Zmiana ustawy o ochotniczych strażach pożarnych

USTAWA
z dnia 4 czerwca 2025 r.
o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych

Art.  1.

 W ustawie z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 244) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 10 w ust. 1 po pkt 1a dodaje się pkt 1b w brzmieniu:

"1b) wykonywanie zadań, o których mowa w art. 29 ust. 5-8;";

2)
art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Art. 29. 1. Strażak ratownik OSP, na czas pełnienia tej funkcji oraz osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, otrzymują w celu identyfikacji i korzystania z dodatkowych świadczeń, o których mowa w art. 27, legitymację udostępnianą w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717), po uwierzytelnieniu posiadacza legitymacji przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

2. Legitymacja zawiera:

1) imię (imiona) i nazwisko posiadacza legitymacji;

2) numer PESEL;

3) fotografię posiadacza legitymacji;

4) numer legitymacji;

5) dane jednostki ochotniczej straży pożarnej, której strażak ratownik OSP jest członkiem, albo której osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, była członkiem;

6) nazwę gminy, w której ma siedzibę jednostka ochotniczej straży pożarnej, której strażak ratownik OSP jest członkiem, albo której osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, była członkiem;

7) datę wydania legitymacji;

8) datę ważności legitymacji.

3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych wydaje legitymacje i prowadzi w systemie teleinformatycznym rejestr legitymacji strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze. Minister właściwy do spraw wewnętrznych jest administratorem danych osobowych zawartych w tym rejestrze.

4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych może powierzyć prowadzenie rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze oraz funkcję administratora danych osobowych zawartych w tym rejestrze Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.

5. Legitymację wydaje się na wniosek strażaka ratownika OSP albo osoby, której przyznano świadczenie ratownicze, złożony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której ma siedzibę jednostka ochotniczej straży pożarnej, której strażak ratownik OSP jest członkiem, albo której osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, była członkiem, zawierający dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 5 i 6.

6. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) po sprawdzeniu, czy wnioskodawca jest strażakiem ratownikiem OSP albo osobą, której przyznano świadczenie ratownicze, wprowadza dane do rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze.

7. Strażak ratownik OSP i osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, są obowiązani niezwłocznie zgłosić wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) zmianę danych, o których mowa w ust. 2 pkt 5.

8. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może, na podstawie porozumienia, upoważnić zarząd ochotniczej straży pożarnej lub zarząd oddziału gminnego związku ochotniczych straży pożarnych do przyjmowania wniosków o wydanie legitymacji i wprowadzania danych do rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze.".

Art.  2.

 Legitymacje strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność do dnia wydania legitymacji na podstawie art. 29 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  3.

 Ustawa wchodzi w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.900

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o ochotniczych strażach pożarnych
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 07/07/2025
Data wejścia w życie: 08/04/2026