Decyzja w sprawie kodeksu dobrego postępowania administracyjnego dla Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz jego personelu w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem

DECYZJA SEKRETARZA GENERALNEGO RADY/WYSOKIEGO PRZEDSTAWICIELA DS. WSPÓLNEJ POLITYKI ZAGRANICZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA
z dnia 25 czerwca 2001 r.
w sprawie kodeksu dobrego postępowania administracyjnego dla Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz jego personelu w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem

(2001/C 189/01)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lipca 2001 r.)

SEKRETARZ GENERALNY RADY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207 ust. 2,

uwzględniając regulamin wewnętrzny Rady, w szczególności jego art. 23,

a także mając na uwadze co następuje:

(1) Przepisy prawa wspólnotowego w sprawie otwartości i przejrzystości powinny być w pełni przestrzegane w codziennej pracy Sekretariatu Generalnego Rady (zwanego dalej "Sekretariatem Generalnym").

(2) Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia, niektóre prośby o udzielenie informacji ogólnych, kierowane przez obywateli, wykraczają poza zakres zasad regulujących publiczny dostęp do dokumentów Rady, ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001(1) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie dostępu publicznego do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.

(3) Należy zapewnić wytyczne dla urzędników w zakresie ich kontaktów zawodowych ze społeczeństwem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się kodeks dobrego postępowania administracyjnego Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i jego personelu, regulujący zawodowe kontakty ze społeczeństwem. Kodeks ten znajduje się w Załączniku.

Artykuł  2
1.
Celem niniejszej decyzji oraz załączonego kodeksu jest ułatwienie realizacji praw i obowiązków wynikających z traktatów oraz aktów prawnych przyjętych w celu ich stosowania, bez tworzenia dodatkowych uprawnień.
2.
Niniejsza decyzja ma charakter podrzędny w stosunku do przepisów Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, regulaminu pracowniczego urzędników i warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz wszelkich decyzji Rady dotyczących publicznego dostępu do dokumentów Rady.
Artykuł  3

W ramach Sekretariatu Generalnego podejmuje się niezbędne kroki w celu zapewnienia, że niniejsza decyzja oraz załączony do niej kodeks:

– zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, seria C, zostaną jak najszerzej rozpowszechnione i zostaną podane do publicznej wiadomości za pośrednictwem Internetu;

– będą przestrzegane przez personel.

Artykuł  4

Po dwóch latach od wejścia w życie, przepisy zamieszczonego w Załączniku do niniejszej decyzji kodeksu dobrego postępowania administracyjnego zostaną poddane przeglądowi w świetle doświadczeń wynikających z jego wdrożenia.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia 25 czerwca 2001 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 czerwca 2001 r.

Javier SOLANA
Sekretarz Generalny/Wysoki Przedstawiciel

______

(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

ZAŁĄCZNIK

Kodeks dobrego postępowania administracyjnego Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej i jej personelu w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem

Artykuł  1

Przepisy ogólne

1.
W kontaktach zawodowych ze społeczeństwem, personel tj. urzędnicy i inni pracownicy Sekretariatu Generalnego Rady objęci regulaminem pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich i warunkami zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym") mają obowiązek przestrzegać przepisów wymienionych w niniejszym kodeksie dobrego postępowania administracyjnego (zwanego dalej "kodeksem"). W charakterze zaleceń przepisy kodeksu obowiązują także osoby zatrudnione na podstawie umów prawa prywatnego, rzeczoznawców oddelegowanych ze służb krajowych oraz praktykantów itp. pracujących na rzecz Sekretariatu Rady.
2.
Wzajemne relacje Sekretariatu Generalnego Rady oraz jego personelu są regulowane wyłącznie regulaminem pracowniczym.
Artykuł  2

Zakres obowiązywania

Niniejszy kodeks ustanawia zasady ogólne dobrego postępowania administracyjnego, które mają zastosowanie do personelu w zawodowych kontaktach ze społeczeństwem z wyjątkiem sytuacji, gdy podlegają one przepisom szczególnym takim jak np. przepisy dotyczące dostępu do dokumentów i publicznych procedur przetargowych.

Artykuł  3

Niedyskryminacja

Rozpatrując wnioski i odpowiadając na zapytania, personel ma obowiązek zapewnić, że przestrzegana jest zasada równego traktowania. Osoby w takiej samej sytuacji traktowane są w taki sam sposób, chyba że specjalne traktowanie znajduje uzasadnienie w obiektywnych cechach sprawy podlegającej rozpatrzeniu.

Artykuł  4

Sprawiedliwość, lojalność i neutralność

1.
Personel działa sprawiedliwie i rozsądnie.
2.
W kontaktach zawodowych ze społeczeństwem personel ma obowiązek, w każdych okolicznościach, zgodnie ze swoimi obowiązkami (w szczególności określonymi w art. 11 regulaminu pracowniczego), działać w interesie Unii Europejskiej i Rady i nie pozwolić, aby na jego postępowanie miały wpływ osobiste bądź krajowe interesy, naciski polityczne, a także nie formułuje osobistych opinii prawnych.
Artykuł  5

Uprzejmość

Personel ma obowiązek postępować sumiennie, prawidłowo, uprzejmie i w sposób przystępny. W odpowiedzi na korespondencję, telefony bądź jakąkolwiek inną formę kontaktu w ramach obowiązków zawodowych ze społeczeństwem, personel ma obowiązek dołożyć wszelkich starań, aby okazać się pomocnym.

Artykuł  6

Dostarczanie informacji

1.
Personel ma obowiązek dostarczyć żądanych informacji, jeśli leży to w zakresie jego kompetencji. Personel ma obowiązek zadbać, aby udzielana informacja była czytelna i możliwie jasno sformułowana.
2.
Jeśli w związku z poufnym charakterem bądź na mocy odpowiednich przepisów (w szczególności art. 17 regulaminu pracowniczego) członek personelu uznaje, że nie jest w stanie ujawnić żądanych informacji, uzasadnienie odmowy udostępnienia informacji powinno być przekazane zainteresowanej osobie.
3.
Jeśli żąda się dostępu do dokumentu Rady, zastosowanie mają przepisy szczególne dotyczące publicznego dostępu do dokumentów.
Artykuł  7

Udzielanie odpowiedzi na listy w języku, którym posługuje się obywatel

Zgodnie z art. 21 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Sekretariat Generalny Rady ma obowiązek udzielać odpowiedzi na listy w języku, w którym zostały sformułowane, pod warunkiem że zostały napisane w jednym z języków urzędowych Wspólnoty.

Artykuł  8

Rozmowy telefoniczne

1.
Przyjmując rozmowę telefoniczną, członek personelu ma obowiązek podać swoją tożsamość oraz wskazać jednostkę administracyjną, w której pracuje. Powinien również ustalić tożsamość osoby dzwoniącej. Jeżeli nie pozostaje to w sprzeczności z zasadami poufności określonymi w art. 6 ust. 2, członek personelu ma obowiązek udzielić żądanej informacji bądź skierować rozmówcę do właściwego źródła informacji. Jednakże jeśli istnieje wątpliwość, czy informacja może zostać udzielona, należy zasięgnąć opinii przełożonego bądź skontaktować z nim rozmówcę.
2.
Jeśli ustne żądanie informacji jest nieprecyzyjne bądź ma złożony charakter, członek personelu, do którego skierowano zapytanie ma prawo poprosić osobę zainteresowaną o sformułowanie żądania na piśmie.
Artykuł  9

Odpowiedzi na piśmie i termin ich udzielenia

1.
Personel ma obowiązek udzielić odpowiedzi na wszystkie żądania udzielenia informacji skierowane do Sekretariatu Generalnego niezwłocznie i zasadniczo w ciągu 15 dni od otrzymania prośby.
2.
Jeżeli nie jest możliwe udzielenie pełnej odpowiedzi w terminie określonym w ust. 1, członek personelu ma obowiązek niezwłocznie poinformować pytającego o tej okoliczności. W takim przypadku osobie pytającej należy udzielić odpowiedzi jak najszybciej.
3.
W odpowiedzi należy podać jednostkę organizacyjną oraz osobę udzielającą odpowiedzi.
4.
Nie udziela się odpowiedzi w przypadku gdy:

– otrzymano nadmierną ilość identycznych zapytań;

– udzielono już odpowiedzi w tej samej sprawie tej samej osobie;

– żądanie ma charakter niestosowny.

5.
Jeśli skierowane na piśmie żądanie wykracza poza zakres odpowiedzialności otrzymującego je członka personelu, należy je niezwłocznie przekazać do rozpatrzenia właściwemu wydziałowi Sekretariatu Generalnego.
6.
Jeżeli żądanie jest sformułowane nieprecyzyjnie bądź ma złożony charakter, członek personelu może poprosić o sprecyzowanie żądania.
7.
Jeśli członek personelu uważa, że prośba powinna być skierowana do innej instytucji, innego organu, innej organizacji bądź administracji krajowej, należy o tym poinformować obywatela, a żądanie niezwłocznie przekazać właściwej instytucji, organowi bądź administracji.
Artykuł  10

Zapytania skierowane przez media

Za kontakty z mediami odpowiedzialna jest służba prasowa. Jednakże jeśli żądanie udzielenia informacji sformułowane przez media dotyczy kwestii technicznych z zakresu obowiązków członków personelu, ci ostatni mogą na nie odpowiedzieć.

Artykuł  11

Ochrona danych

1.
Pracownicy wykorzystujący dane osobowe obywatela mają obowiązek zastosować się do przepisów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2 000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(1).
2.
Zgodnie z rozporządzeniem, pracownicy powstrzymują się od przetwarzania danych osobowych w celach prawnie niedozwolonych, a także od przekazywania tych danych nieupoważnionym osobom trzecim.

______

(1) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2001.189.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie kodeksu dobrego postępowania administracyjnego dla Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej oraz jego personelu w kontaktach zawodowych ze społeczeństwem
Data aktu: 25/06/2001
Data ogłoszenia: 05/07/2001
Data wejścia w życie: 25/06/2001, 01/05/2004