Warunki eksploatacji budowli ochronnych, zapewnienia porządku w ich obrębie oraz ich niezbędnego wyposażenia

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 1 lipca 2025 r.
w sprawie sposobu przygotowania obiektu zbiorowej ochrony do użycia, szczegółowych warunków eksploatacji budowli ochronnych, zapewnienia porządku w ich obrębie oraz ich niezbędnego wyposażenia

Na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób przygotowania obiektu zbiorowej ochrony do użycia;
2)
szczegółowe warunki eksploatacji i zapewnienia porządku w obrębie budowli ochronnych;
3)
niezbędne wyposażenie budowli ochronnej.
§  2. [Działania podejmowane przez terytorialne organy ochrony ludności w ramach przygotowania budowli ochronnych do użycia]
 Terytorialne organy ochrony ludności przygotowują budowle ochronne do użycia przez:
1)
ocenę wizualną stanu technicznego konstrukcji budowli ochronnej, sprawdzenie ciągłości płaszczyzn ochronnych oraz działania i szczelności zamknięć i innych zabezpieczeń otworów - w celu ustalenia możliwości użycia budowli ochronnej zgodnie z jej funkcją;
2)
sprawdzenie dokumentacji z ostatniego przeglądu budowli ochronnej oraz jej elementów i wyposażenia, sprawdzenie instrukcji urządzeń technicznych w celu oceny ich kompletności i możliwości uruchomienia, a także usunięcie stwierdzonych usterek oraz dokonanie koniecznych napraw;
3)
sprawdzenie prawidłowego działania instalacji i urządzeń technicznych występujących w budowli ochronnej, których wykorzystanie przewiduje się w czasie użycia budowli ochronnej, w tym instalacji elektrycznej, sanitarnej, wentylacyjnej, urządzeń filtrowentylacyjnych, sprzętu służącego do łączności, oświetlenia awaryjnego, zapasowych źródeł zasilania w energię elektryczną, w tym sprawdzenie dostępności zapasu paliwa do zasilania agregatów prądotwórczych;
4)
sprawdzenie dostępności budowli ochronnej dla osób ze szczególnymi potrzebami, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych;
5)
sprawdzenie oraz ewentualne uzupełnienie oznakowania obiektu za pomocą międzynarodowego znaku rozpoznawczego obrony cywilnej oraz napisu "SCHRON" albo "UKRYCIE";
6)
udrożnienie wszystkich dojść do budowli ochronnej oraz demontaż i usunięcie konstrukcji i wyposażenia niezwiązanego z funkcją budowli ochronnej;
7)
zapewnienie w zakresie własnych możliwości wyposażenia wskazanego w § 7;
8)
montaż filtrów, filtropochłaniaczy oraz innych materiałów eksploatacyjnych do urządzeń, których okres użyteczności po rozpakowaniu jest krótki i które powinny być w normalnych warunkach przechowywane w fabrycznych opakowaniach;
9)
usunięcie materiałów, w szczególności palnych, znajdujących się przy wlocie czerpni powietrza i innych zakończeniach przewodów wentylacyjnych, a w przypadku zagrożeń, w trakcie których może wystąpić skażenie powietrza - także zamontowanie nowych filtrów w urządzeniach filtrowentylacyjnych lub wkładów w pochłaniaczach regeneracyjnych, jeśli obiekt został w nie wyposażony;
10)
uprzątnięcie budowli ochronnej;
11)
przygotowanie miejsc do odpoczynku i spania, jeżeli miejsca te są przewidziane;
12)
sprawdzenie warunków ewakuacji, w tym możliwości natychmiastowego otwarcia drzwi wejściowych oraz drzwi i wyłazów wyjść zapasowych;
13)
zabezpieczenie wejścia do budowli ochronnej przed skutkami intensywnego opadu deszczu lub śniegu.
§  3. [Przygotowanie miejsc doraźnego schronienia do użycia]
1.
 Przygotowanie miejsc doraźnego schronienia do użycia obejmuje:
1)
sprawdzenie prawidłowego wykonania rozwiązań przystosowujących, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej;
2)
sprawdzenie prawidłowego działania instalacji i urządzeń technicznych, których wykorzystanie przewiduje się w czasie eksploatacji obiektu w warunkach zagrożenia, w tym instalacji elektrycznej, wentylacyjnej i oświetlenia awaryjnego;
3)
zabezpieczenie wejścia do obiektu przed skutkami intensywnego opadu deszczu lub śniegu;
4)
otworzenie na stałe drzwi wejściowych i ewakuacyjnych;
5)
zapewnienie w zakresie własnych możliwości wyposażenia wskazanego w § 7 pkt 2 oraz pkt 4-9.
2.
 W przypadku zgłoszenia przez właściciela lub zarządcę okoliczności mogących wykluczyć zapewnienie przez obiekt funkcji obiektu zbiorowej ochrony organ ochrony ludności dokonuje sprawdzenia obiektu i oceny możliwości organizacji miejsca doraźnego schronienia. W przypadku potwierdzenia okoliczności zgłoszonych przez właściciela lub zarządcę organ ochrony ludności może wyrazić zgodę na odstąpienie od przygotowania miejsca doraźnego schronienia.
§  4. [Czynności związane z utrzymaniem budowli ochronnej w należytym stanie technicznym]
1.
 Czynności związane z utrzymaniem budowli ochronnej w należytym stanie technicznym obejmują:
1)
sprawdzenie stanu technicznego elementów budowli ochronnej i jej wyposażenia, a także kwalifikowanie ich do wymiany lub remontu, przeprowadzanie czynności remontowych lub naprawczych, a w przypadku schronu - także ocenę szczelności konstrukcji;
2)
monitorowanie budowli ochronnej pod kątem wycieków wody, przesiąkania i drenażu oraz ich usuwanie w przypadku wystąpienia;
3)
okresowe uruchamianie urządzeń stanowiących stałe wyposażenie budowli ochronnej, w tym sprawdzenie stanu instalacji wentylacyjnej i sanitarnej;
4)
sprawdzenie prawidłowości działania zamknięć i zaworów instalacyjnych, w tym zamknięcie zasuwy ręcznej na odpływie kanalizacji poza okresem eksploatacji sanitariatów w celu ochrony pomieszczeń przed zalaniem w przypadku przepływu zwrotnego ścieków;
5)
monitorowanie środowiska w pomieszczeniach, w tym dokonywanie pomiarów temperatury i wilgotności oraz utrzymywanie określonych warunków temperatury i wilgotności w celu uniknięcia korozji i rozwoju pleśni;
6)
okresowe czyszczenie obiektu, a w razie potrzeby - wymianę zużytych materiałów eksploatacyjnych;
7)
czyszczenie i dezynfekcję zbiorników wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
8)
okresową wymianę zapasu paliwa w zbiornikach magazynowych i czyszczenie tych zbiorników;
9)
przeprowadzenie testów funkcjonalnych i czynności serwisowych wszystkich systemów i urządzeń;
10)
czynności konserwacyjne, obejmujące zabiegi mające na celu opóźnienie tempa degradacji obiektu, w szczególności:
a)
zabezpieczenie elementów budowlanych, instalacji i urządzeń oraz sprzętu przed nadmiernym zużyciem i korozją,
b)
wykonanie drobnych napraw i usunięcie usterek,
c)
wymianę okresową elementów instalacji i urządzeń zgodnie z instrukcjami obsługi i dokumentacją fabryczną zamontowanych lub wbudowanych urządzeń;
11)
dokumentowanie wykonanych czynności naprawczych i konserwacyjnych w książce obiektu budowlanego;
12)
utrzymanie w stanie sprawności zbiorników wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz okresową wymianę wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w zbiornikach w celu zapewnienia jakości wody zgodnej z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2024 r. poz. 757);
13)
przegląd oraz uzupełnienie zawartości apteczek pierwszej pomocy, w tym kontrolę terminów ważności środków opatrunkowych i środków odkażających.
2.
 Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje się nie rzadziej niż raz na rok. Czynności dotyczące kontroli urządzeń technicznych wykonuje się zgodnie z zasadami i w sposób określony w Polskich Normach dotyczących tych urządzeń, w dokumentacji techniczno-ruchowej oraz w instrukcjach obsługi, opracowanych przez ich producentów.
3.
 Właściciel lub zarządca w okresie eksploatacji zabezpiecza budowlę ochronną przed dewastacją i kradzieżami oraz dostępem osób postronnych do instalacji technicznych służących zapewnieniu funkcji ochronnej.
§  5. [Przygotowanie budowli ochronnej do kolejnego użycia]
1.
 Po każdym użyciu przeprowadza się czynności przygotowujące budowlę ochronną do kolejnego użycia, w tym:
1)
czyszczenie przestrzeni obiektu wykorzystanej do schronienia;
2)
usunięcie zapakowanych odpadów i opróżnienie zbiorników odpływowych;
3)
sprawdzenie stanu zbiorników wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i ich napełnienie wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi;
4)
demontaż zużytych filtrów i innych materiałów eksploatacyjnych, w tym uzupełnianie paliwa do agregatów prądotwórczych, jeśli są dostępne;
5)
konserwację wszystkich urządzeń i systemów zgodnie z instrukcjami dostawców systemów oraz przywrócenie ich do stanu pełnej gotowości;
6)
opracowanie wniosków dotyczących schronienia do wykorzystania w szkoleniach personelu obsługującego daną budowlę ochronną w ramach przygotowania obsługi i jej doskonalenia.
2.
 W przypadku gdy użycie budowli ochronnej jest krótkotrwałe, w szczególności gdy nie przekracza jednorazowo dziennie 30 minut, czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, mogą być wykonywane raz na 7 dni, a czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 - raz na 14 dni.
§  6. [Zadania kierownika budowli ochronnej w czasie jej użycia]
1.
 Kierownik budowli ochronnej w czasie użycia budowli ochronnej:
1)
kieruje osoby chroniące się w budowli ochronnej do wyznaczonych jej części;
2)
wydaje polecenia wyznaczonym członkom personelu oraz osobom chroniącym się w budowli ochronnej, w zakresie niezbędnym dla zapobieżenia powstaniu paniki i zakłóceniu porządku;
3)
może nakazać opuszczenie budowli ochronnej przez osoby niestosujące się do poleceń jego lub personelu;
4)
podejmuje decyzję o uruchomieniu instalacji zapewniającej warunki bezpiecznego schronienia, w tym instalacji wentylacyjnej wraz z częścią filtrowentylacyjną lub pochłaniaczami regeneracyjnymi oraz oświetlenia podstawowego i awaryjnego w przypadku ręcznego jego przełączania po zaniku zasilania podstawowego;
5)
sprawdza na bieżąco i utrzymuje w gotowości do natychmiastowego użycia podręczny sprzęt do gaszenia pożarów oraz środki do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz koordynuje prowadzenie działań gaśniczych i udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej osobom poszkodowanym znajdującym się w budowli ochronnej;
6)
sprawdza na bieżąco stan techniczny budowli ochronnej oraz podejmuje decyzję o ewakuacji z tej budowli, gdy przebywanie w niej stwarza zagrożenie;
7)
zabezpiecza wejście do budowli ochronnej przed osobami nieuprawnionymi i, z zachowaniem własnego bezpieczeństwa, monitoruje teren wokół budowli ochronnej;
8)
prowadzi działania edukacyjne i informacyjne dla osób chroniących się w budowli ochronnej na temat zasad korzystania z obiektu oraz wskazuje odpowiednie kierunki i drogi służące do ewakuacji z budowli ochronnej;
9)
kontroluje liczbę osób chroniących się w budowli ochronnej;
10)
informuje osoby chroniące się w budowli ochronnej o możliwości jej opuszczenia oraz koordynuje proces kończący użycie tej budowli.
2.
 W celu zapewnienia obsługi budowli ochronnej mieszczącej powyżej 120 osób zapewnia się personel w liczbie co najmniej jedna osoba na każde 120 osób i zwiększa się ten personel dodatkowo o co najmniej jedną osobę na każde 5 osób z niepełnosprawnościami.
3.
 Jeżeli do obsługi budowli ochronnej lub zapewnienia w niej porządku lub bezpieczeństwa potrzebna jest większa liczba członków personelu niż zapewniona przez terytorialny organ ochrony ludności, kierownik budowli ochronnej może doraźnie wyznaczyć spośród osób chroniących się w tej budowli dodatkowe osoby do pomocy.
§  7. [Wyposażenie budowli ochronnej]
 Niezbędne wyposażenie budowli ochronnej stanowią:
1)
wyposażenie miejsca do odpoczynku w liczbie odpowiadającej co najmniej jednej trzeciej liczby osób, dla której została przewidziana budowla ochronna, każde składające się z łóżka i koca lub śpiwora i maty izolującej;
2)
apteczki pierwszej pomocy, zawierające podstawowe środki opatrunkowe, środki odkażające - jedna na każde 20 osób - lub zapas podstawowych środków opatrunkowych, środków odkażających i środków przeciwbólowych w ilościach adekwatnych do liczby osób, dla której przewidziana jest budowla ochronna;
3)
radioodbiorniki wraz z zapasowymi bateriami, środki łączności, w tym radiotelefony i telefony komórkowe, umożliwiające zaalarmowanie zewnętrznych służb ratunkowych oraz megafony lub inny sprzęt służący do przekazywania informacji wewnątrz budowli ochronnej;
4)
latarki wraz z zapasowymi bateriami lub akumulatorami - jedna latarka na każde 5 osób;
5)
środki do dezynfekcji i higieny osobistej, takie jak chusteczki, mydło, papier toaletowy - dla każdej osoby oraz pieluchy, podpaski i pieluchomajtki - jedna paczka na każde 10 osób;
6)
worki na śmieci, skażoną odzież i środki ochrony osobistej - o pojemności co najmniej 120 litrów na każde 20 osób;
7)
podręczny sprzęt gaśniczy, co najmniej jedna gaśnica przenośna lub przewoźna lub gaśnica wodna lub pianowa, w której ilość zapasu środka gaśniczego odpowiada wymaganiom przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów;
8)
sprzęt do wykonywania prostych prac mających na celu otwarcie drzwi i udrożnienie albo odgruzowanie zasypanych wyjść ewakuacyjnych - po jednym zestawie na każde wyjście zapasowe - oraz materiały do doraźnej naprawy uszkodzonej budowli ochronnej;
9)
zapas wody - co najmniej 3 litry na osobę na dzień - oraz żywności w postaci konserw oraz gotowych posiłków o długim okresie przydatności do spożycia;
10)
dokumenty z planem ewakuacji oraz inne instrukcje;
11)
sprzęt umożliwiający schronienie się w budowli ochronnej osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom o ograniczonej zdolności poruszania się, taki jak rampy najazdowe dla wózków inwalidzkich, nosze, krzesła ewakuacyjne;
12)
dla schronów, które znajdują się w strefach zagrożenia skażeń chemicznych, promieniotwórczych lub biologicznych pochodzących od zakładów dużego i zwiększonego ryzyka - odzież ochronna chroniąca przed danym skażeniem, w tym maski przeciwgazowe filtracyjne, rękawice i ubrania ochronne w liczbie odpowiadającej liczbie osób, dla której została przewidziana budowla ochronna;
13)
wyposażenie niezbędne do utrzymania prawidłowej pracy urządzeń stanowiących stałe wyposażenie budowli ochronnej, w tym zbiorników wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
14)
składane toalety przenośne, o ile budowla ochronna nie jest wyposażona w suche ustępy - co najmniej jedna na każde 50 osób.
§  8. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.933

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki eksploatacji budowli ochronnych, zapewnienia porządku w ich obrębie oraz ich niezbędnego wyposażenia
Data aktu: 01/07/2025
Data ogłoszenia: 14/07/2025
Data wejścia w życie: 29/07/2025