Zmiana rozporządzenia w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 19 lutego 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego 2

Na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1068 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 9 stycznia 2020 r. w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego (Dz. U. poz. 153) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w odnośniku nr 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/946 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/WE w odniesieniu do włączenia ulepszonych wymogów stateczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (Dz. Urz. UE L 128 z 15.05.2023, str. 1).";

2)
w § 3:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) Konwencja SOLAS 90 - Konwencję SOLAS w wersji zmienionej rezolucją MSC.117 (74) przyjętą podczas 74. sesji Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej w dniu 6 czerwca 2001 r.;",

b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) Kodeks IP - Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa statków przewożących personel przemysłowy określony w prawidle 1 rozdziału XV Konwencji SOLAS;",

c)
w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20 w brzmieniu:

"20) personel przemysłowy - osoby, o których mowa w definicji zawartej w prawidle 1 rozdziału XV Konwencji SOLAS.";

3)
w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Inspekcji rocznej nie przeprowadza się:

1) na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa "Ł";

2) na pozostałych statkach - w roku, w którym została przeprowadzona inspekcja pośrednia.";

4)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Inspekcję pośrednią przeprowadza się:

1) w okresie od trzech miesięcy przed upływem drugiej albo trzeciej daty rocznicowej certyfikatu do trzech miesięcy po upływie tej daty;

2) na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa "Ł" - w okresie pomiędzy drugą a trzecią datą rocznicową certyfikatu.";

5)
w § 34:
a)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Statek przewożący personel przemysłowy oprócz certyfikatów, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 lub 4, powinien posiadać certyfikat bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) - wystawiony na okres nieprzekraczający pięciu lat i corocznie potwierdzany.",

b)
po ust. 11 dodaje się ust. 11a w brzmieniu:

"11a. Wzór certyfikatu bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) określa Kodeks IP.";

6)
w § 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Organ inspekcyjny wydaje certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego typu ro-ro lub szybkiego statku pasażerskiego po przeprowadzeniu czynności określonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia. W przypadku statku spełniającego szczególne wymagania stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro, dla których stosuje się wymagania prawidła 8 części B rozdziału II-1 Konwencji SOLAS 90, certyfikat pozostaje ważny tak długo, jak długo statek pływa w obszarze o tej samej lub niższej wartości znaczącej wysokości fali.";

7)
w § 38 w ust. 1:
a)
pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) kartę bezpieczeństwa na podróż jednorazową, którą wydaje się dla:

a) statków mających odbyć podróż w celu wykonania prób morskich lub innego zadania o charakterze incydentalnym wymagającego odbycia podróży jednorazowej,

b) statków posiadających ważne dokumenty, mających odbyć podróż wykraczającą poza uprawnienia wynikające z tych dokumentów;

3) kartę bezpieczeństwa "Ł", którą wydaje się dla:

a) łodzi o prostej budowie i długości kadłuba nie większej niż 15 m, uprawiających żeglugę krajową,

b) jednostek bez napędu uprawiających żeglugę krajową

– wystawioną na okres nieprzekraczający 5 lat;",

b)
w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) certyfikat bezpieczeństwa personelu przemysłowego statku nieobjętego umowami międzynarodowymi wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP), który wydaje się dla statku przewożącego personel przemysłowy oprócz karty bezpieczeństwa, o której mowa w pkt 1 - wystawiony na okres nieprzekraczający pięciu lat i corocznie potwierdzany.";

8)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia:
a)
wzór karty bezpieczeństwa "Ł" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b)
po wzorze certyfikatu zwolnienia statku nieobjętego umowami międzynarodowymi dodaje się wzór certyfikatu określony w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
 Karty bezpieczeństwa "Ł" wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
2.
 W celu potwierdzenia ważności karty bezpieczeństwa "Ł", o której mowa w ust. 1, przeprowadza się odpowiednio inspekcję roczną albo inspekcję pośrednią, zgodnie z przepisami rozporządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KARTA BEZPIECZEŃSTWA „Ł”

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CERTYFIKAT BEZPIECZEŃSTWA PERSONELU PRZEMYSŁOWEGO STATKU NIEOBJĘTEGO UMOWAMI MIĘDZYNARODOWYMI

grafika

1 ) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 ) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/946 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/WE w odniesieniu do włączenia ulepszonych wymogów stateczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (Dz. Urz. UE L 128 z 15.05.2023, str. 1).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.243

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego
Data aktu: 19/02/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025
Data wejścia w życie: 14/03/2025