Zmiana rozporządzenia w sprawie służby informacji lotniczej

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 25 marca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie służby informacji lotniczej 2

Na podstawie art. 132 pkt 1-4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31, 179 i 374) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. w sprawie służby informacji lotniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 878) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przepływu danych i informacji lotniczych - określają przepisy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 1);",

b)
w pkt 2:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.), zwanej dalej "Konwencją", ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 20 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 80), z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 5.3.3.4.6, 5.3.3.4.9, 5.3.4 i 5.3.5,",

po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:

"aa) wymagania ustanowione przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - "Procedury służb żeglugi powietrznej - zarządzanie informacją lotniczą", ogłoszone w załączniku do obwieszczenia nr 15/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Doc 10066: "Procedury Służb Żeglugi Powietrznej - Zarządzanie Informacją Lotniczą" (Dz. Urz. ULC poz. 25), zwane dalej "Doc 10066", z wyłączeniem pkt 5.3.3.3 i 5.3.3.4, a także pkt 7.7.4 w zakresie następujących obowiązkowych atrybutów przeszkód: identyfikator twórcy danych, zasięg poziomy oraz data i czas,",

lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2017/373/UE",",

c)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) udostępniania map lotniczych oraz wymagania dla tych map - określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 4 do Konwencji, ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 13/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 41), z wyłączeniem pkt 2.1.7, 2.1.8, 2.4.1, 4.2.1, 5.2.1, 8.7, 11.4, 16.2.1, 17.4.4, 20.1 i 21.7.";

2)
w § 3:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze, są określone w Załączniku 4 do Konwencji, a wymagania, którym powinny odpowiadać wydawnictwa AIS inne niż mapy lotnicze, są określone w Załączniku 15 do Konwencji oraz w Doc 10066, z tym że ilekroć w zakresie wymagań dotyczących:",

b)
w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej certyfikowaną zgodnie z art. 6 rozporządzenia 2017/373/UE - w przypadku, o którym mowa w pkt 2.17.1, 2.17.3 i 11.10.5,",

c)
w pkt 2:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"wydawnictw AIS innych niż mapy lotnicze w Załączniku 15 do Konwencji oraz w Doc 10066 jest mowa o:",

lit. b i c otrzymują brzmienie:

"b) "władzy lotniczej" lub "agencji, której przekazano uprawnienia do zapewniania służb" oraz "cywilnej władzy lotniczej" - rozumie się przez to instytucję zapewniającą AIS certyfikowaną zgodnie z art. 6 rozporządzenia 2017/373/UE,

c) "władzy meteorologicznej" - rozumie się przez to instytucję zapewniającą służbę meteorologiczną certyfikowaną zgodnie z art. 6 rozporządzenia 2017/373/UE.";

3)
w § 4 w ust. 2 w pkt 3:
a)
lit. c i d otrzymują brzmienie:

"c) z instrukcją operacyjną lotniska albo lądowiska,

d) z rejestrem lotnisk cywilnych albo ewidencją lądowisk, a w przypadku nowo zakładanych lotnisk - zezwoleniem na założenie lotniska,",

b)
uchyla się lit. e i f,
c)
w lit. g wyrazy "rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.)" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia 2017/373/UE";
4)
w § 5:
a)
w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) wymianę danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, na podstawie formalnych ustaleń, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) przekazywanie danych i informacji lotniczych, niezbędnych do publikacji informacji o lotnisku kontrolowanym w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, przy użyciu narzędzia wspierającego proces automatycznego przetwarzania danych przez AIS;",

b)
w ust. 2:
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) dane i informacje lotnicze, niezbędne do publikacji informacji o lotnisku w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, określone w formalnych ustaleniach, o których mowa w pkt AIS.OR.205 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE;

2) informacje dotyczące lotniska albo lądowiska niezbędne do wydawania NOTAM zgodnie z pkt AIS.TR.330 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, z wyłączeniem jego lit. f w przypadku lotnisk niekontrolowanych oraz lądowisk;",

w pkt 3:
––
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"mapy lotnicze dotyczące lotnisk kontrolowanych, o których mowa w pkt AIS.OR.325 lit. a pkt 1-5 załącznika VI do rozporządzenia 2017/373/UE, w postaciach:",

––
uchyla się lit. a,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są opracowywane zgodnie ze standardami technicznymi wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 tej ustawy.",

d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Dane i informacje lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, które zostały pozyskane w wyniku pomiaru, w tym te publikowane na mapach lotniczych, są przekazywane do AIS wraz z informacjami dotyczącymi sposobu ich pozyskania i weryfikacji oraz operatem technicznym.",

e)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dane, informacje lotnicze i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.";

5)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w § 1 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 7, publikuje się zgodnie z systemem regulacji (AIRAC - Aeronautical Information Regulation And Control) określonym w pkt AIS.OR.500 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.).

3. Wydawnictwo, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, publikuje się niezwłocznie.",

b)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Zbiór Informacji Lotniczych (AIP - Aeronautical Information Publication) publikuje się w trzech tomach:

1) Tom I - pod nazwą "AIP Polska - AIP IFR" - zgodny z rozporządzeniem 2017/373/UE, z uwzględnieniem że informacje o lotniskach, na których jest możliwe wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (IFR - Instrumental Flight Rules), publikuje się w rozdziale AD 2 tomu I;

2) Tom II - pod nazwą "AIP Polska - AIP VFR", zawierający co najmniej następujące dane:

VFR GEN 0 - CZĘŚĆ I - INFORMACJE OGÓLNE

VFR GEN 0.1 Spis treści części I

VFR GEN 1 WSTĘP

VFR GEN 1.1 Wstęp

VFR GEN 1.2 Wykaz zmian do AIP VFR

VFR GEN 1.3 Wykaz Suplementów do AIP VFR

VFR GEN 1.4 Wykaz kontrolny stron AIP VFR

VFR GEN 1.5 Lista poprawek ręcznych do AIP VFR

VFR GEN 1.6 Wykaz dostępnych map lotniczych

VFR GEN 2.1 Skróty występujące w AIP VFR

VFR GEN 2.2 Znaki umowne na mapach w AIP VFR

VFR GEN 3.1 Tablice przeliczeniowe

VFR GEN 3.2 Tabele wschodu i zachodu słońca

VFR GEN 3.3 Sygnały wzrokowe

VFR GEN 3.4 Alfabet literowania w radiotelefonii i alfabet Morse'a

VFR GEN 4.1 Służba Informacji Powietrznej (FIS)

VFR ENR CZĘŚĆ II - TRASA

VFR ENR 0.1 Spis treści części II

VFR ENR 1.1 Polska przestrzeń powietrzna (FIR WARSZAWA)

VFR ENR 1.2 Przepisy wykonywania lotów z widocznością (VFR)

VFR ENR 1.3 Warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością (VFR)

VFR ENR 1.4 Procedury nastawiania wysokościomierza

VFR ENR 1.5 Planowanie lotów

VFR ENR 2.1 Strefy ruchu lotniskowego (ATZ)

VFR ENR 2.2 Wzmożone loty bezzałogowych statków powietrznych (UAV) o charakterze długotrwałym VFR ENR 2.3 Elastyczne użytkowanie przestrzeni

VFR ENR 2.4 Strefa identyfikacyjna obrony powietrznej - ADIZ

VFR ENR 2.5 Strefy obowiązkowej łączności (RMZ)

VFR ENR 2.6 Szybowcowe częstotliwości przelotowe w FIR Warszawa

VFR AD CZĘŚĆ III - LOTNISKA I LĄDOWISKA

VFR AD 0.1 Spis treści części 3

VFR AD 1 Wykaz lotnisk i lądowisk publikowanych w AIP VFR

VFR AD 1.1 Grupowanie lotnisk

VFR AD 4 Lotniska i lądowiska;

3) Tom III - pod nazwą "AIP Polska - MIL AIP", zawierający co najmniej następujące dane:

MIL GEN Część I - Informacje ogólne

MIL GEN 1 Krajowe przepisy i wymagania

MIL GEN 2 Tabele i kody

MIL GEN 3 Służby

MIL ENR Część II - Trasa

MIL ENR 1 Przepisy i procedury ogólne

MIL ENR 2 Przestrzeń powietrzna służb ruchu lotniczego

MIL ENR 3 Trasy ATS

MIL ENR 4 Pomoce i systemy radionawigacyjne

MIL ENR 5 Ostrzeżenia nawigacyjne

MIL ENR 6 Mapy trasowe

MIL AD Część III - Lotniska

MIL AD 1 Lotniska - Wstęp

MIL AD 4 Lotniska.";

6)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
 Do spraw dotyczących zgłaszania danych i informacji lotniczych i ich publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA DOTYCZĄCE JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH

§  1.
 Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych dla lotniska kontrolowanego są zawarte w katalogu danych lotniczych, o którym mowa w dodatku 1 do załącznika III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.), z uwzględnieniem że:
1)
szerokość drogi kołowania podawana jest z rozdzielczością publikacji 0,1 m lub 0,1 ft;
2)
dokładność pomiaru nie może być niższa niż rozdzielczość publikacji;
3)
dokładność pomiaru punktu odniesienia lotniska to 1/100 sekundy;
4)
dane o przeszkodach lotniczych w strefie 2, 3, 4 są przekazywane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z późn. zm.).
§  2.
 Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych dla lotniska niekontrolowanego:
Element danych Typ Dokładność pozyskania Sposób pozyskania Rozdzielczość publikacji Rozdzielczość mapy
Punkt odniesienia lotniska / lotniska dla śmigłowców (współrzędne geograficzne) punkt 1/100 sekundy pomiar/ obliczenia 1 sekunda 1 sekunda
Wzniesienie lotniska wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft 1 ft
Deklinacja magnetyczna kąt 1 stopień obliczenia 1 stopień 1 stopień
Szerokość drogi kołowania odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Kierunek geograficzny drogi startowej namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia 1 stopień
Kierunek magnetyczny drogi startowej namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia 1 stopień
Długość nominalna drogi startowej odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość nominalna drogi startowej odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Współrzędne geograficzne progu drogi startowej punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Współrzędne geograficzne końca drogi startowej punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie progu drogi startowej wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft 1 ft
Długość zabezpieczenia przerwanego startu (SWY) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość zabezpieczenia przerwanego startu (SWY) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Długość zabezpieczenia wydłużonego startu (CWY) odległość 1 m pomiar 1 m -
Szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu (CWY) odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość startu

(TODA)

odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość lądowania (LDA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Współrzędne geograficzne geometrycznego środka strefy przyziemienia i wzlotu (TLOF) punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie strefy

TLOF

wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft -
Długość strefy TLOF odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość strefy TLOF odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Nośność strefy TLOF wartość - - 1 tona -
Współrzędne geograficzne progu strefy podejścia końcowego i startu

(FATO)

punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie strefy

FATO

wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft -
Długość strefy FATO odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość strefy FATO odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Kierunek geograficzny strefy

FATO

namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia -
Kierunek magnetyczny strefy

FATO

namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia -
Rozporządzalna długość startu dla śmigłowców (TODAH) odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość przerwanego startu dla śmigłowców

(RTODAH)

odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość lądowania dla śmigłowców (LDAH) odległość 1 m pomiar 1 m -
Współrzędne punktu stanowiska postojowego z nawierzchnią sztuczną punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1/100 sekundy
Współrzędne i najwyższy punkt przeszkód lotniczych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze 1 ft
§  3.
 Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych dla lądowiska:
Element danych Typ Dokładność pozyskania Sposób pozyskania Rozdzielczość publikacji Rozdzielczość mapy
Punkt odniesienia lądowiska / lądowiska dla śmigłowców (współrzędne geograficzne) punkt 1/100 sekundy pomiar/ obliczenia 1 sekunda 1 sekunda
Wzniesienie lądowiska wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft 1 ft
Deklinacja magnetyczna kąt 1 stopień obliczenia 1 stopień 1 stopień
Szerokość drogi kołowania odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Kierunek geograficzny drogi startowej namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia 1 stopień
Kierunek magnetyczny drogi startowej namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia 1 stopień
Długość nominalna drogi startowej odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość nominalna drogi startowej odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Współrzędne geograficzne progu drogi startowej punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Współrzędne geograficzne końca drogi startowej punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie progu drogi startowej wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft 1 ft
Długość zabezpieczenia przerwanego startu (SWY) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość zabezpieczenia przerwanego startu (SWY) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Długość zabezpieczenia wydłużonego startu (CWY) odległość 1 m pomiar 1 m -
Szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu (CWY) odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość startu

(TODA)

odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Rozporządzalna długość lądowania (LDA) odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Współrzędne geograficzne geometrycznego środka strefy przyziemienia i wzlotu (TLOF) punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie strefy

TLOF

wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft -
Długość strefy TLOF odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość strefy TLOF odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Nośność strefy TLOF wartość - - 1 tona -
Współrzędne geograficzne progu strefy podejścia końcowego i startu

(FATO)

punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1 sekunda
Wzniesienie strefy

FATO

wzniesienie 0,5 m pomiar 1 ft -
Długość strefy FATO odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Szerokość strefy FATO odległość 1 m pomiar 1 m 1 m
Kierunek geograficzny strefy

FATO

namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia -
Kierunek magnetyczny strefy

FATO

namiar 1/100 stopnia pomiar 1/100 stopnia -
Rozporządzalna długość startu dla śmigłowców (TODAH) odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość przerwanego startu dla śmigłowców

(RTODAH)

odległość 1 m pomiar 1 m -
Rozporządzalna długość lądowania dla śmigłowców (LDAH) odległość 1 m pomiar 1 m -
Współrzędne punktu stanowiska postojowego z nawierzchnią sztuczną punkt 1/100 sekundy pomiar 1/100 sekundy 1/100 sekundy
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 ) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu:

1) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 286 z 07.11.2019, str. 31, Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020 str. 1, Dz. Urz. UE L 259 z 10.08.2020, str. 12, Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 184, Dz. Urz. UE L 289 z 12.08.2021, str. 12, Dz. Urz. UE L 108 z 07.04.2022, str. 71, Dz. Urz. UE L 187 z 14.07.2022, str. 58, Dz. Urz. UE L 209 z 10.08.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 311 z 02.12.2022, str. 58, Dz. Urz. UE L 31 z 02.02.2023, str. 1, Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 49, Dz. Urz. UE L 2024/403 z 11.04.2024, Dz. Urz. UE L 2024/1111 z 23.05.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2025/343 z 18.02.2025);

2) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/1768 z dnia 14 lipca 2023 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 228 z 15.09.2023, str. 1).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.425

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie służby informacji lotniczej
Data aktu: 25/03/2025
Data ogłoszenia: 02/04/2025
Data wejścia w życie: 17/04/2025