(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2004 r.)
URZĄD NADZORU EFTA,
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwane dalej "Porozumieniem o EOG"), w szczególności jego art. 109 i Protokół 1 do niego,
uwzględniając Porozumienie między państwami EFTA o ustanowieniu Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. d) oraz Protokół 1 do niego,
uwzględniając akt, o którym mowa w pkt. 3.1.7 rozdziału I załącznika I do Porozumienia o EOG, tj.: Dyrektywę Rady 93/53/EWG z dnia 24 czerwca 1993 r. wprowadzającą minimalne środki wspólnotowe zwalczania niektórych chorób ryb, ze zmianami, dostosowaną Protokołem 1 do Porozumienia o EOG, w szczególności pierwsze tiret art. 6 lit. a) tego aktu,
uwzgledniając decyzję Urzędu Nadzoru EFTA nr 196/04/COL z dnia 14 lipca 2004 r. upoważniającą członka ponoszącego szczególną odpowiedzialność za swobodny przepływ towarów do podejmowania niektórych decyzji i środków, w szczególności jej pkt 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
Pierwsze tiret art. 6 lit. a) aktu stanowi, że w celu zwalczania ognisk niedokrwistości zakaźnej łososia (ISA) wszystkie ryby w zakażonym gospodarstwie muszą zostać usunięte zgodnie z programem ustanowionym przez urzędowe służby i zatwierdzonym przez Urząd Nadzoru EFTA (dalej zwany "Urzędem").
Akt, o którym mowa w pkt 3.2.29 rozdziału I załącznika I do Porozumienia o EOG, Decyzja Komisji 2003/466/WE z dnia 13 czerwca 2003 r. ustanawiająca kryteria podziału na strefy i urzędowego nadzoru w następstwie podejrzenia lub potwierdzenia występowania niedokrwistości zakaźnej łososia (ISA) określa plany pobierania próbek oraz metody diagnostyczne do celów wykrywania i potwierdzania ISA, jak również kryteria podziału na strefy i urzędowego nadzoru w następstwie podejrzenia lub potwierdzenia ISA.
Pismem z dnia 30 stycznia 2003 r. i wyjaśnieniem w piśmie z dnia 7 kwietnia 2004 Norwegia zwróciła się do Urzędu z wnioskiem o zatwierdzenie norweskiego programu usuwania wszystkich ryb w gospodarstwach zakażonych wirusem ISA, jak przewiduje art. 6 aktu i na podstawie kryteriów zawartych w decyzji 2003/466/WE.
Urząd, w ścisłej współpracy z Komisją Wspólnot Europejskich, zbadał i ocenił program przedłożony przez Norwegię w świetle aktualnie dostępnych dowodów naukowych i technicznych.
Usunięcie ryb należy przeprowadzić w taki sposób, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby na inne gospodarstwa i populację dzikich zwierząt podatnych na tę infekcję.
Podstawą do usunięcia ryb musi być analiza poszczególnych przypadków pod kątem ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się choroby, włącznie z oceną, czy ognisko ma poważny charakter i innymi okolicznościami wpływającymi na ryzyko, przy uwzględnieniu dotychczasowych doświadczeń praktycznych i dowodów naukowych.
Ocena wykazuje, że program przedłożony przez Norwegię spełnia wymagania dla tego typu programu, a zatem należy go zatwierdzić.
Urząd Nadzoru EFTA, w drodze decyzji 222/04/COL, skierował sprawę do Komitetu Weterynaryjnego EFTA, wspomagającego Urząd Nadzoru EFTA.
Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodnie z opinią Komitetu Weterynaryjnego EFTA, wspomagającego Urząd Nadzoru EFTA,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1. Niniejszym zatwierdza się przedłożony przez Norwegię program usuwania wszystkich ryb zakażonych niedokrwistością zakaźną łososia (ISA) w gospodarstwach norweskich.
2. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 15 września 2004 r.
3. Niniejsza decyzja skierowana jest do Norwegii.
4. Autentycznym tekstem niniejszej decyzji jest tekst w języku angielskim.
Sporządzono w Brukseli, 9 września 2004 r.
| W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |
| Bernd HAMMERMANN | Niels FENGER |
| Członek Kolegium | Dyrektor |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.319.65 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Zatwierdzenie przedłożonego przez Norwegię programu usuwania wszystkich ryb zakażonych niedokrwistością zakaźną łososia (ISA) w gospodarstwach norweskich. |
| Data aktu: | 09/09/2004 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2004 |