(2004/C 286/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2004 r.)
KOMUNIKAT
Z zastrzeżeniem postanowień art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, na mocy którego Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za kontrolę całości dochodów i wydatków Wspólnoty, oraz z zastrzeżeniem art. 276 tegoż Traktatu, dotyczącego udzielania absolutorium, od 1987 roku niezależny kontroler corocznie bada sprawozdania finansowe Trybunału Obrachunkowego.
Sprawozdania niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Trybunału sporządzone za lata 1987-1991 były przedstawiane jedynie Przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
Zgodnie z decyzją podjętą przez Kolegium Trybunału Obrachunkowego na posiedzeniu w dniu 8 lipca 1993 r. sprawozdania niezależnego kontrolera od 1992 roku są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Juan Manuel FABRA VALLÉS | |
Prezes |
Poświadczenie prawidłowości i autentyczności sprawozdań finansowych na dzień 31 grudnia 2003 r.
Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Na mocy pełnomocnictw udzielonych nam przez Europejski Trybunał Obrachunkowy zbadaliśmy:
– dane księgowe przekazane Komisji przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w celu sporządzenia rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu finansowego Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy 2003,
– sprawozdania finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2003 r., sporządzone na podstawie tych danych księgowych w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest odpowiedzialny za dane księgowe oraz sprawozdania finansowe. Nasze zadanie polega na wyrażeniu opinii na temat danych księgowych oraz sprawozdań finansowych na podstawie przeprowadzonych przez nas analiz.
Kontrola została przeprowadzona w oparciu o międzynarodowe standardy kontroli. Standardy te wymagają, aby prace kontrolne były zaplanowane oraz przeprowadzone w taki sposób, aby otrzymać uzasadnione zapewnienie, że dane księgowe i sprawozdania finansowe nie zawierają znaczących błędów. Kontrola polega na zbadaniu, na podstawie prób, dowodów uzasadniających kwoty oraz informacje zawarte w danych księgowych i sprawozdaniach finansowych. Kontrola uwzględnia także ocenę zastosowanych zasad i metod księgowania oraz ocenę znaczących szacunków poczynionych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu rozliczeń, a także przeprowadzenie kontroli ich całościowego przedstawienia. Uważamy, iż przeprowadzona przez nas kontrola zapewnia stosowną podstawę do wyrażenia poniższej opinii.
Wyrażamy opinię, iż dane księgowe oraz sprawozdania finansowe załączone do niniejszego dokumentu przedstawiają, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia, ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości oraz przepisami wewnętrznymi Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, rzetelny obraz aktywów i sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2003 r., a także wyniku ekonomicznego oraz dochodów i wydatków za rok obrachunkowy zamknięty tego dnia.
Luksemburg, dnia 17 września 2004 r.
KPMG Audit | |
Biegli rewidenci | |
S. NYE |
Sprawozdanie na temat procedur administracyjnych i księgowych, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej
Do Członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
W ramach kontroli rocznych sprawozdań finansowych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. zbadaliśmy procedury administracyjne i księgowe, właściwe zarządzanie finansami oraz system kontroli wewnętrznej. Badanie zostało przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy poszczególne organy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dysponują stosownymi gwarancjami, w oparciu o które mogą uznać:
– że posiadają przejrzystą wiedzę na temat stopnia realizacji wytyczonych celów operacyjnych,
– że ogłoszone sprawozdania finansowe zostały sporządzone w oparciu o rzetelne podstawy,
– że zarządzanie finansami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
Zastosowanie mają następujące przepisy:
– rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
– przepisy wewnętrzne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zatwierdzone decyzją nr 80-2003 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i przyjęte przez Trybunał na posiedzeniach w dniach 17 i 18 grudnia 2003 r.
Decyzja Trybunału nr 80-2003 w sprawie przepisów wewnętrznych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczących wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej unieważnia i zastępuje decyzję 97-47 z dnia 4 grudnia 1997 r. oraz wchodzi w życie z dniem 18 grudnia 2003 r.
Zbadaliśmy więc w szczególności otoczenie kontrolne, ocenę ryzyk, działania kontrolne, systemy informacji i komunikacji, jak również procedury zarządcze Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Pierwszy, opisowy etap został uzupełniony fazą oceny procedur, w oparciu o sprawdzenie, na podstawie prób, dowodów księgowych i w oparciu o rozmowy z pracownikami prowadzone w trybie kontradyktoryjnym. Rodzaj i zakres testów zostały określone w zależności od naszej oceny otoczenia kontrolnego. Uważamy, że przeprowadzone przez nas czynności zapewniają stosowną podstawę do wyrażenia przez nas opinii dotyczącej procedur, właściwego zarządzania finansami oraz systemu kontroli wewnętrznej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Wyrażamy opinię, że stosowanie obowiązujących zasad kontroli wewnętrznej zapewnia właściwą realizację celów operacyjnych, sporządzanie rzetelnych sprawozdań finansowych, jak również zgodność z obowiązującymi przepisami.
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.286.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie niezależnego kontrolera na temat rozliczeń Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok obrachunkowy 2003. |
Data aktu: | 17/09/2004 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2004 |