Zaproszenie do składania ofert - Wspólny Zharmonizowany Program Unii Europejskiej w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT

Wspólny Zharmonizowany Program Unii Europejskiej w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów

(2004/C 244/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2004 r.)

1.

KONTEKST

Komisja Europejska ogłasza zaproszenie do składania ofert wniosków w celu zapewnienia długotrwałej współpracy w prowadzeniu badań stanowiących część Wspólnego Zharmonizowanego Programu Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów (zatwierdzonego przez Komisję 29 listopada 2000 r.) w Republice Czeskiej, na Cyprze, w Estonii, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Republice Słowackiej i Słowenii (zwanymi dalej "nowymi Państwami Członkowskimi UE"), Luksemburgu oraz Bułgarii, Chorwacji i Rumunii. Współpraca taka ma formę ramowej umowy o partnerstwie pomiędzy Komisją a wyspecjalizowanymi organami w nowych Państwach Członkowskich UE, w Luksemburgu oraz Bułgarii, Chorwacji i Rumunii przez okres trzech lat.

Celem programu jest zgromadzenie informacji na temat stanu gospodarki w Państwach Członkowskich UE, tak aby umożliwić porównanie ich cykli biznesowych do celów zarządzania Unią Gospodarczą i Walutową (UGW). Stał się on niezbędnym narzędziem w procesie nadzoru gospodarczego UGW oraz dla ogólnych celów polityki gospodarczej.

2.

CEL I SPECYFIKACJE TECHNICZNE

2.1.

Cele

Wspólny zharmonizowany program obejmuje wyspecjalizowane organy/instytucje wykonujące badania opinii na podstawie wspólnej bazy finansowania. Komisja pragnie zawrzeć umowy z odpowiednio wykwalifikowanymi organami i instytucjami w celu przeprowadzenia jednego lub więcej następujących badań w ciągu najbliższych trzech lat:

– badania dotyczące inwestycji, budowy, handlu detalicznego i usług w nowych Państwach Członkowskich UE, w Bułgarii, Chorwacji i Rumunii,

– badania dotycaące handlu detalicznego i usług w Luksemburgu,

– badania dotyczące przemysłu i konsumentów w Chorwacji,

– Komisja organizuje również badania ad hoc dotyczące aktualnych spraw gospodarczych. Wspomniane badania ad hoc są z definicji bardziej sporadyczne i są wykonywane oprócz badań miesięcznych, z użyciem tych samych ustalonych prób jak w przypadku badań miesięcznych, w celu uzyskania informacji na temat konkretnych spraw w zakresie polityki gospodarczej.

Badania skierowane są do kadry zarządzającej w sektorach: przemysłowym, inwestycji, budowlanym, handlu detalicznego i usług oraz konsumentów.

2.1.

Specyfikacje techniczne

2.2.1. Terminy badań i sprawozdania z wyników

Poniższa tabela pokazuje ogólny zarys badań, których dotyczy niniejsze zaproszenie do składania ofert:

Nazwa badania Liczba ujętych sektorów/ klasy wielkości Liczba pytań zadawanych w miesiącu Liczba pytań zadawanych kwartalnie
Badanie sektora przemysłowego 56 / - 7 9
Badanie sektora inwestycji 8 / 6 2 pytania w marcu/kwietniu

4 pytania w październiku/listopadzie

Badanie sektora budowlanego 5 / - 5 1
Badanie sektora handlu detalicznego 9 / - 6 -
Badanie sektora usług 19 / - 6 1
Badanie konsumentów 25 / - 12 3

– Badania miesięczne muszą być wykonywane w ciągu pierwszych dwóch tygodni każdego miesiąca, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze przed końcem miesiąca oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.

– Badania kwartalne muszą być wykonywane w ciągu pierwszych dwóch tygodni każdego pierwszego miesiąca każdego kwartału (styczeń, kwiecień, lipiec i październik), a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze odpowiednio przed końcem stycznia, kwietnia, lipca i października oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.

– Badania półroczne dotyczące inwestycji muszą być wykonywane w marcu/kwietniu i październiku/ listopadzie, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4 dni robocze odpowiednio przed końcem maja i grudnia, oraz zgodnie z kalendarzem, który zostanie załączony do umowy o dotację.

– W przypadku badań ad hoc beneficjent musi zobowiązać się do przestrzegania poszczególnych harmonogramów podanych dla nich.

2.2.2. Metodologia Wspólnego Zharmonizowanego Programu UE w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów

Szczegóły dotyczące metodologii znajdują się w podręczniku użytkownika na stronie:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/business_consumer_badania/userguide_en.pdf.

3.

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA

3.1.

Przepisy administracyjne

Organ lub instytucja zostanie wybrana maksymalnie na okres trzech lat. Komisja pragnie ustanowić długotrwałą współpracę z wybranymi wnioskodawcami. W tym celu strony zawrą trzyletnią ramową umowę o partnerstwie. Na podstawie niniejszej ramowej umowy o partnerstwie, która będzie określać wspólne cele i charakter planowanych działań, strony mogą zawrzeć trzy szczegółowe roczne umowy o dotację. Pierwsza z tych szczegółowych umów o dotację będzie dotyczyć okresu od maja 2005 r. do kwietnia 2006 r.

3.2.

Czas trwania

Badania odbywają się od 1 maja do 30 kwietnia. Okres działania nie może przekroczyć 12 miesięcy (13 miesięcy w przypadku badań w sektorze inwestycji).

4.

RAMY FINANSOWE

4.1.

Źródła finansowania wspólnotowego

Wybrane operacje będą finansowane z pozycji budżetu 01.02.02 - Koordynacja i nadzór Unii Gospodarczej i Walutowej.

4.2.

Szacowany całkowity budżet Wspólnoty związany z niniejszym zaproszeniem

– Całkowity roczny budżet dostępny na omawiane badania wynosi w regionie 650.000 EUR.

– Liczba beneficjentów może wynosić między 12 a 24, w zależności od otrzymanych ofert.

4.3.

Wielkość procentowa dofinansowania wspólnotowego

Udział Komisji we wspólnym finansowaniu nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta w każdym badaniu.

4.4.

Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowane

Koszty kwalifikowane mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu przez wszystkie strony rocznej szczegółowej umowy o dotację, z wyłączeniem wyjątkowych przypadków, ale w żadnych okolicznościach przed złożeniem wniosku o dotację. Udziały rzeczowe nie są uznawane za koszty kwalifikowane.

Na podstawie ramowej umowy o partnerstwie wymagane będzie, aby beneficjent składał co roku szczegółowy budżet zawierający szacunek kosztów i finansowanie działania, wyrażony w euro. Budżet będzie stanowił załącznik do rocznej szczegółowej umowy o dotację. Komisja może następnie wykorzystywać te dane do celów audytów.

5.

KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI

5.1.

Status prawny wnioskodawców

Zaproszenie do składania ofert jest otwarte dla organów i instytucji (podmiotów prawnych) posiadających status prawny w jednym z Państw Członkowskich UE, Bułgarii, Chorwacji lub Rumunii. Wnioskodawcy muszą wykazać, że istnieją jako osoba prawna i muszą przekazać wymaganą dokumentację za pomocą standardowego formularza przeznaczonego dla podmiotów prawnych.

5.2.

Podstawy wyłączenia

Wnioski nie będą rozpatrywane pod kątem udzielenia dotacji, jeżeli wnioskodawcy znajdują się w jednej z wymienionych poniżej sytuacji(1):

a) są niewypłacalni lub znajdują się w stanie likwidacji, znajdują się pod nadzorem sądowym, są w trakcie postępowania układowego z wierzycielami, zawiesili działalność gospodarczą, są przedmiotem postępowań dotyczących powyższych sytuacji lub znajdują się w innej analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury ustanowionej w krajowym ustawodawstwie lub przepisach;

b) zostali skazani za wykroczenie związane z etyką zawodową na mocy wyroku obowiązującego res judicata;

c) są winni poważnych nadużyć w zakresie etyki zawodowej, udowodnionych w jakikolwiek sposób, który instytucja kontraktująca może uzasadnić;

d) nie wypełnili zobowiązań dotyczących wpłacania składek ubezpieczenia społecznego lub podatków zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym są ustanowieni, lub zgodnie z przepisami kraju instytucji kontraktującej lub kraju, w którym kontakt ma być wykonywany;

e) są przedmiotem wyroku obowiązującego res judicata w związku z oszustwem, korupcją, zaangażowaniem w organizację przestępczą lub jakąkolwiek inną działalność nielegalną, szkodliwą dla interesów finansowych Wspólnot;

f) na podstawie innej procedury udzielania zamówień publicznych lub procedury przyznawania dotacji z budżetu Wspólnoty dowiedziono, że poważnie naruszają kontrakt w zakresie niespełniania zobowiązań kontraktowych;

g) znajdują się w sytuacji konfliktu interesów;

h) są winni złożenia fałszywych informacji, które są wymagane w ramach programu lub nie dotrzymali obowiązku przekazywania wymaganych informacji.

Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie znajdują się w żadnej z sytuacji wymienionych w punkcie 5.2 lit. a)-f) powyżej na podstawie standardowego formularza oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących.

5.3.

Kary administracyjne i finansowe

1. Bez uszczerbku dla wniosku o kary ustanowionego w kontrakcie kandydaci lub oferenci i wykonawcy, którzy są winni składania fałszywych oświadczeń lub w przypadku których dowiedziono poważnych uchybień w zakresie spełniania przez nich zobowiązań kontraktowych we wcześniejszej procedurze udzielania zamówień publicznych, są wyłączani ze wszystkich kontraktów i dotacji z budżetu Wspólnoty maksymalnie na okres dwóch lat od czasu, kiedy nastąpiło naruszenie, co zostało potwierdzone po zakończeniu konfliktowej procedury zastosowanej w odniesieniu do wykonawcy. Okres ten może zostać wydłużony do trzech lat w przypadku wykroczenia powtarzającego się w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.

Oferenci lub kandydaci, którzy są winni składania fałszywych oświadczeń, otrzymują również kary finansowe stanowiące od 2 % do 10 % całkowitej wartości przyznanego kontraktu.

Wykonawcy, którym dowiedziono poważne uchybienia w spełnianiu zobowiązań kontraktowych, otrzymują kary finansowe stanowiące od 2 % do 10 % całkowitej wartości danego kontraktu. Stawka ta może ulec podwyższeniu od 4 % do 20 % w przypadku wykroczenia powtarzającego się w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia.

2. W przypadkach powołanych w pkt 5.2 lit. a), c) i d) kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich kontraktów i dotacji maksymalnie na okres dwóch lat od czasu, kiedy ustalone zostanie naruszenie, potwierdzone po konfliktowej procedurze zastosowanej w odniesieniu do wykonawcy.

W przypadkach powołanych w pkt. 5.2 lit. b) i e) kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich kontraktów i dotacji minimalnie na okres jednego roku oraz maksymalnie na okres czterech lat od daty notyfikacji wyroku.

Okresy te mogą ulec wydłużeniu do pięciu lat w przypadku wykroczenia powtarzającego się w ciągu pięciu lat od pierwszego naruszenia lub pierwszego wyroku.

3. Przypadki powołane w pkt 5.2. lit. e) są następujące:

a) przypadki oszustwa powołane w art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich ustanowionej na podstawie aktu Rady z dnia 26 lipca 1995 r.;

b) przypadki korupcji powołane w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji, w którą zaangażowani są urzędnicy Wspólnot Europejskich lub urzędnicy Państw Członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionej przez akt Rady z dnia 26 maja 1997 r.;

c) przypadki udziału w organizacji przestępczej określone w art. 2 ust. 1 wspólnego działania 98/733/WSiSW Rady;

d) przypadki prania brudnych pieniędzy określone w art. 1 dyrektywy Rady 91/308/EWG.

6.

KRYTERIA WYBORU

Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez cały okres działania lub przez rok, za który przyznano dotację, oraz w celu uczestniczenia w tym finansowaniu. Muszą posiadać kompetencje profesjonalne i kwalifikacje wymagane do ukończenia realizacji proponowanego działania lub programu pracy.

6.1.

Zdolność finansowa wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność finansową w celu zrealizowania proponowanej operacji i muszą dostarczyć swoje bilanse oraz rachunki zysków i strat za ostatnie dwa lata finansowe, za które rachunki zostały zamknięte. Przepis ten nie ma zastosowania do organów publicznych i organizacji międzynarodowych.

6.2.

Zdolność operacyjna wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność operacyjną w celu realizacji proponowanej operacji i winni dostarczyć odpowiednią dokumentację potwierdzającą wspomnianą zdolność.

Następujące kryteria zostaną zastosowane w celu dokonania oceny umiejętności wnioskodawcy:

– co najmniej trzyletnie udowodnione doświadczenie w opracowywaniu i wykonywaniu jakościowych badań przedsiębiorstw i konsumenta,

– udowodnione doświadczenie w co najmniej dwóch z następujących obszarów:

1) ocenianie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów, kwestie metodologiczne (próby, kwestionariusze i harmonogramowanie) oraz analiza;

2) budowa wskaźników na podstawie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów;

3) wykorzystanie wyników badań przedsiębiorstw i konsumentów do cyklicznej i makroekonomicznej analizy i badań, wykorzystanie metod statystycznych i ekonometrycznych, włącznie z analizą według sektorów;

4) ekonometryczne modele i inne narzędzia prognostyczne,

– zdolność do zastosowania metodologii Wspólnego Zharmonizowanego Programu UE w zakresie Badań Przedsiębiorstw i Konsumentów w celu wypełnienia instrukcji Komisji: przestrzeganie miesięcznych terminów sprawozdań, wdrażanie ulepszeń i zmian do programu badań na żądanie ze strony służb Komisji, zgodnie z ustaleniami spotkań koordynacyjnych z przedstawicielami współpracujących organów/instytucji.

7.

KRYTERIA PRZYZNAWANIA

Następujące kryteria zostaną wykorzystane w odniesieniu do zawarcia umowy ze zwycięskimi kandydatami:

– stopień wiedzy i doświadczenie kandydata w obszarach wspomnianych w pkt. 6.2.

– proponowana metodologia badania obejmująca przykład projektu, przykładową wielkość, wskaźnik zasięgu badania, całkowity odsetek odpowiedzi,

– poziom kompetencji i wiedzy kandydata w zakresie specjalnych cech badania w danym sektorze i kraju, w którym zamierzają oni wykonać badanie (badania),

– wydajność organizacji pracy kandydata pod kątem elastyczności, infrastruktury, wykwalifikowanego personelu i urządzeń koniecznych do wykonania pracy, sprawozdanie dotyczące wyników, udział w opracowaniu badań w ramach wspólnego zharmonizowanego programu i współpraca z Komisją,

– stosunek wartości do ceny.

8.

PROCEDURY PRAKTYCZNE

8.1.

Sporządzanie i składanie ofert

Oferty muszą zawierać wypełniony i podpisany standardowy formularz oferty oraz wszystkie dokumenty pomocnicze powołane w formularzu oferty.

Do każdego wniosku wnioskodawca musi dostarczyć jeden podpisany oryginał i dwie kopie.

Poniższe formularze można otrzymać od Komisji:

– standardowy formularz oferty,

– model ramowej umowy o partnerstwie,

– model szczegółowej umowy o dotację wraz z załącznikiem określającym szczegółowy opis działania,

– standardowe oświadczenie budżetowe dla przekazania danych szacunkowych na temat kosztów i planu finansowania badań,

– standardowy formularz identyfikacji finansowej,

– standardowy formularz podmiotu prawnego,

– standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących.

a) pobierając je z następującego adresu internetowego:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/tenders/call0406_en.htm;

b) jeżeli poprzednia opcja jest niemożliwa, w postaci pisma skierowanego do Komisji na następujący adres:

European Commission

Directorate-General ECFIN

Unit ECFIN-A-3 (Business surveys)

BU-1 3/146

B-1049 Bruksela.

Faks: (+32-2) 296 36 50

Prosimy o dopisek: "Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01".

Komisja zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian we wspomnianych dokumentach standardowych w miarę potrzeb wspólnego zharmonizowanego programu i/lub ograniczeń w zarządzaniu budżetem.

Oferty muszą zostać złożone w jednym z oficjalnych języków Wspólnoty Europejskiej wraz z tłumaczeniem w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, jeżeli ma to zastosowanie.

Bez względu na to, czy oferty zostaną dostarczone osobiście lub za pośrednictwem poczty, muszą się one znajdować w zapieczętowanej kopercie umieszczonej w innej zapieczętowanej kopercie.

Zewnętrzna koperta powinna mieć umieszczony adres podany w pkt 8.3 poniżej oraz powinna zostać oznaczona "Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01".

Zapieczętowana koperta wewnętrzna zawierająca ofertę musi być oznaczona "Call for proposals - ECFIN/ 2004/A3-01, not to be opened by the internal mail department".

Komisja powiadomi kandydatów o otrzymaniu ofert, przesyłając odcinek potwierdzający odbiór złożony wraz z ofertą.

8.2.

Zawartość ofert

8.2.1. Wniosek administracyjny

Wniosek administracyjny musi zawierać następujące elementy:

– należycie wypełniony i podpisany "standardowy formularz podmiotu prawnego" oraz żądaną dokumentację pomocniczą udowadniającą status prawny organu lub instytucji,

– należycie wypełniony i podpisany "standardowy formularz identyfikacji finansowej",

– należycie podpisany "standardowy formularz oświadczenia dotyczącego kryteriów kwalifikujących wnioskodawcy",

– schemat organizacyjny organu lub instytucji, z uwzględnieniem nazwisk i stanowisk zarządu oraz służby operacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie badań,

– oświadczenie organu lub instytucji o tym, że pragnie podpisać standardową ramową umowę o partnerstwie oraz szczegółową umowę o dotację, jeżeli zostanie wybrany/wybrana,

– należy dołączyć dowód dobrej sytuacji finansowej: bilanse oraz rachunki zysków i strat z poprzednich dwóch lat finansowych, za które rachunki zostały zamknięte.

8.2.2. Wniosek techniczny

Wniosek techniczny musi zawierać następujące elementy:

– opis działań organu lub instytucji, pozwalający na ocenę kwalifikacji oraz zakresu i długości doświadczenia w przedmiotowych obszarach na podstawie pkt. 6.2. Powinno to oznaczać wszelkie analizy, kontrakty na usługi, pracę konsultingową, badania, publikacje lub inne rodzaje pracy wykonywane uprzednio, ze wskazaniem nazwiska klienta i jakichkolwiek prac wykonywanych dla Komisji Europejskiej. Należy załączyć najważniejsze analizy i/lub wyniki,

– szczegółowy opis organizacji działania w zakresie prowadzenia badań. Należy dołączyć odpowiednią dokumentację dotyczącą infrastruktury, obiektów, zasobów i wykwalifikowanego personelu (krótkie cv) będących do dyspozycji wnioskodawcy,

– szczegółowy opis metodologii badania: metody próbkowania, błędy w próbkowaniu i przedziały ufności, wielkość próby i szacowany całkowity odsetek odpowiedzi,

– szczegółowy opis zadań zleconych na zasadzie podwykonawstwa.

8.2.3. Wniosek finansowy

Wniosek finansowy musi zawierać następujące elementy:

– należycie wypełnione i szczegółowe standardowe oświadczenie budżetowe (w euro), obejmujące okres 12 miesięcy, dla każdego badania, zawierające plan finansowy działania oraz szczegółowe rozbicie całkowitych i jednostkowych kosztów kwalifikowanych przeprowadzenia badania, wraz z kosztami podwykonawstwa,

– dokument zaświadczający wkład finansowy z innych organizacji, jeżeli ma to zastosowanie.

8.3.

Adres do składania wniosków

European Commission

Directorate-General ECFIN

"Call for proposals - ECFIN/2004/A3-01"

Unit ECFIN R-2

BU-1 3/13

B-1049 Bruksela.

8.4.

Termin składania wniosków o dotację

Wnioskodawcy zainteresowani wspomnianymi dotacjami są proszeni o składanie wniosków do Komisji Europejskiej.

Wnioski można składać:

a) albo listem poleconym z datą stempla pocztowego nie później niż do 16 listopada 2004 r.,

b) albo dostarczając do centralnych służb pocztowych Komisji Europejskiej (doręczenie osobiste lub doręczenie przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, włączając prywatne usługi kurierskie) na następujący adres:

European Commission

Courrier Central

Rue de Genève 1

B-1140 Bruksela

najpóźniej do godziny 16.00 (czasu brukselskiego) 16 listopada 2004 r. W tym przypadku dowód złożenia będzie miał formę podpisanego pokwitowania z datą, wydanego przez urzędnika otrzymującego we wspomnianym powyżej departamencie.

Wnioski otrzymane przez Komisję po dacie zamknięcia nie będą brane pod uwagę.

9.

CO SIĘ DZIEJE Z OTRZYMANYMI WNIOSKAMI?

Wszystkie wnioski zostaną sprawdzone, czy spełniają formalne kryteria kwalifikujące.

Zakwalifikowane oferty zostaną ocenione i otrzymają oceny zgodnie z określonymi powyżej kryteriami przyznawania umów.

Proces wybierania ofert będzie miał miejsce w drugiej połowie 2004 r. W tym celu ustanowiona zostanie komisja ewaluacyjna podlegająca Dyrektorowi Generalnemu do spraw Ekonomicznych i Finansowych. Będzie składać się ona z co najmniej trzech osób reprezentujących co najmniej dwa różne wyspecjalizowane zespoły bez hierarchicznych zależności pomiędzy nimi i będzie posiadać swój własny sekretariat odpowiedzialny za komunikowanie się ze zwycięskim kandydatem po zakończeniu procedury wyboru. Kandydaci, których propozycje nie zostaną wybrane, będą także powiadamiani indywidualnie.

10.

UWAGA

Niniejsze zaproszenie do składania ofert nie stanowi żadnego zobowiązania kontraktowego ze strony Komisji w stosunku do jakiegokolwiek organu/instytucji składającego(-ej) ofertę na jego podstawie. Cały proces komunikowania się dotyczący niniejszego zaproszenia do składania ofert musi mieć formę pisemną.

Wnioskodawcy powinni zwrócić uwagę na postanowienia kontraktowe, które będą obowiązywały w przypadku wybrania oferty.

______

(1) Zgodnie z art. 93 i 94 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024