Zmiana rozporządzenia w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 19 lutego 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego 2

Na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1068 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 9 stycznia 2020 r. w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego (Dz. U. poz. 153) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w odnośniku nr 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/946 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/WE w odniesieniu do włączenia ulepszonych wymogów stateczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (Dz. Urz. UE L 128 z 15.05.2023, str. 1).";

2)
w § 3:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) Konwencja SOLAS 90 - Konwencję SOLAS w wersji zmienionej rezolucją MSC.117 (74) przyjętą podczas 74. sesji Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej Organizacji Morskiej w dniu 6 czerwca 2001 r.;",

b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) Kodeks IP - Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa statków przewożących personel przemysłowy określony w prawidle 1 rozdziału XV Konwencji SOLAS;",

c)
w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20 w brzmieniu:

"20) personel przemysłowy - osoby, o których mowa w definicji zawartej w prawidle 1 rozdziału XV Konwencji SOLAS.";

3)
w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Inspekcji rocznej nie przeprowadza się:

1) na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa "Ł";

2) na pozostałych statkach - w roku, w którym została przeprowadzona inspekcja pośrednia.";

4)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Inspekcję pośrednią przeprowadza się:

1) w okresie od trzech miesięcy przed upływem drugiej albo trzeciej daty rocznicowej certyfikatu do trzech miesięcy po upływie tej daty;

2) na statkach posiadających kartę bezpieczeństwa "Ł" - w okresie pomiędzy drugą a trzecią datą rocznicową certyfikatu.";

5)
w § 34:
a)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Statek przewożący personel przemysłowy oprócz certyfikatów, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 lub 4, powinien posiadać certyfikat bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) - wystawiony na okres nieprzekraczający pięciu lat i corocznie potwierdzany.",

b)
po ust. 11 dodaje się ust. 11a w brzmieniu:

"11a. Wzór certyfikatu bezpieczeństwa personelu przemysłowego wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP) określa Kodeks IP.";

6)
w § 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Organ inspekcyjny wydaje certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego typu ro-ro lub szybkiego statku pasażerskiego po przeprowadzeniu czynności określonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia. W przypadku statku spełniającego szczególne wymagania stateczności dla statków pasażerskich typu ro-ro, dla których stosuje się wymagania prawidła 8 części B rozdziału II-1 Konwencji SOLAS 90, certyfikat pozostaje ważny tak długo, jak długo statek pływa w obszarze o tej samej lub niższej wartości znaczącej wysokości fali.";

7)
w § 38 w ust. 1:
a)
pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) kartę bezpieczeństwa na podróż jednorazową, którą wydaje się dla:

a) statków mających odbyć podróż w celu wykonania prób morskich lub innego zadania o charakterze incydentalnym wymagającego odbycia podróży jednorazowej,

b) statków posiadających ważne dokumenty, mających odbyć podróż wykraczającą poza uprawnienia wynikające z tych dokumentów;

3) kartę bezpieczeństwa "Ł", którą wydaje się dla:

a) łodzi o prostej budowie i długości kadłuba nie większej niż 15 m, uprawiających żeglugę krajową,

b) jednostek bez napędu uprawiających żeglugę krajową

– wystawioną na okres nieprzekraczający 5 lat;",

b)
w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) certyfikat bezpieczeństwa personelu przemysłowego statku nieobjętego umowami międzynarodowymi wraz z wykazem wyposażenia (formularz IP), który wydaje się dla statku przewożącego personel przemysłowy oprócz karty bezpieczeństwa, o której mowa w pkt 1 - wystawiony na okres nieprzekraczający pięciu lat i corocznie potwierdzany.";

8)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia:
a)
wzór karty bezpieczeństwa "Ł" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b)
po wzorze certyfikatu zwolnienia statku nieobjętego umowami międzynarodowymi dodaje się wzór certyfikatu określony w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
 Karty bezpieczeństwa "Ł" wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
2.
 W celu potwierdzenia ważności karty bezpieczeństwa "Ł", o której mowa w ust. 1, przeprowadza się odpowiednio inspekcję roczną albo inspekcję pośrednią, zgodnie z przepisami rozporządzenia w brzmieniu dotychczasowym.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KARTA BEZPIECZEŃSTWA „Ł”

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CERTYFIKAT BEZPIECZEŃSTWA PERSONELU PRZEMYSŁOWEGO STATKU NIEOBJĘTEGO UMOWAMI MIĘDZYNARODOWYMI

grafika

1 ) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 ) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/946 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2003/25/WE w odniesieniu do włączenia ulepszonych wymogów stateczności i dostosowania tej dyrektywy do wymogów stateczności określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (Dz. Urz. UE L 128 z 15.05.2023, str. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.243

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie inspekcji i audytów statku morskiego
Data aktu: 19/02/2025
Data ogłoszenia: 27/02/2025
Data wejścia w życie: 14/03/2025