Spis wyborców sporządzany i aktualizowany przez konsula.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 31 sierpnia 2023 r.
w sprawie spisu wyborców sporządzanego i aktualizowanego przez konsula

Na podstawie art. 35 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2025 r. poz. 365) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
wzór spisu wyborców przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty lub w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi posiadających ważny paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość, zwany dalej "spisem wyborców", oraz sposób jego sporządzania i aktualizacji;
2)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania, sposób wydawania, odbioru i ewidencjonowania tych zaświadczeń.
§  2.
1.
 Konsul sporządza dla właściwych wyborów część A oraz część B spisu wyborców zgodnie z wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
2.
 Spis wyborców sporządza się odrębnie dla każdego z obwodów głosowania za granicą na podstawie danych wyborców zawartych w złożonych przez nich wnioskach oraz danych z Centralnego Rejestru Wyborców.
3.
 Konsul weryfikuje dane wyborcy w rejestrach, o których mowa w art. 35 § 2b ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanej dalej "Kodeksem wyborczym".
4.
 Spis wyborców sporządza się w formie jednostronnego wydruku, w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.
5.
 Konsul podpisuje i opatruje ostatnią stronę spisu wyborców pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§  3.
 W przypadku pracowników polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz ich rodzin w rubryce spisu wyborców "Adres zamieszkania" podaje się nazwę właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego.
§  4.
1.
 Konsul aktualizuje sporządzony spis wyborców, odpowiednio w częściach A i B, przez:
1)
wpisanie na dodatkowej karcie spisu wyborców:
a)
wyborcy, który zmienił miejsce głosowania,
b)
wyborcy, którego reklamacja skutkuje ujęciem w spisie wyborców;
2)
skreślenie ze spisu wyborców:
a)
wyborcy, co do którego uzyskano powiadomienie o:
ujęciu w innym spisie wyborców w przypadku, o którym mowa w art. 28 § 1 lub art. 35 § 1 Kodeksu wyborczego,
utracie obywatelstwa polskiego,
utracie obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego, jeżeli spis wyborców został sporządzony na wybory, w których osoby z tym obywatelstwem mają prawo wybierania,
zgonie,
pozbawieniu prawa wybierania,
b)
wyborcy, którego reklamacja skutkuje skreśleniem ze spisu wyborców,
c)
wyborcy, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
 Konsul, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1, w rubryce spisu wyborców "Uwagi" zamieszcza adnotację, odpowiednio: "zmiana miejsca głosowania", "utrata obywatelstwa", "zgon", "pozbawienie prawa wybierania", "reklamacja", "zaświadczenie".
3.
 Dodatkową kartę spisu wyborców zapisuje się jednostronnie w dwóch egzemplarzach.
4.
 Konsul podpisuje każdą dodatkową kartę spisu wyborców oraz opatruje pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§  5.
 W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się ponowne głosowanie, w okresie między dniem następującym po dniu pierwszego głosowania a 3 dniem przed ponownym głosowaniem spis wyborców jest aktualizowany. Przepis § 4 stosuje się odpowiednio z tym, że adnotacje zamieszczane w rubryce "Uwagi" uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".
§  6.
1.
 Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2.
 Zaświadczenie zabezpiecza się przed podrobieniem przez umieszczenie odcisku pieczęci urzędowej przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używanej do tłoczenia w papierze, a w przypadku jej braku - odcisku pieczęci konsula używanej do tuszu.
3.
 Konsul podpisuje zaświadczenie oraz opatruje pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
§  7.
1.
 Wyborca odbiera zaświadczenie osobiście lub przez upoważnioną na piśmie osobę.
2.
 W upoważnieniu do odbioru zaświadczenia wskazuje się: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim, a w przypadku wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej i nieposiadającego obywatelstwa polskiego - numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz dane: imię, nazwisko, numer i serię ważnego dokumentu tożsamości osoby upoważnianej.
3.
 Na wniosek wyborcy, uzasadniony szczególnymi okolicznościami, konsul może przesłać wyborcy zaświadczenie na wskazany adres w okręgu konsularnym konsula za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wyborca może wnioskować o doręczenie zaświadczenia na jego zlecenie i na jego koszt za pośrednictwem dostępnej komercyjnie usługi kurierskiej zapewniającej obsługę przesyłek rejestrowanych.
§  8.
 Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi się w Centralnym Rejestrze Wyborców.
§  9.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Zaświadczenie o prawie do głosowania nr

wzór

1 Na dzień ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne kieruje Minister Spraw Zagranicznych, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 993).
2 Niniejsze rozporządzanie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1130 oraz z 2019 r. poz. 677), które utraciło moc z dniem określonym w komunikacie Prezesa Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1477 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców sporządzany i aktualizowany przez konsula.
Data aktu: 31/08/2023
Data ogłoszenia: 28/10/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2023