Wzór rocznego zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, a także sposobu monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 4 grudnia 2025 r.
w sprawie wzoru rocznego zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, a także sposobu monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych 2

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2025 r. poz. 1529) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
wzór rocznego zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, zwanego dalej "raportem dla Rady Ministrów";
2)
sposób monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w celu sporządzenia zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, o którym mowa w art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, zwanego dalej "raportem dla Komisji Europejskiej", a w szczególności:
a)
sposób doboru stacji paliwowych i stacji zakładowych, w których będzie dokonywana kontrola, w tym minimalną liczbę tych stacji,
b)
okresy monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych,
c)
sposób podziału terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do celów monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych,
d)
wzór raportu dla Komisji Europejskiej.
§  2.
 Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
biopaliwa ciekłe flotowe - biopaliwa ciekłe przeznaczone do stosowania tylko w wybranych flotach;
2)
biopaliwa ciekłe nieflotowe - biopaliwa ciekłe przeznaczone do wprowadzania do obrotu.
§  3.
Wzór raportu dla Rady Ministrów jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
Okresami monitorowania jakości:
1)
benzyn silnikowych są:
a)
okres letni, trwający od dnia 1 maja do dnia 30 września,
b)
okres zimowy, trwający od dnia 1 października do dnia 30 kwietnia;
2)
oleju napędowego są:
a)
okres letni, trwający od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września,
b)
okres zimowy, trwający od dnia 1 października do dnia 15 kwietnia;
3)
biopaliw ciekłych są lata kalendarzowe.
§  5.
Terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do celów monitorowania jakości:
1)
paliw ciekłych i biopaliw ciekłych nieflotowych - dzieli się na obszary odpowiadające województwom, zgodnie z podziałem administracyjnym kraju, zwane dalej "województwami";
2)
biopaliw ciekłych flotowych - stanowi jeden obszar monitorowania jakości.
§  6.
1.
 Dobór stacji paliwowych i stacji zakładowych, zwanych dalej "stacjami", w których będzie dokonywana kontrola jakości danego gatunku paliwa ciekłego lub biopaliwa ciekłego nieflotowego, polega na wyznaczeniu ich losowo spośród stacji znajdujących się w dniu wyznaczenia w wykazie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, zwanej dalej "ustawą", zlokalizowanych na obszarach, o których mowa w § 5 pkt 1:
1)
w liczbie wyznaczonej zgodnie z ust. 3-8;
2)
w liczbie 10 % liczby stacji wyznaczonej zgodnie z ust. 3-8, w których dodatkowo będzie dokonywana kontrola, jeżeli jedna lub więcej stacji wylosowanych na podstawie pkt 1 byłyby czasowo nieczynne lub zlikwidowane w okresie monitorowania jakości.
2.
 Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, następuje odrębnie dla poszczególnych województw, poszczególnych okresów monitorowania jakości oraz następujących gatunków paliwa ciekłego albo biopaliwa ciekłego nieflotowego:
1)
benzyn silnikowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy;
2)
oleju napędowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy;
3)
biopaliw ciekłych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy.
3.
 Liczbę stacji w danym województwie, w których będzie dokonywana kontrola jakości każdego gatunku paliwa ciekłego i biopaliwa ciekłego nieflotowego, wyznacza się, mnożąc liczbę stacji, w których będzie dokonywana kontrola danego gatunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez ilościowy udział sprzedaży tego gatunku w danym województwie w sprzedaży tego gatunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
 Liczbę stacji w poszczególnych województwach, do celów wyznaczenia stacji, w których będzie dokonywana kontrola jakości paliwa ciekłego i biopaliwa ciekłego nieflotowego, wyznacza się na podstawie informacji znajdujących się w dniu tego wyznaczenia w wykazie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy.
5.
 Wielkość sprzedaży danego gatunku paliwa ciekłego w okresie monitorowania jakości rozpoczynającym się w danym roku kalendarzowym przyjmuje się, do celów wyznaczenia stacji, w których będzie dokonywana kontrola jakości tego gatunku, na podstawie danych na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego rozpoczęcie okresu monitorowania jakości.
6.
 Wielkość sprzedaży danego gatunku biopaliwa ciekłego nieflotowego w okresie monitorowania jakości przyjmuje się, do celów wyznaczenia stacji, w których będzie dokonywana kontrola jakości tego gatunku, na podstawie danych na koniec roku kalendarzowego poprzedzającego rozpoczęcie okresu monitorowania jakości.
7.
 W przypadku braku wystarczających informacji na temat wielkości sprzedaży danego gatunku paliwa ciekłego albo biopaliwa ciekłego nieflotowego w danym województwie, liczbę stacji w poszczególnych województwach, w których będzie dokonywana kontrola jakości tego gatunku, wyznacza się, mnożąc liczbę stacji, w których będzie dokonywana kontrola tego gatunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez udział liczby stacji, zaopatrujących w paliwa ciekłe albo biopaliwa ciekłe nieflotowe w danym województwie, w liczbie stacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaopatrujących w paliwa ciekłe albo biopaliwa ciekłe nieflotowe.
8.
 Jeżeli liczba stacji dla danego województwa wyznaczona zgodnie z ust. 3 lub 7 nie jest liczbą całkowitą, stosuje się zasadę zaokrąglenia w górę do pełnej liczby.
§  7.
1.
 Dobór stacji zakładowych, w których będzie dokonywana kontrola jakości danego gatunku biopaliwa ciekłego flotowego, polega na wyznaczeniu ich losowo spośród stacji znajdujących się w dniu wyznaczenia w wykazie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 ustawy, zlokalizowanych na obszarze, o którym mowa w § 5 pkt 2.
2.
 Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, następuje odrębnie dla poszczególnych gatunków biopaliwa ciekłego flotowego.
§  8.
1.
 Minimalna liczba stacji, w których będzie dokonywana kontrola jakości dla całego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w każdym z okresów monitorowania jakości wynosi dla:
1)
benzyny silnikowej o badawczej liczbie oktanowej RON 98-60;
2)
benzyny silnikowej o badawczej liczbie oktanowej RON 95-200;
3)
oleju napędowego - 200;
4)
każdego gatunku biopaliwa ciekłego nieflotowego - 100;
5)
biopaliw ciekłych flotowych - 30.
2.
 Jeżeli liczba stacji zaopatrujących w dany gatunek biopaliwa ciekłego nieflotowego jest mniejsza niż 100, kontrola jakości tego gatunku jest dokonywana w każdym z okresów monitorowania jakości we wszystkich stacjach zaopatrujących w ten gatunek.
3.
 Jeżeli liczba stacji zakładowych zaopatrujących w biopaliwo ciekłe flotowe jest mniejsza niż 30, kontrola jakości tego biopaliwa jest dokonywana w każdym z okresów monitorowania jakości we wszystkich stacjach zakładowych zaopatrujących w to biopaliwo.
§  9.
Wzór raportu dla Komisji Europejskiej jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  10.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. 3

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR RAPORTU DLA RADY MINISTRÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR RAPORTU DLA KOMISJI EUROPEJSKIEJ

1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka surowcami energetycznymi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1206).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, Dz. Urz. WE L 287 z 14.11.2000, str. 46 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 26, str. 65, Dz. Urz. UE L 76 z 22.03.2003, str. 10 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 31, str. 160, Dz. Urz. UE L 284 z 31.10.2003, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 1, t. 4, str. 447, Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 147 z 02.06.2011, str. 15, Dz. Urz. UE L 170 z 11.06.2014, str. 62, Dz. Urz. UE L 116 z 07.05.2015, str. 25, Dz. Urz. UE L 239 z 15.09.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 261 z 14.10.2019, str. 100, Dz. Urz. UE L 2023/2413 z 31.10.2023 oraz Dz. Urz. UE L 2024/90085 z 07.02.2024).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 września 2007 r. w sprawie sposobu monitorowania jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, a także wzorów raportów dotyczących tych paliw oraz gazu skroplonego (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG) (Dz. U. z 2019 r. poz. 641), które utraciło moc z dniem 23 września 2024 r. zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1642 oraz z 2022 r. poz. 2687).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1773

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór rocznego zbiorczego raportu dotyczącego jakości paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i innych paliw odnawialnych oraz gazu skroplonego (LPG), sprężonego gazu ziemnego (CNG), skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru, a także sposobu monitorowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
Data aktu: 04/12/2025
Data ogłoszenia: 15/12/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2026