Sposób ustalania wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej oraz terminów i sposób jej uiszczania

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 5 czerwca 2025 r.
w sprawie sposobu ustalania wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej oraz terminów i sposobu jej uiszczania

Na podstawie art. 23 ust. 14 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221 oraz z 2025 r. poz. 637) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Wysokość wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej, zwanej dalej "opłatą", jest ustalana według następującego wzoru:
gdzie:
Pr - oznacza wysokość wskaźnika opłaty w roku, za który ta opłata jest należna,
∑WPr-1 - oznacza sumę wydatków Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej "Prezesem UKE" oraz ministra właściwego do spraw informatyzacji związanych z realizacją zadań w zakresie telekomunikacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej, przyjętych w ustawie budżetowej na rok poprzedzający rok, za który opłata jest należna,
∑Ur-2 - oznacza sumę rocznych przychodów z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej uzyskanych w roku obrotowym poprzedzającym o 2 lata rok, za który opłata jest należna, przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do jej uiszczenia w roku, za który ta opłata jest należna,
pr-1 - oznacza wysokość wskaźnika opłaty w roku poprzedzającym rok, za który opłata jest należna,
∑Ur-3 - oznacza sumę rocznych przychodów z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej, uzyskanych w roku obrotowym poprzedzającym o 3 lata rok, za który opłata jest należna, przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do uiszczenia opłaty w roku poprzedzającym rok, za który ta opłata jest należna,
∑WZr-2 - oznacza sumę wydatków związanych z realizacją zadań w zakresie telekomunikacji, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej, poniesionych przez Prezesa UKE oraz ministra właściwego do spraw informatyzacji w roku poprzedzającym o 2 lata rok, za który opłata jest należna.
§  2.
1.
 Opłatę płatną w ratach kwartalnych uiszcza się w terminach do końca lutego, maja, sierpnia i listopada roku, za który opłata jest należna.
2.
 Opłatę płatną w ratach półrocznych uiszcza się w terminach do końca lutego i do końca sierpnia roku, za który opłata jest należna.
3.
 Opłatę płatną jednorazowo uiszcza się do końca sierpnia roku, za który opłata jest należna.
4.
 Jeżeli termin, o którym mowa w art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej, upływa w trakcie trwania roku, za który opłata jest należna, opłatę uiszcza się w terminie do końca grudnia tego roku.
§  3.
 Opłatę uiszcza się przelewem bankowym na rachunek bieżący dochodów Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
§  4.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. 2
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej oraz terminów i sposobu jej uiszczania (Dz. U. poz. 2017), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 104 pkt 27 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1222).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.767

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób ustalania wysokości wskaźnika rocznej opłaty telekomunikacyjnej oraz terminów i sposób jej uiszczania
Data aktu: 05/06/2025
Data ogłoszenia: 11/06/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2026