Zmiana ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę o systemie informacji oświatowej, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

USTAWA
z dnia 21 listopada 2025 r.
zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę o systemie informacji oświatowej, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Art.  1.

W ustawie z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005 oraz z 2024 r. poz. 1572) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 12:
a)
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) w art. 60 w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W przypadku gdy w umowie, o której mowa w ust. 1, określono, że dyplom wspólny jest podpisywany także przez osobę upoważnioną w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, dyplom ten wydaje się wyłącznie w postaci papierowej i nie stosuje się do jego wydania przepisu art. 77 ust. 2c.";

2) w art. 77:

a) ust. 2 i 2a otrzymują brzmienie:

"2. W terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów uczelnia wydaje dla absolwenta nieodpłatnie w postaci elektronicznej dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.

2a. Student może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim oraz odpisu suplementu do dyplomu w języku angielskim. Odpis dyplomu ukończenia studiów w jednym języku obcym i odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim uczelnia wydaje nieodpłatnie w terminie, o którym mowa w ust. 2.",

b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b-2f w brzmieniu:

"2b. Absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:

1) dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim, jeżeli odpis w danym języku nie został wcześniej wydany;

2) suplementu do dyplomu w języku angielskim, jeżeli odpis ten nie został wcześniej wydany.

2c. Na wniosek studenta uczelnia sporządza nieodpłatnie, w terminie 30 dni od dnia wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej, dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich 2 odpisy w postaci papierowej, w tym odpis:

1) dyplomu ukończenia studiów - w języku polskim i w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim albo rosyjskim;

2) suplementu do dyplomu - w języku polskim i w języku angielskim.

2d. Student, który złożył wniosek, o którym mowa w ust. 2c, albo absolwent w terminie 10 lat od dnia ukończenia studiów, jeżeli posiada dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu sporządzone w postaci papierowej zgodnie z ust. 2c, może złożyć wniosek o sporządzenie w postaci papierowej dodatkowego odpisu:

1) dyplomu ukończenia studiów - w języku polskim lub w języku obcym, o którym mowa w ust. 2a, lub

2) suplementu do dyplomu - w języku polskim lub w języku angielskim.

2e. Sporządzenie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich odpisów w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej.

2f. Dyplomy ukończenia studiów, suplementy do dyplomów i odpisy tych dokumentów dla absolwentów będących żołnierzami uczelnia wojskowa wydaje wyłącznie w postaci papierowej.";",

b) uchyla się pkt 3,

c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) art. 179 otrzymuje brzmienie:

"Art. 179. 1. W terminie 30 dni od dnia nadania stopnia podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydaje dla osoby, której nadano stopień, nieodpłatnie w postaci elektronicznej dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny.

2. Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia albo osoba, której nadano stopień, może złożyć wniosek o wydanie odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i łacinie.

3. W przypadku, o którym mowa w art. 185 ust. 2:

1) podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadające stopień doktora wydają wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo

2) jeden z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadających stopień doktora, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej.

4. Jeżeli postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora jest prowadzone z udziałem podmiotu zagranicznego, umowa, o której mowa w art. 185 ust. 2, może określać, że:

1) podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadający stopień doktora oraz podmiot zagraniczny wydają wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej;

2) podmiot zagraniczny wydaje dyplom doktorski w postaci papierowej, a:

a) podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadający stopień doktora wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo

b) podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadające stopień doktora wydają wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej, albo

c) jeden z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadających stopień doktora, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej.

5. Na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia albo osoby, której nadano stopień, podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki sporządza nieodpłatnie dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny w postaci papierowej. Wniosek można złożyć w terminie 5 lat od dnia uzyskania stopnia.

6. Osoba, której nadano stopień, jeżeli posiada dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny, sporządzony w postaci papierowej, może złożyć w terminie 10 lat od dnia nadania stopnia wniosek o sporządzenie w postaci papierowej odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w języku polskim lub w językach obcych, o których mowa w ust. 2.

7. W przypadku dyplomów doktorskich wydanych po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2, wnioski, o których mowa w ust. 2, 5 i 6, składa się do:

1) jednego z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które wydały wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej;

2) podmiotu systemu szkolnictwa wyższego i nauki wskazanego w umowie, który wydał dyplom doktorski w postaci elektronicznej.

8. Sporządzenie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego oraz ich odpisów w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu dokumentu w postaci elektronicznej.

9. W przypadku wydania wspólnego dyplomu doktorskiego po przeprowadzeniu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora z udziałem podmiotu zagranicznego przepisu ust. 8 nie stosuje się do dyplomu w postaci papierowej wydanego przez podmiot zagraniczny oraz do wspólnego dyplomu doktorskiego, o którym mowa w ust. 4 pkt 1.

10. Dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne oraz odpisy tych dokumentów dla osób będących żołnierzami uczelnia wojskowa wydaje wyłącznie w postaci papierowej.";",

d) uchyla się pkt 6,

e) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) po art. 347 dodaje się art. 347a w brzmieniu:

"Art. 347a. 1. Repozytorium dyplomów elektronicznych służy do:

1) obsługi procesu wydawania w postaci elektronicznej dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów oraz dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, a także odpisów tych dokumentów w językach obcych;

2) gromadzenia, udostępniania i weryfikacji dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów oraz dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, a także odpisów tych dokumentów w językach obcych, objętych obowiązkiem rejestracji w repozytorium, w sposób zapewniający integralność i autentyczność tych dokumentów;

3) uwierzytelniania dyplomów ukończenia studiów, suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz odpisów tych dokumentów w językach obcych, wydanych w postaci elektronicznej.

2. W repozytorium dyplomów elektronicznych są gromadzone:

1) dyplomy ukończenia studiów i ich odpisy w językach obcych oraz suplementy do dyplomów i ich odpisy w języku angielskim, wydane na podstawie art. 77 ust. 2-2b, a także numery PESEL osób, które ukończyły studia, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;

2) dyplomy doktorskie wraz z ich odpisami w językach obcych wydane na podstawie art. 179 ust. 1 i 2 oraz numery PESEL osób, które uzyskały stopień doktora, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;

3) dyplomy habilitacyjne wraz z ich odpisami w językach obcych wydane na podstawie art. 179 ust. 1 i 2 oraz numery PESEL osób, które uzyskały stopień doktora habilitowanego, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;

4) informacje o:

a) wymianie dyplomu ukończenia studiów, suplementu do dyplomu, dyplomu doktorskiego, dyplomu habilitacyjnego albo odpisu któregoś z tych dokumentów w języku obcym,

b) stwierdzeniu nieważności dyplomu ukończenia studiów albo decyzji o nadaniu stopnia,

c) uchyleniu decyzji o nadaniu tytułu zawodowego albo stopnia

- jeżeli dotyczą dokumentów zarejestrowanych w repozytorium.

3. Uczelnia wydaje dyplom ukończenia studiów i jego odpisy w językach obcych oraz suplement do dyplomu i jego odpis w języku angielskim w postaci elektronicznej:

1) za pomocą narzędzi udostępnionych w repozytorium dyplomów elektronicznych;

2) po wprowadzeniu:

a) danych stanowiących niezbędne elementy dyplomu ukończenia studiów i danych wskazanych we wzorze suplementu do dyplomu, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 9 i 10,

b) numeru PESEL absolwenta, a w przypadku braku tego numeru - numeru dokumentu tożsamości oraz nazwy państwa, które go wydało,

c) danych umożliwiających weryfikację spójności informacji zawartych w dyplomie ukończenia studiów i suplemencie do dyplomu z danymi zawartymi w bazach danych Systemu POL-on, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 2, 4, 5 i 7, w szczególności identyfikatorów technicznych niezbędnych do dokonania tej weryfikacji.

4. Uczelnia może wprowadzić do dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej dodatkowe elementy.

5. Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydaje dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny oraz odpisy tych dokumentów w językach obcych w postaci elektronicznej:

1) za pomocą narzędzi udostępnionych w repozytorium dyplomów elektronicznych;

2) po wprowadzeniu:

a) danych stanowiących niezbędne elementy dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 181 pkt 1,

b) numeru PESEL osoby, której nadano stopień, a w przypadku braku tego numeru - numeru dokumentu tożsamości oraz nazwy państwa, które go wydało,

c) danych umożliwiających weryfikację spójności informacji zawartych w dyplomie doktorskim albo dyplomie habilitacyjnym z danymi zawartymi w bazach danych Systemu POL-on, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 1, 3, 4, 6 i 7, w szczególności identyfikatorów technicznych niezbędnych do dokonania tej weryfikacji.

6. Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki może wprowadzić do dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej dodatkowe elementy.

7. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby upoważnionej do ich podpisania i rejestruje w repozytorium dyplomów elektronicznych.

8. Rejestracja dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w repozytorium dyplomów elektronicznych następuje z chwilą opatrzenia tego dokumentu kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną zawierającą znacznik czasu.

9. Data rejestracji dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w repozytorium dyplomów elektronicznych stanowi datę wydania tego dokumentu.

10. Absolwentowi i osobie, której nadano stopień, w repozytorium dyplomów elektronicznych są udostępniane w postaci elektronicznej do pobrania z chwilą, o której mowa w ust. 8, dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny oraz odpisy tych dokumentów w językach obcych.

11. Pobranie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przez absolwenta i osobę, której nadano stopień, następuje po ich uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

12. Dostęp do repozytorium dyplomów elektronicznych przysługuje:

1) ministrowi;

2) rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych i dyrektorowi CMKP - w zakresie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wydanych przez dany podmiot;

3) dyrektorowi NAWA - w celu uwierzytelniania dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wydanych przez uczelnie;

4) Prezesowi PAN - w celu uwierzytelniania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz ich odpisów w językach obcych, wydanych przez instytuty PAN i instytuty międzynarodowe;

5) ministrom nadzorującym instytuty badawcze - w celu uwierzytelniania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz ich odpisów w językach obcych, wydanych przez te instytuty;

6) ministrowi właściwemu do spraw pracy - w celu umożliwienia powiatowym urzędom pracy realizacji zadania, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620, 1746 i 1794), po udostępnieniu przez absolwenta albo osobę, której nadano stopień, danych dotyczących wydanego dyplomu.

13. Dostęp do zgromadzonych w repozytorium dyplomów elektronicznych informacji o dyplomach ukończenia studiów, suplementach do tych dyplomów, dyplomach doktorskich i dyplomach habilitacyjnych przysługuje:

1) ministrom nadzorującym uczelnie i PKA;

2) innym osobom lub podmiotom - po udostępnieniu przez absolwenta albo osobę, której nadano stopień, danych dotyczących wydanego dyplomu, umożliwiających uzyskanie tego dostępu.

14. Wydruk dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, pobranego z repozytorium dyplomów elektronicznych w sposób, o którym mowa w ust. 11, nie jest uznawany w obrocie prawnym za równoważny z odpowiednim dyplomem w postaci elektronicznej lub dyplomem w postaci papierowej.

15. Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny mogą być udostępnione absolwentowi i osobie, której nadano stopień, w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel, po uwierzytelnieniu tego absolwenta albo tej osoby przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.";",

f) pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) w art. 353 po pkt 3 dodaje się pkt 3a-3c w brzmieniu:

"3a) szczegółowe wymagania techniczne dotyczące dyplomów ukończenia studiów, suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz odpisów tych dokumentów w językach obcych w postaci elektronicznej, a także sposób ich wydawania i weryfikacji oraz specyfikację formatu tych dokumentów,

3b) zakres dodatkowych elementów:

a) dyplomu ukończenia studiów, które mogą być wprowadzone do repozytorium dyplomów elektronicznych zgodnie z art. 347a ust. 4,

b) dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, które mogą być wprowadzone do repozytorium dyplomów elektronicznych zgodnie z art. 347a ust. 6,

3c) zakres danych umożliwiających dostęp do:

a) repozytorium dyplomów elektronicznych - na podstawie art. 347a ust. 12 pkt 6,

b) informacji o dyplomach ukończenia studiów, suplementach do tych dyplomów, dyplomach doktorskich i dyplomach habilitacyjnych, zgromadzonych w repozytorium dyplomów elektronicznych - na podstawie art. 347a ust. 13 pkt 2,";";

2)
w art. 38:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) art. 12 pkt 8-10, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.;",

b)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) art. 12 pkt 7 i 11-13, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;",

c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) art. 4 pkt 2 w zakresie art. 28 ust. 6 pkt 11, art. 10 pkt 2 w zakresie art. 29a ust. 1 i pkt 10 lit. b oraz art. 12 pkt 1, 2 i 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.".

Art.  2.

W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 1019 i 1160) wprowadza się następujące zmiany:

1)
uchyla się art. 60aa;
2)
w art. 62 uchyla się ust. 1a.
Art.  3.

W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 i 1160) uchyla się art. 44b-44d.

Art.  4.

W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn.

zm. 1 ) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 77 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wzór dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej zatwierdza senat.";

2)
w art. 78 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Uwierzytelnienie polega na poświadczeniu autentyczności:

1) podpisu i funkcji osoby podpisującej dokument lub tożsamości pieczęci urzędowej uczelni, którą jest opatrzony ten dokument, albo

2) dokumentu elektronicznego w repozytorium dyplomów elektronicznych.";

3)
w art. 79 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) wydanie, na podstawie art. 77 ust. 2a, 2b i 2d, odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym, o którym mowa w art. 77 ust. 2a, lub odpisu suplementu do dyplomu w języku angielskim, z wyjątkiem art. 77 ust. 2a zdanie drugie;";

4)
w art. 175 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister może nałożyć na federację administracyjną karę pieniężną w wysokości do:

1) 50 000 zł w przypadku:

a) naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 119 ust. 3 i 4, art. 188, art. 222 oraz art. 358,

b) niewprowadzenia do systemu, o którym mowa w art. 342 ust. 1, danych, o których mowa w art. 343 ust. 1, art. 343a ust. 1, art. 345 ust. 1, art. 348 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu;

2) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 179 ust. 1.";

5)
w art. 176 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) art. 24 ust. 9, art. 177-180, art. 182-226a, art. 259-262, art. 264, art. 266, art. 267 ust. 1, art. 268-270, art. 322, art. 343, art. 343a, art. 345, art. 346, art. 347a, art. 348-350, art. 351 ust. 4, art. 354, art. 355, art. 358a, art. 360-362, art. 408, art. 409 ust. 2-5, art. 410, art. 411, art. 420, art. 423, art. 425-428, art. 432, art. 469a i art. 469b;";

6)
w art. 343:
a)
w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rektorom, Prezesowi PAN, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych, Prezesowi Centrum Łukasiewicz, dyrektorom instytutów Sieci Łukasiewicz, dyrektorowi CMKP, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa oraz osobom kierującym podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 i 8, posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie danych dotyczących nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia lub działalność naukową, zatrudnionych w kierowanych przez nich podmiotach;",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Osoba prowadząca działalność naukową i osoba biorąca udział w prowadzeniu działalności naukowej nie częściej niż raz na 2 lata składa rektorowi, dyrektorowi instytutu PAN, dyrektorowi instytutu badawczego, dyrektorowi instytutu międzynarodowego, dyrektorowi CMKP lub osobie kierującej podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8, oświadczenie o dziedzinie i dyscyplinie, którą reprezentuje.";

7)
w art. 343a:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają na bieżąco do Systemu POL-on rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych oraz dyrektor CMKP.",

b)
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rektorom oraz rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych oraz dyrektorowi CMKP - w zakresie danych dotyczących cudzoziemców przyjętych na studia i do szkół doktorskich w kierowanych przez nich podmiotach;";

8)
w art. 345:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dane, o których mowa w ust. 1 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 353 w tym zakresie, wprowadzają do Systemu POL-on rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP.",

b)
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych oraz dyrektorowi CMKP - w zakresie danych dotyczących osób ubiegających się o stopień doktora w kierowanych przez nich jednostkach;";

9)
w art. 346 po ust. 4a dodaje się ust. 4b w brzmieniu:

"4b. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 9-17 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 353 w tym zakresie, wprowadza do Systemu POL-on dyrektor CMKP.";

10)
w art. 348 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP - w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 i 2;";

11)
w art. 349:
a)
w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:

"1a) stopień albo tytuł profesora;

1b) zakres upoważnienia;",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają do Systemu POL-on rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP.

3. Dostęp do danych zawartych w bazie przysługuje:

1) ministrowi, ministrom nadzorującym uczelnie i instytuty badawcze oraz ministrowi nadzorującemu CMKP;

2) Prezesowi PAN;

3) dyrektorowi NAWA.";

12)
w art. 350 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają, na formularzach w postaci elektronicznej udostępnionych w Systemie POL-on, w zakresie:

1) pkt 1 i 2-4 - rektorzy uczelni publicznych i dyrektor CMKP;

2) pkt 3 - rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa oraz osoby kierujące podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 i 8, posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) pkt 1a, 3 i 5 - Prezes Centrum Łukasiewicz i dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz.";

13)
w art. 353 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 343 ust. 1 pkt 3, 8, 9 i 11-21, art. 344 ust. 1 pkt 4 i 8-10, art. 345 ust. 1 pkt 3, 6, 7 i 13-16, art. 346 ust. 1 pkt 1, 3, 5-9 i 11-17 oraz w art. 349 ust. 1 pkt 1b-3, 4 i 5, zamieszczanych w bazach danych,";

14)
w art. 354 w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Oświadczenie dotyczące baz danych, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 1-7 i 9, składa się do dnia 31 stycznia według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.";

15)
w art. 355:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych, Prezes Centrum Łukasiewicz, dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz i dyrektor CMKP realizują obowiązek, o którym mowa w art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799 oraz z 2025 r. poz. 1792), za pośrednictwem Systemu POL-on.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W zakresie danych nieobjętych Systemem POL-on rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych, Prezes Centrum Łukasiewicz, dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz i dyrektor CMKP uzupełniają dane wymagane na potrzeby statystyki publicznej na formularzach w postaci elektronicznej udostępnionych w Systemie POL-on.";

16)
uchyla się art. 358b;
17)
w art. 431:
a)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 77 ust. 2 i art. 179 ust. 1.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister może nałożyć na instytut PAN, instytut badawczy, instytut międzynarodowy lub CMKP administracyjną karę pieniężną w wysokości do:

1) 50 000 zł w przypadku:

a) naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 188, art. 206 ust. 1 i 2, art. 222 oraz art. 358,

b) niewprowadzenia do Systemu POL-on danych, o których mowa w art. 343 ust. 1, art. 343a ust. 1, art. 345 ust. 1, art. 346 ust. 1, art. 348 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu;

2) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 179 ust. 1.",

c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Minister może nałożyć na Centrum Łukasiewicz lub instytut Sieci Łukasiewicz administracyjną karę pieniężną w wysokości do 50 000 zł w przypadku niewprowadzenia do Systemu POL-on danych, o których mowa w art. 343 ust. 1 i art. 346 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu.",

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wpływy z kar, o których mowa w ust. 1-2a, stanowią dochód budżetu państwa.".

Art.  5.
1.
 Wnioski o wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu złożone na podstawie art. 77 ust. 2a ustawy zmienianej w art. 4 w brzmieniu dotychczasowym i nierozpatrzone przed dniem 1 stycznia 2027 r. rozpatruje się na zasadach dotychczasowych.
2.
 Dodatkowy odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym dla absolwentów, którzy ukończyli studia przed dniem 1 stycznia 2027 r., uczelnia wydaje, jeżeli wniosek o jego wydanie zostanie złożony w terminie:
1)
do dnia 31 grudnia 2028 r. - w przypadku gdy od dnia ukończenia studiów upłynęło więcej niż 10 lat;
2)
2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od dnia ukończenia studiów.
3.
 Za wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym i dodatkowego odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym uczelnia może pobrać opłatę w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 4.
Art.  6.
1.
 Wnioski o wydanie odpisu dyplomu doktorskiego i odpisu dyplomu habilitacyjnego złożone na podstawie art. 179 ust. 1 zdanie drugie ustawy zmienianej w art. 4 w brzmieniu dotychczasowym i nierozpatrzone przed dniem 1 stycznia 2027 r. rozpatruje się na zasadach dotychczasowych.
2.
 Odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego dla osób, które uzyskały stopień naukowy albo stopień w zakresie sztuki przed dniem 1 stycznia 2027 r., uczelnia, instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy, międzynarodowy instytut naukowy utworzony na podstawie ustawy działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego wydają, jeżeli wniosek o jego wydanie zostanie złożony w terminie:
1)
do dnia 31 grudnia 2028 r. - w przypadku gdy od dnia uzyskania tego stopnia upłynęło więcej niż 10 lat;
2)
2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od dnia uzyskania tego stopnia.
Art.  7.
1.
 Absolwentom, którzy ukończyli studia w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., uczelnia:
1)
wydaje dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów i odpisami tych dokumentów w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu ukończenia studiów;
2)
może wydawać nieodpłatnie oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, w postaci papierowej także dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów w postaci elektronicznej.
2.
 W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1)
student może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:
a)
dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim,
b)
suplementu do dyplomu w języku angielskim;
2)
absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:
a)
dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim, jeżeli odpis w danym języku nie został wcześniej wydany,
b)
suplementu do dyplomu w języku angielskim, jeżeli odpis ten nie został wcześniej wydany.
3.
 Odpis dyplomu ukończenia studiów w jednym języku obcym, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, i odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim uczelnia wydaje w postaci elektronicznej, na wniosek studenta, nieodpłatnie. Za wydanie pozostałych odpisów, na wniosek studenta albo absolwenta, uczelnia może pobrać opłatę w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 4.
4.
 W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1)
sporządzenie dyplomu ukończenia studiów i jego odpisów w językach obcych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, wraz z suplementem do dyplomu i jego odpisem w języku angielskim w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej;
2)
uczelnia wydaje, na wniosek studenta, wyłącznie w postaci papierowej odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu w języku obcym, w którym było prowadzone kształcenie na studiach, innym niż wymienione w ust. 2 pkt 1 lit. a.
Art.  8.
1.
 Osobom, które uzyskały stopień naukowy albo stopień w zakresie sztuki w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., uczelnia, instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy, międzynarodowy instytut naukowy utworzony na podstawie ustawy działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego:
1)
wydają dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne oraz odpisy tych dokumentów w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania stopnia;
2)
mogą wydawać nieodpłatnie oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, w postaci papierowej także dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne w postaci elektronicznej.
2.
 Osobie, której w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. nadano stopień naukowy doktora albo stopień doktora w zakresie sztuki, w wyniku postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4:
1)
podmioty, o których mowa w ust. 1, nadające ten stopień:
a)
wydają wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu nadania stopnia,
b)
mogą wydać oprócz wspólnego dyplomu doktorskiego w postaci papierowej także wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo
2)
jeden z podmiotów, o których mowa w ust. 1, nadających stopień, wskazany w umowie:
a)
wydaje wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu nadania stopnia,
b)
może wydać oprócz dyplomu doktorskiego w postaci papierowej dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
3.
 W postępowaniu w sprawie nadania stopnia naukowego doktora albo stopnia doktora w zakresie sztuki prowadzonym z udziałem podmiotu zagranicznego umowa, o której mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4, może określać, że osobie, której nadano ten stopień w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., podmiot zagraniczny wydaje dyplom doktorski w postaci papierowej, a:
1)
podmiot, o którym mowa w ust. 1, nadający ten stopień wydaje dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej, albo
2)
podmioty, o których mowa w ust. 1, nadające ten stopień wydają wspólny dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej, albo
3)
jeden z podmiotów, o których mowa w ust. 1, nadających ten stopień, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej.
4.
 W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b:
1)
osoba ubiegająca się o nadanie stopnia naukowego albo stopnia w zakresie sztuki albo osoba, która taki stopień uzyskała, może złożyć do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, albo jednego z podmiotów nadających stopień doktora w wyniku postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4, wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i łacinie;
2)
sporządzenie dokumentów, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po ich wydaniu w postaci elektronicznej.
Art.  9.

 Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2025 r., z wyjątkiem:

1)
art. 2, art. 3 oraz art. 4 pkt 6-10, pkt 11 lit. b, pkt 12, 15 i 16, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2)
art. 4 pkt 11 lit. a i pkt 13, art. 7 oraz art. 8, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;
3)
art. 4 pkt 1-5, 14 i 17, art. 5 oraz art. 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1871 i 1897 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622, 1162 i 1794.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1837

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę o systemie informacji oświatowej, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Data aktu: 21/11/2025
Data ogłoszenia: 22/12/2025