united kingdom
ukraine

Zmiana rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 14 stycznia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 25) w załączniku do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tabeli nr 1 "Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca":
a)
wiersze "G. Szybowiec" oraz "MG. Motoszybowiec" otrzymują brzmienie:
G.

Szybowiec

E0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

K1. Podstawowa

K2. Konwencyjna

G1. Użytkowa

G2. Akrobacyjna

nie dotyczy
K3. Specjalna nie dotyczy MTOM > 600 kg
MG.

Motoszybowiec

T. Turystyczny

K1. Podstawowa

K2. Konwencyjna

MG1. Użytkowa

MG2. Akrobacyjna

nie dotyczy
K3. Specjalna nie dotyczy MTOM > 600 kg
b)
wiersz "UL. Urządzenie latające" otrzymuje brzmienie:
UL.

Urządzenie latające

K4. Kwalifikowana UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

R. Ratowniczy J1. Główny

J2. Zapasowy

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

nie dotyczy
K4. Kwalifikowana UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

ograniczenia dla poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3
K4. Kwalifikowana

K6.

A. Amatorska

E. Eksperymentalna

H. Historyczna

R. Replika

UL-A. Ultralekki samolot

UL-G. Ultralekki szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Ultralekki motoszybowiec

UL-H. Ultralekki śmigłowiec

UL-AG. Ultralekki wiatrakowiec

UL-B. Ultralekki balon (F/T)

UL-AS. Ultralekki sterowiec

ograniczenia dla poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3
K5. Niekwalifikowana UL-P25. Spadochron towarowy4) MTOM ≤ 25 kg
UL-70. Jednoosobowe bez napędu5) masa własna ≤ 70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem6) masa własna ≤ 115 kg
UL-VTOL. Jednoosobowe pionowego startu i lądowania6) masa własna ≤ 70 kg
UL-T25. Statek powietrzny na uwięzi bez napędu MTOM ≤ 25 kg maksymalna długość uwięzi 50 m
UL-T40. Statek powietrzny lżejszy od powietrza na uwięzi bez napędu MNO ≤ 40 m3 maksymalna długość uwięzi 50 m
UL-T1. Statek powietrzny na uwięzi MTOM ≤ 1 kg
2)
przypisy nr 5 i 6 pod tabelą nr 1 "Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca" otrzymują brzmienie:

"5) Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się:

1) masy ciała pilota,

2) masy osobistego wyposażenia operacyjnego pilota oraz spadochronu i towarzyszącego mu dodatkowego wyposażenia niezbędnego do jego działania - nie więcej niż 11 kg

– a dla celów projektowych przyjmuje się, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.

6) Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się, oprócz masy ciała pilota i wyposażenia, o którym mowa w przypisie nr 5, również masy paliwa, a dla celów projektowych przyjmuje się również, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.";

3)
w tabeli nr 2 "Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych i sprzętu danej kategorii":
a)
w wierszu "K3. Specjalna" w kolumnie "Szczegółowe warunki i wymagania" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) spełniający mające zastosowanie warunki włączenia do kategorii K6 - w przypadku statku powietrznego klasyfikowanego odpowiednio jako konstrukcja historyczna, amatorska, replika albo eksperymentalna, z wyjątkiem statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. b tiret drugie w kategorii K6E oraz z zastrzeżeniem, że statek powietrzny klasy samolot kategorii K3 konstrukcji amatorskiej nie może mieć więcej niż cztery miejsca, a statek powietrzny kategorii K3 konstrukcji amatorskiej innej klasy nie może mieć więcej niż dwa miejsca;",

b)
w wierszu "K4. Kwalifikowana" w kolumnie "Szczegółowe warunki i wymagania":
w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) który jest:

a) zgodny z typem wpisanym na listę typów zatwierdzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, albo

b) objęty ważnym zagranicznym certyfikatem albo zatwierdzeniem typu innym niż certyfikat typu zgodny z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze, które zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze

– w przypadku statku powietrznego, który podlega obowiązkowi wpisu do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze;"

w ust. 2 w pkt 1:
––
lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) spadochronem towarowym, albo",

––
dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) motolotnią, motoparalotnią, lotnią bez napędu, lotnią z napędem, paralotnią bez napędu albo paralotnią z napędem;",

c)
w wierszu "K5. Niekwalifikowana" w kolumnie "Szczegółowe warunki i wymagania":
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) niebędący lotnią, paralotnią, balonem albo spadochronem osobowym;",

w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) niebędący lotnią z napędem, paralotnią z napędem, motoparalotnią, sterowcem albo jednoosobowym statkiem powietrznym pionowego startu i lądowania;",

po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Jednoosobowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania:

1) do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia 2018/1139/UE;

2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze;

3) będący statkiem powietrznym o napędzie silnikowym, cięższym od powietrza, innym niż ultralekki samolot albo ultralekki śmigłowiec, zdolnym do wykonywania pionowego startu i lądowania za pomocą więcej niż dwóch jednostek podnoszenia i ciągu wykorzystywanych do zapewniania siły nośnej podczas startu i lądowania;

4) dla którego nie wydano krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu, z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-VTOL wystawionej przez jego producenta;

5) używany bez dokumentów zdatności do lotu wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze.",

d)
w wierszu "K6E. Eksperymentalna" w kolumnie "Szczegółowe warunki i wymagania":
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze;",

pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) który:

a) został specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu, to jest:

– zbudowany według nowego, niewypróbowanego uprzednio projektu w celu badania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech tego projektu lub

– zmodyfikowany w taki sposób, że podczas lotu należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas, w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania, albo

b) spełnia mające zastosowanie wymagania dla potwierdzenia zdatności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, i który:

– utracił ważność certyfikatu albo zatwierdzenia typu lub dla którego nie istnieje posiadacz certyfikatu albo zatwierdzenia typu, w przypadku typu, dla którego certyfikat albo zatwierdzenie typu zostały wydane przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, albo

– nie jest zgodny, w wyniku wykonanych modyfikacji, z wydanym certyfikatem albo z zatwierdzeniem typu, o którym mowa w tiret pierwszym, lub z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze;

5) używany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze:

a) zgodnie z celem, dla którego został zbudowany lub zmodyfikowany, przez podmiot, który posiada prawa do projektu statku powietrznego albo projektu typu statku powietrznego, z możliwością wprowadzania zmian w tym projekcie, który prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji albo jest podmiotem wyspecjalizowanym w prowadzeniu badań wyrobów - w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. a, albo

b) przez jego właściciela lub użytkownika na własny użytek, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, zgodnie z mającymi zastosowanie ograniczeniami użytkowania - w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w:

– pkt 4 lit. a, który nie spełnia wymagań do sklasyfikowania go jako spełniającego warunki i wymagania dla statków powietrznych kategorii K4, albo - pkt 4 lit. b".

§  2.
1.
 Wpisy do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.
2.
 Do postępowań w sprawie wpisania albo wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków powietrznych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem postępowań w sprawie wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków prowadzonych na podstawie § 5 ust. 5 rozporządzenia zmienianego w § 1, do których stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Zmiany w prawie

Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.92

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych.
Data aktu: 14/01/2025
Data ogłoszenia: 23/01/2025
Data wejścia w życie: 07/02/2025