Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 30/2004 (ex NN 34/2004) - zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysków kapitałowych pochodzących z pewnych operacji/transakcji dokonywanych przez przedsiębiorstwa publiczne - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 30/2004 (ex NN 34/2004) - zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysków kapitałowych pochodzących z pewnych operacji/transakcji dokonywanych przez przedsiębiorstwa publiczne

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 256/13)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2005 r.)

Komisja powiadomiła Portugalię o swojej decyzji o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy/środka pismem z dnia 6 października 2004 r., zamieszczonego w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.

W ciągu jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim listu zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji/Directorate-General for Competition

Rejestr pomocy państwa/State aid Registry

SPA3 6/05

BE-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Portugalii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

I.

OPIS

(1) Przedmiotowe zwolnienia podatkowe są przewidziane w art. 25 portugalskich Przepisów dotyczących ulg podatkowych (Estatuto dos Benefícios Fiscais), zatytułowanym "Zyski kapitałowe jako część procesu prywatyzacji" (Mais-validas no âmbito do processo de privatização). Wyżej wymieniony artykuł stanowi, że dla celów określenia zysku podlegającego podatkowi dochodowemu od osób prawnych w przypadku przedsiębiorstw z wyłącznie publicznym kapitałem oraz przedsiębiorstw, które im podlegają, opodatkowana kwota nie obejmuje zysków kapitałowych z operacji prywatyzacyjnych oraz z procesów restrukturyzacji przeprowadzonych zgodnie z wytycznymi strategicznymi w ramach pełnienia przez państwo funkcji udziałowca oraz uznanych jako takie na mocy zarządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

II.

OCENA

(2) Na obecnym etapie Komisja uważa, że środek opisany w art. 25 portugalskich Przepisów dotyczących ulg podatkowych wykorzystuje zasoby państwowe, ponieważ opiera się na niepobieraniu podatku dochodowego od osób prawnych, który normalnie byłby należne państwu. Decyzja o rezygnacji z tego dochodu wchodzi w zakres kryteriów pomocy państwa.

(3) Zwolnienie z podatku od zysków kapitałowych stawia podmioty publiczne, które z niego korzystają, na uprzywilejowanej pozycji w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami działającymi w tych samych sektorach gospodarki, jako że wspomniane przedsiębiorstwa publiczne korzystałyby ze zwiększonego przepływu środków pieniężnych na prowadzenie własnej działalności. Komisja nie dostrzega żadnego powodu, dla którego tak wybiórczo przyznany przywilej powinien być usprawiedliwiony ze względu na charakter i ogólne zasady systemu.

(4) Skutki dla handlu między Państwami Członkowskimi oraz wpływ pomocy w odniesieniu do naruszenia zasad konkurencji mają szczególnie delikatny charakter w przypadku sektorów zliberalizowanych, takich jak sektor finansowy, w którym działają niektórzy beneficjenci. Przedmiotowy środek wpływa na handel UE oraz narusza konkurencję co najmniej w tych przypadkach. Jednakże ta jasno określona zasada nie ogranicza się jedynie do sektora finansowego. Jako że środek jest stosowany do całego sektora publicznego, pod uwagę należy wziąć wszystkich beneficjentów działających na rynkach komercyjnych, na których omawiany środek może wpłynąć na handel między Państwami Członkowskimi i naruszyć lub stworzyć ryzyko naruszenia zasad konkurencji.

(5) Stworzenie dla przedsiębiorstw publicznych, będących w trakcie prywatyzacji lub przepisowej reorganizacji, szansy skorzystania z obniżek podatku dochodowego stawia je w uprzywilejowanej pozycji pod względem operacyjnym, co na pierwszy rzut oka wydaje się niezgodne ze zwolnieniem z podatku, o którym mowa w art. 87.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.256.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 30/2004 (ex NN 34/2004) - zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych zysków kapitałowych pochodzących z pewnych operacji/transakcji dokonywanych przez przedsiębiorstwa publiczne - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/10/2005
Data ogłoszenia: 15/10/2005