Szczegółowe zadania i struktura Ochotniczych Hufców Pracy

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 20 listopada 2025 r.
w sprawie szczegółowych zadań i struktury Ochotniczych Hufców Pracy

Na podstawie art. 352 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zadania Ochotniczych Hufców Pracy, zwanych dalej "OHP", w zakresie kształcenia i wychowania oraz zatrudnienia i przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży w wieku od 14. do 30. roku życia, zwanej dalej "młodzieżą";
2)
strukturę i zadania wojewódzkich komend OHP, centrów kształcenia i wychowania OHP oraz ośrodków szkolenia zawodowego OHP;
3)
zadania kierowników wojewódzkich komend OHP, centrów kształcenia i wychowania OHP, ośrodków szkolenia zawodowego OHP.
§  2.
1.
 Do zadań OHP w zakresie kształcenia młodzieży należy:
1)
prowadzenie rekrutacji młodzieży do centrów kształcenia i wychowania OHP, ośrodków szkolenia i wychowania OHP oraz hufców pracy OHP;
2)
kierowanie młodzieży do szkół i placówek, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881 i 1019);
3)
zapewnienie młodzieży warunków do kontynuowania kształcenia ogólnego i zawodowego;
4)
organizowanie warsztatów prowadzonych przez jednostki OHP bądź pomoc w znalezieniu pracodawców, w celu praktycznego przygotowania zawodowego młodzieży;
5)
zapewnienie młodzieży warunków do rozwijania wiedzy i umiejętności zawodowych, przekwalifikowania oraz motywowanie do kształcenia ustawicznego.
2.
 Do zadań OHP w zakresie wychowania młodzieży należy:
1)
diagnozowanie potrzeb w zakresie objęcia działaniami opiekuńczo-wychowawczymi młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, wymagającej wsparcia w rozwoju, zagrożonej marginalizacją i wykluczeniem społecznym, z opóźnieniem w cyklu kształcenia lub nierealizującej obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
2)
inicjowanie, opracowywanie oraz realizowanie programów edukacyjno-wychowawczych w zakresie profilaktyki społecznej, socjalizacji, a także resocjalizacji i readaptacji młodzieży zagrożonej demoralizacją i dopuszczającej się czynu zabronionego;
3)
realizacja kompleksowych działań opiekuńczo-wychowawczych wobec młodzieży oraz współdziałanie w tym zakresie z ich rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz rodzinami;
4)
podejmowanie działań zapewniających młodzieży, w szczególności małoletniej, bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą oraz zaniedbywaniem;
5)
organizowanie specjalistycznego wsparcia psychologicznego, terapeutycznego i interwencyjnego dla młodzieży znajdującej się w kryzysie sytuacyjnym wywołanym nagłą, niespodziewaną sytuacją życiową, wykraczającą poza zdolność do samodzielnego poradzenia sobie z nią;
6)
promowanie działalności opiekuńczo-wychowawczej OHP w środowiskach społecznych;
7)
badanie i monitorowanie efektywności działań opiekuńczo-wychowawczych wobec młodzieży.
3.
 Do zadań OHP w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży należy:
1)
nawiązywanie współpracy z pracodawcami i organizacjami zrzeszającymi pracodawców w celu pozyskiwania ofert pracy dla młodzieży;
2)
prowadzenie pośrednictwa pracy dla młodzieży;
3)
prowadzenie doradztwa zawodowego i informacji zawodowej dla młodzieży;
4)
przygotowanie młodzieży do aktywności na rynku pracy;
5)
prowadzenie warsztatów rozwoju umiejętności i kompetencji kluczowych na rynku pracy dla młodzieży;
6)
realizacja programów i projektów na rzecz ograniczania bezrobocia oraz wspomagania rozwoju społeczno-zawodowego młodzieży w zakresie aktywizacji zawodowej;
7)
rozwijanie współpracy z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz młodzieży w celu wsparcia młodzieży na rynku pracy;
8)
rozwijanie współpracy z organizacjami i instytucjami zagranicznymi oraz organizowanie międzynarodowej współpracy i wymiany młodzieży;
9)
organizowanie i prowadzenie szkoleń zawodowych dla młodzieży;
10)
monitorowanie losów zawodowych młodzieży;
11)
realizacja refundacji wynagrodzeń pracowników młodocianych i składek na ubezpieczenia społeczne, wypłacanej pracodawcom ze środków Funduszu Pracy.
§  3.
1.
 Wojewódzcy komendanci OHP realizują zadania przy pomocy wojewódzkich komend OHP:
1)
Dolnośląskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą we Wrocławiu,
2)
Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Toruniu,
3)
Lubelskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Lublinie,
4)
Lubuskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Zielonej Górze,
5)
Łódzkiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Łodzi,
6)
Małopolskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Krakowie,
7)
Mazowieckiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Warszawie,
8)
Opolskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Opolu,
9)
Podkarpackiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Rzeszowie,
10)
Podlaskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Białymstoku,
11)
Pomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Gdańsku,
12)
Śląskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Katowicach,
13)
Świętokrzyskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Kielcach,
14)
Warmińsko-Mazurskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Olsztynie,
15)
Wielkopolskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Poznaniu,
16)
Zachodniopomorskiej Wojewódzkiej Komendy OHP z siedzibą w Szczecinie

- oraz będących w strukturach wojewódzkich komend OHP wewnętrznych jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 2-4.

2.
 Dyrektorzy centrów kształcenia i wychowania OHP realizują zadania przy pomocy centrów kształcenia i wychowania OHP.
3.
 Dyrektorzy ośrodków szkolenia zawodowego OHP realizują zadania przy pomocy ośrodków szkolenia zawodowego OHP.
§  4.
1.
 Wojewódzki komendant OHP odpowiada za całokształt działalności OHP na terenie województwa, z wyjątkiem działalności centrów kształcenia i wychowania OHP oraz ośrodków szkolenia zawodowego OHP.
2.
 Do zadań wojewódzkiego komendanta OHP należy:
1)
ustalanie kierunków działalności OHP na terenie województwa;
2)
dysponowanie przyznanymi środkami finansowymi w ramach zatwierdzonego planu finansowego;
3)
przestrzeganie ustalonych rocznych limitów wydatków określonych w ustawie budżetowej;
4)
sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem OHP;
5)
przedstawianie Komendantowi Głównemu OHP do zatwierdzenia planu pracy i planu finansowego wojewódzkiej komendy OHP, sporządzanych na podstawie limitów określanych przez Komendanta Głównego OHP;
6)
sporządzanie i przedkładanie Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planów, o których mowa w pkt 5;
7)
sporządzanie i przedkładanie Komendantowi Głównemu OHP: planu działalności, wyników samooceny, analizy ryzyka oraz oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
8)
sporządzanie i przedkładanie Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planu, o którym mowa w pkt 7, oraz informacji i dokumentów stanowiących podstawę do opracowania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
9)
refundacja kosztów wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń;
10)
nadzorowanie centrów edukacji i pracy młodzieży OHP, ośrodków szkolenia i wychowania OHP oraz hufców pracy OHP;
11)
zapewnianie młodzieży zakwaterowania, wyżywienia, całodobowej opieki wychowawczej oraz wsparcia socjalnego;
12)
organizowanie dla młodzieży warunków do uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych;
13)
organizowanie warsztatów prowadzonych przez OHP bądź pomoc w znalezieniu pracodawców, w celu praktycznego przygotowania zawodowego młodzieży;
14)
organizowanie aktywizacji zawodowej młodzieży przez udostępnienie usług z zakresu pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i szkoleń zawodowych w jednostkach i formach organizacyjnych OHP działających na rzecz rynku pracy;
15)
współpraca z urzędami pracy w znalezieniu zatrudnienia dla młodzieży;
16)
inicjowanie, opracowywanie i realizacja programów i projektów na rzecz młodzieży, w tym współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
17)
wdrażanie programów edukacyjno-wychowawczych w zakresie profilaktyki społecznej, socjalizacji, a także resocjalizacji i readaptacji młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, zagrożonej demoralizacją i dopuszczającej się czynu zabronionego;
18)
organizowanie specjalistycznego wsparcia psychologicznego, terapeutycznego i interwencyjnego dla młodzieży znajdującej się w kryzysie sytuacyjnym, wywołanym nagłą, niespodziewaną sytuacją życiową, wykraczającą poza jej zdolność do samodzielnego radzenia sobie;
19)
nadzorowanie przygotowania młodzieży do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi poprzez eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania;
20)
nadzorowanie organizacji przedsięwzięć kulturalnych i sportowych oraz innych form aktywności i spędzania wolnego czasu przez młodzież;
21)
monitorowanie realizacji efektów działań opiekuńczo-wychowawczych wobec młodzieży;
22)
monitorowanie losów zawodowych młodzieży;
23)
współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, stowarzyszeniami, fundacjami, szkołami, pracodawcami, organizacjami i innymi instytucjami oraz partnerami społecznymi działającymi na rzecz młodzieży, wojewódzkimi komendantami OHP, dyrektorami centrów kształcenia i wychowania OHP oraz dyrektorami ośrodków szkolenia zawodowego OHP;
24)
zapewnienie warunków do prowadzenia przez Komendę Główną OHP monitoringu realizacji zadań przez spotkania, wizyty monitorujące, wizje lokalne oraz przekazywane dokumenty, informacje oraz wyjaśnienia;
25)
organizacja szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe kadry OHP.
3.
 Wojewódzki komendant OHP:
1)
tworzy, łączy i znosi, za uprzednią zgodą Komendanta Głównego OHP lub na wniosek Komendanta Głównego OHP, centra edukacji i pracy młodzieży OHP, ośrodki szkolenia i wychowania OHP, hufce pracy OHP oraz wewnętrzne jednostki organizacyjne centrów edukacji i pracy młodzieży OHP;
2)
wydaje akty o charakterze wewnętrznym usprawniające i porządkujące działalność wojewódzkiej komendy OHP oraz jej wewnętrznych jednostek organizacyjnych;
3)
może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania;
4)
sporządza regulamin organizacyjny, zgodny ze strukturą określoną niniejszym rozporządzeniem, zawierający szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych wojewódzkiej komendy OHP, centrów edukacji i pracy młodzieży OHP, ośrodków szkolenia i wychowania OHP i hufców pracy OHP oraz jednostki wewnętrzne centrów edukacji i pracy młodzieży OHP.
4.
 Strukturę wojewódzkiej komendy OHP tworzą:
1)
wojewódzka komenda OHP;
2)
centra edukacji i pracy młodzieży OHP oraz ich wewnętrzne jednostki organizacyjne;
3)
ośrodki szkolenia i wychowania OHP;
4)
hufce pracy OHP.
5.
 Wojewódzkie Komendy OHP realizują zadania w zakresie:
1)
merytorycznego wsparcia jednostek OHP podległych terytorialnie właściwemu centrum edukacji i pracy młodzieży w organizacji działań z zakresu kształcenia, zatrudnienia i aktywizacji zawodowej młodzieży;
2)
planowania i koordynowania działań związanych z kierowaniem młodzieży do jednostek OHP realizujących zadania w zakresie kształcenia i wychowania, w celu uzupełnienia wykształcenia i zdobycia kwalifikacji zawodowych;
3)
wspierania współpracy jednostek OHP z pracodawcami w zakresie pozyskiwania ofert zatrudnienia;
4)
monitorowania, analizowania i koordynowania badań dotyczących lokalnego rynku pracy oraz oferty usług edukacyjnych;
5)
nadzoru i wsparcia w zakresie prowadzenia przez jednostki OHP pośrednictwa pracy dla młodzieży;
6)
wspierania i koordynowania działań jednostek OHP w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej;
7)
inicjowania i wspierania działań jednostek OHP w zakresie prowadzenia warsztatów rozwoju umiejętności i kompetencji kluczowych na rynku pracy dla młodzieży;
8)
planowania, koordynowania i wspierania realizacji innych form pomocy ukierunkowanych na ograniczanie bezrobocia oraz wspomaganie rozwoju społeczno-zawodowego młodzieży w kontekście aktywizacji zawodowej;
9)
organizowania szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe kadry OHP;
10)
inicjowania, przygotowywania i realizacji programów i projektów na rzecz młodzieży, w tym współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych środków publicznych;
11)
rozwijania edukacji europejskiej wśród młodzieży poprzez działania informacyjne, warsztaty, wymiany i projekty partnerskie promujące mobilność edukacyjną oraz aktywność obywatelską;
12)
nawiązywania i realizacji partnerstw z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i wspólnych inicjatyw wspierających rozwój zawodowy i społeczny młodzieży;
13)
współpracy z urzędami pracy, szkołami i innymi placówkami oświatowymi, instytucjami szkoleniowymi, jednostkami administracji samorządowej, partnerami społecznymi i innymi podmiotami działającymi na rynku pracy;
14)
koordynacji działań dotyczących uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych przez młodzież;
15)
nadzoru nad prowadzeniem warsztatów szkoleniowych w celu realizacji przygotowania zawodowego dla młodzieży;
16)
refundacji kosztów wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń;
17)
wspierania, organizacji i nadzoru nad realizacją opieki wychowawczej dla młodzieży;
18)
inicjowania i wdrażania działań, w tym programów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierających, w zakresie profilaktyki społecznej, socjalizacji, a także resocjalizacji i readaptacji młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, zagrożonej demoralizacją i dopuszczającej się czynu zabronionego;
19)
inicjowania przedsięwzięć kulturalnych i sportowych oraz innych form spędzania wolnego czasu przez młodzież;
20)
współpracy ze szkołami, placówkami wychowawczymi, ośrodkami pomocy społecznej, sądami, kuratorami sądowymi, pracodawcami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w celu ułatwienia integracji młodzieży ze środowiskiem oraz w procesie kształcenia i wychowania;
21)
prowadzenia działalności promocyjnej i informacyjnej dotyczącej realizowanych zadań.
6.
 Centra edukacji i pracy młodzieży OHP realizują zadania wojewódzkiej komendy OHP w zakresie:
1)
badania i diagnozowania lokalnego rynku usług edukacyjnych i rynku pracy;
2)
merytorycznego wsparcia jednostek OHP podległych terytorialnie właściwemu centrum edukacji i pracy młodzieży, w zakresie organizacji przez te jednostki kształcenia i zatrudnienia młodzieży;
3)
kierowania młodzieży do jednostek OHP realizujących zadania w zakresie kształcenia i wychowania w celu uzupełnienia wykształcenia i zdobycia kwalifikacji zawodowych;
4)
kontaktów z pracodawcami w celu pozyskania ofert zatrudnienia oraz przedstawiania informacji o kandydatach do pracy zarejestrowanych w systemie informatycznym OHP;
5)
prowadzenia pośrednictwa pracy dla młodzieży;
6)
prowadzenia dla młodzieży usług w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, z uwzględnieniem:
a)
poradnictwa indywidualnego,
b)
poradnictwa grupowego, w szczególności prowadzenia zajęć grupowych z zakresu informacji zawodowej, przygotowania do wejścia na rynek pracy, umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia,
c)
udzielania porad dotyczących wyboru zawodu, kierunku kształcenia i planowania kariery zawodowej,
d)
tworzenia nowych narzędzi i metod w poradnictwie zawodowym oraz ich upowszechniania i promocji,
e)
gromadzenia, aktualizowania i udostępniania nowoczesnej, multimedialnej informacji o zawodach, rynku pracy i możliwościach kształcenia;
7)
prowadzenia warsztatów rozwoju umiejętności i kompetencji kluczowych na rynku pracy dla młodzieży;
8)
realizacji innych form pomocy na rzecz ograniczania bezrobocia oraz wspomagania rozwoju społeczno-zawodowego młodzieży w kontekście aktywizacji zawodowej;
9)
prowadzenia dla młodzieży w centrum kształcenia i wychowania OHP zadań, o których mowa w pkt 5 i 6;
10)
refundacji kosztów wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń;
11)
organizowania krótkoterminowego zatrudnienia dla młodzieży;
12)
prowadzenia działalności promocyjnej i informacyjnej dotyczącej realizowanych zadań;
13)
współpracy z urzędami pracy, szkołami i placówkami oświatowymi, instytucjami szkoleniowymi, jednostkami administracji samorządowej, partnerami społecznymi i innymi podmiotami działającymi na rynku pracy.
7.
 Ośrodki szkolenia i wychowania OHP realizują zadania wojewódzkiej komendy OHP w zakresie:
1)
prowadzenia rekrutacji młodzieży do ośrodków szkolenia i wychowania OHP;
2)
umożliwienia młodzieży uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych;
3)
zapewnienia młodzieży całodobowej opieki wychowawczej;
4)
wdrażania programów edukacyjno-wychowawczych w zakresie profilaktyki społecznej, socjalizacji, a także resocjalizacji i readaptacji młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, zagrożonej demoralizacją i dopuszczającej się czynu zabronionego;
5)
prowadzenia warsztatów w celu realizacji przygotowania zawodowego dla młodzieży;
6)
organizowania przedsięwzięć kulturalnych i sportowych oraz innych form spędzania wolnego czasu przez młodzież;
7)
współdziałania z instytucjami i organizacjami lokalnymi oraz rodzicami albo opiekunami prawnymi młodzieży w procesie ich wychowania i kształcenia.
8.
 Hufce pracy OHP realizują zadania wojewódzkiej komendy OHP w zakresie:
1)
prowadzenia rekrutacji młodzieży do hufców pracy OHP;
2)
wychowania, profilaktyki, socjalizacji, resocjalizacji i readaptacji młodzieży zagrożonej marginalizacją i niedostosowanej społecznie;
3)
umożliwienia młodzieży uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych;
4)
organizowania przedsięwzięć kulturalnych i sportowych oraz innych form spędzania wolnego czasu przez młodzież;
5)
współpracy z rodzinami, opiekunami prawnymi, szkołami, placówkami wychowawczymi, ośrodkami pomocy społecznej, sądami, kuratorami sądowymi, pracodawcami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w celu ułatwienia integracji młodzieży ze środowiskiem.
§  5.
1.
 Dyrektor centrum kształcenia i wychowania OHP odpowiada za kształcenie młodzieży w wymiarze ponad- wojewódzkim, z wyjątkiem działalności wojewódzkich komend OHP oraz ośrodków szkolenia zawodowego OHP.
2.
 Dyrektor centrum kształcenia i wychowania OHP realizuje zadania za pomocą centrum kształcenia i wychowania OHP oraz jego struktur poprzez piony organizacyjne i odpowiada za realizację zadań tego centrum w zakresie:
1)
ustalania kierunków działania centrum kształcenia i wychowania OHP;
2)
dysponowania przyznanymi środkami finansowymi w ramach zatwierdzonego planu finansowego;
3)
przestrzegania ustalonych rocznych limitów wydatków określonych w ustawie budżetowej;
4)
sprawowania nadzoru nad powierzonym mieniem OHP;
5)
przedstawiania Komendantowi Głównemu OHP do zatwierdzenia planu pracy i planu finansowego centrum kształcenia i wychowania OHP, sporządzanych na podstawie limitów określanych przez Komendanta Głównego OHP;
6)
przedkładania Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planów, o których mowa w pkt 5;
7)
sporządzania i przedkładania Komendantowi Głównemu OHP: planu działalności, wyników samooceny, analizy ryzyka oraz oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
8)
sporządzania i przedkładania Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planu, o którym mowa w pkt 7, oraz informacji i dokumentów stanowiących podstawę do opracowania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
9)
rekrutacji młodzieży do centrum kształcenia i wychowania OHP we współpracy z wojewódzkimi komendami OHP i jednostkami samorządu terytorialnego;
10)
zapewniania młodzieży zakwaterowania, wyżywienia, całodobowej opieki wychowawczej oraz wsparcia socjalnego;
11)
organizacji dla młodzieży warunków do uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych;
12)
organizacji zatrudnienia młodzieży w celu przygotowania zawodowego realizowanego w formie warsztatów prowadzonych przez centrum kształcenia i wychowania OHP lub u pracodawców;
13)
organizacji aktywizacji zawodowej młodzieży przez udostępnienie usług z zakresu pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i szkoleń zawodowych w jednostkach i formach organizacyjnych OHP działających na rzecz rynku pracy;
14)
inicjowania, opracowania i realizacji programów i projektów na rzecz młodzieży, w tym współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej;
15)
wdrażania programów edukacyjno-wychowawczych w zakresie profilaktyki społecznej, socjalizacji, a także resocjalizacji i readaptacji młodzieży zagrożonej demoralizacją i dopuszczającej się czynu zabronionego;
16)
nadzoru nad przygotowaniem młodzieży do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi przez eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania;
17)
nadzoru nad organizacją przedsięwzięć kulturalnych i sportowych oraz innych form spędzania wolnego czasu przez młodzież;
18)
monitorowania realizacji efektów działań opiekuńczo-wychowawczych wobec młodzieży;
19)
monitorowania losów zawodowych młodzieży;
20)
współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, stowarzyszeniami, fundacjami, pracodawcami, organizacjami i innymi instytucjami oraz partnerami społecznymi działającymi na rynku pracy, dyrektorami centrów kształcenia i wychowania OHP oraz dyrektorami ośrodków szkolenia zawodowego OHP;
21)
zapewnienia warunków do prowadzenia przez Komendę Główną OHP monitoringu realizacji zadań poprzez spotkania, wizyty monitorujące, wizje lokalne oraz przekazywane dokumenty, informacje oraz wyjaśnienia;
22)
organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe kadry OHP.
3.
 Dyrektor centrum kształcenia i wychowania OHP w zakresie, o którym mowa w ust. 2:
1)
wydaje akty o charakterze wewnętrznym;
2)
może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania;
3)
sporządza regulamin organizacyjny, zgodny ze strukturą określoną niniejszym rozporządzeniem, zawierający szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych centrum kształcenia i wychowania OHP;
4)
odpowiada za:
a)
jakość kształcenia zawodowego młodzieży,
b)
sprawowanie nadzoru nad postępami w nauce młodzieży,
c)
zapewnienie młodzieży przebywającej pod opieką OHP bezpieczeństwa i ochrony przed przemocą i zaniedbywaniem,
d)
organizację specjalistycznego wsparcia psychologicznego, terapeutycznego i interwencyjnego dla młodzieży znajdującej się w kryzysie sytuacyjnym, wywołanym nagłą, niespodziewaną sytuacją życiową, wykraczającą poza jej zdolność do samodzielnego radzenia sobie,
e)
organizację pomocy dydaktycznej dla młodzieży mającej trudności w nauce.
4.
 Centra kształcenia i wychowania OHP realizują zadania w zakresie:
1)
prowadzenia rekrutacji młodzieży do centrów kształcenia i wychowania OHP młodzieży, we współdziałaniu z wojewódzkimi komendami OHP i jednostkami samorządu terytorialnego;
2)
umożliwienia młodzieży uzupełnienia wykształcenia ogólnego oraz zdobycia kwalifikacji zawodowych;
3)
prowadzenia warsztatów dla młodzieży;
4)
pracy wychowawczo-terapeutycznej z młodzieżą zagrożoną demoralizacją i dopuszczającą się czynu zabronionego;
5)
przygotowania młodzieży do aktywności na rynku pracy, w tym przez udostępnienie usług z zakresu pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego i szkoleń zawodowych w jednostkach i formach organizacyjnych OHP działających na rzecz rynku pracy;
6)
organizacji kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych kadry OHP;
7)
współpracy z pracodawcami i organizacjami reprezentującymi pracodawców.
5.
 Strukturę centrum kształcenia i wychowania OHP tworzą:
1)
piony organizacyjne do spraw kształcenia i wychowania;
2)
piony organizacyjne do spraw organizacji warsztatów, zakwaterowania i wyżywienia młodzieży.
§  6.
1.
 Dyrektor ośrodka szkolenia zawodowego OHP odpowiada za organizację i prowadzenie szkoleń zawodowych o charakterze ponadwojewódzkim, z wyjątkiem działalności wojewódzkich komend OHP oraz centrów kształcenia i wychowania OHP.
2.
 Dyrektor ośrodka szkolenia zawodowego OHP realizuje zadania za pomocą ośrodka szkolenia zawodowego OHP oraz jego struktur poprzez piony organizacyjne i odpowiada za realizację zadań tego ośrodka w zakresie:
1)
organizacji i prowadzenia szkoleń zawodowych, w tym umożliwiających nabycie kompetencji w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
2)
dysponowania przyznanymi środkami finansowymi w ramach zatwierdzonego planu finansowego;
3)
przestrzegania ustalonych rocznych limitów wydatków określonych w ustawie budżetowej;
4)
sprawowania nadzoru nad powierzonym mieniem OHP;
5)
ustalania kierunków działania ośrodka szkolenia zawodowego OHP;
6)
przedkładania Komendantowi Głównemu OHP do zatwierdzenia planu pracy i planu finansowego ośrodka szkolenia zawodowego OHP, sporządzanych na podstawie limitów określanych przez Komendanta Głównego OHP;
7)
przedkładania Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planów, o których mowa w pkt 6;
8)
sporządzania i przedkładania Komendantowi Głównemu OHP: planu działalności, wyników samooceny, analizy ryzyka oraz oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
9)
sporządzania i przedkładania Komendantowi Głównemu OHP sprawozdania z realizacji planu, o którym mowa w pkt 8, oraz informacji i dokumentów stanowiących podstawę do opracowania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
10)
współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi OHP, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami rynku pracy, pracodawcami oraz innymi podmiotami działającymi w dziedzinie edukacji dorosłych;
11)
zapewnienia warunków do prowadzenia przez Komendę Główną OHP monitoringu realizacji zadań poprzez spotkania, wizyty monitorujące, wizje lokalne oraz przekazywane dokumenty, informacje oraz wyjaśnienia;
12)
organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe kadry OHP.
3.
 Dyrektor ośrodka szkolenia zawodowego OHP w zakresie, o którym mowa w ust. 2:
1)
wydaje akty o charakterze wewnętrznym;
2)
może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania;
3)
sporządza regulamin organizacyjny, zgodny ze strukturą określoną niniejszym rozporządzeniem, zawierający szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych ośrodka szkolenia zawodowego OHP.
4.
 Ośrodki szkolenia zawodowego OHP realizują zadania w zakresie;
1)
organizacji i prowadzenia szkoleń zawodowych, w tym umożliwiających nabycie kompetencji w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
2)
współpracy z podmiotami działającymi w obszarze rynku pracy i edukacji oraz z innymi instytucjami nadającymi uprawnienia do wykonywania określonych zawodów.
5.
 Strukturę ośrodka szkolenia zawodowego OHP tworzą:
1)
piony organizacyjne do spraw szkoleń zawodowych;
2)
piony organizacyjne do spraw zabezpieczenia bazy szkoleniowej, zakwaterowania i wyżywienia.
§  7.
 Kierownicy wojewódzkich komend OHP, centrów kształcenia i wychowania OHP, ośrodków szkolenia zawodowego OHP sporządzą regulamin organizacyjny, zgodny ze strukturą określoną niniejszym rozporządzeniem, w terminie do 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2025 r. 2
1 Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 2715).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych zadań i organizacji Ochotniczych Hufców Pracy (Dz. U. poz. 920), które traci moc z dniem 1 grudnia 2025 r. zgodnie z art. 459 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1631

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zadania i struktura Ochotniczych Hufców Pracy
Data aktu: 20/11/2025
Data ogłoszenia: 26/11/2025
Data wejścia w życie: 01/12/2025