Program konwergencji Cypru na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie programu konwergencji Cypru na lata 2004-2007

(2004/C 320/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Cypru, obejmujący lata 2004-2007. Program jest w dużej mierze zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji"

Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) z 6,3 % PKB w 2003 r. do 2,9 % PKB do 2005 r. tak, aby do 2005 r. spełnić kryterium deficytu ustalone w Maastricht, a następnie obniżyć deficyt do 2,2 % PKB w 2006 r. i 1,6 % PKB do 2007 r. W tym celu program konwergencji przewiduje stworzenie rosnącej nadwyżki salda pierwotnego z planowanego - 1,6 % PKB w 2004 r. do 2 % PKB do 2007 r.; oraz zdecydowane odwrócenie tendencji zwyżkowej stosunku zadłużenia do PKB z 75,2 % PKB w 2004 r. do poziomu poniżej 69 % do końca okresu objętego prognozą. Celowi temu towarzyszy pakiet środków - przede wszystkim strukturalnych - zmierzających do ograniczenia wydatków i zwiększenia dochodów mniej więcej w równym stopniu. Środki te będą w większości wdrażane od 2005 r.

Program koncentruje się na zwiększaniu dochodów i kontroli wydatków, w których w przeszłości miała miejsca większość nieprawidłowości. Przedstawiona ścieżka korekty odzwierciedla zaangażowanie rządu w poprawę stanu finansów publicznych w związku z zamiarem przyjęcia euro do 2007 r.; jest to główna przyczyna znacznych początkowych korekt fiskalnych zmierzających do obliżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych o 2,3 punktu procentowego PKB w 2005 r. Z uwagi na niejednoznaczną historię konsolidacji fiskalnej, jest to dość ambitny cel i dlatego jego realizacja wymaga mocnego zaangażowania, włącznie z podjęciem dodatkowych środków jeżeli zostaną one uznane za konieczne.

Scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu, który prognozuje przyspieszenie realnego wzrostu PKB z 3,5 % w 2004 r. do 4,5 % w 2007 r. wydaje się oparty na realistycznych założeniach wzrostu. Prognoza inflacji również wydaje się realistyczna. Program obejmuje cztery różne scenariusze prognoz makroekonomicznych i budżetowych: scenariusz "średni", scenariusz "górny", scenariusz "dolny" i scenariusz "wyższych stóp procentowych". Tak zwany scenariusz "średni" jest uważany za scenariusz odniesienia dla oceny prognoz budżetowych, ponieważ - zgodnie z aktualnymi informacjami - wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu.

Program przewiduje obliżenie deficytu do poziomu (poniżej) wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB w 2005 r. oraz jego dalszy spadek później, chociaż cele te nie są zgodne z pozycją bliską równowagi w okresie objętym programem.

Wynik budżetu może być gorszy od prognozowanego. Z uwagi na wielkość tych korekt i historię konsolidacji fiskalnej na Cyprze, nie jest pewne czy cel wyznaczony na rok 2005 może zostać osiągnięty. Stanowisko budżetowe przedstawione w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu (poniżej) progu 3 % PKB do 2005 r. Może ono również nie zapewnić dostatecznego marginesu bezpieczeństwa w przypadku przekroczenia tego progu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych,

W programie zadłużenie przyjmuje najwyższą wartość - 75,2 % - w 2004 r., a następnie spada o prawie 7 punktów procentowych i osiąga 68,4 % PKB do 2007 r. Stymulatorami tego znacznego spadku są przede wszystkim coraz korzystniejsze salda pierwotne i nominalny wzrost PKB przewyższający średnie oprocentowanie długu publicznego w latach 2005-2007. Ewolucja wskaźnika długu może być mniej korzystna od prognozowanej z uwagi na wyżej wymienione ryzyko dla następstw deficytu.

Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Cypr stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Podczas gdy reforma systemu ochrony zdrowia ma zostać wdrożona w 2006 r., środki zmierzające do reformy systemu emerytalnego są dopiero w stadium początkowym. Terminowe i skuteczne wdrożenie takich reform wraz z innymi środkami niezbędnymi w celu zapewnienia odpowiedniej nadwyżki pierwotnej ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia stabilności finansów publicznych.

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie na Cyprze nadmiernego deficytu budżetowego i zgodnie z art. 104 ust. 7 wystosowała do niego zalecenie w sprawie skorygowania tego deficytu, zawierające jednocześnie wskazówki Rady w zakresie prowadzonej polityki.

Najważniejsze prognozy programu konwergencji Cypru

2003 2004 2005 2006 2007
Realny wzrost PKB (%) 2,0 3,5 4,3 4,4 4,5
Wzrost zatrudnienia (%) 0,9 1,0 1,0 2,0 3,0
Inflacja CPI (%) 4,1 2,0 2,0 2,0 2,0
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) - 6,3 - 5,2 - 2,9 - 2,2 - 1,6
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) 72,6 75,2 74,8 71,5 68,4

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.320.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Program konwergencji Cypru na lata 2004-2007.
Data aktu: 05/07/2004
Data ogłoszenia: 24/12/2004