Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Agencji

(2004/C 324/02)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (zwana dalej Agencją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 sierpnia 2002 r.(1). Rok obrachunkowy 2003 jest rokiem, w którym Agencja rozpoczęła swoją działalność operacyjną. Misją Agencji jest utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego, zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego oraz ustanowienie warunków technicznych certyfikacji i certyfikacja produktów lotniczych. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Agencji na podstawie przekazanych przez nią informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Agencji za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 49 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1592/2002 za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor wykonawczy. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(3), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie art. 52 tegoż rozporządzenia. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są jako całość legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków za rok obrachunkowy 2003 zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Agencji za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Dyrektor wykonawczy, będący zarazem urzędnikiem zatwierdzającym, posiada również uprawnienia do podpisywania zleceń bankowych, co pozostaje w sprzeczności z art. 37 rozporządzenia finansowego Agencji.
8.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Agencji stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
9.
Badanie dokumentacji związanej z rekrutacją wykazało braki formalne oraz brak niektórych dokumentów. Biorąc pod uwagę skalę rekrutacji przewidywanej do końca 2006 r. (ok. 300 osób), należy podjąć działania mające na celu poprawę kontroli przestrzegania odpowiednich przepisów.
10.
Badanie środowiska kontroli systemu informatycznego wykazało, że powinno ono zostać wzmocnione w związku z przewidywanym rozszerzeniem zakresu działań Agencji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Na podstawie art. 83 ust. 3 rozporządzenia finansowego Agencji końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 31 marca 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 20 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (siedziba tymczasowa: Bruksela, przewidywane przeniesienie do Kolonii)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Rachunek dochodów i wydatków za rok obrachumkowy 2003

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego - Bilans na dzień 31 grudnia 2003

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7.
Do końca roku 2003 dyrektor wykonawczy był jedynym pracownikiem czasowym zatrudnionym przez Agencję. W rzeczywistości dyrektor podpisywał dokumenty dotyczące operacji bankowych razem z księgowym. Zatrudnienie innych pracowników czasowych w ciągu drugiego półrocza 2004 r. pozwoliło na usunięcie tej nieścisłości.
8.
Systemy finansowe zostały zatwierdzone przez księgowego na początku lutego 2004 r. Informatyczny system do zarządzania środkami trwałymi, który ma zostać wprowadzony przez urzędnika zatwierdzającego, jest w fazie zakupu i zostanie zatwierdzony w późniejszym terminie.
9.
Braki wskazane przez Trybunał wynikają z faktu, że Agencja znajdowała się w początkowej fazie istnienia. W lutym 2004 r. powstał departament zasobów ludzkich, w którym znajduje się jednostka specjalizująca się w naborze nowych pracowników. Departament już wprowadził niezbędne procedury i narzędzia. Od stycznia 2005 r. Agencja zamierza wprowadzić informatyczny system zarządzania rekrutacją.
10.
Umiejscowienie Agencji w budynkach zajmowanych przez Komisję w dużym stopniu wpłynęło na jej środowisko informatyczne. Przeniesienie Agencji w listopadzie 2004 r. do jej nowej siedziby w Kolonii pozwoli na usprawnienie w znaczący sposób środowiska informatycznego i na wprowadzenie nowej architektury informatycznej.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.324.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 30/09/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004