Zmiana ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

USTAWA
z dnia 21 lutego 2025 r.
o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Art.  1.

 W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1496) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 w ust. 2:
a)
w pkt 6:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej "przetworami zbożowymi", w tym biokomponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946), zwanych dalej "biokomponentami", i biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanych dalej "biopaliwami ciekłymi", wytwarzanych ze zbóż,",

w lit. g średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:

"h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych ze zbóż,

i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania zbóż do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych;",

b)
w pkt 7 lit. a-g otrzymują brzmienie:

"a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także miodu, pyłku kwiatowego, pierzgi, propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej "produktami pszczelimi",

b) działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, w szczególności przez dzieci i młodzież,

c) udział w wystawach i targach związanych z:

– produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,

– przetwórstwem owoców lub warzyw, lub produktów pszczelich,

d) badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,

e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

f) szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw oraz produktów pszczelich,

g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw lub produktów pszczelich;",

c)
w pkt 10:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach rzepaku, rzepiku, soi, lnu, słonecznika oraz konopi, zwanych dalej "roślinami oleistymi", przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej "przetworami nasion oleistych", w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych, a także produktów pszczelich,",

w lit. g kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:

"h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych,

i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania roślin oleistych do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.";

2)
w art. 3 w ust. 3 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) Fundusz Promocji Roślin Oleistych są obowiązane podmioty skupujące rośliny oleiste od ich producenta.";

3)
w art. 6:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Deklaracje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, są składane w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, albo podpisem osobistym, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka, na formularzach opracowanych i udostępnionych w tym systemie przez Krajowy Ośrodek, i zawierają:

1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres, numer telefonu kontaktowego oraz adres poczty elektronicznej podmiotu naliczającego, pobierającego i przekazującego wpłaty na dany fundusz promocji;

2) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, jest osobą fizyczną;

3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli podmiot, o którym mowa w pkt 1, taki numer posiada oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany;

4) numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON) podmiotu, o którym mowa w pkt 1;

5) numer rachunku bankowego podmiotu, o którym mowa w pkt 1;

6) określenie ilości lub wartości towaru, stanowiących podstawę wpłaty;

7) kwotę należną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji za określony kwartał.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Złożenie deklaracji, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, za pomocą systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka następuje po uwierzytelnieniu w tym systemie podmiotu składającego deklarację, a w przypadku gdy deklaracja jest składana przez podmiot niebędący osobą fizyczną - po uwierzytelnieniu osoby:

1) uprawnionej do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest jednoosobowa;

2) upoważnionej przez osoby uprawnione do reprezentacji tego podmiotu - jeżeli jego reprezentacja jest wieloosobowa.

2b. Uwierzytelnienie w systemie teleinformatycznym Krajowego Ośrodka następuje:

1) w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717) lub

2) za pomocą loginu i kodu dostępu do systemu teleinformatycznego Krajowego Ośrodka.";

4)
w art. 9:
a)
w ust. 2 w pkt 1 lit. g otrzymuje brzmienie:

"g) owocami lub warzywami lub ich przetworami, lub produktami pszczelimi - w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,",

b)
w ust. 4 skreśla się wyrazy "pkt 7 lit. f i g,",
c)
po ust. 4b dodaje się ust. 4c i 4d w brzmieniu:

"4c. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7, dotyczących:

1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 95 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym;

2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 5 % maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w danym roku finansowym.

4d. Wysokość wsparcia finansowego na realizacje zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7 lit. f i g, dotyczących:

1) owoców, warzyw i ich przetworów - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 1;

2) produktów pszczelich - nie może przekroczyć 15 % kwoty określonej w ust. 4c pkt 2.";

5)
w art. 14 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) w przypadku osoby fizycznej - numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numer PESEL), jeżeli numer taki został nadany,".

Art.  2.

 Do zobowiązań względem Funduszu Promocji Roślin Oleistych powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art.  3.

 Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2026 r.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.289

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych
Data aktu: 21/02/2025
Data ogłoszenia: 10/03/2025
Data wejścia w życie: 01/04/2026, 01/04/2025