Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 18 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej

Na podstawie art. 61 § 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 132 i 620) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej, o którym mowa w art. 61 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwanej dalej "ustawą".
§  2. [Elementy wniosku w przypadku ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej na podstawie dotychczasowego tytułu wykonawczego]
1.
 W przypadku gdy podstawą ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej jest dotychczasowy tytuł wykonawczy, wniosek o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej, o którym mowa w art. 61 § 1 pkt 1 ustawy, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
nazwę, adres siedziby i numer rachunku bankowego wierzyciela lub nazwę, adres siedziby i numer rachunku bankowego podmiotu, któremu należy przekazać należność pieniężną - jeżeli zostały zmienione po umorzeniu postępowania egzekucyjnego;
2)
dane zobowiązanego będącego:
a)
osobą fizyczną:
imię i nazwisko oraz adres jego miejsca zamieszkania,
imię ojca i imię matki oraz datę urodzenia zobowiązanego, o ile są znane wierzycielowi,
numer PESEL, NIP lub numer REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo inny numer identyfikacyjny ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi,
numer, za pomocą którego zobowiązany został zidentyfikowany na potrzeby podatku w innym kraju,
b)
osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną:
nazwę i adres jego siedziby,
NIP, numer REGON lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo inny numer identyfikacyjny ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi,
numer, za pomocą którego zobowiązany został zidentyfikowany na potrzeby podatku w innym kraju;
3)
informację dotyczącą:
a)
małżonka zobowiązanego: imię i nazwisko małżonka zobowiązanego oraz adres jego miejsca zamieszkania, a także numer PESEL lub NIP, jeżeli małżonek zobowiązanego taki numer posiada, albo inny numer identyfikacyjny ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, w przypadku gdy odpowiedzialność zobowiązanego za należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie obejmuje majątek osobisty zobowiązanego i majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka,
b)
podmiotu niebędącego zobowiązanym, na który zostało przeniesione prawo własności rzeczy lub inne prawo majątkowe obciążone zastawem skarbowym lub hipoteką przymusową zabezpieczającymi należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie: imię i nazwisko lub nazwę tego podmiotu oraz adres jego miejsca zamieszkania lub siedziby, a także numer PESEL, NIP, numer REGON lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot ten taki numer posiada, albo inny numer identyfikacyjny ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi,
c)
podmiotu niebędącego zobowiązanym, który uzyskał korzyść majątkową wskutek czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem wierzyciela, w przypadku gdy zgodnie z odrębnymi przepisami czynność prawna dokonana przez ten podmiot została uznana za bezskuteczną wobec tego wierzyciela: imię i nazwisko lub nazwę tego podmiotu oraz adres jego miejsca zamieszkania lub siedziby, a także numer PESEL, NIP, numer REGON lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot ten taki numer posiada, albo inny numer identyfikacyjny ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, oraz składnik majątkowy tego podmiotu, do którego może być skierowana egzekucja

- w przypadku, gdy w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym nie wniesiono sprzeciwu albo sprzeciw został oddalony;

4)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby, a także numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON) wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej będącej zobowiązanym - jeżeli zostały zmienione po umorzeniu postępowania egzekucyjnego lub nie zostały zawarte w dotychczasowym tytule wykonawczym;
5)
numer i datę wystawienia dotychczasowego tytułu wykonawczego;
6)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby dłużnika zobowiązanego, również mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, który jest obciążony prawem majątkowym względem zobowiązanego - w przypadku ujawnienia prawa majątkowego, z którego jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne;
7)
informacje dotyczące zabezpieczenia należności pieniężnej i odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie hipoteką przymusową albo zastawem skarbowym lub rejestrowym lub zastawem nieujawnionym w żadnym rejestrze oraz terminu powstania tego zabezpieczenia - w przypadku ich ustanowienia po umorzeniu postępowania egzekucyjnego;
8)
wysokość należności pieniężnej i odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, rodzaj i stawkę odsetek oraz wysokość kosztów upomnienia;
9)
okres, za który nie nalicza się odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności pieniężnej w wyniku okoliczności, które wystąpiły po umorzeniu postępowania egzekucyjnego;
10)
dzień, do upływu którego należność pieniężna, odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie i koszty upomnienia mogą być dochodzone - jeżeli jest inny niż wskazany w dotychczasowym tytule wykonawczym lub nie został w nim zawarty;
11)
informacje, o których mowa w art. 26 § 1e pkt 1, 4 i 5-8 ustawy - jeżeli dotyczą okoliczności, które wystąpiły po umorzeniu postępowania egzekucyjnego;
12)
wysokość kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym - jeżeli wierzyciel, który pokrył te koszty, wnosi o ich wyegzekwowanie.
2.
 Wniosek zawiera znane wierzycielowi informacje, o których mowa w ust. 1, aktualne na dzień jego sporządzenia.
§  3. [Elementy wniosku w przypadku ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej na podstawie dalszego tytułu wykonawczego]
 W przypadku gdy podstawą ponownego wszczęcia egzekucji administracyjnej jest dalszy tytuł wykonawczy, o którym mowa w art. 26c § 1 pkt 2 ustawy, wniosek zawiera informacje, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 6 oraz art. 26 § 1e pkt 1-4 i 5-8 ustawy, jeżeli nie zostały zawarte w dalszym tytule wykonawczym, oraz:
1)
nazwę organu egzekucyjnego, który wydał postanowienie o umorzeniu postępowania egzekucyjnego;
2)
informację o nieobciążeniu wierzyciela kosztami egzekucyjnymi powstałymi w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym bądź umorzeniu tych kosztów egzekucyjnych na wniosek wierzyciela.
§  4. [Dane we wniosku sporządzonym na podstawie więcej niż jednego dotychczasowego tytułu wykonawczego lub dalszego tytułu wykonawczego]
 Wniosek sporządzony na podstawie więcej niż jednego dotychczasowego tytułu wykonawczego lub dalszego tytułu wykonawczego zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 5, 7-10 i 12, § 3 pkt 1 i 2 oraz art. 26 § 1e pkt 4 i 5 ustawy, w zakresie numeru i daty wydania postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego, odrębnie dla każdego tytułu wykonawczego lub dalszego tytułu wykonawczego.
§  5. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 lutego 2021 r.
1  Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.639 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ponowne wszczęcie egzekucji administracyjnej.
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 16/05/2025
Data wejścia w życie: 20/02/2021