(2004/C 201/46)
(Język postępowania: włoski)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2004 r.)
Dnia 4 czerwca 2004 r. do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich wniesiona przez Republikę Włoską, reprezentowaną przez Antonia Cingolę, avvocato dello Stato.
Strona skarżąca wnosi do Sądu Pierwszej Instancji o:
– uchylenie decyzji Komisji z dnia 25 marca 2004 r., nr E2/ LP D(2004) 712, doręczonej w dniu 26 marca 2004 r., w której to decyzji Dyrekcja Generalna Polityki Regionalnej Komisji powiadomiła o decyzji, mocą której sumy obejmujące zaliczki (zaliczki wypłacane w ramach systemów pomocy dla poszczególnych programów z zakresu celów 1 i 2) będą musiały być jasno określone w przyszłych zgłoszeniach płatności, zgodnie z postanowieniami powyższej decyzji Komisarza Barniera, jak również wszystkimi związanymi z nim aktami oraz przesłankami;
– ewentualnie, w zakresie w jakim będzie to konieczne, stwierdzenie nieważności rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r., zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki związane z korzystaniem z funduszy strukturalnych;
– stwierdzenie nieważności wszystkich przesłanek i aktów związanych z ową decyzją;
– obciążenie Komisji Wspólnot Europejskich kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Republika Włoska zaskarżyła przed Sądem Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich decyzję Komisji Europejskiej z dnia 25 marca 2004 r., nr E2/LP D(2004) 712, dotyczącą wypłat zaliczek w ramach systemu pomocy (Wieloletnie Programy Ramowe - Badania, Rozwój Technologiczny i Wykształcenie), jak również - w stosownym zakresie - Rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r.(1)
Na poparcie swych roszczeń dotyczących decyzji z dnia 25 marca 2004 r. skarżąca podnosi:
– naruszenie istotnych wymogów proceduralnych ze względu na zupełny brak uzasadnienia, jak również za to, iż w braku odpowiedniej podstawy prawnej została ona przyjęta bez poszanowania procedury przewidzianej w wewnętrznym regulaminie pozwanej;
– naruszenie art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 483/2001(2) poprzez nieposzanowanie zawartych w nim przepisów o księgowości;
– naruszenie art. 32 podstawowego rozporządzenia(3) oraz rozporządzenia Komisji nr 448/04, które podporządkowują wypłatę zaliczek jedynie posiadaniu dowodu na to, że Państwo będące "końcowym beneficjentem" wypłaciło odpowiednie kwoty końcowym odbiorcom inwestycji;
– naruszenie rozporządzenia 448/04 w postaci naruszenia zasad równości i pewności prawa, jak również kontradyktoryjności zaskarżanej decyzji.
W kwestii rozporządzenia 448/04 skarżąca zarzuca naruszenie:
– przepisów dotyczących warunków, jakie muszą spełniać wydatki, ustanowionych przez rozporządzenie
– przepisów regulujących kontrolę finansową (które nie przewidują obowiązków wymaganych przez Komisję)
– zasady proporcjonalności ze względu na fakt, iż Komisja wymaga dodatkowych środków dowodowych ponad te, które zostały już przewidziane i które są konieczne
– zasady niedziałania prawa wstecz, albowiem rozporządzenie 448/04 zawiera przepisy o działaniu wstecznym obejmującym ponad 44 miesiące poprzedzające jego uchwalenie, co z pewnością jest nieakceptowane w świetle ogólnych zasad tworzenia prawa.
_____
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r., zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki związane z operacjami współfinansowanymi z Funduszy Strukturalnych, odnoszące się do rozporządzenia (WE) nr 1145/2003 (Dz.U. L 72 z 11.3.2004, str. 66).
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 438/2001z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21).
(3) Rozporządzenie Rady (WE) z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1).
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.201.23 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawa T-207/04: Skarga wniesiona dnia 4 czerwca 2004 r. przez Republikę Włoską przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 07/08/2004 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2004 |