyzacji i angażują się w działania dyskryminujące, czego skutkiem jest spowolnienie procesu wdrażania nowoczesnej infrastruktury informatycznej.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

KOMITET REGIONÓW

2.1 zaleca, aby Komisja położyła większy nacisk na wdrożenie przepisów w następującym zakresie:

a) Nadzoru i umacniania konkurencji odnośnie infrastruktury współdzielonej na zasadzie niedyskryminacji i równych kosztów dla wszystkich operatorów lub dostawców usług;

b) NRA (Krajowy Organ Regulacyjny) ma zezwolić na wybór częstotliwości dla FWA (stały dostęp bezprzewodowy) i obniżyć wysokość opłat licencyjnych dla obszarów wiejskich lub obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania;

2.2 zaleca, aby Komisja wspierała finansowanie EII, mając na uwadze poniższe wytyczne i priorytety:

a) na cele budowy kanałów przewodowych;

b) na cele rozwoju platformy usług;

c) na cele wyposażenia okablowania i sieci na obszarach wiejskich i obszarach o mniej korzystnych warunkach gospodarowania;

d) NRA ma obniżyć opłaty licencyjne dla obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania;

2.3 zaleca, aby Komisja Europejska w mającym się ukazać dokumencie na temat Strategii w zakresie szybkiej komunikacji (UE-25, włączając nowe Państwa kandydujące), który ma zostać opublikowany w październiku 2004 r., dużo uwagi poświęciła istotnemu znaczeniu, jaki ma ambitny i dalekosiężny postęp technologiczny w zakresie Europejskiej Infrastruktury Informatycznej.

Bruksela, 18 listopada 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Rada Europejska z Barcelony, Wnioski z Prezydencji, ust. 40, http://europa.eu.int/en/Info/eurocouncil/index.htm.

(2) COM(2002) 263 final "Plan Działań 2005 e-Europa: społeczeństwo informacyjne dla wszystkich"

(3) R/CESE 880/2004 - TEN 189/2004

(4) Dz.U. C 251 z dnia 10.8.1998 r., s. 1

(5) "Przestrzeń kosmiczna: nowa europejska granica dla rozszerzającej się Unii - Plan Działania w zakresie wdrażania Europejskiej Polityki Kosmicznej", COM(2003) 673 final oraz "Szybkie łącza dla Europy: najnowsze osiągnięcia sektora łączności elektronicznej," COM(2004) 61 final.

(6) Patrz COM(2003) 65 final "Droga do gospodarki opartej na wiedzy" oraz COM(2003) 690 final "Europejska Inicjatywa na rzecz Wzrostu".

(7) "Wskazówki dotyczące kryteriów i sposobów korzystania z funduszy strukturalnych na rzecz wspierania łączności elektronicznej", SEC (2003) 895, http://europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/ working/doc/telecom_en.pdf

(8) Uwaga.: Komisja jest w trakcie przygotowywania Zielonej Księgi w sprawie partnerstwa podmiotów publicznych i prywatnych w Unii Europejskiej.

(9) COM(2004) 261 final - Zarządzanie prawem autorskim i prawami pokrewnymi na rynku wewnętrznym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.71.55

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie "Szybkie łącza dla Europy: krajowe strategie łącz szerokopasmowych".
Data aktu: 18/11/2004
Data ogłoszenia: 22/03/2005