Sprawozdanie Roczne dotyczące działań finansowanych z szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) wraz z odpowiedziami instytucji.

SPRAWOZDANIE ROCZNE DOTYCZĄCE DZIAŁAŃ FINANSOWANYCH Z SZÓSTEGO, SIÓDMEGO, ÓSMEGO I DZIEWIĄTEGO EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU (EFR)

(2005/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)

UWAGI TRYBUNAŁU

WSTĘP

1.
Europejskie Fundusze Rozwoju (EFR) powstały na podstawie międzynarodowych konwencji i umów(1) zawartych między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej a niektórymi państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku (państwami AKP) oraz decyzji Rady w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich (KTZ).
2.
Komisji powierzono odpowiedzialność za zarządzanie, we współpracy z państwami AKP, główną częścią EFR - dotacjami. Od dnia 1 kwietnia 2003 r. na EBI spoczywa pełna odpowiedzialność za wdrażanie pozostałej części EFR - instrumentu inwestycyjnego - która nie jest uwzględniana w ramach poświadczenia wiarygodności wydawanego przez Trybunał ani też w ramach absolutorium udzielanego przez Parlament Europejski(2)(3)(4).
3.
Z zastrzeżeniem instrumentów zarządzanych obecnie wyłącznie przez EBI, środki przydzielone na każdy z czterech EFR realizowanych w 2004 r. były głównie przeznaczone na:

a) pomoc programowalną(5) przeznaczoną na projekty rozwojowe (w przybliżeniu połowa wszystkich przydzielonych środków);

b) pomoc programowalną(5) przeznaczoną na wsparcie budżetowe państw beneficjentów (prawie jedna czwarta wszystkich przydzielonych środków);

c) pomoc nieprogramowalną przeznaczoną na szczególne dziedziny współpracy, takie jak pomoc humanitarna i nadzwyczajna, wsparcie dla eksportu (Stabex i Sysmin lub, obecnie, FLEX), interwencje finansowe takie jak operacje związane z kapitałem podwyższonego ryzyka(6) oraz pomoc w redukcji zadłużenia (nieco ponad jedna czwarta wszystkich przydzielonych środków).

ODPOWIEDZI KOMISJI

UWAGI TRYBUNAŁU

4.
Po zakończeniu programowania, uruchomienie zasobów EFR przebiega w dwóch etapach. Po otrzymaniu wniosku od jednego z państw AKP Komisja, jako główny urzędnik zatwierdzający, podejmuje decyzje o finansowaniu (wykazane w rozliczeniach jako zobowiązania finansowe), po uzyskaniu pozytywnej opinii Komitetu EFR(7) (złożonego z przedstawicieli Państw Członkowskich). Następnie Komisja i państwo AKP, w ramach umów finansowania, określają zasady realizacji tych decyzji przez krajowego urzędnika zatwierdzającego(8) tego państwa. Urzędnik ten zawiera umowy (wykazane w rozliczeniach jako indywidualne zobowiązania prawne) i zatwierdza płatności, które zostaną sprawdzone i zrealizowane przez Komisję zgodnie z procedurami realizacji EFR.
5.
Wsparcie budżetowe nie podlega przedstawionemu powyżej systemowi zarządzania. Komisja pozostaje tutaj jedynym urzędnikiem zatwierdzającym. Umowy finansowania są zobowiązaniami prawnymi i stanowią podstawę do płatności niewymagającą zawierania innych zobowiązań prawnych. Po sprawdzeniu, czy zostały spełnione warunki Umowy z Kotonu oraz umowy finansowania, Komisja dokonuje, wyłącznie na podstawie własnego podpisu, wstępnego transferu środków do budżetów państw beneficjentów. Środki te włączane są następnie do budżetów państw AKP, gdzie są wykorzystywane i kontrolowane zgodnie z obowiązującymi w nich przepisami i procedurami. Komisja oraz inni główni darczyńcy międzynarodowi oceniają zarówno postępy poczynione przez te kraje w zakresie zarządzania finansami publicznymi, jak i w zmniejszaniu ubóstwa. Przed uruchomieniem kolejnych transzy środków Komisja bada, czy warunki przewidziane w umowie finansowania zostały spełnione.
6.
W 2000 r. Komisja zadecydowała o przekazaniu znacznej części swoich kompetencji i zasobów (z wyjątkiem tych dotyczących zatwierdzania propozycji finansowania, decyzji o wypłacie wsparcia budżetowego oraz zarządzania projektami wewnętrznymi w ramach AKP) swoim przedstawicielstwom w państwach AKP. W związku z powyższym 80 % płatności w ramach EFR miało być realizowanych na podstawie przekazanych uprawnień. Do końca 2004 r. przekazanie uprawnień nie nastąpiło jedynie w czterech spośród 44 przedstawicielstw w państwach AKP.

ODPOWIEDZI KOMISJI

6.
Od lipca 2005 r. wszystkie Przedstawicielstwa w państwach AKP zostały zdecentarlizowane.

______

(1) I Konwencja z Jaunde została zawarta w 1964 r. Najnowszą umowę (z Kotonu) podpisano dnia 23 czerwca 2000 r., a następnie zmieniono w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r.

(2) Patrz: art. 96, 103 i 112 rozporządzenia finansowego z dnia 27 marca 2003 r. mającego zastosowanie do dziewiątego EFR (Dz.U. L 83 z 1.4.2003, str. 1). W swojej opinii nr 12/2002 w sprawie projektu tego rozporządzenia (Dz.U. C 12 z 17.1.2003) Trybunał podkreślił, że postanowienia tych artykułów ograniczają zakres absolutorium udzielanego przez Parlament.

(3) Stąd, w ramach dziewiątego EFR, pierwotnie przydzielone środki opiewały na kwotę 13 800 mln euro, z której EBI odpowiedzialny jest za 2 200 mln euro.

(4) Na Trybunale nadal jednak spoczywa ogólna odpowiedzialność za kontrolę EFR. W przypadku operacji zarządzanych przez EBI Trybunał wykonuje to zadanie zgodnie z postanowieniami umowy trójstronnej pomiędzy EBI, Komisją a Trybunałem (art. 112 rozporządzenia przywołanego powyżej).

(5) Pomoc programowalną określają krajowe i regionalne programy indykatywne (KPI i RPI) oraz projekty i programy finansowane wewnętrznie w ramach AKP.

(6) W zakresie szóstego, siódmego i ósmego EFR operacje te są nadal realizowane przez EBI, a odpowiada za nie Komisja.

(7) Zgoda Komitetu nie jest z zasady wymagana w przypadku kwot poniżej 8 mln euro.

(8) Uprawnienia krajowego urzędnika zatwierdzającego w państwach AKP są najczęściej powierzane ministrom finansów.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Rozdział  I

Realizacja szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR

Rozdział  II

Poświadczenie Wiarygodności Trybunału Obrachunkowego dotyczące rozliczeń EFR

Rozdział  III

Działania podjęte w związku z wcześniejszymi uwagami

Rozdział  IV

Główne uwagi zawarte w sprawozdaniach specjalnych opublikowanych przez Trybunał od ostatniej procedury udzielania absolutorium

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.301.249

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie Roczne dotyczące działań finansowanych z szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) wraz z odpowiedziami instytucji.
Data aktu: 28/09/2005
Data ogłoszenia: 30/11/2005