Badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU 1
z dnia 13 stycznia 2021 r.
w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, wiedzę o muzyce i zasady muzyki z elementami edycji nut,
b)
szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i wiedzę o muzyce,
c)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia - historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
ca)
szkole muzycznej II stopnia - zasady muzyki z elementami edycji nut, historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
d)
liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej - historię sztuki,
e)
ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - historię tańca,
f)
szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku,
g)
policealnej szkole muzycznej - wybrane zagadnienia z historii dziedziny;
2)
egzaminie końcowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zg ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933);
3)
egzaminie dyplomowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  3.
 Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, zwana dalej "Centrum", może przeprowadzać badania jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:
1)
przesłuchania egzaminów końcowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia;
2) 2
przesłuchania części praktycznej egzaminów dyplomowych w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalnościach: fortepianmistrzostwo, lutnictwo i teoria muzyki,
b)
szkole muzycznej II stopnia, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalnościach: fortepian-mistrzostwo i teoria muzyki,
c)
policealnej szkole muzycznej;
3)
przeglądu prac zrealizowanych przez uczniów w toku kształcenia oraz przeglądu prac w zakresie części praktycznej egzaminów dyplomowych - w liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej;
4) 3
przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia w specjalnościach: fortepianmistrzostwo, lutnictwo i teoria muzyki,
b)
szkole muzycznej II stopnia w specjalnościach: fortepianmistrzostwo i teoria muzyki,
c)
ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca i szkole sztuki cyrkowej;
5) 4
(uchylony);
6)
testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej "testem" - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, szkole muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca, szkole sztuki cyrkowej oraz w policealnej szkole muzycznej i policealnej szkole plastycznej.
§  4.
1.
 Badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3, mogą być przeprowadzane w szkołach artystycznych w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora Centrum w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 53 ust. 1d ustawy.
2. 5
  Do przeprowadzania badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3 pkt 1-4, nie mogą być wyznaczani nauczyciele zatrudnieni w szkole artystycznej, w której przeprowadzane jest badanie jakości kształcenia artystycznego.
3.
 Do przeprowadzania testów, o których mowa w § 3 pkt 6, w danej szkole, nie mogą być wyznaczani nauczyciele spełniający wymogi kwalifikacyjne do prowadzenia zajęć w zakresie objętym testem.
§  5. 6
  Z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-4, osoba przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której zostało przeprowadzone badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danym badaniu;
5)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
6)
wnioski i rekomendacje w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego.
§  6.
1.
 Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu przeprowadza się z użyciem przygotowanych przez Centrum zestawów zadań.
2.
 Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu składa się z dwóch części, polegających odpowiednio na przeprowadzeniu testu w szkole i sprawdzeniu testu.
3.
 Za organizację i prawidłowość przeprowadzenia badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu w szkole odpowiada dyrektor szkoły, w której jest przeprowadzane badanie.
4.
 Wypełnione testy dyrektor szkoły przekazuje do Centrum.
5.
 Sprawdzenia testów w zakresie badanego przedmiotu dokonuje powołany przez Dyrektora Centrum zespół. Dyrektor Centrum wyznacza przewodniczącego zespołu.
6.
 Przewodniczący zespołu sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której jest przeprowadzane badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli w nim udział;
5)
uzyskane wyniki;
6)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis przewodniczącego zespołu.
§  7.
1.
 Do dnia 31 sierpnia 2022 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w:
1)
dotychczasowej ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych;
2)
klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
2.
 Do dnia 31 sierpnia 2023 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2021 r. 7
1  Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz.U.2024.740).
2 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
3 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
4 § 3 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
5 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
6 § 5 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1011) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2025 r.
7  Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U.2019.1087), które utraciło moc z dniem 19 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2021.4).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.158 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych.
Data aktu: 13/01/2021
Data ogłoszenia: 06/02/2025
Data wejścia w życie: 19/01/2021