Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 3 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2298) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1027) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2a:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) związaną z podejmowaniem pozarolniczej działalności gospodarczej, zwanej dalej "działalnością pozarolniczą" oraz zaprzestaniem chowu i hodowli świń na obszarach wiejskich, na których są położone gospodarstwa, w których są prowadzone chów lub hodowla świń, wymienionych w części I, II lub III załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/594 z dnia 16 marca 2023 r. ustanawiającego środki szczególne w zakresie zwalczania chorób w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń oraz uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/605 (Dz. Urz. UE L 79 z 17.03.2023, str. 65, z późn. zm.), albo",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uznaje się, że chów lub hodowla świń są prowadzone w gospodarstwach na obszarach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli siedziba stada świń znajduje się na tym obszarze, zgodnie z informacją zawartą w komputerowej bazie danych prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1815).";

2)
w § 16 w pkt 1, w pkt 2 w lit. a w tiret pierwszym i w pkt 8 oraz w § 19 w ust. 1 po wyrazach "wypłaty drugiej raty pomocy" dodaje się wyrazy "albo wydania decyzji o odmowie wypłaty drugiej raty pomocy";
3)
w § 16:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dokonać nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych i podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1, a w przypadku gdy korzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 222, 621 i 622), albo podlega wyłącznie dobrowolnie ubezpieczeniom społecznym, podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej od dnia wypłaty drugiej raty pomocy albo wydania decyzji o odmowie wypłaty drugiej raty pomocy do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1;",

b)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) przekazać dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji informację o osiągniętych przychodach, o których mowa w pkt 11, za każdy zakończony rok podatkowy, w terminie 30 dni od zakończenia ostatniego roku podatkowego w okresie, o którym mowa w:

a) pkt 1 albo

b) pkt 2 lit. a tiret pierwsze, w przypadku gdy okres zobowiązania do utrzymania osiągniętego przyrostu miejsc pracy wykracza poza okres wskazany w pkt 1

– na formularzu udostępnionym przez Agencję.";

4)
w § 18 w ust. 4 w pkt 1 w lit. a skreśla się wyrazy "okresu niespełnienia tego warunku i";
5)
w § 19:
a)
w ust. 2:
w pkt 1, 2 i 6-11 wyrazy "kwoty pomocy" zastępuje się wyrazami "wypłaconej kwoty pomocy",
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) pkt 3 - zwrotowi podlega do 30 % wypłaconej kwoty pomocy w odniesieniu do każdego roku, w którym nastąpiło niespełnienie warunku w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym, określonym w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, proporcjonalnie do okresu niespełniania tego warunku w danym roku; jeżeli po dniu złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy zostanie wydana decyzja w sprawie przyznania prawa do emerytury na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz beneficjent zostanie objęty dobrowolnie ubezpieczeniami społecznymi, określonymi w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, na podstawie zgłoszenia złożonego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w terminie 30 dni od dnia doręczenia tej decyzji, to okresu od dnia przyznania prawa do emerytury do dnia objęcia dobrowolnie ubezpieczeniami społecznymi nie uznaje się za okres niespełniania warunku w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym;

4) pkt 4 - zwrotowi podlega do 30 % wypłaconej kwoty pomocy w odniesieniu do każdego roku, w którym nastąpiło niespełnienie warunku w zakresie niepodlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, proporcjonalnie do okresu niespełniania tego warunku w danym roku;", ̶

pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) pkt 12 - zwrotowi podlega 0,5 % wypłaconej kwoty pomocy.",

b)
w ust. 3 i 4 wyrazy "kwoty pomocy" zastępuje się wyrazami "wypłaconej kwoty pomocy",
c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku gdy beneficjent utrzymał miejsca pracy w liczbie mniejszej niż przewidziana do utworzenia w biznesplanie, ale liczba utrzymanych miejsc pracy odpowiada liczbie miejsc pracy uzasadniającej przyznanie pomocy w kwocie, która została beneficjentowi przyznana zgodnie z § 6 ust. 1, i mniejsza liczba utrzymanych miejsc pracy pozwala zachować spójność operacji, w tym w zakresie inwestycji w środki trwałe, wypłacona kwota pomocy nie podlega zwrotowi, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.";

6)
po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:

"§ 20a. 1. Przepisów § 20 nie stosuje się, jeżeli beneficjent do wniosku o płatność drugiej raty pomocy dołączy:

1) oświadczenie o dokonaniu zmiany założeń biznesplanu w trakcie jego realizacji w zakresie warunków, o których mowa w § 16, w którym poda przyczyny uzasadniające dokonanie tych zmian;

2) zmieniony biznesplan;

3) zgodę na zmianę decyzji o przyznaniu pomocy w zakresie wysokości kwoty pomocy, w przypadku gdy zmiana założeń biznesplanu ma wpływ na zmniejszenie wysokości kwoty pomocy.

2. Zmiana założeń biznesplanu nie może wpływać na zwiększenie wysokości kwoty pomocy.

3. Zmiana założeń biznesplanu w zakresie opisu działań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, nie wymaga dołączenia do wniosku o płatność drugiej raty pomocy oświadczenia, biznesplanu oraz zgody, o których mowa w ust. 1.

4. Do zmienionego biznesplanu przepis § 9 ust. 6 stosuje się odpowiednio.

5. W przypadku gdy zmiana założeń biznesplanu ma wpływ na zmniejszenie wysokości kwoty pomocy, dyrektor oddziału regionalnego Agencji, przed dokonaniem wypłaty drugiej raty pomocy, wydaje decyzję o zmianie decyzji ostatecznej o przyznaniu pomocy w zakresie wysokości kwoty pomocy.

6. W przypadku określonym w ust. 1 wypłaty drugiej raty pomocy dokonuje się, jeżeli:

1) są spełnione warunki, o których mowa w § 16 pkt 2 i 10, a warunki, o których mowa w § 16 pkt 1, 5 i 9, są spełniane od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy do dnia złożenia wniosku o płatność drugiej raty pomocy, z wyłączeniem warunku, o którym mowa w § 16 pkt 1 - w odniesieniu do działalności, która wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych;

2) zmieniony biznesplan spełnia warunki określone w § 3 i ust. 2, a beneficjentowi przysługiwałaby pomoc na podstawie liczby punktów, które zostałyby przyznane na podstawie zmienionych założeń biznesplanu.

7. W przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 6 pkt 2 dyrektor oddziału regionalnego Agencji wydaje decyzję o odmowie wypłaty drugiej raty pomocy.";

7)
w § 22a po wyrazach "nie dłużej niż do dnia" dodaje się wyrazy "upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia".
§  2.
 Do wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przyznanej na wniosek o przyznanie tej pomocy złożony przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepis § 16 pkt 3 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
1.
 W przypadku gdy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na skutek tego, że beneficjent nie spełniał warunku, o którym mowa w § 16 pkt 3 rozporządzenia zmienianego w § 1, została wydana decyzja o ustaleniu nienależnie pobranej kwoty pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, organ, który wydał w tej sprawie decyzję w ostatniej instancji, uchyla tę decyzję, a jeżeli uchylenie tej decyzji jest niezasadne ze względu na to, że zachodzą inne przesłanki zwrotu nienależnie pobranej kwoty pierwszej raty tej pomocy, zmienia tę decyzję.
2.
 Postępowania w sprawach określonych w ust. 1 wszczyna się z urzędu niezwłocznie po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  4.
 Do zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w sprawach objętych postępowaniami wszczętymi i niezakończonymi ostateczną decyzją przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się:
1)
przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem § 16 pkt 3 i 12 oraz § 19 ust. 2 pkt 3, 4 i 12 rozporządzenia zmienianego w § 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem;
2)
§ 19 ust. 5 rozporządzenia zmienianego w § 1.
§  5.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2706).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.751

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej na operacje typu "Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej" w ramach poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Data aktu: 03/06/2025
Data ogłoszenia: 06/06/2025
Data wejścia w życie: 07/06/2025