Opinia w sprawie komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie ustalenia wytycznych dla drugiego etapu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dotyczącej ponadnarodowej współpracy na rzecz promowania nowych środków zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności w związku z rynkiem pracy "Swobodny przepływ dobrych pomysłów".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie ustalenia wytycznych dla drugiego etapu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dotyczącej ponadnarodowej współpracy na rzecz promowania nowych środków zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności w związku z rynkiem pracy "Swobodny przepływ dobrych pomysłów"

(2004/C 318/04)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)

KOMITET REGIONÓW,

Uwzględniając komunikat Komisji skierowany do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie ustalenia wytycznych dla drugiego etapu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dotyczącej ponadnarodowej współpracy na rzecz promowania nowych środków zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności w związku z rynkiem pracy "Swobodny przepływ dobrych pomysłów" (COM(2003) 840 final);

Uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 5 stycznia 2004 r. w sprawie zasięgania opinii Komitetu w tej kwestii zgodnie z ustępem pierwszym art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

Uwzględniając decyzję Przewodniczącego Komitetu z dnia 6 listopada 2003 r. zalecającą Komisji ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej przygotowanie opinii w tej sprawie;

Uwzględniając projekt opinii (CdR 96/2004 rev.1), przyjęty przez Komisję ds. Polityki Gospodarczej i Społecznej dnia 30 kwietnia 2004 r. (sprawozdawca: Cllr Peter Moore, Rada Miasta Sheffield (UK/ELDR));

na 55 sesji plenarnej (posiedzenie z dnia 16 czerwca), która odbyła się w dniach 16 i 17 czerwca 2004 r., przyjął jednogłośnie następującą opinię:

1.
Uwagi

Komitet Regionów

1.1 uważa, iż inicjatywa EQUAL jest jednym z najważniejszych instrumentów tworzenia i rozpowszechniania innowacji na polu zatrudnienia i polityki społecznej;

1.2 podkreśla, iż władze lokalne usilnie wspierają EQUAL od samego jego początku, gdyż stanowi on znaczącą możliwość poprawy i dalszego rozwoju polityki społecznej i zatrudnienia na szczeblu lokalnym i regionalnym. Władze lokalne i regionalne również aprobują zainicjowany przez EQUAL rodzaj współpracy, który jest zgodny z zasadami dobrego zarządzania;

1.3 uważa, iż upowszechnienie technologii innowacyjnych, a także rozwój praktycznego podejścia i kompetencji długoterminowych, powinny stanowić cele kluczowe; wierzy, iż ich wyniki nie powinny być rozpatrywane w izolacji od powszechnie stosowanych praktyk, lecz być na nie przekładane w celu dodania im nowego wymiaru i zwiększenia efektywności. Władze lokalne i regionalne mogą pomoc w zaszczepieniu nowych praktyk w lokalnych systemach świadczenia usług oraz w sieciach polityki lokalnej;

1.4 podkreśla, iż kwestia Romów ma szczególne znaczenie i wagę dla władz lokalnych i regionalnych. Po rozszerzeniu będą oni stanowić największą wyróżniającą się mniejszość etniczną w Unii Europejskiej. Mimo 700-letniej historii zamieszkiwania w granicach UE, Romowie pozostaną prawdopodobnie jedną z najbardziej dyskryminowanych grup wśród wszystkich obywateli Europy. Władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu problemów, przed którymi stoją Romowie; fakt ten uznawany przez samych przedstawicieli europejskich organizacji Romów;

1.5 podkreśla również znaczenie procederu handlu dziećmi i kobietami; wierzy, iż władze lokalne i regionalne odgrywają ważną rolę we wspieraniu godnej jakości życia swoich społeczności i muszą zająć się osobistymi (np. pomoc dla ofiar) i społecznymi (np. zapobieganie przestępstwom) konsekwencjami handlu ludźmi oraz tym aspektem seks-biznesu; w związku z tym podkreśla konieczność przyznania niezbędnych funduszy i środków władzom lokalnym i regionalnym;

1.6 wierzy, iż władze lokalne i regionalne należy postrzegać jako kluczowych partnerów we wdrażaniu EQUAL i upowszechnianiu jego wyników.

2.
Zalecenia

Komitet Regionów

2.1 z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie kroku potwierdzającego Działanie nr 2; zaleca, aby Działanie nr 3 (rozpowszechnienie i ogólne zastosowanie w praktyce) zostało zintegrowane w taki sam sposób w celu uwzględnienia problemów związanych z finansowaniem dopasowanym, bowiem Działanie nr 3 ze względu na swój charakter nie oferuje wielu aktywności atrakcyjnych dla sponsorów (tzn. działalności bezpośrednio wspierających beneficjentów);

2.2 z zadowoleniem przyjmuje możliwość rozszerzenia partnerstwa na państwa wstępujące do Unii - uregulowania finansowe zahamowały część potencjału w tej dziedzinie podczas pierwszego etapu;

2.3 uważa, iż eksperymentując bardziej na polu walki z bezrobociem, podnoszenia jakości zatrudnienia i bezpośredniego tworzenia miejsc pracy, Partnerstwa na rzecz Rozwoju powinny być zachęcane do wykorzystania doświadczeni i wszystkich dobrych rozwiązań z etapu pierwszego - w szczególności do uwzględnienia nauczek z działań, które nie przyniosły efektów;

2.4 podkreśla wagę dłuższej aktywacji zawodowej, popierając stanowisko Komisji w tym zakresie nie tylko w świetle zjawiska generalnego starzenia się społeczeństwa, ale i także w odniesieniu do obszarów tradycyjną przewagą przemysłu ciężkiego, gdzie wielu starszych pracowników musiało, lub nadal musi, przekwalifikowywać się, aby zachować pracę w sektorze usług lub w innych gałęziach przemysłu;

2.5 uważa, iż uznając trudności związane z zatrudnianiem pracowników w celu wspierania dywersyfikacji produkcji, należy zachęcać do korzystania z najlepszych praktyk wypracowanych w tym zakresie w ramach etapu pierwszego w Państwach Członkowskich;

2.6 popiera pomoc konieczną, aby stawić czoła wyzwaniom wynikającym z problemów, z którymi borykają się Romowie i ofiary handlu ludźmi; uważa, iż te oraz inne wyzwania pojawiające się w całej UE, powinny być rozwiązane w odpowiednim kontekście lokalnie, regionalnie i na szczeblu krajowym, jednakże bez negatywnego wpływu na potrzeby innych grup.

2.7 wierzy, iż niezbędne jest, aby wszystkie państwa stosowały się do tego samego harmonogramu, aby ułatwić stworzenie ponadnarodowych partnerstw w czasie umożliwiającym ich równoczesną realizację, co zapewni ich efektywność, czego zabrakło w etapie pierwszym; Komitet z zadowoleniem przyjmuje do wiadomości fakt, iż Komisja ponownie potwierdziła wagę tej kwestii;

2.8 z zadowoleniem przyjmuje możliwość wykorzystania działania sieci grup tematycznych na szczeblu krajowym i europejskim w drugim etapie i oczekuje, iż Komisja dostrzeże w drugim etapie wzrost korzyści oraz efektów wynikających z tego posunięcia. Koncepcja sieci grup tematycznych rozwijała się raczej powoli w pierwszym etapie. KR wierzy, iż władze kierownicze będą odgrywać dużą rolę we wspieraniu Partnerstw na rzecz Rozwoju w partycypowaniu - w tym również o charakterze pro-aktywnym - w określaniu kluczowych osób i kierunków polityki dla zmaksymalizowania wpływu prac pilotowanych przez Partnerstwa. Przydatna byłaby większa integracja grup sieci tematycznych odpowiedzialnych za tworzenie dokumentów Państw Członkowskich i europejskich związanych z Europejską Strategią na rzecz Zatrudnienia i z Polityką Integracji Społecznej. Przyspieszyłoby to upowszechnienie wyników, co uważa się za wyzwanie;

2.9 z zadowoleniem przyjmuje propozycje uwzględnienia doświadczeń wynikających z EQUAL w pracach decydentów i w ramach programów dotyczących Celów 1, 2 i 3; zaleca, aby grupy sieci tematycznych zostały w ten proces oficjalnie włączone;

2.10 uważa za ważne, aby nie stracić korzyści płynących z prac ponadnarodowych po roku 2006 na polu zatrudnienia, i dlatego zaleca ujęcie elementu ponadnarodowego w propozycjach Komisji Europejskiej dotyczących programów EFS mających zastąpić obecne programy (jak również w ramach krajowego programu EFRR).

Bruksela, 16 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.318.15

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno - Społecznego oraz Komitetu Regionów w sprawie ustalenia wytycznych dla drugiego etapu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dotyczącej ponadnarodowej współpracy na rzecz promowania nowych środków zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności w związku z rynkiem pracy "Swobodny przepływ dobrych pomysłów".
Data aktu: 16/06/2004
Data ogłoszenia: 22/12/2004