Zmiana ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw

USTAWA
z dnia 21 lutego 2025 r.
o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw 1

Art.  1.

 W ustawie z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2131 oraz z 2025 r. poz. 159) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) aukcja dogrywkowa - aukcję mocy, w której okresem dostaw jest rok kalendarzowy, która może zostać przeprowadzona po aukcji głównej na dany rok dostaw;";

2)
w art. 3:
a)
w ust. 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) certyfikację do aukcji dogrywkowej - w celu utworzenia jednostek rynku mocy i dopuszczenia ich do aukcji dogrywkowej.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Certyfikacja do aukcji dogrywkowej trwa 5 tygodni i rozpoczyna się w 4. tygodniu po dniu wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w art. 39a ust. 4, a kończy nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem aukcji dogrywkowej.";

3)
w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Korekcyjny współczynnik dyspozycyjności wyznacza się corocznie na podstawie danych historycznych za okres ostatnich 5 lat dotyczących typowych dla danych grup technologii charakterystyk dostarczania mocy, awaryjności i ubytków mocy osiągalnej netto oraz prognozowanego udziału danej technologii w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.";

4)
po art. 39 dodaje się art. 39a w brzmieniu:

"Art. 39a. 1. Jeżeli po przeprowadzeniu aukcji głównej operator stwierdzi, że nie będzie zapewnione średnioterminowe lub długoterminowe bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii oraz Prezesowi URE, nie później niż do dnia 28 lutego roku następującego po roku przeprowadzenia aukcji głównej:

1) rekomendację dotyczącą potrzeby przeprowadzenia aukcji dogrywkowej dla okresu dostaw, którego dotyczyła dana aukcja główna;

2) uzasadnienie rekomendacji, o której mowa w pkt 1, zawierające wyniki analizy bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej z uwzględnieniem wyników aukcji głównej;

3) propozycję parametrów aukcji dogrywkowej, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7.

2. W terminie 7 dni od dnia otrzymania, zgodnie z ust. 1 pkt 3, proponowanych parametrów aukcji dogrywkowej, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7, Prezes URE przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii propozycję parametru, o którym mowa w art. 31 pkt 1, w odniesieniu do aukcji dogrywkowej.

3. Prezes URE, przygotowując propozycję parametru, o której mowa w ust. 2, może przyjąć propozycje przekazane przez operatora zgodnie z ust. 1 lub zaproponować inne wielkości.

4. Minister właściwy do spraw energii, po dokonaniu oceny:

1) rekomendacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1,

2) uzasadnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,

3) propozycji parametrów aukcji dogrywkowej, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7

– może określić, po zasięgnięciu opinii Prezesa URE, w drodze rozporządzenia, do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku przeprowadzenia aukcji głównej, parametry aukcji dogrywkowej, mając na względzie politykę energetyczną państwa, adekwatność stosowanych parametrów do potrzeb systemu, zapewnienie bezpieczeństwa systemu, równoprawne i niedyskryminacyjne traktowanie dostawców mocy oraz mając na względzie przewidywaną dostępność zdolności przesyłowych oraz ich udział w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

5. Parametrami aukcji dogrywkowej są parametry, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7, przy czym parametry, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 7, wyznacza się odpowiednio dla stref, o których mowa w art. 6 ust. 6, jako różnicę między tymi parametrami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ust. 1, w odniesieniu do aukcji głównej dla okresu dostaw, dla którego będzie prowadzona aukcja dogrywkowa i wolumenów obowiązków mocowych, którymi zostały objęte jednostki rynku mocy zagraniczne w toku tej aukcji głównej.

6. Aukcję wstępną do aukcji dogrywkowej prowadzi się zgodnie z zasadami i warunkami dotyczącymi aukcji wstępnej do aukcji głównej, przy czym aukcja wstępna do aukcji dogrywkowej jest organizowana w 2. tygodniu po dniu wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 4.

7. Certyfikację do aukcji dogrywkowej prowadzi się zgodnie z zasadami i warunkami dotyczącymi certyfikacji do aukcji głównej, z zastrzeżeniem że do udziału w tej certyfikacji mogą zostać zgłoszone wyłącznie jednostki nieobjęte obowiązkiem mocowym obejmującym okres dostaw, którego dotyczy dana aukcja dogrywkowa.

8. Przepisy działów II-IV, przepisy wydane na podstawie art. 51, art. 68 i art. 76 oraz postanowienia regulaminu rynku mocy, o którym mowa w art. 83, dotyczące certyfikacji do aukcji głównej, aukcji głównej i aukcji wstępnej do aukcji głównej, wykonania obowiązku mocowego powstałego w wyniku umów mocowych zawartych w wyniku aukcji głównej i umów mocowych zawartych w wyniku aukcji głównej, stosuje się odpowiednio do certyfikacji do aukcji dogrywkowej, aukcji dogrywkowej i aukcji wstępnej do aukcji dogrywkowej, wykonania obowiązku mocowego powstałego w wyniku umów mocowych zawartych w wyniku aukcji dogrywkowej i umów mocowych zawartych w wyniku aukcji dogrywkowej.

9. Aukcja dogrywkowa jest przeprowadzana do 11. tygodnia od dnia wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 4.

10. Operator w terminie 3 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 4, ogłasza datę:

1) aukcji wstępnej do aukcji dogrywkowej;

2) rozpoczęcia i zakończenia certyfikacji do aukcji dogrywkowej;

3) aukcji dogrywkowej.";

5)
w art. 74 w ust. 1 objaśnienie symbolu KAG otrzymuje brzmienie:

"KAG - sumę iloczynów obowiązków mocowych wynikających z umów mocowych zawartych w toku aukcji głównych i aukcji dogrywkowych obejmujących dany rok i ich cen, uwzględniających coroczne waloryzacje tych cen obowiązku mocowego dla wieloletnich umów mocowych, o których mowa w art. 60 ust. 4 oraz pomniejszenia wynagrodzeń, o których mowa w art. 62 ust. 1,";

6)
w art. 85 w ust. 2:
a)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) nieogłoszenia dat rozpoczęcia i zakończenia certyfikacji do aukcji dogrywkowej zgodnie z terminem określonym w art. 39a ust. 10;",

b)
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) nieogłoszenia daty aukcji wstępnej do aukcji dogrywkowej w terminie określonym zgodnie z art. 39a ust. 10;",

c)
po pkt 11a dodaje się pkt 11b w brzmieniu:

"11b) nieogłoszenia daty aukcji dogrywkowej zgodnie z terminem określonym w art. 39a ust. 10;",

d)
po pkt 12a dodaje się pkt 12b w brzmieniu:

"12b) niezorganizowania aukcji dogrywkowej w terminach określonych zgodnie z art. 39a ust. 9 i 10, z przyczyn leżących po stronie operatora;".

Art.  2.

 W ustawie z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1509) w art. 62:

1)
w ust. 1b wyrazy "wynosi 350 000 000,00 zł" zastępuje się wyrazami "wynosi 1 200 000 000,00 zł";
2)
dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. W przypadku gdy wykorzystanie środków wyniesie więcej niż 75 % środków, o których mowa w ust. 1b, minister właściwy do spraw energii informuje o tym fakcie w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", a wysokość wypłacanych wyrównań podlega proporcjonalnemu obniżeniu tak, aby łączna wysokość wypłacanych wyrównań była równa maksymalnemu limitowi środków finansowych przeznaczonych na ich wypłatę.

5. Podmiot wypłacający wstrzymuje wypłaty wyrównań wynikające z wniosków o wypłatę wyrównania złożonych i rozpatrzonych po dniu ogłoszenia obwieszczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. Po rozpatrzeniu wszystkich wniosków o wypłatę wyrównań złożonych po dniu ogłoszenia obwieszczenia, o którym mowa w ust. 4, podmiot wypłacający dokonuje proporcjonalnego obniżenia każdej kwoty wynikającej z każdego takiego wniosku, a następnie dokonuje wypłat wyrównań w obniżonej wysokości.".

Art.  3.

 W ustawie z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1622 i 1831) w art. 13 w ust. 1a w pkt 2 wyrazy "1 maja 2025 r. do dnia 30 września 2025 r." zastępuje się wyrazami "1 lipca 2025 r. do dnia 31 października 2025 r.".

Art.  4.

 W ustawie z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. poz. 859 i 1831) wprowadza się następujące zmiany:

1)
po art. 38 dodaje się art. 381 w brzmieniu:

"Art. 381. W przypadku niezłożenia informacji o pomocy przez przedsiębiorcę, o którym mowa:

1) w art. 37 ust. 1 - w terminie określonym w art. 37 ust. 6,

2) w art. 38 ust. 1 - w terminie określonym w art. 38 ust. 5a

– przedsiębiorca ten może złożyć do podmiotu udzielającego pomocy informację o pomocy w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r.";

2)
w art. 38a w ust. 6 po wyrazach ", o którym mowa w art. 37 ust. 6 albo art. 38 ust. 5a," dodaje się wyrazy "albo w terminie, o którym mowa w art. 381,".
Art.  5.

 Dla aukcji dogrywkowej w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1 na rok dostaw 2029 operator w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy zmienianej w art. 1 przekazuje:

1)
rekomendację dotyczącą potrzeby przeprowadzenia aukcji dogrywkowej dla okresu dostaw w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy zmienianej w art. 1, którego dotyczyła dana aukcja główna w rozumieniu art. 2 pkt 2 tej ustawy,
2)
uzasadnienie rekomendacji, o której mowa w pkt 1, zawierające wyniki analizy bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej z uwzględnieniem wyników aukcji głównej, o której mowa w pkt 1,
3)
propozycję parametrów aukcji dogrywkowej, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-4, 6 i 7 ustawy zmienianej w art. 1

- nie później niż w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  6.
1.
 W terminie 7 dni od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 39a ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 dostawca mocy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 może złożyć do operatora w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy zmienianej w art. 1 deklarację woli udziału w aukcji dogrywkowej w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1 na rok dostaw 2029 w odniesieniu do jednostki fizycznej wytwórczej planowanej w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy zmienianej w art. 1 obejmującej jednostkę, w technologii umożliwiającej dostarczanie mocy do systemu z mocą osiągalną nieprzerwanie przez okres co najmniej 48 godzin, jeżeli dla tej jednostki złożono wniosek o określenie warunków przyłączenia, o którym mowa w art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834, 859, 1847 i 1881), i nie został on rozpatrzony do dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 39a ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1.
2.
 Operator w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy zmienianej w art. 1 niezwłocznie informuje przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, do którego złożono wniosek o określenie warunków przyłączenia, o którym mowa w ust. 1, o złożeniu przez dostawcę mocy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 deklaracji, o której mowa w ust. 1.
3.
 Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 2, rozpatruje wnioski o określenie warunków przyłączenia dotyczące jednostek, dla których złożone zostały deklaracje, o których mowa w ust. 1, w pierwszej kolejności, nie później niż 14 dni przed zakończeniem certyfikacji do aukcji dogrywkowej na rok dostaw 2029, o której mowa w ust. 1. Przepisów art. 7 ust. 8g oraz 8g6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne nie stosuje się.
Art.  7.
1.
 Informacje o pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 6 lub art. 38 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 4, złożone po dniu 28 lutego 2025 r., a przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy są uznane za złożone w terminie i podlegają weryfikacji przez podmiot udzielający pomocy zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 4.
2.
 Przepis art. 38a ust. 8 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 4 w zakresie, w jakim dotyczy rozliczeń ze sprzedawcą energii elektrycznej z tytułu niezłożenia w terminie informacji o pomocy, o której mowa w art. 37 ust. 6 lub art. 38 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 4, stosuje się w przypadku niezłożenia tej informacji w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r.
3.
 W przypadku gdy w okresie od dnia 1 marca 2025 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przedsiębiorca, o którym mowa w art. 37 ust. 1 lub art. 38 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w rozliczeniach za energię elektryczną ze sprzedawcą energii elektrycznej zwrócił różnicę pomiędzy ceną maksymalną a ceną wynikającą z umowy sprzedaży, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, albo umowy kompleksowej, o której mowa w art. 5 ust. 3 tej ustawy, z powodu niezłożenia w terminie informacji o pomocy zgodnie z art. 37 ust. 6 lub art. 38 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 4, sprzedawca energii elektrycznej dokonuje korekty takiego rozliczenia w kolejnym okresie rozliczeniowym.
Art.  8.

 Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 2, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

1 Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, ustawę z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 i ustawę z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.290

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw
Data aktu: 21/02/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025
Data wejścia w życie: 18/03/2025, 11/03/2025