Opinia w sprawie przeglądu śródokresowego Strategii Lizbońskiej: komunikatu Komisji w sprawie wzmocnienia działań na rzecz realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia, propozycji decyzji Rady dotyczącej wytycznych dla polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich, zalecenia dotyczącego zalecenia Rady w sprawie wdrażania polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie przeglądu śródokresowego Strategii Lizbońskiej:

- komunikatu Komisji w sprawie wzmocnienia działań na rzecz realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia

- propozycji decyzji Rady dotyczącej wytycznych dla polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich

- zalecenia dotyczącego zalecenia Rady w sprawie wdrażania polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich

(2005/C 43/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 lutego 2005 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając przegląd śródokresowy Strategii Lizbońskiej: komunikat Komisji w sprawie wzmocnienia działań na rzecz realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia, propozycję decyzji Rady dotyczącą wytycznych dla polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich, zalecenie (przedstawione przez Komisję) dotyczące zalecenia Rady w sprawie wdrażania polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich (COM(2004) 239 final final - 2004/0082 (CNS)),

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 7 kwietnia 2004 r. oraz Rady z dnia 16 kwietnia 2004 r., w sprawie zasięgnięcia opinii Komitetu w tej sprawie, zgodnie z art. 265, ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję swojego Przewodniczącego z dnia 5 kwietnia 2004 r. o powierzeniu Komisji ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej prac nad przygotowaniem opinii na ten temat,

uwzględniając projekt swojej opinii (CdR 152/2004 rev.1) przyjęty dnia 6 lipca 2004 r. przez Komisję ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej (sprawozdawcą była Pauliina Haijanen: członek Rady Regionalnej Finlandii Płd.-Zach., Pierwszy Zastępca Przewodniczącego Rady Miasta Laitila (FIN/PPE)),

przyjął poniższą opinię na swojej 56 sesji plenarnej w dn. 29 i 30 września 2004 r. (sesja w dn. 29 września):

1.
Stanowisko Komitetu Regionów

Główne priorytety Strategii Lizbońskiej

KOMITET REGIONÓW

1.1 jest zdania, że przy realizacji Strategii Lizbońskiej największy nacisk należy położyć na zwiększenie zatrudnienia i konkurencyjności. Nie powinno się inicjować nowych procesów, ani też określać nowych celów; należy raczej skupić się na wdrażaniu już podjętych decyzji;

1.2 uważa za istotne przyjęcie za punkt wyjścia w realizacji Strategii Lizbońskiej istnienia stabilnego otoczenia makroekonomicznego opartego na trwałej równowadze finansów publicznych oraz polityki gospodarczej ukierunkowanej na trwały wzrost;

1.3 uważa za istotne, aby polityka gospodarcza, zatrudnienia, społeczna i ochrony środowiska, a także polityka w dziedzinie kształcenia i badań, były postrzegane w ramach Strategii Lizbońskiej jako nawzajem uzupełniające się, integralne elementy, które zwiększają konkurencyjność, stymulują wzrost gospodarczy i wzmacniają spójność społeczną. Należałoby dalej zacieśniać powiązania istniejące pomiędzy systemami ochrony socjalnej, wytycznymi polityki gospodarczej a procesem zatrudnienia;

1.4 uważa, że reformy strukturalne, wsparcie na rzecz programów badań i innowacyjności, promowanie przedsiębiorczości i rozwój kształcenia stanowią kluczowe czynniki, determinujące poprawę konkurencyjności Unii Europejskiej, wzrost inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy;

1.5 jest zdania, że starzenie się społeczeństwa stanowi poważne wyzwanie dla trwałego funkcjonowania i równowagi finansów publicznych i rozwoju usług oraz że problem ten wymaga podjęcia skutecznych działań mających na celu zwiększenie aktywności zawodowej i zachęcenie pracowników do pozostania aktywnymi zawodowo;

1.6 reprezentuje pogląd, że władze lokalne i regionalne odgrywają istotną rolę i mają do wykonania konkretne zadania w procesie wdrażania Strategii Lizbońskiej i wzmacniania jej realizacji, jednakże potencjał ten nie jest dostatecznie wykorzystywany.

2.
Zalecenia Komitetu Regionów

Przegląd śródokresowy Strategii Lizbońskiej

KOMITET REGIONÓW

2.1 uważa za zasadnicze, aby w ramach wdrażania Strategii Lizbońskiej więcej uwagi poświęcić wzajemnym relacjom pomiędzy podmiotami różnych szczebli zaangażowanymi w realizację tej strategii oraz budowaniu mechanizmów administracyjnych, umożliwiających tworzenie partnerstw i pozwalających władzom lokalnym i regionalnym na uczestniczenie w efektywny sposób we wprowadzaniu tej strategii w życie;

2.2 popiera cele wyznaczone w czasie wiosennego szczytu Rady Europejskiej (tj. wiosną 2004 r.) w związku z śródokresowym przeglądem Strategii Lizbońskiej oraz proponuje, aby przegląd ten obejmował krytyczną ocenę mechanizmów zarządzania (governance) oraz wartości dodanej w postaci decentralizacji struktur administracyjnych, jaką uzyskano w kontekście wdrażania tej strategii;

2.3 uważa, że w ramach metody otwartej koordynacji należy przyjąć podejście zdecentralizowane, tym samym zapewniając podmiotom na szczeblu regionalnym i lokalnym rzeczywiste możliwości kształtowania strategii lokalnych i regionalnych. Strategie te powinny zawierać się w strategii narodowej. Narodowe plany działania poszczególnych Państw Członkowskich powinny konkretnie określać w jaki sposób władze lokalne i regionalne uczestniczyły w opracowaniu tych planów oraz jak będą uczestniczyć w ich realizacji;

2.4 podkreśla, że należałoby uprościć otwartą metodę koordynacji w taki sposób, aby większy nacisk został położony na przyszłościowe polityki strategiczne niż na szczegółowe cele i wskaźniki ich realizacji oraz na to, jak te polityki będą wdrażane w praktyce;

2.5 uważa za istotne, aby nowe ramy finansowe UE i fundusze strukturalne były ściślej, niż ma to miejsce obecnie, powiązane z realizacją Strategii Lizbońskiej.

Wzmocnienie Strategii Zatrudnienia

KOMITET REGIONÓW

2.6 podziela stanowisko Komisji, zgodnie z którym nie powinno się zmieniać żadnych wytycznych, należy raczej skupić się na efektywnym wdrażaniu istniejących wytycznych;

2.7 uważa, że w niektórych przypadkach mogłoby być zasadne sformułowanie wspólnych zaleceń do wszystkich Państw Członkowskich, zgodnie z rekomendacjami Grupy Zadaniowej Wima Koka ds. Zatrudnienia w Europie, będących uzupełnieniem do zaleceń szczególnych kierowanych do poszczególnych krajów. W takich przypadkach należałoby jasno ustalić związek pomiędzy zaleceniami wspólnymi a celami ogólnymi ustalonymi na rok 2003;

2.8 jest zdania, że w sposób niedostateczny został wypełniony wymóg określony w wytycznych na rok 2003, odnośnie potrzeby wsparcia zaangażowania podmiotów lokalnych i regionalnych w formułowaniu i realizacji wytycznych;

2.9 uważa za konieczne nadanie większego znaczenia mechanizmom zarządzania (governance) w kontekście strategii zatrudnienia oraz przeprowadzenie ich krytycznej oceny we Wspólnym Raporcie o Zatrudnieniu (Joint Employment Report) w roku 2005;

2.10 popiera zalecenia Komisji odnośnie strategii aktywnego starzenia się, jednakże stwierdza, że polityka zatrudnienia powinna bardziej koncentrować się na zwiększaniu miejsc pracy poprzez objęcie szczególnym zainteresowaniem takich grup społecznych jak kobiety, osoby starsze i niepełnosprawne, młodzież i imigranci oraz poprzez promowanie zdolności do działania oraz zdrowia wszystkich obywateli;

2.11 stwierdza, że reformy strukturalne na rynku pracy a także rozwój systemów podatkowych i świadczeń powinny sprzyjać zwiększeniu opłacalności pracy oraz zachęcać do kontynuowania aktywności zawodowej;

2.12 uważa za niezbędne wspieranie nowych Państw Członkowskich w rozwijaniu ich rynków pracy, wzmacniając szczególnie zdolność do działania władz lokalnych i regionalnych, a także zachęcając do współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szczeblem lokalnym i regionalnym w starych i nowych Państwach Członkowskich Unii Europejskiej.

Bruksela, dnia 29 września 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.43.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie przeglądu śródokresowego Strategii Lizbońskiej: komunikatu Komisji w sprawie wzmocnienia działań na rzecz realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia, propozycji decyzji Rady dotyczącej wytycznych dla polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich, zalecenia dotyczącego zalecenia Rady w sprawie wdrażania polityk zatrudnienia w Państwach Członkowskich.
Data aktu: 29/09/2004
Data ogłoszenia: 18/02/2005