Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 25 kwietnia 2019 r.
w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku 2

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby do obrotu na tym rynku dopuszczone były akcje wyłącznie spełniające łącznie następujące warunki:
1)
zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2)
są swobodnie zbywalne;
3)
wszystkie wyemitowane akcje danego rodzaju zostały objęte wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na rynku oficjalnych notowań do właściwego organu spółki prowadzącej rynek oficjalnych notowań, zwanym dalej "wnioskiem";
4)
iloczyn liczby i prognozowanej ceny rynkowej akcji objętych wnioskiem, a w przypadku gdy określenie tej ceny nie jest możliwe - kapitały własne emitenta, wynoszą co najmniej równowartość w złotych 1 000 000 euro;
5)
rozproszenie akcji objętych wnioskiem zapewnia płynność obrotu tymi akcjami.
2.
 Rozproszenie akcji zapewnia płynność obrotu, jeżeli akcje będące w posiadaniu akcjonariuszy lub akcje objęte w ramach subskrypcji lub sprzedaży na podstawie pierwszej oferty publicznej przez inwestorów, z których każdy odpowiednio posiada lub będzie posiadał nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, stanowią:
1)
co najmniej 25% akcji spółki objętych wnioskiem lub
2)
co najmniej 500 000 akcji spółki o łącznej wartości wynoszącej co najmniej równowartość w złotych 17 000 000 euro, według ostatniej ceny emisyjnej lub ceny sprzedaży akcji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - według prognozowanej ceny rynkowej.
3.
 Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie wymaga spełnienia, jeżeli z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, zwanej dalej "ustawą", lub innych ustaw wynika, że akcje, które nie są objęte wnioskiem, nie mogą być przedmiotem obrotu, a informacja o tym została, wraz z odpowiednim wyjaśnieniem, podana do publicznej wiadomości w trybie określonym w odrębnych przepisach.
4.
 Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie wymaga spełnienia, jeżeli przedmiotem wniosku są akcje emitenta, tego samego rodzaju co akcje już dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań.
5.
 Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie wymaga spełnienia, jeżeli:
1)
co najmniej 25% akcji tego samego emitenta objętych wnioskiem i akcji będących przedmiotem obrotu na tym samym rynku oficjalnych notowań znajduje się w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy posiada nie więcej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, lub
2)
liczba akcji objętych wnioskiem oraz sposób przeprowadzenia ich subskrypcji lub sprzedaży, a w przypadku spółki, której akcje są już przedmiotem obrotu na rynku oficjalnych notowań - również liczba akcji będących przedmiotem obrotu, pozwalają uznać, że obrót tymi akcjami na rynku oficjalnych notowań uzyska wielkość zapewniającą płynność obrotu, lub.
3)
rozproszenie akcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zostało osiągnięte w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, w których akcje te są już notowane na rynku oficjalnych notowań.
6.
 Wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 2, ustala się z zastosowaniem średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu poprzedzającym datę złożenia wniosku.
§  2.
1.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby dopuszczenie akcji do obrotu na tym rynku mogło nastąpić, jeżeli spółka będąca emitentem tych akcji ogłaszała, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, sprawozdania finansowe co najmniej przez trzy kolejne lata obrotowe poprzedzające dzień złożenia wniosku.
2.
 Warunek, o którym mowa w ust. 1, nie wymaga spełnienia, jeżeli za dopuszczeniem akcji do obrotu na rynku oficjalnych notowań przemawia uzasadniony interes spółki lub inwestorów, a spółka podała do publicznej wiadomości, w sposób określony w odrębnych przepisach, informacje umożliwiające inwestorom ocenę jej sytuacji finansowej i gospodarczej oraz ryzyka związanego z nabywaniem akcji objętych wnioskiem.
§  3.
1.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby do obrotu na tym rynku dopuszczone były obligacje wyłącznie spełniające łącznie następujące warunki, z zastrzeżeniem § 4:
1)
zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2)
są swobodnie zbywalne;
3)
wnioskiem zostały objęte wszystkie obligacje tego samego rodzaju;
4)
łączna wartość nominalna obligacji objętych wnioskiem, ustalona w sposób określony w § 1 ust. 6, wyniosła co najmniej równowartość w złotych 200 000 euro.
2.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby do obrotu na tym rynku dopuszczone były obligacje zamienne na akcje i obligacje z prawem pierwszeństwa, wyłącznie jeżeli spełniają warunki, o których mowa w ust. 1, a akcje wyemitowane w celu realizacji uprawnień wynikających z tych obligacji są:
1)
dopuszczone do tego obrotu albo
2)
objęte wnioskiem, łącznie z tymi obligacjami.
§  4.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby do obrotu na tym rynku dopuszczone były obligacje i inne dłużne papiery wartościowe, emitowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, gminy, powiaty oraz województwa, a także związki tych jednostek, jak również przez państwa członkowskie oraz jednostki władz regionalnych lub lokalnych tych państw, a także obligacje, o których mowa w art. 39p ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2025 r. poz. 561 i 1014), wyłącznie jeżeli:
1)
są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2)
są swobodnie zbywalne;
3)
wnioskiem zostały objęte wszystkie papiery wartościowe tego samego rodzaju.
§  5.
1.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby do obrotu na tym rynku dopuszczone były kwity depozytowe wyłącznie spełniające łącznie następujące warunki:
1)
zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2)
są swobodnie zbywalne;
3)
iloczyn liczby i prognozowanej ceny rynkowej kwitów depozytowych wynosi co najmniej równowartość w złotych 1 000 000 euro, ustaloną w sposób określony w § 1 ust. 6;
4)
papiery wartościowe, w związku z którymi kwity depozytowe zostały wyemitowane, zostały dopuszczone do obrotu na zagranicznym rynku regulowanym.
2.
 Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie wymaga spełnienia, jeżeli przedmiotem wniosku są kwity depozytowe tego samego rodzaju co kwity depozytowe już dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań.
§  6.
 Rynek oficjalnych notowań może określić w regulaminie rynku regulowanego, o którym mowa w art. 28 ustawy, bardziej rygorystyczne niż przewidziane w rozporządzeniu warunki dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na rynku oficjalnych notowań.
§  7.
1.
 Rynek oficjalnych notowań zapewnia, aby papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na tym rynku, które przestały spełniać warunek:
1)
dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym,
2)
swobodnej zbywalności

- nie były przedmiotem obrotu na rynku oficjalnych notowań.

2.
 W przypadku papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku oficjalnych notowań, które przestały spełniać warunki określone w rozporządzeniu, inne niż wymienione w ust. 1, będące podstawą dopuszczenia do obrotu na rynku oficjalnych notowań, rynek oficjalnych notowań może podjąć działania mające na celu wykluczenie tych papierów wartościowych z obrotu na tym rynku i przeniesienie ich na:
1)
rynek regulowany, niebędący rynkiem oficjalnych notowań, prowadzony przez tę samą spółkę, która prowadzi rynek oficjalnych notowań;
2)
alternatywny system obrotu prowadzony przez tę samą spółkę, która prowadzi rynek oficjalnych notowań, pod warunkiem wyrażenia zgody przez emitenta;
3)
rynek regulowany niebędący rynkiem oficjalnych notowań, prowadzony przez inną spółkę, pod warunkiem wyrażenia zgody przez tę spółkę oraz przez emitenta.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 3
1  Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2  Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2001/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie dopuszczenia papierów wartościowych do publicznego obrotu giełdowego oraz informacji dotyczących tych papierów wartościowych, które podlegają publikacji (Dz. Urz. WE L 184 z 06.07.2001, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 6, t. 4, str. 24, Dz. Urz. UE L 96 z 12.04.2003, str. 16 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 6, t. 4, str. 367, Dz. Urz. UE L 345 z 31.12.2003, str. 64 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 6, t. 6, str. 356, Dz. Urz. UE L 390 z 31.12.2004, str. 38 oraz Dz. Urz. UE L 79 z 24.03.2005, str. 9).
3  Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań giełdowych oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku (Dz. U. poz. 547), które utraciło moc z dniem 22 kwietnia 2019 r. zgodnie z art. 34 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 685).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1625 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku.
Data aktu: 25/04/2019
Data ogłoszenia: 25/11/2025
Data wejścia w życie: 30/04/2019