Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 4 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 620 i 622) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. poz. 1404) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 20 w ust. 6 wyrazy "wychowania do życia w rodzinie" zastępuje się wyrazami "edukacji zdrowotnej";
2)
w § 44 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Legitymacja szkolna w postaci papierowej, o której mowa w ust. 1, powinna być opatrzona pieczęcią urzędową szkoły o średnicy 20 mm w miejscu oznaczonym na stronie 1.

7. Ważność legitymacji szkolnej w postaci papierowej, o której mowa w ust. 1, potwierdza się w kolejnym roku szkolnym, a w przypadku artystycznej szkoły policealnej w kolejnym semestrze, przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły artystycznej.";

3)
w załączniku nr 1 w części I:
a)
ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Pierwsza strona świadectwa i jego duplikatu, suplementu do dyplomu i jego duplikatu oraz duplikatu świadectwa placówki artystycznej jest zadrukowana tłem giloszowym z literami RP. Kolejne strony są zadrukowane tłem giloszowym bez tych liter.

5. Świadectwa i ich duplikaty, dyplomy i ich duplikaty, suplementy do dyplomów i ich duplikaty oraz duplikaty świadectw placówki artystycznej mają format A4 (210 × 297 mm).

6. Świadectwo i jego duplikat, zaświadczenie o braku możliwości wydania duplikatu świadectwa lub dyplomu, suplement do dyplomu i jego duplikat oraz duplikat świadectwa placówki artystycznej są drukowane na papierze offsetowym o gramaturze nie mniejszej niż 80 g/m2.",

b)
w ust. 9 skreśla się wyrazy "legitymacji szkolnych i";
4)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w tabeli:
a)
po pozycji dotyczącej wzoru nr 34 dodaje się pozycję dotyczącą wzoru nr 34a w brzmieniu:
34a ART/50/f protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów:

1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia

2) szkoły muzycznej II stopnia

- w specjalności fortepian - mistrzostwo w specjalizacji strojenie i korekta fortepianów

b)
w pozycji dotyczącej wzoru nr 36 tekst w kolumnie "Przeznaczenie" otrzymuje brzmienie:

"protokół egzaminu dyplomowego dla uczniów:

1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia:

a) w specjalności fortepian - mistrzostwo w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów

b) w specjalności lutnictwo

2) szkoły muzycznej II stopnia w specjalności fortepian - mistrzostwo w specjalizacji budowa i renowacja fortepianów";

5)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
wzór nr 8 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b)
po wzorze nr 34 dodaje się wzór nr 34a w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
c)
wzór nr 36 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia,
d)
wzory nr 43 i 44 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 4 i 5 do niniejszego rozporządzenia,
e)
wzór nr 49 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia,
f)
wzory nr 51-53 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 7-9 do niniejszego rozporządzenia;
6)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w ust. 4 wyrazy "techniką druku termotransferowego" zastępuje się wyrazami "metodą termodruku".
§  2.
1.
 Uczniowi albo absolwentowi, który przed dniem 1 września 2025 r. otrzymał promocję do:
1)
klasy IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
2)
klasy IV liceum sztuk plastycznych,
3)
klasy IX ogólnokształcącej szkoły baletowej

- uczestnictwo w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwie, o którym mowa w § 11 ust. 6 rozporządzenia zmienianego w § 1, w suplemencie do dyplomu oraz w arkuszu ocen na stronie przeznaczonej na wpisanie klasyfikacji końcowej wpisuje się w części przeznaczonej na wpisanie innych zajęć. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio "uczestniczył" albo "uczestniczyła".

2.
 Do ucznia albo absolwenta, który przed dniem 1 września 2025 r. otrzymał promocję do klasy VI dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia prowadzonej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  3.
 Arkusz ocen sporządzony i prowadzony dla danego ucznia na druku według wzoru odpowiednio nr 43 albo 44 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym zastępuje się z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia arkuszem ocen sporządzonym na druku według wzoru odpowiednio nr 43 albo 44 określonego w załączniku nr 3 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem. Zastąpiony dokument podlega niezwłocznemu zniszczeniu.
§  4.
 Duplikaty świadectw i świadectw placówki artystycznej sporządzone na drukach według wzorów odpowiednio nr 49, 51-53 określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym zachowują ważność.
§  5.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
§ 1 pkt 1, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2025 r.;
2)
§ 1 pkt 5 lit. a, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR - ŚWIADECTWO SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ EGZAMINU DYPLOMOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PROTOKÓŁ EGZAMINU DYPLOMOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ARKUSZ OCEN UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ARKUSZ OCEN UCZNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZAŁĄCZNIK Nr  8

ZAŁĄCZNIK Nr  9

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 740).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.760

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2025, 25/06/2025, 11/06/2025