Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 4 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 620 i 622) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. poz. 1404) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 20 w ust. 6 wyrazy "wychowania do życia w rodzinie" zastępuje się wyrazami "edukacji zdrowotnej";
2)
w § 44 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Legitymacja szkolna w postaci papierowej, o której mowa w ust. 1, powinna być opatrzona pieczęcią urzędową szkoły o średnicy 20 mm w miejscu oznaczonym na stronie 1.

7. Ważność legitymacji szkolnej w postaci papierowej, o której mowa w ust. 1, potwierdza się w kolejnym roku szkolnym, a w przypadku artystycznej szkoły policealnej w kolejnym semestrze, przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły artystycznej.";

3)
w załączniku nr 1 w części I:
a)
ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Pierwsza strona świadectwa i jego duplikatu, suplementu do dyplomu i jego duplikatu oraz duplikatu świadectwa placówki artystycznej jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Kolejne strony są zadrukowane tłem giloszowym bez tych liter.

5. Świadectwa i ich duplikaty, dyplomy i ich duplikaty, suplementy do dyplomów i ich duplikaty oraz duplikaty świadectw placówki artystycznej mają format A4 (210 × 297 mm).

6. Świadectwo i jego duplikat, zaświadczenie o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa lub dyplomu, suplement do dyplomu i jego duplikat oraz duplikat świadectwa placówki artystycznej są drukowane na papierze offsetowym o gramaturze nie mniejszej niż 80 g/m2.",

b)
w ust. 9 skreśla się wyrazy "legitymacji szkolnych i";
4)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w tabeli:
a)
po pozycji dotyczącej wzoru nr 34 dodaje się pozycję dotyczącą wzoru nr 34a w brzmieniu:
34a ART/50/f protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów:

1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia

2) szkoły muzycznej II stopnia

- w specjalności fortepianmistrzostwo w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów

b)
w pozycji dotyczącej wzoru nr 36 tekst w kolumnie "Przeznaczenie" otrzymuje brzmienie:

"protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów:

1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia:

a) w specjalności fortepianmistrzostwo w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów

b) w specjalności lutnictwo

2) szkoły muzycznej II stopnia w specjalności fortepianmistrzostwo w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów";

5)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
wzór nr 8 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b)
po wzorze nr 34 dodaje się wzór nr 34a w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
c)
wzór nr 36 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia,
d)
wzory nr 43 i 44 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 4 i 5 do niniejszego rozporządzenia,
e)
wzór nr 49 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia,
f)
wzory nr 51-53 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 7-9 do niniejszego rozporządzenia;
6)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w ust. 4 wyrazy "techniką druku termotransferowego" zastępuje się wyrazami "metodą termodruku".
§  2.
1.
 Uczniowi albo absolwentowi, który przed dniem 1 września 2025 r. otrzymał promocję do:
1)
klasy IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
2)
klasy IV liceum sztuk plastycznych,
3)
klasy IX ogólnokształcącej szkoły baletowej

- uczestnictwo w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwie, o którym mowa w § 11 ust. 6 rozporządzenia zmienianego w § 1, w suplemencie do dyplomu oraz w arkuszu ocen na stronie przeznaczonej na wpisanie klasyfikacji końcowej wpisuje się w części przeznaczonej na wpisanie innych zajęć. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio "uczestniczył" albo "uczestniczyła".

2.
 Do ucznia albo absolwenta, który przed dniem 1 września 2025 r. otrzymał promocję do klasy VI dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia prowadzonej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  3.
 Arkusz ocen sporządzony i prowadzony dla danego ucznia na druku według wzoru odpowiednio nr 43 albo 44 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym zastępuje się z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia arkuszem ocen sporządzonym na druku według wzoru odpowiednio nr 43 albo 44 określonego w załączniku nr 3 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem. Zastąpiony dokument podlega niezwłocznemu zniszczeniu.
§  4.
 Duplikaty świadectw i świadectw placówki artystycznej sporządzone na drukach według wzorów odpowiednio nr 49, 51-53 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym zachowują ważność.
§  5.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
§ 1 pkt 1, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.;
2)
§ 1 pkt 5 lit. a, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ EGZAMINU DYPLOMOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PROTOKÓŁ EGZAMINU DYPLOMOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ARKUSZ OCEN UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ARKUSZ OCEN UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZAŁĄCZNIK Nr  8

ZAŁĄCZNIK Nr  9

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 740).

Zmiany w prawie

Staże z urzędu pracy także w formie zdalnej

Obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. przepisy przewidują nowość odnośnie staży z urzędu pracy – wprowadzono wprost możliwość organizowania staży dla bezrobotnych w formie zdalnej. Może to być zarówno staż realizowany wyłącznie zdalnie, jak też naprzemiennie z realizacją zadań w bardziej tradycyjny sposób. Zastosowanie znajdzie w tym zakresie część przepisów kodeksu pracy dotyczących pracy zdalnej, w tym zobowiązanie do zwrotu stażyście kosztów pracy.

Marek Rotkiewicz 17.06.2025
Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.760

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025, 25/06/2025, 11/06/2025