Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2026

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 31 października 2025 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2026

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 602) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2026 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2.
 Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2026 r. wynosi 8 529 997 897 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosi 426 499 895 zł.
§  3.
 Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji wytworzonej w tej jednostce kogeneracji może uzyskać premię gwarantowaną, w 2026 r. wynosi 50 MW.
§  4.
 W 2026 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 143,62 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, wynosi 44,99 zł/MWh.
§  5.
 W 2026 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 97,66 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 109,15 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 120,64 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 132,13 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 143,62 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50 %, ale nie większych niż 60 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 27,00 zł/MWh,
b)
60 %, ale nie większych niż 70 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 30,60 zł/MWh,
c)
70 %, ale nie większych niż 80 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 34,19 zł/MWh,
d)
80 %, ale nie większych niż 90 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 39,59 zł/MWh,
e)
90 %, ale nie większych niż 100 % jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 44,99 zł/MWh.
§  6.
 Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2026 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7.
 Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 6, w 2026 r. wynosi 8 902 673 445 zł.
§  8.
 W 2026 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczy- pospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 274,77 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą wynosi 326,40 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, wynosi 238,22 zł/MWh.
§  9.
 W 2026 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 274,77 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą wynosi 326,40 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, wynosi 238,22 zł/MWh.
§  10.
 W 2026 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 69,65 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, wynosi 23,36 zł/MWh.
§  11.
 W 2026 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 31,06 zł/MWh;
2)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
3)
innej niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem paliw węglowych, wynosi 0 zł/MWh.
§  12.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1206).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1505

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowe wysokości premii gwarantowanej w roku 2026
Data aktu: 31/10/2025
Data ogłoszenia: 31/10/2025
Data wejścia w życie: 01/01/2026