Ćwiczenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 25 lutego 2025 r.
w sprawie ćwiczeń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej

Na podstawie art. 54 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1. [Przedmiot regulacji]
 Rozporządzenie określa szczegółowy zakres i sposób organizowania i prowadzenia ćwiczeń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, zwanych dalej "ćwiczeniami", w tym planowania, raportowania i ewaluacji.
§  2. [Zakres ćwiczeń]
 Zakres ćwiczeń obejmuje:
1)
przygotowanie osób zajmujących stanowiska kierownicze do koordynowania działań prowadzonych w ramach ochrony ludności i kierowania obroną cywilną;
2)
doskonalenie indywidualnych umiejętności osób zajmujących stanowiska kierownicze w zakresie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz utrzymania zdolności do zachowania ciągłości działania w warunkach niedoboru zasobów;
3)
sprawdzenie gotowości do działania oraz sprawności podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej, a także ich zdolności do współdziałania z innymi podmiotami ochrony ludności i obrony cywilnej podczas katastrof naturalnych, awarii technicznych lub sytuacji kryzysowych;
4)
doskonalenie umiejętności działania zespołowego podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej przy wykonywaniu zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zdolności do współdziałania z organami ochrony ludności;
5)
weryfikację właściwej współpracy i realizacji dobrych praktyk podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym z zakresu organizowania łączności, wymiany i ochrony informacji, stosowania procedur ratowniczych i pomocowych ujętych w planach ratowniczych i zarządzania kryzysowego oraz wynikających z podziału kompetencji;
6)
weryfikację umiejętności prowadzenia dokumentacji w przyjętej formie.
§  3. [Formy ćwiczeń]
1.
 Ćwiczenia są organizowane z udziałem rzeczywistych sił i środków lub w formie sztabowej.
2.
 Ćwiczenia z udziałem rzeczywistych sił i środków polegają na bezpośredniej obecności wyznaczonych podmiotów w miejscu prowadzenia ćwiczeń i wykonywaniu przez nie określonych zadań, z wykorzystaniem przewidzianych do tego środków.
3.
 Ćwiczenia w formie sztabowej są organizowane jako:
1)
gry decyzyjne - polegające na doskonaleniu procesu informacyjno-decyzyjnego związanego z realizacją zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz umiejętności formułowania oceny i identyfikowania zagrożeń oraz poszukiwania rozwiązań występujących problemów;
2)
treningi - polegające na doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną.
§  4. [Wyznaczenie kierownika ćwiczeń oraz osób lub zespołów pełniących określone funkcje w czasie ćwiczeń bez bezpośredniego w nich udziału]
1.
 Organ ochrony ludności wyznacza kierownika ćwiczeń oraz osoby lub zespoły, niebiorące bezpośredniego udziału w ćwiczeniach, które będą przekazywały ćwiczącym sytuacje wyjściowe, wprowadzenia sytuacyjne, prowadziły bieżącą wymianę informacji, przeprowadzały pozoracje, nadzorowały przestrzeganie przez ćwiczących procedur wynikających z planów i dokumentów planistycznych oraz rozstrzygały sytuacje sporne zaistniałe między ćwiczącymi.
2.
 Kierownik ćwiczeń opracowuje dokumentację związaną z przygotowaniem i przeprowadzeniem ćwiczeń oraz koordynuje i monitoruje przebieg ćwiczeń, w tym:
1)
sprawuje nadzór nad ich przebiegiem;
2)
egzekwuje przekazywanie informacji o zrealizowanych zadaniach;
3)
zapewnia zgodność rozwiązań przyjętych przez ćwiczących z przepisami prawa, planami, procedurami i innymi dokumentami planistycznymi, które dotyczą realizowanych zadań;
4)
na bieżąco ocenia działania i decyzje podjęte przez ćwiczących;
5)
w uzasadnionych przypadkach zarządza przerwy w ćwiczeniach, powtórzenie elementu ćwiczeń lub zakończenie ćwiczeń.
§  5. [Dokumentacja w sprawie przygotowania i przeprowadzenia ćwiczeń]
 Ćwiczenia przeprowadza się zgodnie z dokumentacją w sprawie przygotowania i przeprowadzenia ćwiczeń, która określa:
1)
czas i miejsce przeprowadzenia ćwiczeń;
2)
osobę odpowiedzialną za przygotowanie ćwiczeń;
3)
scenariusz zdarzeń i cel ćwiczeń;
4)
planowane siły i środki;
5)
wykaz kierowników przygotowujących i oceniających ćwiczenia;
6)
zadania poszczególnych osób oraz podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej w trakcie ćwiczeń;
7)
termin sporządzenia raportu z ćwiczeń.
§  6. [Realizacja ćwiczeń]
1.
 Realizacja ćwiczeń obejmuje:
1)
przeprowadzenie procedury alarmowania ćwiczących ze wskazaniem im miejsca rozpoczęcia ćwiczeń;
2)
dojazd lub dotarcie ćwiczących do miejsca prowadzenia ćwiczeń;
3)
realizację zadań wynikających ze scenariusza ćwiczeń, w tym danej fazy ćwiczeń;
4)
wstępne podsumowanie ćwiczeń i ich zakończenie oraz powrót ćwiczących do własnych zadań;
5)
udokumentowanie wszystkich czynności wykonywanych przez ćwiczących.
2.
 Podczas trwania ćwiczeń dokonuje się bieżącej oceny realizacji zadań.
3.
 W trakcie ćwiczeń zbierane i analizowane są dane do decyzji, dokonywane jest szacowanie potrzeb w zakresie sił i środków, wypracowywane są różne warianty użycia sił i środków w odniesieniu do scenariuszy zdarzeń, w tym miejsc, przeprowadzana jest ocena wielkości i rodzajów zagrożeń, a także analiza przydatności i aktualności obowiązujących dokumentów planistycznych związanych z realizowanymi działaniami ratowniczymi i zadaniami ochrony ludności i obrony cywilnej.
§  7. [Informacja o zarządzeniu ćwiczeń]
1.
 Organ ochrony ludności przygotowuje dokumentację ćwiczeń oraz zarządza organizację ćwiczeń, wskazując podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej, siły i środki przewidziane do udziału w ćwiczeniach oraz zakres zaplanowanych zadań.
2.
 Informację o zarządzeniu ćwiczeń, zawierającą dane wskazane zgodnie z ust. 1, organ ochrony ludności:
1)
przekazuje wszystkim ćwiczącym;
2)
podaje do publicznej wiadomości, nie później niż 7 dni przed planowanym rozpoczęciem ćwiczeń, w celu uprzedzenia ludności o ćwiczebnym charakterze działań.
§  8. [Raport z ćwiczeń]
1.
 W ciągu 30 dni od zakończenia ćwiczeń organ ochrony ludności przy pomocy kierownika ćwiczeń sporządza raport z ćwiczeń, w którym zawiera podsumowanie ćwiczeń.
2.
 Z raportem z ćwiczeń zapoznają się ćwiczący.
3.
 Organ ochrony ludności nie później niż w terminie 60 dni po zakończeniu ćwiczeń przekazuje raport z ćwiczeń do organu, który zatwierdził plan ćwiczeń.
4.
 Raport z ćwiczeń zawiera:
1)
ogólne dane o ćwiczeniach, w tym ich cel, zakres, miejsce, termin i wykaz ćwiczących;
2)
szczegółowe cele i zagadnienia rozpatrywane w ćwiczeniach oraz poddane ocenie;
3)
skrócony opis przebiegu ćwiczeń wraz z wizualizacją scenariuszy zdarzeń i załącznikami obejmującymi kluczowe dokumenty z przygotowania i przebiegu ćwiczeń;
4)
podsumowanie ćwiczeń i wnioski;
5)
rekomendacje.
§  9. [Ewaluacja ćwiczeń]
 W procesie ewaluacji, o którym mowa w art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, uwzględnia się ocenę:
1)
elementów organizacyjnych ćwiczeń;
2)
skuteczności działań podjętych przez ćwiczących;
3)
przydatności dokumentacji wykorzystywanej do planowania i realizacji ćwiczeń, w tym procedur;
4)
aktualności i dostępności zaewidencjonowanych zasobów ochrony ludności;
5)
adekwatności sprzętu dostępnego i użytego w trakcie ćwiczeń;
6)
wyszkolenia ćwiczących i znajomości oraz stosowania przez nich procedur, a także zasad współdziałania.
§  10. [Wejście w życie]
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.253

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ćwiczenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej
Data aktu: 25/02/2025
Data ogłoszenia: 28/02/2025
Data wejścia w życie: 15/03/2025