Sposób ustalenia wysokości ryczałtu dla Krajowego Ośrodka Monitorującego i poszczególnych Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących oraz wysokości współczynników korygujących.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 27 grudnia 2023 r.
w sprawie sposobu ustalenia wysokości ryczałtu dla Krajowego Ośrodka Monitorującego i poszczególnych Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących oraz wysokości współczynników korygujących

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1208) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób ustalenia wysokości ryczałtu dla Krajowego Ośrodka Monitorującego, zwanego dalej "KOM";
2)
sposób ustalenia wysokości ryczałtu dla poszczególnych Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących, zwanych dalej "WOM";
3)
sposób ustalenia wysokości współczynników korygujących, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej, zwanej dalej "ustawą o KSO".
§  2.
 Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ryczałt podstawowy - ryczałt ustalany na podstawie kosztów związanych z realizacją zadań WOM określonych w art. 23 ust. 2 ustawy o KSO dla województwa o najniższej zachorowalności, według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów;
2)
współczynnik wyrównawczy - współczynnik korygujący wysokość ryczałtu dla danego województwa względem ryczałtu podstawowego, uzależniony od zachorowalności w danym województwie według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów, obliczany na podstawie liczby zachorowań w danym województwie względem liczby zachorowań w województwie o najniższej zachorowalności, z uwzględnieniem udziału kosztów zwiększonego zaangażowania personelu w realizację zadań określonych w art. 23 ust. 2 ustawy o KSO, na które ma wpływ wielkość populacji.
§  3.
1.
 Wysokość ryczałtu dla KOM ustala się według wzoru:

gdzie:

RKOM - oznacza wysokość ryczałtu dla KOM,

n - oznacza liczbę zawodów wykonywanych w KOM niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o KSO,

Hi - oznacza przeciętną liczbę godzin w miesiącu przeznaczanych przez osoby wykonujące poszczególne zawody na realizację zadań określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o KSO,

Si - oznacza przeciętne wynagrodzenie w danym zawodzie w przeliczeniu na godzinę, obliczane na podstawie danych, o których mowa w art. 311c ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.),

P - oznacza pozostałe koszty osobowe i nieosobowe, w tym rzeczowe, niezbędne do realizacji poszczególnych zadań, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy o KSO,

ZE - oznacza przeciętny miesięczny koszt posiedzenia zespołu naukowego,

N - oznacza liczbę miesięcy w okresie rozliczeniowym.

2.
 Wysokość ryczałtu dla KOM ustala się z wykorzystaniem danych aktualnych na czas sporządzania obliczeń.
3.
 Wysokość ryczałtu dla KOM ustala się na 12-miesięczny okres rozliczeniowy, obejmujący okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego okres rozliczeniowy, na podstawie obliczeń przekazanych do dnia 15 października roku poprzedzającego okres rozliczeniowy.
§  4.
1.
 Wysokość ryczałtu dla poszczególnych WOM ustala się według wzoru:

RWOM = Rp x Ww x N

gdzie:

RWOM - oznacza wysokość ryczałtu dla poszczególnych WOM,

RP - oznacza ryczałt podstawowy,

WW - oznacza współczynnik wyrównawczy,

N - oznacza liczbę miesięcy w okresie rozliczeniowym.

2.
 Ryczałt podstawowy oblicza się według wzoru:

gdzie:

n - oznacza liczbę zawodów wykonywanych w WOM niezbędnych do realizacji zadań określonych w art. 23 ust. 2 ustawy o KSO,

Hi - oznacza przeciętną liczbę godzin w miesiącu przeznaczanych przez osoby wykonujące poszczególne zawody na realizację zadań określonych w art. 23 ust. 2 ustawy o KSO,

Si - oznacza przeciętne wynagrodzenie w danym zawodzie w przeliczeniu na godzinę, obliczane na podstawie danych, o których mowa w art. 311c ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

P - oznacza pozostałe koszty osobowe i nieosobowe, w tym rzeczowe, niezbędne do realizacji poszczególnych zadań, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy o KSO.

3.
 Współczynnik wyrównawczy oblicza się według wzoru:

gdzie:

Zw - oznacza liczbę zachorowań w danym województwie według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów,

Zwn - oznacza liczbę zachorowań w województwie o najniższej zachorowalności według aktualnych danych publikowanych w Krajowym Rejestrze Nowotworów,

Zwa - oznacza udział kosztów zwiększonego zaangażowania personelu w realizację zadań wynikających ze zwiększonej zachorowalności w danym województwie względem województwa o najniższej zachorowalności.

4.
 Wysokość ryczałtu dla poszczególnych WOM ustala się z wykorzystaniem danych aktualnych na czas sporządzania obliczeń.
5.
 Wysokość ryczałtu dla poszczególnych WOM ustala się na 12-miesięczny okres rozliczeniowy, obejmujący okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia, w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego okres rozliczeniowy, na podstawie obliczeń przekazanych do dnia 15 października roku poprzedzającego okres rozliczeniowy.
§  5.
1.
 Wysokość współczynników korygujących, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy o KSO, ustala się według wzoru:

gdzie:

W k - oznacza współczynnik korygujący, który stanowią współczynniki korygujące: uniwersalny, narządowy, wielonarządowy znormalizowane względem PLNS k, zeskalowane przez 6 oraz powiększone o 1,

W KU - oznacza współczynnik korygujący uniwersalny ,

W KN - oznacza współczynnik korygujący narządowy ,

W KR - oznacza współczynnik korygujący regulujący wielonarządowość ,

δ - oznacza współczynnik skalujący wpływ poszczególnych współczynników korygujących znormalizowanych względem PLNS k,

PLNS k - oznacza łączną wartość współczynników zakresów świadczeń onkologicznych,

max (W k) - oznacza ustalone indywidualnie maksimum wartości współczynnika W k,

- oznacza współczynnik uniwersalny, który odnosi się do procesu diagnostyki i leczenia i jest niezależny od rodzaju nowotworu,

- oznacza wagę współczynnika uniwersalnego,

- oznacza współczynnik narządowy, który odnosi się do procesu diagnostyki i leczenia wszystkich rodzajów nowotworów leczonych u danego świadczeniodawcy, dla których określono wskaźniki konkretnych narządów,

- oznacza wagę współczynnika narządowego,

- oznacza współczynnik regulujący wielonarządowość,

- oznacza maksymalną wartość współczynnika regulującego wielonarządowość.

2.
 Współczynnik uniwersalny oblicza się według wzoru:

gdzie

- oznacza i-ty zeskalowany wskaźnik uniwersalny, mierzący jakość procesu diagnostyki i leczenia niezależnie od rodzaju nowotworu,

- oznacza liczbę wskaźników uniwersalnych,

- oznacza wartość progową wskaźnika uniwersalnego,

- oznacza wartość współczynników zakresów świadczeń onkologicznych współczynnika uniwersalnego.

3.
 Współczynnik narządowy oblicza się według wzoru:

gdzie

gdzie:

gdzie:

- oznacza liczbę ocenianych narządów,

- oznacza liczbę ocenianych wskaźników w ramach danego narządu,

- oznacza mały współczynnik narządowy numer 1, który odnosi się do łącznego ważonego liczbą pacjentów efektu danych procesów diagnostyki i leczenia konkretnych narządów (spośród N narządów),

- oznacza mały współczynnik narządowy numer 2, który odnosi się do łącznej ważonej liczbą pacjentów liczby ocenianych wskaźników konkretnych narządów (spośród narządów),

- oznacza i-tą oraz k-tą liczbę pacjentów, dla których zrealizowano świadczenia onkologiczne w ramach danego narządu,

- oznacza j-ty zeskalowany wskaźnik narządowy, mierzący jakość procesu diagnostyki i leczenia onkologicznego w ramach danego i-tego narządu,

- oznacza k-tą liczbę ocenianych wskaźników w ramach danego narządu,

- oznacza wartość progową wskaźnika narządowego,

- oznacza wartość współczynników zakresów świadczeń onkologicznych współczynnika narządowego.

4.
 Współczynnik regulujący wielonarządowość oblicza się według wzoru:

gdzie

gdzie:

- oznacza współczynnik regulujący wielonarządowość,

- oznacza współczynnik uzależniony od klasyfikacji do odpowiedniej grupy I, II, III,

- oznacza wartość współczynników zakresów świadczeń onkologicznych współczynnika regulującego wielonarządowość,

grupa I, grupa II, grupa III - oznacza grupy świadczeniodawców w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej.

5.
 Zeskalowany wskaźnik uniwersalny oraz narządowy oblicza się według wzoru:

gdzie

gdzie:

- oznacza zeskalowaną wartość i-tego wskaźnika,

- oznacza bazową wartość i-tego wskaźnika,

max () - oznacza ustalone indywidualnie maksimum wartości współczynnika ,

min () - oznacza ustalone indywidualnie minimum wartości współczynnika .

6.
 Aktualizacji współczynników korygujących, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy o KSO, dokonuje się co 2 lata. Współczynniki korygujące w zaktualizowanej wysokości obowiązują od pierwszego dnia miesiąca następującego po ich aktualizacji.
7.
 Ustalenie wysokości współczynników korygujących, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy o KSO, odbywa się z wykorzystaniem danych aktualnych na czas sporządzania obliczeń.
§  6.
1.
 Współczynniki korygujące, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy o KSO, obliczone po raz pierwszy w terminie, o którym mowa w art. 56 ust. 5 ustawy o KSO, obowiązują od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ich obliczenia.
2.
 Limit maksymalnej wartości współczynnika korygującego WK, o którym mowa w § 5 ust. 1, stanowiącego wysokość współczynników korygujących, o których mowa w art. 35 ust. 2 ustawy o KSO, wynosi:
1)
1,15 - przy pierwszym obliczeniu współczynników korygujących;
2)
1,17 - przy drugim obliczeniu współczynników korygujących;
3)
1,19 - przy trzecim obliczeniu współczynników korygujących;
4)
1,21 - przy czwartym obliczeniu współczynników korygujących;
5)
1,23 - przy piątym obliczeniu współczynników korygujących;
6)
1,25 - przy szóstym i kolejnych obliczeniach współczynników korygujących.
§  7.
1.
 Do dnia 5 stycznia 2024 r. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia ustali wysokość ryczałtu dla KOM:
1)
na okres rozliczeniowy od dnia 20 kwietnia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.,
2)
na okres rozliczeniowy obejmujący okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

- na podstawie obliczeń przekazanych przez Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji do dnia 29 grudnia 2023 r.

2.
 Wysokość ryczałtu dla poszczególnych WOM na okres rozliczeniowy liczony od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu wejścia w życie wykazu WOM, o którym mowa w art. 23 ust. 3 ustawy o KSO, do dnia 31 grudnia 2025 r., Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia ustali w terminie do 75 dni od dnia publikacji wykazu WOM, na podstawie obliczeń przekazanych przez Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w terminie do 45 dni od dnia publikacji wykazu WOM.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 ) Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - zdrowie kieruje Minister Zdrowia, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U.2023.2704).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.399 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób ustalenia wysokości ryczałtu dla Krajowego Ośrodka Monitorującego i poszczególnych Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących oraz wysokości współczynników korygujących.
Data aktu: 27/12/2023
Data ogłoszenia: 27/03/2025
Data wejścia w życie: 29/12/2023