Elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposób weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 3 marca 2025 r.
w sprawie elementów porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposobu weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań

Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa:
1)
elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej, które może zawrzeć organ ochrony ludności z podmiotem, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanego dalej "porozumieniem";
2)
sposób weryfikacji zdolności podmiotu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanego dalej "podmiotem", do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  2. [Elementy porozumienia]
 Porozumienie, oprócz elementów, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, zwanej dalej "ustawą", zawiera informacje i dane dotyczące:
1)
nazwy, oznaczenia formy prawnej wykonywanej działalności, siedziby i adresu podmiotu, jego numeru NIP, numeru w ewidencji lub rejestrze, jeżeli podmiot podlega wpisowi do właściwej ewidencji lub właściwego rejestru, obszaru działania tego podmiotu oraz oznaczenia osoby lub organu wskazanych do jego reprezentowania;
2)
poziomu gotowości podmiotu, liczby jego personelu, rodzajów świadczonych usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do realizowania określonych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmiot, z uwzględnieniem planowanej specjalizacji obrony cywilnej;
3)
sposobu i częstotliwości przekazywania przez podmiot informacji o aktualnej dostępności zasobów, w tym personelu, do właściwego terytorialnie organu ochrony ludności, a w przypadku zdolności do realizowania działań ratowniczych - do stanowiska kierowania właściwego terytorialnie komendanta Państwowej Straży Pożarnej;
4)
organizacji łączności podmiotu na potrzeby współdziałania z organami i podmiotami ochrony ludności;
5)
zdolności podmiotu do zabezpieczenia logistycznego wykonywanych zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w sytuacjach zagrożeń, a także do wsparcia technicznego infrastruktury, o której mowa w art. 8 ustawy;
6)
sposobu i częstotliwości sprawdzenia aktualności i prawdziwości danych i informacji, o których mowa w pkt 2-5;
7)
udziału podmiotu w ćwiczeniach z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  3. [Weryfikacja zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej]
1.
 Organ ochrony ludności lub jego upoważniony przedstawiciel weryfikuje zdolność podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej przez:
1)
wizję lokalną w siedzibie podmiotu lub w miejscu prowadzenia działalności, w tym sprawdzenie poziomu gotowości podmiotu oraz rodzajów świadczonych usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do realizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej lub
2)
analizę przekazanych przez podmiot informacji, danych i dokumentów.
2.
 Organ ochrony ludności informuje podmiot o zamiarze dokonania weryfikacji jego zdolności do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  4. [Protokół z weryfikacji zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej]
1.
 Weryfikacja zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej jest dokumentowana przez organ ochrony ludności w protokole, który zawiera podpisy uczestniczących w czynnościach osób reprezentujących ten organ oraz podmiot.
2.
 Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje i dane, o których mowa w § 2 oraz w art. 19 ust. 4 ustawy, a ponadto:
1)
wyszczególnienie rodzajów świadczonych przez podmiot usług i czynności oraz zasobów przewidzianych do wykonywania zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej;
2)
czas osiągania gotowości personelu i zasobów podmiotu do zrealizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej;
3)
sposób utrzymywania przez podmiot kontaktu z centrami zarządzania kryzysowego, o których mowa w art. 13 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907), z organem ochrony ludności, z którym ma zostać zawarte porozumienie, lub ze wskazanym przez ten organ stanowiskiem kierowania Państwowej Straży Pożarnej oraz informację o posiadanych przez podmiot niezbędnych do tego środkach łączności lub komunikacji;
4)
perspektywy szkoleniowe personelu podmiotu i oczekiwane potrzeby w tym zakresie, z uwzględnieniem uczestnictwa w procesach edukacji niezbędnej do budowania odporności społecznej;
5)
dodatkowe ustalenia wynikające z oceny gotowości personelu i dostępności zasobów podmiotu dokonywanej w czasie czynności weryfikacyjnych.
3.
 Na podstawie przeprowadzonej weryfikacji zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ustaleń zawartych w protokole, o którym mowa w ust. 1, organ ochrony ludności stwierdza zdolność lub brak zdolności tego podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
4.
 Protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz ze stanowiskiem organu ochrony ludności stwierdzającym zdolność albo brak zdolności podmiotu do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest przekazywany podmiotowi.
§  5. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 ) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.273

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Elementy porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposób weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań
Data aktu: 03/03/2025
Data ogłoszenia: 06/03/2025
Data wejścia w życie: 21/03/2025