Zmiana rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 15 kwietnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji

Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697 i 731) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 100) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 1b dodaje się § 1c w brzmieniu:

"§ 1c. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) samoczynnej blokadzie liniowej, oznacza to wieloodstępową blokadę liniową;

2) półsamoczynnej blokadzie liniowej, oznacza to jednoodstępową blokadę liniową, z wyłączeniem przepisów § 25 ust. 11 pkt 1 lit. c i d.";

2)
w § 9:
a)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Jeżeli przetaczane pojazdy kolejowe są zajęte przez pasażerów, o czym należy powiadomić maszynistę, prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 10 km/h. Nie dotyczy to pojazdów kolejowych zajętych przez pasażerów, jeżeli wykonywanie manewrów odbywa się po zabezpieczonej drodze przebiegu.

6. Przy jeździe składu manewrowego wagonami naprzód poprzedzanego przez pracownika, w przypadku gdy nie może on zająć miejsca na pierwszym pchanym wagonie, prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 5 km/h.",

b)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Jeżeli regulamin techniczny lub regulamin pracy bocznicy kolejowej przewiduje ograniczenia prędkości przy manewrowaniu, to prędkość jazd manewrowych dostosowuje się do tych ograniczeń.";

3)
w § 12 w ust. 1 w pkt 7 wyrazy "Regulaminu RID" zastępuje się wyrazami "Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 789)";
4)
w § 13:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Długość pociągu jest to suma długości wszystkich pojazdów kolejowych znajdujących się w pociągu. Długość pociągu określa się w metrach.

2. Długość pociągu nie może być większa od długości użytecznej torów głównych na stacjach.",

b)
dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. Długość pociągu pasażerskiego nie może być większa od długości peronów, przy których pociąg ma postój handlowy zgodnie z rozkładem jazdy pociągów.

4. Dopuszczalne długości pociągów podaje się w dodatkach do rozkładu jazdy pociągów.

5. Zgody na odstępstwa od dopuszczalnych długości pociągów określonych zgodnie z ust. 2-4 może udzielić zarządca infrastruktury.";

5)
w § 14 uchyla się ust. 4 i 5;
6)
w § 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pierwszy i ostatni pojazd kolejowy pociągu mają czynny hamulec zespolony. W przypadku pociągów prowadzonych zespołami trakcyjnymi, gdy ich człony są połączone wspólnymi wózkami, pociąg z częściowo uszkodzonym hamulcem zespolonym może pozostawać w eksploatacji do czasu zakończenia danego obiegu, przy czym pociąg należy prowadzić z prędkością nie większą, niż pozwala na to rzeczywista masa hamująca.";

7)
w § 16:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rzeczywista masa hamująca jest sumą mas hamujących wszystkich pojazdów kolejowych pociągu z czynnymi hamulcami.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przez pojazd kolejowy z czynnym hamulcem należy rozumieć pojazd kolejowy z hamulcem sprawnym i włączonym do przewodu głównego hamulca pociągu. W przypadku gdy pociąg jest prowadzony na hamulcach ręcznych, przez pojazd kolejowy z hamulcem czynnym należy rozumieć pojazd kolejowy z obsługiwanym hamulcem ręcznym.";

8)
w § 17:
a)
w ust. 4 w pkt 1 skreśla się wyrazy "lub 500 m",
b)
uchyla się ust. 5,
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Do obliczenia procentu wymaganej masy hamującej pociągu jako miarodajne pochylenie przyjmuje się pochylenie na odcinku o długości drogi hamowania, którego punkt początkowy i końcowy dają największą różnicę poziomów. Jeżeli droga hamowania jest dłuższa niż 1000 m, to jako miarodajne pochylenie przyjmuje się pochylenie na odcinku o długości 1000 m.";

9)
w § 19:
a)
w ust. 3:
w pkt 3 wyrazy "12 godzin" zastępuje się wyrazami "24 godziny",
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) jeżeli uproszczona próba hamulców dała wynik negatywny;",

b)
w ust. 4 w pkt 1 i 3 wyrazy "12 godzin" zastępuje się wyrazami "24 godzin";
10)
w § 21:
a)
w ust. 2b w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy ", z wyłączeniem pomocnika maszynisty pojazdów trakcyjnych",
b)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. W sytuacji nadzwyczajnej, zdefiniowanej w regulaminie, o którym mowa w art. 32 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, prędkość jazdy pociągu pasażerskiego w przypadku, o którym mowa w ust. 7, nie może być większa niż 60 km/h.";

11)
w § 22 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Pociąg po sformowaniu poddaje się oględzinom technicznym i wymaganej próbie hamulca.

2. Oględzin technicznych można nie wykonywać:

1) w pociągu, który po przybyciu na stację bez posterunku rewizji technicznej jest wyprawiany w drogę bez przeformowania składu pociągu oraz w przypadku którego czas od ostatnich oględzin technicznych nie przekroczył 24 godzin;

2) na stacjach zwrotnych, z wyjątkiem przypadków dołączenia pojazdów kolejowych, w których nie zostały uprzednio dokonane oględziny techniczne; w takim przypadku oględzinom technicznym podlegają wyłącznie dołączone pojazdy kolejowe.";

12)
w § 25:
a)
w ust. 11 w pkt 1:
w lit. a skreśla się wyrazy "; za pierwszy odcinek oddalania nie uważa się odcinka toru znajdującego się między semaforem wyjazdowym a następnym semaforem, jeżeli odcinek ten jest krótszy od obowiązującej drogi hamowania",
w lit. d po wyrazie "półsamoczynnej" dodaje się wyrazy

"z blokiem początkowym i końcowym",

w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) spełnione są dodatkowe warunki określane przez zarządcę infrastruktury, jeżeli zostały przewidziane w regulaminie technicznym danego posterunku lub w innych regulacjach wewnętrznych;",

b)
w ust. 12 w zdaniu pierwszym wyrazy "pkt 2-10" zastępuje się wyrazami "pkt 2-9";
13)
w § 26 w ust. 7 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) pracownika, o którym mowa w § 21 ust. 2a albo 2b, w przypadku obsługi dwuosobowej;

2) kierownika pociągu, jeżeli nie ma pracownika, o którym mowa w § 21 ust. 2a albo 2b.";

14)
w § 30b dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Pociągi wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS, w przypadku ich awarii lub niesprawności, prowadzi się z odizolowanymi urządzeniami pokładowymi systemu ERTMS/ETCS.";

15)
uchyla się § 30da;
16)
w § 43 po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. W przypadku zamknięcia toru szlakowego ze względu na awarię pojazdu trakcyjnego prowadzącego pociąg i konieczność jego ściągnięcia ze szlaku oraz braku innych przeszkód do jazdy dyżurny ruchu wyprawia zastępczy pojazd trakcyjny, który może stosować dozwoloną na danym fragmencie szlaku prędkość drogową, jednak nie większą niż 60 km/h. W zależności od kierunku dojazdu miejsce, w którym znajduje się czoło albo koniec uszkodzonego pociągu, dyżurny ruchu wskazuje w rozkazie pisemnym. Zatrzymanie zastępczego pojazdu trakcyjnego następuje w odległości nie mniejszej niż 1000 metrów od czoła albo od końca uszkodzonego pociągu, w zależności od kierunku dojazdu do uszkodzonego pociągu. Dalsza jazda zastępczego pojazdu trakcyjnego do uszkodzonego pociągu następuje z prędkością do 30 km/h.

7b. Na liniach kolejowych, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3, jeżeli urządzenia pokładowe i przytorowe systemu ERTMS/ETCS, a także sytuacja ruchowa na to pozwalają, ruch pociągów po torze zamkniętym i zajętym prowadzi się w oparciu o system ERTMS/ETCS, z wykorzystaniem odpowiedniego trybu oraz z prędkościami wskazywanymi przez ten system, które mogą być większe niż prędkości określone w ust. 7 i 7a.";

17)
w § 49 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy cofanie pociągu zestawionego z zespołów trakcyjnych, z pojazdów trakcyjnych luzem lub z pojazdów kolejowych zakończonych kabiną sterowniczą odbywa się z kabiny umieszczonej w kierunku cofania, stosuje się dozwoloną na danym fragmencie szlaku prędkość drogową, jednak nie większą niż 60 km/h, przy czym:

1) przy przejeżdżaniu przez przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia wyposażone w samoczynny system przejazdowy obowiązuje prędkość do 20 km/h dla czoła pociągu;

2) jeżeli cofany pociąg znajduje się przed przejazdem kolejowo-drogowym lub przed przejściem osłanianym tarczą ostrzegawczą przejazdową, która nadaje sygnał Osp 2, nie stosuje się ograniczenia prędkości, o którym mowa w pkt 1.

2b. Na liniach kolejowych, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3, w przypadku gdy cofanie pociągu zestawionego z zespołów trakcyjnych, z pojazdów trakcyjnych luzem lub z pojazdów kolejowych zakończonych kabiną sterowniczą odbywa się z kabiny umieszczonej w kierunku cofania oraz gdy urządzenia pokładowe i przytorowe systemu ERTMS/ETCS, a także sytuacja ruchowa na to pozwalają, cofanie należy prowadzić w oparciu o system ERTMS/ ETCS, z wykorzystaniem odpowiedniego trybu oraz z prędkościami wskazywanymi przez ten system, które mogą być większe niż prędkości określone w ust. 2 i 2a.";

18)
w § 67:
a)
w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Maszty semaforów odstępowych samoczynnych na szlakach wyposażonych w blokadę samoczynną są pomalowane na kolor biały albo są wyposażone w listwy koloru białego wykonane z materiałów odblaskowych.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Maszty semaforów półsamoczynnych, innych niż wymienione w ust. 2, są pomalowane w poziome pasy czerwono-białe albo są wyposażone w listwy z czerwono-białymi pasami wykonane z materiałów odblaskowych, przy czym pierwszy pas od dołu masztu jest czerwony. Jeżeli latarnia sygnałowa jest zawieszona obok toru lub nad torem, to dla oznaczenia rodzaju semafora nad latarnią sygnałową albo obok niej znajduje się listwa z czerwono-białymi pasami wykonana z materiałów odblaskowych.";

19)
w § 68 w pkt 18:
a)
w zdaniu drugim w lit. b wyrazy "w granicach posterunku ruchu" zastępuje się wyrazami "do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem",
b)
w zdaniu trzecim wyrazy "20 km/h" zastępuje się wyrazami "40 km/h";
20)
po § 68 dodaje się § 68a w brzmieniu:

"§ 68a. 1. Dopuszcza się stosowanie innych sygnałów niż sygnały określone w § 68 wyłącznie w ramach uruchomionych przez zarządców infrastruktury projektów pilotażowych, których celem jest ustanowienie w przyszłości nowego systemu sygnalizacji na sieci kolejowej, w szczególności współdziałającego ze wskaźnikami W 21 i W 21a.

2. Szczegółowe zasady prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji w ramach projektów pilotażowych, o których mowa w ust. 1, zarządca infrastruktury określa w przepisach wewnętrznych.";

21)
w § 69 w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "20 km/h" zastępuje się wyrazami "40 km/h";
22)
w § 78 w ust. 3 w zdaniu drugim po wyrazie "biało-czarne" dodaje się wyrazy

"albo jest wyposażony w listwę z biało-czarnymi pasami wykonaną z materiałów odblaskowych, przy czym pierwszy pas od dołu masztu jest czarny";

23)
w § 82 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli nie jest możliwe podanie na tarczy manewrowej świetlnej sygnału Ms 2, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza sygnalizator zabraniający dalszej jazdy, gdy upoważniony pracownik wyda zezwolenie na jazdę przekazane za pomocą urządzeń łączności albo odpowiednio za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" albo Rm 2 "Ode mnie".";

24)
w § 83 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli nie jest możliwe nastawienie sygnału Ms 2 na semaforze, o którym mowa w ust. 1, lub na semaforze nieprzystosowanym do podawania sygnału Ms 2, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza ten semafor wskazujący sygnał "Stój", gdy upoważniony pracownik wyda zezwolenie na jazdę przekazane za pomocą urządzeń łączności albo odpowiednio za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" albo Rm 2 "Ode mnie".";

25)
w § 92 w ust. 1 w pkt 1 i 2 wyrazy "podana w dziesiątkach km/h" zastępuje się wyrazami ", przy czym wartość podana na sygnale odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h";
26)
w § 100 w pkt 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Sygnał Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich" można również podawać za pomocą urządzeń łączności, a w pociągach wyposażonych w urządzenia sygnałowe do dawania sygnału Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich" sygnał ten podaje się za pomocą tych urządzeń.";

27)
§ 100b otrzymuje brzmienie:

"§ 100b. 1. W przypadku jazdy pociągu pasażerskiego bez kierownika pociągu zgodnie z § 21 ust. 5 zdanie drugie nie podaje się sygnałów określonych w § 100, z tym że jeżeli w drużynie konduktorskiej nie ma kierownika pociągu, a jest konduktor, podaje on sygnały określone w § 100.

2. Szczegółowy sposób postępowania drużyny pociągowej przy odjeździe pociągów pasażerskich w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa przewoźnik kolejowy w przepisach wewnętrznych.";

28)
w § 105:
a)
w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) sygnał Pc 1 "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego znajdującego się na posterunku następczym albo wyprawionego na szlak jednotorowej linii kolejowej oraz w kierunku zasadniczym na torze dwu- lub wielotorowej linii kolejowej" - dzienny i nocny: trzy białe światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego (rys. 132), z zastrzeżeniem ust. 3a;

2) sygnał Pc 2 "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego wyprawionego na szlak w kierunku przeciwnym do zasadniczego na torze dwu- i wielotorowej linii kolejowej" - dzienny i nocny: trzy światła na przodzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego, z których górne i prawe w kierunku jazdy są białe, lewe zaś - czerwone (rys. 133), z zastrzeżeniem ust. 3a;",

b)
w ust. 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy

"z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 49 ust. 2a, w którym stosuje się przepisy ust. 6.";

29)
w § 106 w pkt 1 średnik zastępuje się kropką i dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Jeżeli czynne stanowisko maszynisty jest umiejscowione centralnie (w osi toru), sygnał Tb 1 podaje się jak dla czynnego stanowiska maszynisty umiejscowionego po prawej stronie w kierunku jazdy;";

30)
w § 112 w ust. 2:
a)
w pkt 3 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "zatrzymania" zastępuje się wyrazem "zaporowa",
b)
pkt 6a i 6b otrzymują brzmienie:

"6a) wskaźnik W 6a "Wskaźnik przejazdowy" oznacza, że za wskaźnikiem znajdują się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście wyposażone w system przejazdowy: trójkątna biała tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócona wierzchołkiem ku górze (rys. 171); wskaźnik W 6a ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:

a) w yposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich,

b) wyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których półsamoczynny system przejazdowy jest obsługiwany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,

c) wyposażonymi lub niewyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych w sygnalizatory drogowe i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku wjazdu na przejazd albo wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu,

d) na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory drogowe.

Wskaźnik W 6a ustawia się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418), dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie;

6b) wskaźnik W 6b "Wskaźnik ostrzegania przed niezabezpieczonym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem" oznacza, że należy podać sygnał Rp 1 "Baczność": dwie trójkątne białe tablice (trójkąty równoboczne) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócone wierzchołkami ku górze, umieszczone bezpośrednio jedna pod drugą (rys. 171a); wskaźnik W 6b ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:

a) niewyposażonymi w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe,

b) w przypadku których półsamoczynny system przejazdowy jest niepowiązany z urządzeniami stacyjnymi lub nieuzależniony od nich, lub niewyposażony w tarcze ostrzegawcze przejazdowe,

c) na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,

d) wyposażonymi w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników.

Wskaźnik W 6b ustawia się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych i bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie;",

c)
w pkt 7:
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "(w dziesiątkach km/h)" zastępuje się wyrazami ", przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",
w lit. h wyrazy "wskaźnikami W 27 i W 27a" zastępuje się wyrazami "wskaźnikiem W 27a",
d)
w pkt 8 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę" zastępuje się wyrazami ", przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",
e)
w pkt 17 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) dopuszcza się wykonanie wskaźnika W 19 w formie tablicy wykonanej z materiałów odblaskowych w przypadku, gdy:

– odnosi się on do każdego sygnału zezwalającego nadawanego przez dany semafor,

– jest on umieszczony na semaforze samoczynnej czterostawnej blokady liniowej;",

f)
w pkt 18 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) dopuszcza się wykonanie wskaźnika W 20 w formie tablicy wykonanej z materiałów odblaskowych w przypadku, gdy:

– odnosi się on do każdego sygnału zezwalającego nadawanego przez dany semafor,

– jest on umieszczony na semaforze samoczynnej czterostawnej blokady liniowej;",

g)
po pkt 20 dodaje się pkt 20a w brzmieniu:

"20a) wskaźnik W 21a "Wskaźnik uprzedzający podwyższenie prędkości na następnym semaforze": kwadratowa czarna tablica, a na niej pomarańczowa liczba wskazująca największą dozwoloną prędkość określoną w dziesiątkach km/h, która została wyświetlona na wskaźniku W 21 umieszczonym na następnym semaforze (rys. 188a):

a) wskaźnik W 21a umieszczony nad latarnią sygnałową sygnalizatora oznacza, że jazda od następnego semafora nadającego sygnał zezwalający może odbywać się z większą prędkością, nieprzekraczającą wartości określonej przez ten wskaźnik,

b) wskaźnik W 21a wykonuje się jako świetlny i umieszcza nad latarnią sygnałową sygnalizatora,

c) na wskaźniku W 21a pomarańczowa lub złożona z pomarańczowych punktów świetlnych liczba na czarnym tle wyświetla się jednocześnie z ukazaniem się na następnym semaforze sygnału zezwalającego na jazdę oraz liczby wyświetlającej się na wskaźniku W 21,

d) wskaźnik W 21a stosuje się wyłącznie w ramach projektów pilotażowych, o których mowa w § 68a, lub na zarządzenie zarządcy infrastruktury;",

h)
w pkt 21 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) dopuszcza się stosowanie wskaźnika W 21 w postaci czarnej tablicy oraz białej cyfry wykonanej z materiałów odblaskowych, który odnosi się do:

– wszystkich sygnałów zezwalających na jazdę ze zmniejszoną prędkością, jeżeli dla wszystkich przebiegów układ torowy zezwala na jazdę z prędkością większą, niż wskazuje na to sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością nadawany przez ten semafor,

– sygnałów zezwalających na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, jeżeli dla wszystkich przebiegów spod danego semafora, dla których ta prędkość jest sygnalizowana, możliwe jest jej zwiększenie do 50 km/h;",

i)
w pkt 21a we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "określoną w dziesiątkach kilometrów na godzinę" zastępuje się wyrazami ", przy czym wartość podana na wskaźniku odpowiada 0,1 dozwolonej prędkości jazdy wyrażonej w km/h, a wartość dozwolonej prędkości jazdy ustala się w przedziałach co 5 km/h",
j)
pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) wskaźnik W 31 "Wskaźnik kasowania" oznacza, że sygnalizator, na którym został umieszczony wskaźnik, jest nieczynny, nie został oddany do użytku lub jest unieważniony, a w przypadku sygnalizatora świetlnego wszystkie jego komory są ciemne (brak świateł): biały ukośny krzyż z czarną obwódką (rys. 191); wskaźnik W 31 umieszcza się na nieczynnych sygnalizatorach, a w przypadku sygnalizatorów świetlnych - na latarniach sygnałowych tych sygnalizatorów;",

k)
pkt 30 otrzymuje brzmienie:

"30) wskaźnik W 33 "Wskaźnik sieci GSM-R" oznacza miejsce, w którym maszynista musi ręcznie wybrać wskazaną sieć GSM-R w radiotelefonie kabinowym, chyba że sieć zostaje wybrana automatycznie przez działanie urządzeń przytorowych: prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, a na niej czarny symbol graficzny przedstawiający słuchawkę oraz czarne litery GSM-R umieszczone poniżej symbolu słuchawki; poniżej wewnątrz czarnego obramowania w kształcie elipsy jest umieszczony czarny skrót literowy nazwy państwa, na którego obszarze jest zainstalowany dany system GSM-R (rys. 198a):

a) wskaźnik W 33 informuje maszynistę o miejscu zmiany sieci GSM-R lub systemu radiołączności pociągowej na obowiązujący od tego miejsca system GSM-R,

b) wskaźnik W 33 ustawia się przy dojeździe do posterunku ruchu leżącego na linii kolejowej wyposażonej w system GSM-R, przed semaforem wjazdowym tego posterunku ruchu, w odległości określonej w przepisach wewnętrznych zarządcy infrastruktury wynikającej z maksymalnej prędkości drogowej obowiązującej na danym odcinku linii,

c) jeżeli nie można ustawić wskaźnika W 33 z zachowaniem skrajni, stosuje się tablicę o zmniejszonych wymiarach i umieszcza ją nisko; białe tło wskaźnika wykonuje się z materiałów odblaskowych;";

31)
w § 113 w ust. 5:
a)
w pkt 3 w lit. c po wyrazach "czoła pociągu" dodaje się wyrazy

", w tym składów typu push-pull z lokomotywą na końcu składu,",

b)
w pkt 6 w lit. c po wyrazach "czoła pociągu" dodaje się wyrazy

", w tym składów typu push-pull z lokomotywą na końcu składu,";

32)
w § 116 w ust. 3 wyrazy "zarząd kolei wąskotorowej" zastępuje się wyrazami "zarządca infrastruktury";
33)
po § 118 dodaje się § 118a w brzmieniu:

"§ 118a. Szczegółowe warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych wąskotorowych określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.";

34)
w § 119 w pkt 2 wyrazy "kolei wąskotorowych" zastępuje się wyrazem "infrastruktury";
35)
w § 120:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pociągi na kolejach wąskotorowych hamuje się hamulcami zespolonymi lub hamulcami ręcznymi.",

b)
użyty w ust. 2 i 5 w różnej liczbie i różnym przypadku wyraz "wagon" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami "pojazd kolejowy",
c)
w ust. 3 skreśla się wyrazy ", oprócz czynnych pojazdów trakcyjnych",
d)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Masę hamującą pojazdów kolejowych wyposażonych w urządzenia przestawcze określa się, uwzględniając sposób działania tych urządzeń, i podaje na tablicy przestawczej.";

36)
w § 122:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Drogę przebiegu dla pociągów przygotowuje pracownik wskazany w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.",

b)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W ramach przygotowania drogi przebiegu sprawdza się, czy:",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Po przejechaniu pociągu lub zakończeniu prac manewrowych zwrotnice przestawia się do położenia zasadniczego. W przypadku gdy zwrotnice są wyposażone w zamki zwrotnicowe, zabezpiecza się je zamkami przed przełożeniem.";

37)
w § 123 w ust. 5 uchyla się pkt 3;
38)
w § 125 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Przepisów ust. 4 i 7 nie stosuje się na posterunkach, na których nastawianie rozjazdów podczas krzyżowania odbywa się za pomocą zwrotnic samopowrotnych lub zwrotnic scentralizowanych.";

39)
w § 128:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Sposób prowadzenia dziennika ruchu określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.",

b)
w ust. 3 wyrazy "zarządzającego linią kolejową" zastępuje się wyrazami "zarządcę infrastruktury",
c)
w ust. 6 uchyla się pkt 2;
40)
w § 129 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zasady obiegu raportów z jazdy określa zarządca infrastruktury w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej, uwzględniając konieczność ich traktowania jako druki ścisłego zarachowania.";

41)
w § 130 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Na liniach kolejowych wąskotorowych dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone w rozporządzeniu, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych oraz w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.";

42)
w § 132 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Semafor świetlny składa się z oprawy na słupie, na której są umieszczone w pionie lampy z kolorowymi szkłami, w liczbie odpowiedniej do podawanych sygnałów.";

43)
w § 139:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wskaźniki Wtz, Wtzo, Wz 1, Wz 2, Wz 3, WW 1, WW 2 i W 4 można wykonywać jako latarnie oświetlane w porze nocnej.",

b)
w ust. 2 w pkt 8 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wskaźniki Wz 1, ZwW 1, Wz 2, ZwW 2, Wz 3 i ZwW 3 ustawia się przy rozjazdach zwyczajnych jako wskaźniki zwrotnicowe do oznaczania położenia zwrotnic.";

44)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
45)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia po wzorze wskaźnika W 24 (rys. 188) dodaje się wzór wskaźnika W 21a (rys. 188a) określony w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
46)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
 Przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic kolejowych dostosują swoje przepisy wewnętrzne oraz regulaminy techniczne kolei wąskotorowej do wymogów rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia.
§  3.
 Do istniejących linii kolejowych niepodlegających, w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, modernizacji lub odnowieniu stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące wskaźników W 6a, W 6b i W 33, jednak nie dłużej niż przez 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  4.
 Czynności dokonane na podstawie przepisów dotychczasowych przez zarząd kolei wąskotorowej, zarządcę kolei wąskotorowych i zarządzającego linią kolejową pozostają ważne i uznaje się je za czynności dokonane przez zarządcę infrastruktury.
§  5.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)
§ 1 pkt 8 i 44, które wchodzą w życie z dniem 14 grudnia 2025 r.;
2)
§ 2, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABLICE HAMOWANIA POCIĄGÓW

Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 8 17 27 40 54 71 89 - - - -
1 6 6 6 10 19 29 42 56 73 91 - - - -
2 6 6 7 12 21 32 44 58 75 94 - - - -
3 6 6 8 15 23 34 46 61 77 96 - - - -
4 6 6 9 17 25 36 48 63 80 98 - - - -
5 7 7 11 19 27 38 50 65 84 100 - - - -
6 7 8 13 20 29 40 53 67 86 - - - - -
7 8 9 15 22 31 42 55 70 88 - - - - -
8 9 10 17 24 33 44 57 72 91 - - - - -
9 10 13 19 26 35 46 59 74 93 - - - - -
10 11 15 21 28 37 48 61 76 95 - - - - -
11 13 17 22 30 39 50 63 78 97 - - - - -
12 14 18 24 32 41 52 65 80 99 - - - - -
13 15 20 26 34 43 54 67 82 - - - - - -
14 17 22 28 35 45 56 69 85 - - - - - -
15 19 23 30 37 47 58 72 87 - - - - - -
16 20 25 31 39 49 60 74 89 - - - - - -
17 22 27 33 41 51 62 76 91 - - - - - -
18 23 28 35 43 53 64 78 93 - - - - - -
19 25 30 37 45 55 66 80 95 - - - - - -
20 27 32 38 47 57 68 82 97 - - - - - -
21 28 34 40 49 58 70 84 99 - - - - - -
22 30 35 42 50 60 72 86 - - - - - - -
23 31 37 44 52 62 74 88 - - - - - - -
24 33 39 46 54 64 76 90 - - - - - - -
25 35 40 47 56 66 78 92 - - - - - - -
26 36 42 49 58 68 80 94 - - - - - - -
27 38 44 51 60 70 82 96 - - - - - - -
28 39 45 53 61 72 84 98 - - - - - - -
29 41 47 54 63 74 86 100 - - - - - - -
30 43 49 56 65 76 88 - - - - - - - -
31 44 50 58 67 77 90 - - - - - - - -
32 46 52 60 69 79 94 - - - - - - - -
33 47 54 61 70 81 95 - - - - - - - -
34 49 55 63 72 83 97 - - - - - - - -
35 51 57 65 74 85 99 - - - - - - - -
36 52 59 66 76 87 - - - - - - - - -
37 54 60 68 78 89 - - - - - - - - -
38 55 62 70 79 90 - - - - - - - - -
39 57 64 72 81 92 - - - - - - - - -
40 58 65 73 83 94 - - - - - - - - -
41 60 67 75 85 96 - - - - - - - - -
42 62 68 77 86 98 - - - - - - - - -
43 63 70 78 88 99 - - - - - - - - -
44 65 72 80 90 - - - - - - - - - -
45 66 73 82 92 - - - - - - - - - -
Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 13 20 29 39 49 61 73 87 100 115
1 6 6 6 8 15 22 31 40 51 63 75 88 102 117
2 6 6 7 10 16 24 33 42 53 64 77 90 104 118
3 6 6 8 12 18 26 34 44 54 66 78 91 105 119
4 6 6 9 13 20 27 36 45 56 67 80 93 106 121
5 6 7 10 15 21 29 38 47 58 69 81 94 108 122
6 7 8 11 17 23 31 39 49 59 71 83 96 109 124
7 8 9 13 18 25 32 41 50 61 72 84 97 111 125
8 9 10 15 20 27 34 43 52 62 74 86 99 112 127
9 10 12 16 22 28 36 44 54 64 75 87 100 114 128
10 11 13 18 23 30 37 46 55 66 77 89 102 115 129
11 12 15 20 25 32 39 48 57 67 78 90 103 117 131
12 13 17 21 27 33 41 49 59 69 80 92 105 118 132
13 14 18 23 28 35 42 51 60 70 82 93 106 119 133
14 16 20 24 30 36 44 52 62 72 83 95 108 121 135
15 18 22 26 32 38 46 54 63 73 85 96 109 122 136
16 20 23 28 33 40 47 56 65 75 86 98 110 124 137
17 21 25 29 35 41 49 57 66 77 88 99 112 125 139
18 22 26 31 36 43 50 59 68 78 89 101 113 126 140
19 24 28 32 38 44 52 60 69 80 91 102 115 128 141
20 26 29 34 40 46 53 62 71 81 92 104 116 129 143
21 27 31 36 41 48 55 63 72 83 93 105 117 130
22 29 33 37 43 49 56 65 74 84 95 107 119 132 145
23 30 34 39 44 51 58 66 76 86 96 108 120 133 147
24 32 36 40 46 52 60 68 77 87 98 109 122 134 148
25 33 37 42 47 54 61 69 78 88 99 111 123 136 149
26 35 39 43 49 55 63 71 80 90 101 112 124 137 150
27 36 40 45 50 57 64 72 81 91 102 114 126 138 152
28 38 42 46 52 58 66 74 83 93 103 115 127 140 153
29 39 43 48 53 60 67 75 84 94 105 116 128 141 154
30 41 45 49 55 61 69 77 86 96 106 118 130 142 155
31 42 46 51 56 63 70 78 87 97 108 119 131 144 157
32 44 48 52 58 64 71 80 89 98 109 120 132 145 158
33 45 49 54 59 66 73 81 90 100 110 122 134 146 159
34 47 50 55 61 67 74 82 91 101 112 123 135 147 160
35 48 52 57 62 69 76 84 93 103 113 124 136 149 162
36 50 53 58 64 70 77 85 94 104 114 126 137 150 163
37 51 55 59 65 71 79 87 96 105 116 127 139 151 164
38 52 56 61 66 73 80 88 97 107 117 128 140 152 165
39 54 58 62 68 74 81 90 98 108 118 130 141 153 166
40 55 59 64 69 76 83 91 100 109 120 131 142 155 167
41 57 60 65 71 77 84 92 101 111 121 132 144 156 169
42 58 62 66 72 78 86 94 102 112 122 133 145 157 170
43 59 63 68 73 80 87 95 104 113 124 135 146 158 171
44 61 65 69 75 81 88 96 105 115 125 136 147 160 172
45 62 66 71 76 83 90 98 107 116 126 137 149 161
Tablica A: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 400 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
85 90 95 100 - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 130 146 162 178 - - - - - - - - - -
1 132 147 163 179 - - - - - - - - - -
2 133 148 164 180 - - - - - - - - - -
3 134 150 166 182 - - - - - - - - - -
4 136 151 167 183 - - - - - - - - - -
5 137 152 168 184 - - - - - - - - - -
6 138 154 169 185 - - - - - - - - - -
7 140 155 171 186 - - - - - - - - - -
8 141 156 172 187 - - - - - - - - - -
9 143 158 173 189 - - - - - - - - - -
10 144 159 174 190 - - - - - - - - - -
11 145 160 175 191 - - - - - - - - - -
12 147 161 177 192 - - - - - - - - - -
13 148 163 178 193 - - - - - - - - - -
14 149 164 179 194 - - - - - - - - - -
15 150 165 180 195 - - - - - - - - - -
16 152 166 181 197 - - - - - - - - - -
17 153 168 183 198 - - - - - - - - - -
18 154 169 184 199 - - - - - - - - - -
19 156 170 185 200 - - - - - - - - - -
20 157 171 186 - - - - - - - - - - -
21 158 172 187 - - - - - - - - - - -
22 159 174 188 - - - - - - - - - - -
23 161 175 189 - - - - - - - - - - -
24 162 176 191 - - - - - - - - - - -
25 163 177 192 - - - - - - - - - - -
26 164 178 193 - - - - - - - - - - -
27 165 180 194 - - - - - - - - - - -
28 167 181 195 - - - - - - - - - - -
29 168 182 196 - - - - - - - - - - -
30 169 183 197 - - - - - - - - - - -
31 170 184 198 - - - - - - - - - - -
32 171 185 199 - - - - - - - - - - -
33 173 186 200 - - - - - - - - - - -
34 174 187 - - - - - - - - - - - -
35 175 189 - - - - - - - - - - - -
36 176 190 - - - - - - - - - - - -
37 177 191 - - - - - - - - - - - -
38 178 192 - - - - - - - - - - - -
39 179 193 - - - - - - - - - - - -
40 181 194 - - - - - - - - - - - -
41 182 195 - - - - - - - - - - - -
42 183 196 - - - - - - - - - - - -
43 184 197 - - - - - - - - - - - -
44 185 198 - - - - - - - - - - - -
45 186 199 - - - - - - - - - - - -
Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 8 12 19 26 34 42 52 63 74 86
1 6 6 6 7 9 14 21 28 35 44 54 64 76 88
2 6 6 6 8 10 16 22 29 37 46 56 66 78 90
3 6 6 7 9 12 18 24 31 39 48 58 68 80 92
4 6 6 8 10 14 20 26 33 41 50 59 70 82 94
5 7 7 9 11 16 21 28 35 43 52 61 72 83 96
6 7 8 10 13 18 23 29 37 45 53 63 74 85 98
7 8 9 11 15 20 25 31 38 46 55 65 76 87 99
8 9 10 13 16 21 27 33 40 48 57 67 78 89 -
9 10 11 15 18 23 28 35 42 50 59 69 79 91 -
10 11 12 16 20 25 30 36 44 52 61 71 81 93 -
11 12 14 17 21 26 32 38 45 53 63 72 83 95 -
12 13 15 19 23 28 34 40 47 55 64 74 85 96 -
13 14 17 20 25 30 35 42 49 57 66 76 87 98 -
14 15 18 22 26 31 37 43 51 59 68 78 88 100 -
15 17 20 24 28 33 39 45 52 61 70 79 90 - -
16 18 21 25 29 34 40 47 54 62 71 81 92 - -
17 20 23 27 31 36 42 48 56 64 73 83 94 - -
18 21 25 28 33 38 44 50 58 66 75 85 96 - -
19 23 26 30 34 39 45 52 59 68 77 87 97 - -
20 24 28 31 36 41 47 53 61 69 78 88 99 - -
21 26 29 33 37 43 49 55 63 71 80 90 - - -
22 27 30 34 39 44 50 57 64 73 82 92 - - -
23 29 32 36 41 46 52 58 66 74 84 94 - - -
24 30 34 37 42 47 53 60 68 76 85 95 - - -
25 32 35 39 44 49 55 62 69 78 87 97 - - -
26 33 37 41 45 50 57 63 71 79 89 99 - - -
27 35 38 42 47 52 58 65 73 81 90 100 - - -
28 36 39 44 48 54 60 67 74 83 92 - - - -
29 37 41 45 50 55 61 68 76 85 94 - - - -
30 39 42 47 51 57 63 70 78 86 95 - - - -
31 40 44 48 53 58 65 72 79 88 97 - - - -
32 42 45 49 54 60 66 73 81 89 99 - - - -
33 43 47 51 56 62 68 75 83 91 100 - - - -
34 45 48 53 57 63 69 76 84 93 - - - - -
35 46 50 54 59 65 71 78 86 94 - - - - -
Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
90 - - - - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 100 - - - - - - - - - - - - -
1 - - - - - - - - - - - - - -
2 - - - - - - - - - - - - - -
3 - - - - - - - - - - - - - -
4 - - - - - - - - - - - - - -
5 - - - - - - - - - - - - - -
6 - - - - - - - - - - - - - -
7 - - - - - - - - - - - - - -
8 - - - - - - - - - - - - - -
9 - - - - - - - - - - - - - -
10 - - - - - - - - - - - - - -
11 - - - - - - - - - - - - - -
12 - - - - - - - - - - - - - -
13 - - - - - - - - - - - - - -
14 - - - - - - - - - - - - - -
15 - - - - - - - - - - - - - -
16 - - - - - - - - - - - - - -
17 - - - - - - - - - - - - - -
18 - - - - - - - - - - - - - -
19 - - - - - - - - - - - - - -
20 - - - - - - - - - - - - - -
21 - - - - - - - - - - - - - -
22 - - - - - - - - - - - - - -
23 - - - - - - - - - - - - - -
24 - - - - - - - - - - - - - -
25 - - - - - - - - - - - - - -
26 - - - - - - - - - - - - - -
27 - - - - - - - - - - - - - -
28 - - - - - - - - - - - - - -
29 - - - - - - - - - - - - - -
30 - - - - - - - - - - - - - -
31 - - - - - - - - - - - - - -
32 - - - - - - - - - - - - - -
33 - - - - - - - - - - - - - -
34 - - - - - - - - - - - - - -
35 - - - - - - - - - - - - - -
Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 8 11 16 22 28 35 42 49 58 66
1 6 6 6 7 9 12 18 23 29 36 43 51 59 68
2 6 6 6 8 10 14 19 25 31 38 45 53 61 69
3 6 6 7 9 11 16 21 27 33 39 47 54 62 71
4 6 6 8 10 13 17 23 28 34 41 48 56 64 72
5 7 7 9 11 14 19 24 30 36 43 50 57 65 74
6 7 8 10 12 16 21 26 31 38 44 51 59 67 75
7 8 9 11 14 18 22 27 33 39 46 53 60 68 77
8 9 10 12 15 19 24 29 35 41 47 54 62 70 78
9 10 11 13 17 21 26 31 36 42 49 56 63 71 79
10 11 12 15 19 23 27 32 38 44 50 57 65 73 81
11 12 13 17 20 24 29 34 39 45 52 59 66 74 82
12 13 15 18 22 26 30 35 41 47 53 60 68 76 84
13 14 17 20 23 27 32 37 42 48 55 62 69 77 85
14 16 18 21 25 29 33 38 44 50 56 63 71 78 86
15 18 20 23 26 31 35 40 46 52 58 65 72 80 88
16 19 22 25 28 32 37 42 47 53 59 66 74 81 89
17 21 23 26 30 34 38 43 49 55 61 68 75 83 91
18 22 25 28 31 35 40 45 50 56 62 69 76 84 92
19 24 26 29 33 37 41 46 52 57 64 71 78 85 93
20 25 28 31 34 38 43 48 53 59 65 72 79 87 95
21 27 29 32 36 40 44 49 55 60 67 73 81 88 96
22 28 31 34 37 41 46 51 56 62 68 75 82 90
23 30 32 35 39 43 47 52 57 63 70 76 83 91 99
24 31 34 37 40 44 49 54 59 65 71 78 85 92 100
25 33 35 38 42 46 50 55 60 66 72 79 86 94 101
26 34 37 40 43 47 52 56 62 68 74 80 88 95 103
27 36 38 41 45 49 53 58 63 69 75 82 89 96 104
28 37 40 43 46 50 54 59 65 70 77 83 90 98 105
29 39 41 44 48 51 56 61 66 72 78 85 92 99 107
30 40 43 46 49 53 57 62 67 73 79 86 93 100 108
31 41 44 47 50 54 59 64 69 75 81 87 94 102 109
32 43 45 48 52 56 60 65 70 76 82 89 96 103 110
33 44 47 50 53 57 62 66 72 77 83 90 97 104 112
34 46 48 51 55 59 63 68 73 79 85 91 98 105 113
35 47 50 53 56 60 64 69 74 80 86 93 99 107 114
Tablica B: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 700 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
90 95 100 105 110 115 120 - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 75 84 94 104 114 124 134 - - - - - - -
1 76 86 95 105 115 125 136 - - - - - - -
2 78 87 97 106 116 126 137 - - - - - - -
3 79 89 98 108 118 128 138 - - - - - - -
4 81 90 99 109 119 129 139 - - - - - - -
5 82 91 101 110 120 130 140 - - - - - - -
6 84 93 102 112 121 131 142 - - - - - - -
7 85 94 103 113 123 133 143 - - - - - - -
8 87 96 105 114 124 134 144 - - - - - - -
9 88 97 106 116 125 135 145 - - - - - - -
10 89 98 107 117 127 136 146 - - - - - - -
11 91 100 109 118 128 138 148 - - - - - - -
12 92 101 110 119 129 139 149 - - - - - - -
13 94 102 111 121 130 140 150 - - - - - - -
14 95 104 113 122 131 141 151 - - - - - - -
15 96 105 114 123 133 142 152 - - - - - - -
16 98 106 115 124 134 144 153 - - - - - - -
17 99 108 117 126 135 145 154 - - - - - - -
18 100 109 118 127 136 146 156 - - - - - - -
19 102 110 119 128 138 147 157 - - - - - - -
20 103 112 120 129 139 148 158 - - - - - - -
21 104 113 122 131 140 149 159 - - - - - - -
22 106 114 123 132 141 150 160 - - - - - - -
23 107 115 124 133 142 152 161 - - - - - - -
24 108 117 125 134 143 153 162 - - - - - - -
25 109 118 127 135 145 154 163 - - - - - - -
26 111 119 128 137 146 155 164 - - - - - - -
27 112 120 129 138 147 156 165 - - - - - - -
28 113 122 130 139 148 157 167 - - - - - - -
29 115 123 131 140 149 158 168 - - - - - - -
30 116 124 133 141 150 159 169 - - - - - - -
31 117 125 134 142 151 160 170 - - - - - - -
32 118 126 135 144 152 162 171 - - - - - - -
33 120 128 136 145 154 163 172 - - - - - - -
34 121 129 137 146 155 164 173 - - - - - - -
35 122 130 138 147 156 165 174 - - - - - - -
Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 6 8 11 14 17 23 28 35 42 49
1 6 6 6 6 6 9 12 15 19 24 30 36 43 51
2 6 6 6 6 7 10 13 16 21 26 32 38 45 52
3 6 6 6 7 9 11 14 18 22 28 33 40 47 54
4 6 6 6 8 10 12 15 19 24 29 35 42 48 56
5 6 6 7 9 11 14 17 21 26 31 37 43 50 57
6 6 7 8 10 12 15 18 23 27 33 38 45 52 59
7 7 8 9 11 13 16 20 24 29 34 40 47 53 61
8 8 9 10 12 14 18 21 26 31 36 42 48 55 63
9 9 10 12 14 16 19 23 27 32 38 43 50 57 64
10 10 11 13 15 17 21 25 29 34 39 45 52 58 66
11 11 12 14 16 19 22 26 31 35 41 47 53 60 68
12 12 13 15 17 20 24 28 32 37 43 48 55 62 69
13 13 14 16 19 22 25 29 34 39 44 50 56 63 71
14 14 15 18 20 23 27 31 35 40 46 52 58 65 72
15 15 17 19 22 25 28 32 37 42 47 53 60 67 74
16 16 18 21 23 26 30 34 38 43 49 55 61 68 76
17 18 20 22 25 28 31 35 40 45 50 56 63 70 77
18 19 21 23 26 29 33 37 42 47 52 58 64 71 79
19 20 22 25 28 31 34 39 43 48 54 60 66 73 81
20 22 24 26 29 32 36 40 45 50 55 61 68 75 82
21 23 25 28 31 34 38 42 46 51 57 63 69 76
22 25 27 29 32 35 39 43 48 53 58 64 71 78 85
23 26 28 31 34 37 41 45 49 54 60 66 72 79 87
24 27 30 32 35 38 42 46 51 56 61 67 74 81 88
25 29 31 33 36 40 43 48 52 57 63 69 75 83 90
26 30 32 35 38 41 45 49 54 59 64 71 77 84 92
27 31 34 36 39 43 46 51 55 60 66 72 79 86 93
28 33 35 38 41 44 48 52 57 62 68 74 80 87 95
29 34 36 39 42 46 49 54 58 63 69 75 82 89 96
30 35 38 41 44 47 51 55 60 65 71 77 83 90 98
Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
90 95 100 - - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 57 65 74 - - - - - - - - - - -
1 58 67 76 - - - - - - - - - - -
2 60 69 78 - - - - - - - - - - -
3 62 70 79 - - - - - - - - - - -
4 64 72 81 - - - - - - - - - - -
5 65 74 83 - - - - - - - - - - -
6 67 75 84 - - - - - - - - - - -
7 69 77 86 - - - - - - - - - - -
8 70 79 88 - - - - - - - - - - -
9 72 81 89 - - - - - - - - - - -
10 74 82 91 - - - - - - - - - - -
11 75 84 93 - - - - - - - - - - -
12 77 86 94 - - - - - - - - - - -
13 79 87 96 - - - - - - - - - - -
14 80 89 98 - - - - - - - - - - -
15 82 90 99 - - - - - - - - - - -
16 84 92 - - - - - - - - - - - -
17 85 94 - - - - - - - - - - - -
18 87 95 - - - - - - - - - - - -
19 88 97 - - - - - - - - - - - -
20 90 98 - - - - - - - - - - - -
21 92 100 - - - - - - - - - - - -
22 93 - - - - - - - - - - - - -
23 95 - - - - - - - - - - - - -
24 96 - - - - - - - - - - - - -
25 98 - - - - - - - - - - - - -
26 99 - - - - - - - - - - - - -
27 - - - - - - - - - - - - - -
28 - - - - - - - - - - - - - -
29 - - - - - - - - - - - - - -
30 - - - - - - - - - - - - - -
Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 6 7 10 11 15 19 23
1 6 6 6 6 6 8 11 13 16 20 24
2 6 6 6 6 7 10 12 14 17 21 26
3 6 6 6 6 8 11 13 15 18 22
4 6 6 6 7 9 12 14 16 19 24 28
5 6 6 7 8 11 13 15 17 20 25 29
6 6 7 8 10 12 14 16 18 22 26 31
7 6 8 9 11 13 15 17 20 23 28 32
8 7 9 10 12 14 17 18 21 25 29 34
9 9 10 11 13 15 18 19 22 26 31 35
10 10 11 12 14 16 19 20 24 28 32 37
11 11 12 13 15 17 20 22 25 29 34 38
12 12 13 14 16 18 21 23 27 31 35 40
13 13 14 16 17 20 24 25 28 32 37 41
14 14 15 17 18 21 25 26 30 34 38 43
15 15 16 18 20 22 26 28 31 35 40 44
16 16 17 19 21 23 27 29 33 37 41 46
17 17 18 20 22 24 28 31 34 38 43 47
18 18 19 21 23 25 29 32 36 40 44 49
19 19 20 22 24 27 30 33 37 41 46 50
20 20 21 23 25 28 32 35 39 43 47 52
21 21 23 24 26 29 33 36 40 44 49 53
22 22 24 25 27 30 35 38 42 46 50 55
23 23 25 26 29 34 36 39 43 47 52 56
24 24 26 27 30 35 37 41 44 49 53 58
25 25 27 28 31 37 39 42 46 50 55 59
26 26 28 30 35 39 40 44 47 52 56 61
27 27 29 32 37 40 42 45 49 53 58 63
28 28 30 33 38 41 43 47 50 55 59 64
29 29 31 34 39 42 45 48 52 56 61 66
30 30 33 35 40 43 46 50 53 57 62
Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
75 80 85 90 95 100 105 110 115 120 125 130 135 140
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 28 33 39 45 52 59 66 74 83 92 103 113 124 135
1 29 35 40 47 53 61 68 76 84 93 104 115 125 137
2 31 36 42 48 55 62 69 77 86 95 106 116 127 138
3 32 37 43 49 56 63 71 79 87 97 107 117 128 140
4 33 38 44 51 57 65 72 80 89 99 108 119 130 141
5 34 40 46 52 59 66 74 82 91 100 110 120 131 142
6 36 41 47 54 60 68 75 84 92 102 111 122 133 144
7 37 43 49 55 62 69 77 85 94 103 113 123 134 146
8 39 44 50 57 64 71 79 87 96 105 115 125 136 147
9 40 46 52 58 65 72 80 88 97 107 116 127 138 149
10 42 47 53 60 67 74 82 90 99 108 118 128 139 151
11 43 49 55 61 68 76 83 92 101 110 120 130 141 153
12 45 51 57 63 70 77 85 93 102 112 121 132 143 154
13 47 52 58 65 71 79 87 95 104 113 123 134 145 156
14 48 54 60 66 73 80 88 97 105 115 125 135 146 158
15 50 55 61 68 75 82 90 98 107 117 126 137 148 160
16 51 57 63 69 76 84 91 100 109 118 128 139 150 161
17 53 58 64 71 78 85 93 101 110 120 130 140 151 163
18 54 60 66 72 79 87 95 103 112 122 131 142 153 165
19 56 61 67 74 81 88 96 105 114 123 133 144 155 167
20 57 63 69 76 83 90 98 106 115 125 135 145 157 168
21 59 64 71 77 84 92 100 108 117 127 137 147 158 170
22 60 66 72 79 86 93 101 110 119 128 138 149 160
23 62 67 74 80 87 95 103 111 120 130 140 151 162 174
24 63 69 75 82 89 96 104 113 122 132 142 152 163 175
25 65 71 77 83 90 98 106 115 124 133 143 154 165 177
26 66 72 78 85 92 100 108 116 125 135 145 156 167 179
27 68 74 80 86 94 101 109 118 127 137 147 157 169 181
28 69 75 81 88 95 103 111 119 129 138 148 159 170 182
29 71 77 83 90 97 104 113 121 130 140 150 161 172 184
30 72 78 85 91 98 106 114 123 132 142 152 163 174 186
Tablica C: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1000 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
145 150 155 160 - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 147 159 173 187 - - - - - - - - - -
1 149 161 175 188 - - - - - - - - - -
2 150 163 176 190 - - - - - - - - - -
3 152 164 178 191 - - - - - - - - - -
4 153 166 179 193 - - - - - - - - - -
5 155 167 181 194 - - - - - - - - - -
6 156 169 182 196 - - - - - - - - - -
7 158 171 184 198 - - - - - - - - - -
8 160 172 186 200 - - - - - - - - - -
9 161 174 187 - - - - - - - - - - -
10 163 176 189 - - - - - - - - - - -
11 165 178 191 - - - - - - - - - - -
12 167 179 193 - - - - - - - - - - -
13 168 181 195 - - - - - - - - - - -
14 170 183 196 - - - - - - - - - - -
15 172 185 198 - - - - - - - - - - -
16 174 187 200 - - - - - - - - - - -
17 175 188 - - - - - - - - - - - -
18 177 190 - - - - - - - - - - - -
19 179 192 - - - - - - - - - - - -
20 181 194 - - - - - - - - - - - -
21 182 195 - - - - - - - - - - - -
22 184 197 - - - - - - - - - - - -
23 186 199 - - - - - - - - - - - -
24 188 - - - - - - - - - - - - -
25 189 - - - - - - - - - - - - -
26 191 - - - - - - - - - - - - -
27 193 - - - - - - - - - - - - -
28 195 - - - - - - - - - - - - -
29 197 - - - - - - - - - - - - -
30 198 - - - - - - - - - - - - -
Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 6 8 10 12 14 16 18 22 27 32
1 6 6 6 6 6 9 11 13 14 17 19 24 28 34
2 6 6 6 6 7 10 12 13 15 17 21 25 30 35
3 6 6 6 7 8 11 13 14 16 18 23 27 32 37
4 6 6 6 8 9 12 14 15 16 20 24 29 33 39
5 6 6 7 9 10 13 14 16 18 22 26 30 35 40
6 6 7 8 10 11 14 15 16 19 23 27 32 37 42
7 7 8 9 11 12 14 15 18 21 25 29 33 38 43
8 8 9 10 12 13 15 16 19 23 26 30 35 40 45
9 9 10 11 13 14 16 17 21 24 28 32 37 41 47
10 10 11 12 14 15 16 19 22 26 29 34 38 43 48
11 11 12 13 15 16 18 21 24 27 31 35 40 44 50
12 12 13 14 16 17 19 22 25 29 32 37 41 46 51
13 13 14 15 16 18 21 24 27 30 34 38 43 48 53
14 14 15 16 17 20 22 25 28 32 35 40 44 49 54
15 15 16 17 19 21 24 26 30 33 37 41 46 51 56
16 16 17 18 20 22 25 28 31 35 39 43 47 52 57
17 17 18 20 22 24 27 29 33 36 40 44 49 54 59
18 18 19 21 23 25 28 31 34 38 42 46 50 55 60
19 19 21 22 24 27 29 32 36 39 43 47 52 57 62
20 21 22 24 26 28 31 34 37 41 45 49 53 58
Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone wolno działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
90 95 100 - - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 38 43 50 - - - - - - - - - - -
1 39 45 51 - - - - - - - - - - -
2 41 47 53 - - - - - - - - - - -
3 42 48 55 - - - - - - - - - - -
4 44 50 56 - - - - - - - - - - -
5 46 52 58 - - - - - - - - - - -
6 47 53 59 - - - - - - - - - - -
7 49 55 61 - - - - - - - - - - -
8 50 56 63 - - - - - - - - - - -
9 52 58 64 - - - - - - - - - - -
10 54 60 66 - - - - - - - - - - -
11 55 61 67 - - - - - - - - - - -
12 57 63 69 - - - - - - - - - - -
13 58 64 70 - - - - - - - - - - -
14 60 66 72 - - - - - - - - - - -
15 61 67 74 - - - - - - - - - - -
16 63 69 75 - - - - - - - - - - -
17 64 70 77 - - - - - - - - - - -
18 66 72 78 - - - - - - - - - - -
19 67 73 80 - - - - - - - - - - -
20 69 75 81 - - - - - - - - - - -
Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 6 6 6 6 6 7 7 7 10 13 16
1 6 6 6 6 6 8 8 8 11 14 18
2 6 6 6 6 7 8 8 9 12 15 19
3 6 6 6 6 7 8 8 11 14 17 20
4 6 6 6 7 7 8 9 12 15 18 22
5 6 6 7 7 8 8 10 13 16 19 23
6 6 6 7 8 8 9 12 14 17 20 24
7 6 6 8 8 9 10 13 15 18 22 25
8 7 7 8 9 9 11 14 16 20 23 26
9 7 7 9 9 10 12 15 17 21 24 28
10 8 8 9 10 12 14 16 19 22 25 29
11 8 8 10 11 13 15 18 20 23 26 30
12 9 10 11 13 15 17 19 22 25 28 31
13 10 11 12 14 16 18 21 23 26 29 33
14 11 12 14 16 17 20 22 25 28 31 34
15 13 14 15 17 19 21 23 26 29 32 36
16 14 15 17 18 20 22 25 28 30 34 37
17 15 17 18 20 22 24 26 29 32 35 39
18 17 18 19 21 23 25 28 30 33 37 40
19 18 19 21 22 24 27 29 32 35 38 42
20 20 21 22 24 26 28 31 33 36 40
Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
75 80 85 90 95 100 105 110 115 120 125 130 135 140
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 20 24 28 33 38 43 49 54 60 66 74 83 93 102
1 21 25 30 34 39 45 50 56 61 68 76 85 95 104
2 23 27 31 36 41 46 51 57 63 69 78 87 96 105
3 24 28 32 37 42 47 53 58 64 71 79 88 98 107
4 25 29 34 38 44 49 54 60 66 72 81 90 100 108
5 27 31 35 40 45 50 56 61 67 74 82 92 101 110
6 28 32 36 41 46 52 57 62 68 75 84 93 103 111
7 29 33 38 43 48 53 58 64 70 77 86 95 104 113
8 30 35 39 44 49 54 60 65 71 78 87 97 105 114
9 32 36 40 45 50 56 61 67 73 80 89 99 107 115
10 33 37 42 47 52 57 62 68 74 81 91 100 108 117
11 34 38 43 48 53 58 64 70 76 83 92 102 110 118
12 35 40 44 49 54 60 65 71 77 85 94 103 111 120
13 37 41 46 50 56 61 66 72 79 86 96 104 113 121
14 38 42 47 52 57 62 68 74 80 88 98 106 114 122
15 40 44 48 53 58 64 69 75 82 89 99 107 115 124
16 41 45 50 54 60 65 71 77 83 91 101 108 117 125
17 43 47 51 56 61 66 72 78 84 93 102 110 118 127
18 44 48 53 57 62 68 74 80 86 95 103 111 120 128
19 45 50 54 59 64 69 75 81 87 96 105 113 121 130
20 47 51 56 60 65 71 77 83 89 98 106 114 122
Tablica D: procenty wymaganej masy hamującej

Droga hamowania 1300 m, hamulce zespolone szybko działające

Miarodajne pochylenie

[‰]

Przy prędkości [km/h]
145 150 155 160 - - - - - - - - - -
procent wymaganej masy hamującej wynosi
0 111 120 130 140 - - - - - - - - - -
1 113 122 131 142 - - - - - - - - - -
2 114 123 133 143 - - - - - - - - - -
3 115 125 134 145 - - - - - - - - - -
4 117 126 136 146 - - - - - - - - - -
5 118 128 138 148 - - - - - - - - - -
6 120 129 139 150 - - - - - - - - - -
7 121 131 141 151 - - - - - - - - - -
8 123 132 142 153 - - - - - - - - - -
9 124 133 144 154 - - - - - - - - - -
10 126 135 145 156 - - - - - - - - - -
11 127 136 147 157 - - - - - - - - - -
12 129 138 148 159 - - - - - - - - - -
13 130 139 150 160 - - - - - - - - - -
14 131 141 151 162 - - - - - - - - - -
15 133 142 153 164 - - - - - - - - - -
16 134 144 154 165 - - - - - - - - - -
17 136 145 156 167 - - - - - - - - - -
18 137 147 157 168 - - - - - - - - - -
19 139 148 159 170 - - - - - - - - - -
20 140 150 160 171 - - - - - - - - - -

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABLICA HAMOWANIA POCIĄGÓW DLA KOLEI WĄSKOTOROWYCH

Miarodajne pochylenie

[‰]

Procent masy hamującej przy prędkości [km/h]
10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80
hamulce ręczne lub zespolone wolno działające i szybko działające tylko hamulce zespolone szybko ...........ające
0 6 6 6 6 8 11 15 20 26 36 46 56 67 80 93
1 6 6 6 6 9 12 16 21 27 37 47 58 69 82 96
2 6 6 6 7 10 13 17 22 28 39 48 59 71 84 98
3 6 6 6 8 11 14 18 23 29 40 50 61 72 85 100
4 6 6 6 9 12 15 19 24 30 42 51 62 74 87 102
5 6 6 7 10 13 16 20 25 31 43 53 69 76 89 104
6 6 7 8 11 14 17 21 26 32 45 55 66 78 91 106
7 7 8 9 12 15 18 22 27 33 46 56 67 79 93 109
8 8 9 11 13 16 19 23 28 34 48 58 69 81 95 111
10 9 11 13 16 19 22 25 30 36 51 61 72 84 99 115
12 11 13 15 18 21 24 28 33 39 54 64 76 88 103 120
14 13 15 17 20 23 27 31 36 42 57 67 79 92 107 125
16 15 17 19 22 26 30 34 39 45 60 71 83 96 111 129
18 17 19 22 25 29 33 37 42 48 63 74 86 99 115 -
20 19 21 24 27 31 36 40 45 52 66 77 90 103 120 -
22 21 23 26 30 34 39 44 51 60 69 81 93 107 - -
25 24 26 29 33 38 43 48 55 64 74 86 99 - - -
30 28 30 34 38 43 48 55 63 72 82 94 - - - -
35 32 34 39 44 49 55 62 70 80 91 - - - - -
40 37 39 44 50 55 61 69 78 88 99 - - - - -
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.586

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
Data aktu: 15/04/2025
Data ogłoszenia: 05/05/2025
Data wejścia w życie: 14/12/2025, 06/05/2025, 20/05/2025