Zmiana rozporządzenia w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 26 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych

Na podstawie art. 48e ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 sierpnia 2024 r. w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych (Dz. U. poz. 1212) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Okres realizacji programu pilotażowego składa się z:

1) etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego, który trwa od dnia wejścia w życie rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2025 r.;

2) etapu ewaluacji programu pilotażowego, który trwa od dnia 1 kwietnia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r.",

b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) realizacji czynności organizacyjnych, w tym zawarcia w terminie do dnia 1 grudnia 2025 r. umów na realizację programu pilotażowego przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej "Funduszem", z realizatorami programu pilotażowego;",

c)
w ust. 3 w pkt 2 w lit. b wyrazy "2 miesięcy" zastępuje się wyrazem "miesiąca";
2)
w § 7:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Warunkiem rozliczenia ostatniego miesiąca realizacji programu pilotażowego jest złożenie do Funduszu przez realizatora programu pilotażowego oświadczenia w formie pisemnej o realizacji obowiązku, o którym mowa w § 19 ust. 2 i 3, w terminie 60 dni od dnia zakończenia etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Termin przekazania Funduszowi informacji, o których mowa w ust. 4, za ostatni miesiąc realizacji programu pilotażowego następuje jednorazowo zgodnie z terminem określonym w ust. 4. Korekta przekazanych informacji może nastąpić nie później niż z dniem zakończenia etapu ewaluacji programu pilotażowego.";

3)
w § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nabór, o którym mowa w ust. 1, jest prowadzony w sposób ciągły do dnia 1 grudnia 2025 r.";

4)
w § 18 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) 3 miesięcy od dnia zakończenia etapu realizacji programu pilotażowego - na podstawie sprawozdania końcowego, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b.";

5)
w załączniku do rozporządzenia tabela 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
 Wysokość ryczałtu za realizację programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych przysługującego realizatorom, którzy zawarli umowę na realizację tego programu przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ustala się ponownie zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Tabela 2.
Wartość ryczałtu za realizację programu pilotażowego dla realizatora programu pilotażowego udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, jest uzależniona od:

1) wykorzystywanego oprogramowania;

2) liczby świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w 2023 r. albo w 2024 r. w przypadku, gdy świadczeniodawca nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w 2023 r., albo w 2025 r. w przypadku, gdy świadczeniodawca nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w 2023 r. i 2024 r.;

3) liczby świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w poszczególnych miesiącach realizacji programu pilotażowego przez realizatora programu pilotażowego;

4) czasu udziału realizatora programu pilotażowego w tym programie.

Kwoty są podawane w złotych.

1. Korzystanie z własnego oprogramowania

(dane do CeR są przekazywane z aplikacji realizatora programu pilotażowego zintegrowanej z Systemem P1, o której mowa w § 13 pkt 2 lit. a-c rozporządzenia)

A. Jednorazowy ryczałt za udostępnienie w Systemie P1 przez realizatora programu pilotażowego danych o terminach udzielania świadczeń, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia
Warunkiem przyznania ryczałtu jest:

1) zintegrowanie aplikacji realizatora programu pilotażowego z Systemem P1;

2) udostępnienie z oprogramowania realizatora programu pilotażowego do Systemu P1 danych o terminach udzielania świadczeń, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, dla miejsc udzielania świadczeń wskazanych w umowie na realizację programu pilotażowego.

Średniomiesięczna liczba świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w 2023 r. albo w 2024 r., w przypadku gdy świadczeniodawca nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w 2023 r., albo w 2025 r. w przypadku, gdy świadczeniodawca nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w 2023 r. i 2024 r., dla pełnych miesięcy udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (przy czym liczba terminów udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, nie może być niższa od tej średniomiesięcznej liczby świadczeń opieki zdrowotnej) Stawka ryczałtu w zł
40-99 10 000
100-199 20 000
200-399 40 000
400-599 60 000
600-999 100 000
1000-1999 150 000
od 2000 200 000
B. Miesięczny ryczałt za udział w programie pilotażowym
Ryczałt jest przyznawany za każde zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej, dla którego termin udzielenia został udostępniony w Systemie P1.

Warunkiem przyznania ryczałtu realizatorowi programu pilotażowego jest:

1) realizacja obowiązków, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia;

2) przekazanie przez realizatora programu pilotażowego zdarzeń medycznych do SIM dla świadczeń opieki zdrowotnej zrealizowanych w ramach programu pilotażowego.

Wartość ryczałtu:

1) podstawowa stawka ryczałtu za każde zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej - 5 zł;

2) współczynnik za zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej umówione przez realizatora programu pilotażowego (przez oprogramowanie realizatora programu pilotażowego) w trakcie realizacji programu pilotażowego - 100 % stawki ryczałtu;

3) współczynnik za zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej umówione samodzielnie przez świadczeniobiorcę za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta lub u dowolnego świadczeniodawcy w trakcie realizacji programu pilotażowego - 200 % stawki ryczałtu;

4) wysokość comiesięcznej indeksacji wartości ryczałtu obliczonej na podstawie pkt 1-3 (od drugiego pełnego miesiąca udziału realizatora programu pilotażowego w programie pilotażowym) - 2 %.

2. Korzystanie z aplikacji gabinet.gov.pl

(dane do CeR są przekazywane z aplikacji gabinet.gov.pl)

A. Miesięczny ryczałt za udział w programie pilotażowym
Ryczałt jest przyznawany za każde zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej, dla którego termin udzielenia został udostępniony w Systemie P1.

Warunkiem przyznania ryczałtu realizatorowi programu pilotażowego jest:

1) realizacja obowiązków, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 rozporządzenia;

2) przekazanie przez realizatora programu pilotażowego zdarzeń medycznych do SIM dla świadczeń opieki zdrowotnej zrealizowanych w ramach programu pilotażowego.

Wartość ryczałtu:

1) podstawowa stawka ryczałtu za każde zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej - 5 zł;

2) współczynnik za zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej umówione przez realizatora programu pilotażowego, przez z aplikację gabinet.gov.pl w trakcie realizacji programu pilotażowego - 100 % stawki ryczałtu;

3) współczynnik za zrealizowane świadczenie opieki zdrowotnej umówione samodzielnie przez świadczeniobiorcę za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta lub u dowolnego świadczeniodawcy w trakcie realizacji programu pilotażowego - 200 % stawki ryczałtu;

4) wysokość comiesięcznej indeksacji wartości ryczałtu obliczonej na podstawie pkt 1-3 (od drugiego pełnego miesiąca udziału w programie pilotażowym) - 2 %.

1 ) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 858, 1222, 1593, 1615 i 1915 oraz z 2025 r. poz. 129, 304, 620, 637 i 779.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych
Data aktu: 26/06/2025
Data ogłoszenia: 27/06/2025
Data wejścia w życie: 30/06/2025