Zmiana rozporządzenia w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 4 listopada 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych 2

Na podstawie art. 15 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1980) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 29, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 12:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Oznakowany jako dżem, dżem ekstra, konfitura, konfitura ekstra, galaretka, galaretka ekstra, marmolada z owoców cytrusowych, marmolada galaretkowa, marmolada twarda lub miękka z owoców innych niż cytrusowe, powidła śliwkowe lub słodzony przecier z kasztanów jadalnych może być wyłącznie produkt spełniający wymagania określone w przepisach w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej dżemów, konfitur, galaretek, marmolad, powideł śliwkowych oraz słodzonego przecieru z kasztanów jadalnych, przy czym nazw tych używa się w obrocie do określania tych produktów z uwzględnieniem ust. 2.",

b)
w ust. 3 wyraz "marmolad" zastępuje się wyrazami "marmolad z owoców cytrusowych",
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Środki spożywcze wymienione w ust. 1 znakuje się przez wskazanie zawartości owoców w produkcie gotowym do spożycia, obliczonej po odliczeniu masy wody użytej do sporządzenia ekstraktu wodnego, przy użyciu wyrażenia "sporządzono z... g owoców na 100 g produktu".",

d)
uchyla się ust. 5;
2)
w § 13:
a)
ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Oznakowany jako sok owocowy, sok owocowy o obniżonej zawartości cukrów, sok owocowy z zagęszczonego soku owocowego, sok owocowy o obniżonej zawartości cukrów z zagęszczonego soku owocowego,

zagęszczony sok owocowy (sok owocowy zagęszczony, koncentrat soku owocowego), zagęszczony sok owocowy o obniżonej zawartości cukrów (sok owocowy zagęszczony o obniżonej zawartości cukrów, koncentrat soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów), sok owocowy w proszku, sok owocowy wyprodukowany z użyciem ekstrakcji wodnej (sok owocowy wyekstrahowany wodą) lub nektar owocowy może być wyłącznie produkt spełniający wymagania określone w przepisach dotyczących jakości handlowej soków i nektarów owocowych wydanych na podstawie art. 15 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, z tym że w przypadku soku otrzymanego:

1) z owoców rokitnika zwyczajnego, z dodatkiem cukru nieprzekraczającym 140 g na litr, w oznakowaniu podaje się nazwę "słodzony sok z rokitnika";

2) bezpośrednio z orzecha kokosowego bez wyciskania miąższu kokosowego w oznakowaniu podaje się nazwę "sok kokosowy" lub "woda kokosowa".

2. Nazwy umieszczonych w opakowaniach produktów, o których mowa w ust. 1, otrzymanych z dwóch lub więcej gatunków owoców, z wyłączeniem użycia soku cytrynowego lub soku z limonek, lub zagęszczonego soku cytrynowego, lub zagęszczonego soku z limonek w celu korekcji kwaśnego smaku, podawane w ich oznakowaniu zawierają wykaz gatunków owoców użytych do ich wytworzenia, w kolejności malejącego ilościowego udziału użytych soków lub przecierów zgodnie z wykazem składników, z tym że w przypadku soków owocowych i nektarów owocowych wytworzonych z trzech lub większej liczby gatunków owoców ten wykaz może być zastąpiony określeniem "wieloowocowy" lub innym określeniem o podobnym znaczeniu lub wskazaniem liczby owoców użytych do ich wytworzenia.

3. W nazwie produktów, o których mowa w ust. 1, wytworzonych z jednego gatunku owocu w miejsce okreś- lenia "owocowy" podaje się nazwę gatunku owocu użytego do ich wytworzenia.",

b)
w ust. 5 po wyrazach "W oznakowaniu soków" dodaje się wyraz "owocowych",
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W oznakowaniu:

1) soku owocowego otrzymanego z mieszaniny:

a) soku owocowego i soku owocowego z zagęszczonego soku owocowego,

b) soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów i soku owocowego z zagęszczonego soku owocowego,

2) soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów otrzymanego z mieszaniny:

a) soku owocowego i zagęszczonego soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów,

b) soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów i zagęszczonego soku owocowego o obniżonej zawartości cukrów,

3) nektaru owocowego otrzymanego w całości albo w części z jednego albo z większej liczby zagęszczonych soków owocowych, zagęszczonych soków owocowych o obniżonej zawartości cukrów lub zagęszczonych przecierów

– w pobliżu nazwy środka spożywczego podaje się, w sposób czytelny i wyróżniający się od tła, odpowiednio informację "z soku zagęszczonego (soków zagęszczonych)" lub "z zagęszczonego soku (zagęszczonych soków)", "częściowo z soku zagęszczonego (soków zagęszczonych)", "z przecieru zagęszczonego (przecierów zagęszczonych)" lub "z zagęszczonego przecieru (zagęszczonych przecierów)", "częściowo z zagęszczonego przecieru (przecierów zagęszczonych)" - w zależności od zastosowanych zagęszczonych składników.",

d)
dodaje się ust. 10 w brzmieniu:

"10. W oznakowaniu soków owocowych i soków owocowych z zagęszczonego soku owocowego w tym samym polu widzenia, w którym znajduje się nazwa produktu, można umieścić informację "soki owocowe zawierają wyłącznie naturalnie występujące cukry".";

3)
w § 15:
a)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) nazwę państwa pochodzenia, w którym miód został zebrany, a w przypadku gdy miód pochodzi więcej niż z jednego państwa, nazwę państwa pochodzenia każdego miodu i procentowy udział miodu pochodzącego z każdego z tych państw z uwzględnieniem tolerancji wynoszącej ±5 % w odniesieniu do każdego z tych udziałów obliczonych na podstawie dokumentacji dotyczącej identyfikowalności pochodzenia miodu, które umieszcza się w głównym polu widzenia i wymienia w kolejności malejącego udziału każdego miodu.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku opakowań miodu o masie poniżej 30 g netto nazwy państw pochodzenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, można zastąpić dwuliterowym kodem zgodnie z normą ISO 3166-1 alfa-2 określającą dwuliterowy kod państwa.",

c)
w ust. 4 skreśla się wyrazy "miodu przefiltrowanego,",
d)
w ust. 6 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "i miodu przefiltrowanego";
4)
w § 16:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jaja wyprodukowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znakuje się zgodnie z pkt 1 w ust. III w części VI załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1308/2013", i art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2466 z dnia 17 sierpnia 2023 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących jaj (Dz. Urz. UE L 2023/2466 z 08.11.2023, z późn. zm.), podając po numerze oznaczenia sposobu utrzymywania kur nieśnych kod państwa członkowskiego - PL oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny nadany w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 lipca 2022 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. poz. 1640).",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Oznakowanie jaj klasy B może nie zawierać oznaczenia określonego w art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/2466 z dnia 17 sierpnia 2023 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących jaj i art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2465 z dnia 17 sierpnia 2023 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących jaj oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 589/2008 (Dz. Urz. UE L 2023/2465 z 08.11.2023, z późn. zm.).";

5)
w § 19 w ust. 1:
a)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) w przypadku ziemniaków, z wyłączeniem ziemniaków, w których oznakowaniu użyto znaku graficznego zawierającego informację "Produkt polski", informację dotyczącą państwa pochodzenia wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia, która może mieć uproszczoną formę, o ile pozwala to na właściwą identyfikację państwa pochodzenia ziemniaków;",

b)
dodaje się pkt 9 i 10 w brzmieniu:

"9) w przypadku owoców i warzyw, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. i rozporządzenia nr 1308/2013, z wyłączeniem owoców i warzyw, w których oznakowaniu użyto znaku graficznego zawierającego informację "Produkt polski", dodatkowo grafikę przedstawiającą flagę państwa pochodzenia, która może mieć uproszczoną formę, o ile pozwala to na właściwą identyfikację państwa pochodzenia owoców i warzyw;

10) w przypadku bananów, o których mowa w art. 3 lit. d rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429 z dnia 17 sierpnia 2023 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących sektora owoców i warzyw, niektórych przetworów owocowych i warzywnych oraz sektora bananów oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1666/1999 oraz rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 i (UE) nr 1333/2011 (Dz. Urz. UE L 2023/2429 z 03.11.2023), dodatkowo grafikę przedstawiającą flagę państwa pochodzenia, która może mieć uproszczoną formę, o ile pozwala to na właściwą identyfikację państwa pochodzenia bananów.";

6)
uchyla się § 19b.
§  2.
 Środki spożywcze oznakowane zgodnie z przepisami § 12, § 13 i § 15 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym i wprowadzone do obrotu przed dniem 14 czerwca 2026 r. mogą pozostawać w obrocie do czasu wyczerpania zapasów tych środków.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 1-3, które wchodzą w życie z dniem 14 czerwca 2026 r.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1000).
2 Niniejsze rozporządzenie wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1438 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy Rady 2001/110/WE odnoszącej się do miodu, dyrektywy Rady 2001/112/WE odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, dyrektywy Rady 2001/113/WE odnoszącej się do dżemów owocowych, galaretek i marmolady oraz słodzonego przecieru z kasztanów przeznaczonych do spożycia przez ludzi oraz dyrektywy Rady 2001/114/WE odnoszącej się do niektórych rodzajów częściowo lub całkowicie odwodnionego mleka konserwowanego przeznaczonego do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 2024/1438 z 24.05.2024).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1574

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych
Data aktu: 04/11/2025
Data ogłoszenia: 18/11/2025
Data wejścia w życie: 14/06/2026, 17/02/2026