Realizacja przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego producentom owoców poszkodowanym na skutek wystąpienia niekorzystnych zjawisk klimatycznych wiosną 2025 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 2025 r.
w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego producentom owoców poszkodowanym na skutek wystąpienia niekorzystnych zjawisk klimatycznych wiosną 2025 r. 1

Na podstawie art. 6c ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 1363) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa zadania realizowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", związane z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego producentom owoców poszkodowanym na skutek wystąpienia niekorzystnych zjawisk klimatycznych wiosną 2025 r. określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/2061 z dnia 10 października 2025 r. w sprawie udzielenia nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorom rolnictwa dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi w Bułgarii, na Łotwie, na Litwie, na Węgrzech, w Polsce i w Rumunii, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 (Dz. Urz. UE L 2025/2061 z 13.10.2025), zwanym dalej "rozporządzeniem 2025/2061", oraz sposób i tryb realizacji tych zadań.
§  2.
1.
 Agencja realizuje zadania związane z udzielaniem wsparcia, o którym mowa w art. 1 ust. 1 i 9 rozporządzenia 2025/2061, zwanego dalej "wsparciem", w tym przeprowadza kontrole w zakresie spełniania warunków przyznania wsparcia.
2.
 Prezes Agencji przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych dane niezbędne do:
1)
przekazania informacji, o której mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia 2025/2061, w terminie do dnia 15 grudnia 2025 r.;
2)
opracowania powiadomienia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2025/2061, w terminie do dnia 30 września 2026 r.
§  3.
1.
 Wsparcie jest udzielane producentowi rolnemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2025 r. poz. 865), zwanemu dalej "producentem rolnym":
1)
który wyraził zgodę, o której mowa w art. 10c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2)
który w 2025 r. złożył wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 20 pkt 1 lit. a lub f ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. z 2024 r. poz. 1741 oraz z 2025 r. poz. 321), zwanej dalej "ustawą o PS WPR", i zadeklarował w tym wniosku powierzchnię co najmniej jednej z upraw owoców objętych kodami Nomenklatury Scalonej CN 0802, CN 0806 10 10, CN 0807, CN 0808, CN 0809 oraz CN 0810, zwanych dalej "uprawami", a powierzchnia działki rolnej w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy o PS WPR, na której prowadzi tę uprawę, wynosi co najmniej 0,1 ha;
3)
który na skutek przymrozków wiosennych występujących w okresie od dnia 1 kwietnia 2025 r. do dnia 31 maja 2025 r. poniósł szkody w uprawach, przy czym szkody te spowodowały straty wynoszące co najmniej 70 % plonu;
4)
w którego gospodarstwie rolnym w 2025 r. wystąpiły szkody w roślinnej produkcji rolnej wynoszące powyżej 30 % średniej rocznej roślinnej produkcji rolnej w tym gospodarstwie z lat 2022-2024 albo z trzech lat w okresie 2020-2024, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości tej produkcji.
2.
 Średnia roczna roślinna produkcja rolna, o której mowa w ust. 1 pkt 4, jest ustalana na podstawie danych rachunkowych lub dokumentów potwierdzających wielkość prowadzonej produkcji rolnej w danym gospodarstwie rolnym, a w przypadku braku tych danych lub tych dokumentów - na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowego Instytutu Badawczego o średniej wielkości produkcji rolnej, udostępnianych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.
§  4.
1.
 Wsparcia udziela się:
1)
na wniosek producenta rolnego złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, zwany dalej "wnioskiem";
2)
w wysokości ustalonej zgodnie z § 7;
3)
danemu producentowi rolnemu tylko raz.
2.
 Wniosek zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę producenta rolnego;
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwanej dalej "ustawą o KSEP";
3)
informację o stracie plonu uzyskiwanego z uprawy wyrażonej w procentach, która została określona w protokole oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem ARiMR";
4)
informację o powierzchni uprawy wyrażonej w hektarach, na której wystąpiły szkody, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, która została określona w protokole oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia ARiMR;
5)
oświadczenie producenta rolnego, że poniósł stratę gospodarczą, o której mowa w art. 1 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia 2025/2061;
6)
aktualną na dzień składania wniosku informację o zawarciu na 2025 r. umów ubezpieczenia, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2025 r. poz. 251), i kwocie odszkodowania wypłaconego na podstawie tych umów z tytułu szkód, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3.
3.
 Do wniosku dołącza się:
1)
kopię protokołu oszacowania szkód, o którym mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia ARiMR, w odniesieniu do szkód, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zawierającą adnotację wojewody właściwego ze względu na miejsce wystąpienia tych szkód potwierdzającą ich wystąpienie;
2)
kopie umów określonych w ust. 2 pkt 6.
§  5.
1.
 Producent rolny składa wniosek w terminie od dnia 1 grudnia 2025 r. do dnia 15 stycznia 2026 r.
2.
 Termin, o którym mowa w ust. 1, nie podlega przywróceniu.
3.
 Producent rolny może dokonywać zmian złożonego wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1.
§  6.
 Kierownik biura powiatowego Agencji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego wydaje decyzję w sprawie udzielenia wsparcia w terminie do dnia 13 marca 2026 r.
§  7.
1.
 Wysokość wsparcia przysługującego do powierzchni uprawy, na której wystąpiły szkody, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, stanowi iloczyn powierzchni uprawy określonej w § 4 ust. 2 pkt 4 oraz stawki pomocy.
2.
 Stawka pomocy, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1)
800 zł na 1 ha powierzchni upraw, jeżeli strata plonu określona w § 4 ust. 2 pkt 3 wynosi co najmniej 70 % i mniej niż 80 %;
2)
1600 zł na 1 ha powierzchni upraw, jeżeli strata plonu określona w § 4 ust. 2 pkt 3 wynosi co najmniej 80 % i mniej niż 90 %;
3)
2400 zł na 1 ha powierzchni upraw, jeżeli strata plonu określona w § 4 ust. 2 pkt 3 wynosi co najmniej 90 %.
3.
 Jeżeli powierzchnia uprawy określona w § 4 ust. 2 pkt 4 jest większa niż powierzchnia tej uprawy zatwierdzona do płatności bezpośrednich, o których mowa w art. 20 pkt 1 lit. a lub f ustawy o PS WPR, za rok 2025 to przy ustalaniu wysokości wsparcia bierze się pod uwagę powierzchnię tej uprawy zatwierdzoną do tych płatności bezpośrednich.
§  8.
 Sumę kwoty pomocy obliczonej zgodnie z § 7 pomniejsza się o kwotę równą wypłaconemu odszkodowaniu, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 6.
§  9.
1.
 W przypadku gdy kwota wsparcia wynikająca ze wszystkich wniosków złożonych przez producentów rolnych, którym przysługuje wsparcie, przekracza sumę udostępnionej Polsce kwoty pomocy, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. e rozporządzenia 2025/2061, wyrażonej w złotych, oraz dwukrotności tej kwoty pochodzącej z budżetu państwa, do obliczenia wysokości wsparcia stosuje się współczynnik korygujący.
2.
 Współczynnik korygujący, o którym mowa w ust. 1, stanowi iloraz sumy, o której mowa w tym przepisie, oraz kwoty wsparcia wynikającej ze wszystkich wniosków złożonych przez producentów rolnych, którym przysługuje wsparcie.
3.
 Współczynnik korygujący, o którym mowa w ust. 1, jest ustalany z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.
§  10.
 Wsparcie jest wypłacane na rachunek producenta rolnego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o KSEP.
§  11.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2025/2061 z dnia 10 października 2025 r. w sprawie udzielenia nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorom rolnictwa dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi w Bułgarii, na Łotwie, na Litwie, na Węgrzech, w Polsce i w Rumunii, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 (Dz. Urz. UE L 2025/2061 z 13.10.2025).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1655

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Realizacja przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego producentom owoców poszkodowanym na skutek wystąpienia niekorzystnych zjawisk klimatycznych wiosną 2025 r.
Data aktu: 27/11/2025
Data ogłoszenia: 28/11/2025
Data wejścia w życie: 29/11/2025