Zmiana rozporządzenia w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 3 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę 2

Na podstawie art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę (Dz. U. z 2023 r. poz. 1181) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
uchyla się pkt 10,
b)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) przestrzeń pokrycia - obszar przestrzeni powietrznej, w którym jest zapewniana dana służba ruchu lotniczego i w którym częstotliwości pracy przydzielone tej służbie są chronione;",

c)
uchyla się pkt 15,
d)
po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:

"15a) rozporządzenie nr 2023/1768 - rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 1);",

e)
pkt 20 otrzymuje brzmienie:

"20) Załącznik 10 do Konwencji - Załącznik 10 "Łączność lotnicza" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszony w załączniku do:

a) obwieszczenia nr 22/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 55) - w przypadku tomu I,

b) obwieszczenia nr 2/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 stycznia 2025 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu II do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 4) - w przypadku tomu II,

c) obwieszczenia nr 3/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu III do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 5) - w przypadku tomu III,

d) obwieszczenia nr 23/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu IV do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 56) - w przypadku tomu IV,

e) obwieszczenia nr 24/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu V do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 58) - w przypadku tomu V.";

2)
w § 3:
a)
w pkt 1 uchyla się lit. c,
b)
w pkt 3 uchyla się lit. a,
c)
w pkt 4 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych;";

3)
w § 4 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) dziennik eksploatacji LUN, w postaci papierowej lub elektronicznej;";

4)
w § 5 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przepisy rozporządzenia:

a) Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1, z późn. zm.),

b) nr 2017/373,

c) Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1, z późn. zm.),

d) nr 2023/1768,

e) wykonawczego Komisji (UE) 2023/1769 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją systemów i części składowych wykorzystywanych do zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 19),

f) wykonawczego Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych wymaganego do użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz zasady eksploatacji dotyczące użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także uchylającego rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 39),

g) wykonawczego Komisji (UE) 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 49);";

5)
w § 7:
a)
w ust. 1:
w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) raz na miesiąc w odniesieniu do SUR, DP, NAV oraz MET, z zastrzeżeniem ILS kategorii II i III, których przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż co 30 dni, z wyłączeniem radarów meteorologicznych, systemów detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych oraz systemów do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych, których przeglądu dokonuje się w terminach zalecanych przez producenta,",

w pkt 2:
––
we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "podmiotu uprawnionego"
––
w lit. b tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"– 12 miesięcy dla DME niewspółpracujących z ILS i DVOR,",

b)
w ust. 3 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "na pokładzie statku powietrznego",
c)
w ust. 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W przypadku stwierdzenia niezachowania dopuszczalnych wartości tolerancji parametrów LUN inspektor wykonujący kontrolę z powietrza informuje o tym obsługę naziemną współpracującą w trakcie wykonywania kontroli z powietrza oraz:",

d)
w ust. 7 skreśla się wyrazy "na pokładzie statku powietrznego";
6)
w § 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Integralną częścią rejestru jest zbiór dokumentów w postaci papierowej lub elektronicznej, otrzymany od zarządzającego LUN lub wytworzony w procesie wpisu do rejestru.";

7)
w § 10 w pkt 7 w lit. i kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:

"8) systemu MLAT:

a) rodzaj i typ,

b) częstotliwość pracy [MHz],

c) liczbę nadajników,

d) liczbę odbiorników,

e) moc nadajnika [W],

f) czułość odbiornika,

g) rodzaj i typ anteny nadawczej,

h) rodzaj i typ anteny odbiorczej,

i) adres transpondera testowego,

j) nazwę i numer podstawowej wersji oprogramowania,

k) dostępne standardy danych wyjściowych;

9) systemu ADS:

a) rodzaj i typ,

b) częstotliwość pracy [MHz],

c) czułość odbiornika,

d) liczbę odbiorników w systemie,

e) rodzaj i typ anteny,

f) nazwę i numer podstawowej wersji oprogramowania,

g) dostępne standardy danych wyjściowych.";

8)
w § 11 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dokumenty w zakresie interoperacyjności:

a) certyfikat, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/1768, lub

b) deklarację, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/1768, lub

c) oświadczenie o zgodności, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/1768

– jeżeli są wymagane;";

9)
w § 12:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Granice przestrzenne powierzchni ograniczających zabudowę są wyznaczane przez dane wektorowe, o których mowa w art. 86 ust. 2b ustawy.",

b)
w ust. 3:
zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W celu zobrazowania na mapie, o której mowa w art. 86 ust. 8 ustawy, powierzchni ograniczających zabudowę podmiot, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, nanosi na mapę linie reprezentujące kształt i wymiary ich granic przestrzennych w rzucie poziomym zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy.",

w zdaniu trzecim wyrazy "poziomu morza" zastępuje się wyrazami "średniego poziomu morza",
c)
w ust. 5 w zdaniu pierwszym wyrazy "poziomem morza" zastępuje się wyrazami "średnim poziomem morza";
10)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w pkt 1:
w ppkt 1.1.2 pppkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) urządzeń systemu rozgłaszania ATIS (Automatic Terminal Information System).",

w ppkt 1.2.2 wyrazy "Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego" zastępuje się wyrazami "Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego",
uchyla się ppkt 1.3,
b)
w pkt 2 w ppkt 2.1.3 w pppkt 2 wyraz "tożsamości" zastępuje się wyrazem "identyfikacji",
c)
w pkt 4:
w ppkt 4.1 pppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) określenie położenia czujników systemu AWOS (Automated Weather Observing System) przez podanie współrzędnych poziomych według układu Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS84) i wysokości nad średnim poziomem morza według geodezyjnego układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 i 1824) oraz odległości poszczególnych czujników względem progu i osi drogi startowej; wysokości położenia czujników do pomiaru ciśnienia atmosferycznego są mierzone z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.7.2 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji; wysokości położenia czujników do pomiaru wysokości podstawy chmur są mierzone z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.5.3 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji; pomiar położenia czujników jest wykonywany przez uprawnionego geodetę;",

dodaje się ppkt 4.6 w brzmieniu:

"4.6. Systemy do pomiaru i monitorowania pionowych profili parametrów meteorologicznych umożliwiają wykrywanie niebezpiecznych zjawisk pogodowych, przykładowo uskoku wiatru.";

11)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia uchyla się tabelę T.3.1 oraz objaśnienia do tej tabeli;
12)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w tabeli 3 uchyla się ostatni wiersz dotyczący urządzeń nawigacyjnych NDB,
b)
w rysunku 5 w objaśnieniach do wzoru w objaśnieniu symbolu h i H wyrazy "poziomem morza" zastępuje się wyrazami "średnim poziomem morza".
§  2.
 Do postępowań w sprawie wpisu do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu: 1) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 1); 2) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1769 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące zatwierdzania organizacji zajmujących się projektowaniem lub produkcją systemów i części składowych wykorzystywanych do zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 19); 3) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1770 z dnia 12 września 2023 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wyposażenia statków powietrznych wymaganego do użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz zasady eksploatacji dotyczące użytkowania jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także uchylającego rozporządzenie (WE) nr 29/2009 i rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 39); 4) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1771 z dnia 12 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w odniesieniu do systemów zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz ich części składowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009 (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 49).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.776

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych i powierzchni ograniczających zabudowę
Data aktu: 03/06/2025
Data ogłoszenia: 16/06/2025
Data wejścia w życie: 01/07/2025