Alarmy i komunikaty ostrzegawcze

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 14 maja 2025 r.
w sprawie alarmów i komunikatów ostrzegawczych

Na podstawie art. 72 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje alarmów oraz sposób ich ogłaszania i odwoływania;
2)
rodzaje komunikatów ostrzegawczych oraz sposób ich ogłaszania i odwoływania;
3)
tryb przekazywania alarmów i komunikatów ostrzegawczych.
§  2. [Rodzaje alarmów]
 Ustala się następujące rodzaje alarmów:
1)
akustyczny - modulowany dźwięk syreny alarmowej lub zapowiedź słowna przekazywana za pomocą urządzenia nagłaśniającego;
2)
wizualny - żółty znak w kształcie równobocznego trójkąta skierowanego podstawą do dołu, umieszczany niezwłocznie po ogłoszeniu alarmu akustycznego, o którym mowa w pkt 1, na obiekcie przestrzeni publicznej w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 lutego 2022 r. o ochronie dziedzictwa narodowego związanego z nazwami obiektów przestrzeni publicznej oraz pomnikami (Dz. U. poz. 857) lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, w tym za pośrednictwem środków i urządzeń służących przekazowi obrazu.
§  3. [Rodzaje komunikatów ostrzegawczych]
1.
 Ustala się następujące rodzaje komunikatów ostrzegawczych:
1)
komunikat Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO), o którym mowa w art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanej dalej "ustawą", przekazywany za pomocą aplikacji mobilnej umożliwiającej organom ochrony ludności publikowanie komunikatów ostrzegawczych, a także wspieranie edukacji społeczeństwa w zakresie profilaktyki bezpieczeństwa;
2)
komunikat przekazywany przez redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy;
3)
komunikat przekazywany przez nadawcę programu radiowego i telewizyjnego oraz operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, o którym mowa w art. 73 ust. 1 i 2 ustawy;
4)
komunikat ALERT RCB.
2.
 Komunikaty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, są przekazywane tak, aby mogły być odebrane przez osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym dzięki zastosowaniu narzędzi zgodnych z zasadami dostępności cyfrowej i innowacyjnych rozwiązań wspierających indywidualne potrzeby osób niepełnosprawnych.
§  4. [Sposób ogłaszania i odwoływania alarmów i komunikatów ostrzegawczych]
 Sposób ogłaszania i odwoływania alarmów i komunikatów ostrzegawczych jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  5. [Czynności podejmowane przez terytorialny organ ochrony ludności]
 Terytorialny organ ochrony ludności, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy, stosownie do rodzaju zagrożenia:
1)
ogłasza alarm lub komunikat ostrzegawczy;
2)
wskazuje obszar, na którym wystąpiło lub może wystąpić zagrożenie;
3)
wydaje zalecenia dla ludności;
4)
określa przewidywany czas trwania zagrożenia;
5)
przekazuje inne informacje istotne dla skutecznego powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach.
§  6. [Działania podejmowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) po otrzymaniu informacji o zagrożeniu]
1.
 Wójt (burmistrz, prezydent miasta) po otrzymaniu informacji o zagrożeniu przekazuje alarm lub komunikat ostrzegawczy podmiotom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia w celu ogłoszenia alarmu lub komunikatu ostrzegawczego dla ludności przebywającej na terenach zarządzanych lub administrowanych przez te podmioty, za pomocą systemu powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy.
2.
 Jeżeli ze względu na rodzaj i skalę zagrożenia wójt (burmistrz, prezydent miasta) po ogłoszeniu komunikatu ostrzegawczego uzna za zasadne wnioskowanie do wojewody o skierowanie żądań, o których mowa w art. 73 ust. 1-3 ustawy, przekazuje wojewodzie informację o zagrożeniu w celu wystąpienia, za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, z tymi żądaniami odpowiednio do nadawcy programu radiowego i telewizyjnego, operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych.
3.
 W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, gdy zagrożenie może oddziaływać na obszar właściwości innego organu ochrony ludności, wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje informację o alarmie lub komunikacie ostrzegawczym wszystkim organom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia, jego rodzaju i skali.
§  7. [Działania podejmowane przez starostę po otrzymaniu informacji o zagrożeniu]
1.
 Starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) po otrzymaniu informacji o zagrożeniu przekazuje alarm lub komunikat ostrzegawczy organom ochrony ludności i podmiotom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia w celu ogłoszenia alarmu lub komunikatu ostrzegawczego dla ludności przebywającej na terenach zarządzanych lub administrowanych przez te podmioty, za pomocą systemu powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, uwzględniając ustalenia z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.
2.
 Jeżeli ze względu na rodzaj i skalę zagrożenia starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) po ogłoszeniu komunikatu ostrzegawczego uzna za zasadne wnioskowanie do wojewody o skierowanie żądań, o których mowa w art. 73 ust. 1-3 ustawy, przekazuje wojewodzie informację o zagrożeniu w celu wystąpienia, za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, z tymi żądaniami odpowiednio do nadawcy programu radiowego i telewizyjnego, operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych.
3.
 W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, gdy zagrożenie może oddziaływać na obszar właściwości innego organu ochrony ludności, starosta (prezydent miasta na prawach powiatu) przekazuje informację o alarmie lub komunikacie ostrzegawczym wszystkim organom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia, jego rodzaju i skali.
§  8. [Działania podejmowane przez wojewodę po otrzymaniu informacji o zagrożeniu]
1.
 Wojewoda po otrzymaniu informacji o zagrożeniu przekazuje alarm lub komunikat ostrzegawczy organom ochrony ludności i podmiotom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia w celu ogłoszenia alarmu lub komunikatu ostrzegawczego dla ludności przebywającej na terenach zarządzanych lub administrowanych przez te podmioty, za pomocą systemu powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, uwzględniając ustalenia z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej.
2.
 Wojewoda po ogłoszeniu komunikatu ostrzegawczego, uwzględniając rodzaj i skalę zagrożenia, przekazuje informację o zagrożeniu do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa wraz z żądaniami, o których mowa w art. 73 ust. 1-3 ustawy, skierowanymi odpowiednio do nadawcy programu radiowego i telewizyjnego, operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych, albo wnioskuje do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa o komunikat ALERT RCB.
3.
 W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, gdy zagrożenie może oddziaływać na obszar właściwości innego organu ochrony ludności, wojewoda przekazuje informację o alarmie lub komunikacie ostrzegawczym wszystkim organom ochrony ludności właściwym dla miejsca wystąpienia zagrożenia, jego rodzaju i skali.
§  9. [Przekazanie informacji o zagrożeniu do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa]
 Minister właściwy do spraw wewnętrznych po ogłoszeniu komunikatu ostrzegawczego, uwzględniając rodzaj i skalę zagrożenia, przekazuje informację o zagrożeniu do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa wraz z żądaniami, o których mowa w art. 73 ust. 1-3 ustawy, skierowanymi odpowiednio do nadawcy programu radiowego i telewizyjnego, operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych, albo wnioskuje do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa o komunikat ALERT RCB.
§  10. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SPOSÓB OGŁASZANIA I ODWOŁYWANIA ALARMÓW I KOMUNIKATÓW OSTRZEGAWCZYCH

ALARMY
Lp. Rodzaj alarmu Ogłoszenie alarmu Odwołanie alarmu
1 Akustyczny Alarm dla ludności cywilnej:

Sygnał akustyczny - modulowany dźwięk syreny alarmowej trwający trzy minuty

lub

Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna:

Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Ogłaszam alarm......................

(podać przyczynę, rodzaj zagrożenia itp.) dla......................

Alarm dla jednostki ochrony przeciwpożarowej:

Sygnał akustyczny - trzykrotnie wzrastający i opadający dźwięk syreny alarmowej z przerwami 30-sto sekundowymi trwający trzy minuty

Alarm ćwiczebny/treningowy:

Sygnał akustyczny - ciągły dźwięk syreny alarmowej trwający jedną minutę

Alarm dla ludności cywilnej:

Sygnał akustyczny - ciągły dźwięk syreny alarmowej trwający trzy minuty

lub

Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna:

Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Odwołuję alarm......................

(podać przyczynę, rodzaj zagrożenia itp.) dla......................

2 Wizualny

grafika

Umieszczenie żółtego znaku w kształcie równobocznego trójkąta Usunięcie żółtego znaku w kształcie równobocznego trójkąta

KOMUNIKATY OSTRZEGAWCZE

Lp. Rodzaj komunikatu ostrzegawczego Ogłoszenie komunikatu ostrzegawczego Odwołanie komunikatu ostrzegawczego
1 Komunikat Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO) Informacja o ogłoszeniu zagrożenia zawierająca: rodzaj i obszar zagrożenia, zalecenia dla ludności na zagrożonym obszarze oraz inne informacje o zagrożeniu, w tym przewidywany czas jego trwania, przekazywana za pośrednictwem aplikacji mobilnej RSO Informacja o odwołaniu zagrożenia przekazywana za pośrednictwem aplikacji mobilnej RSO
2 Komunikat przekazywany przez redaktorów dzienników oraz wydawców stron internetowych Informacja wizualna (tekstowa lub infograficzna) o ogłoszeniu zagrożenia zawierająca: rodzaj i obszar zagrożenia, zalecenia dla ludności na zagrożonym obszarze oraz inne informacje o zagrożeniu, w tym przewidywany czas jego trwania, przekazywana za pośrednictwem dzienników oraz stron internetowych Informacja wizualna (tekstowa lub infograficzna) o odwołaniu zagrożenia przekazywana za pośrednictwem dzienników oraz stron internetowych
3 Komunikat przekazywany przez nadawcę programu radiowego i telewizyjnego oraz operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej Informacja audio lub audiowizualna albo wizualna (tekstowa lub infograficzna) o ogłoszeniu zagrożenia zawierająca: rodzaj i obszar zagrożenia, zalecenia dla ludności na zagrożonym obszarze oraz inne informacje o zagrożeniu, w tym przewidywany czas jego trwania, przekazywana za pośrednictwem radia i telewizji oraz operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej Informacja audio lub audiowizualna albo wizualna (tekstowa lub infograficzna) o odwołaniu zagrożenia przekazywana za pośrednictwem radia i telewizji oraz operatora ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej
4 Komunikat ALERT RCB Informacja o ogłoszeniu zagrożenia w postaci krótkiej wiadomości tekstowej wysyłanej na telefon komórkowy na zlecenie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa przez operatorów ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych -
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.645

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Alarmy i komunikaty ostrzegawcze
Data aktu: 14/05/2025
Data ogłoszenia: 16/05/2025
Data wejścia w życie: 31/05/2025