Zmiana rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 30 stycznia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminu maturalnego

Na podstawie art. 44zzza ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie egzaminu maturalnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 302 i 1143) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, mogą być złożone z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Ogólnokształcące, zwanego dalej "SIOEO", wraz z oświadczeniem zdającego o zgodności odwzorowanych cyfrowo sporządzonych w postaci papierowej tych dokumentów z oryginałem.";

2)
po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:

"§ 12a. 1. Dyrektor szkoły przyznaje dane dostępowe do SIOEO, o których mowa w art. 44zzzzj ust. 4 ustawy, uczniom ostatniej klasy szkoły, której ukończenie umożliwia uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego, nie później niż do dnia 15 listopada roku szkolnego, w którym ma być przeprowadzony egzamin maturalny.

2. Dyrektor szkoły przyznaje dane dostępowe do SIOEO, o których mowa w art. 44zzzzj ust. 4 ustawy, absolwentowi, o którym mowa w § 12 ust. 1 i 5, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia przez absolwenta zamiaru przystąpienia do egzaminu maturalnego.

3. Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania absolwenta lub osoby, o których mowa w § 12 ust. 4 i 6-8, a jeżeli absolwent lub osoba posiada miejsce zamieszkania za granicą - dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej właściwej ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania tego absolwenta lub tej osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przyznaje dane dostępowe do SIOEO, o których mowa w art. 44zzzzj ust. 4 ustawy, temu absolwentowi lub tej osobie, w terminie 14 dni od dnia złożenia przez nich wniosku, o którym mowa w art. 44zzzzj ust. 8 ustawy.

4. Absolwent i osoba, o których mowa w § 12 ust. 4 i 6-8, odbierają dane dostępowe do SIOEO w siedzibie właś- ciwej okręgowej komisji egzaminacyjnej po okazaniu dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość albo drogą elektroniczną przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 21a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1725).

5. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i dyrektorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych podają do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej, odpowiednio na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych, adres strony internetowej z dostępem do SIOEO.";

3)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Deklaracja może mieć postać papierową lub elektroniczną.

2. W danym roku szkolnym uczeń, absolwent lub osoba, o których mowa w § 12 ust. 1 i 4-8, składają deklarację tylko w jednej postaci - papierowej albo elektronicznej.

3. Deklaracja w postaci elektronicznej jest składana z wykorzystaniem SIOEO.";

4)
w § 14 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może zostać złożony z wykorzystaniem SIOEO.";

5)
w § 15 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może zostać złożony z wykorzystaniem SIOEO.";

6)
w § 17 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Dokumenty, o których mowa w ust. 1-4, mogą być złożone z wykorzystaniem SIOEO wraz z oświadczeniem zdającego o zgodności odwzorowanych cyfrowo sporządzonych w postaci papierowej tych dokumentów z oryginałem.";

7)
w § 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej z wykorzystaniem SIOEO.";

8)
w § 20 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego lub jego zastępca są obowiązani przeprowadzić szkolenie dla operatora pracowni informatycznej w zakresie niezbędnym do realizacji przez tego operatora zadań w zakresie organizacji egzaminu maturalnego.";

9)
po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

"§ 21a. Dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej, nie później niż na miesiąc przed pierwszym dniem terminu głównego egzaminu maturalnego, określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy, imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, adres zamieszkania i adres korespondencyjny oraz numer rachunku płatniczego osoby pełniącej funkcję operatora pracowni informatycznej niezbędne do zawarcia przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej umowy, o której mowa w art. 9c ust. 10a ustawy.";

10)
w § 22 w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Materiały egzaminacyjne niezbędne do przeprowadzenia części ustnej egzaminu maturalnego mogą zostać przesłane do szkół z wykorzystaniem SIOEO.";

11)
w § 25 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli materiały egzaminacyjne do części ustnej egzaminu maturalnego zostały przesłane z wykorzystaniem SIOEO, zestaw zadań egzaminacyjnych wylosowany przez zdającego może być mu udostępniany za pomocą komputera.";

12)
w § 37 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) stoliki, przy których pracują zdający, są ustawione w jednym kierunku, z wyjątkiem egzaminu maturalnego z infor- matyki, podczas którego kierunek ustawienia stolików może być taki, jaki został przyjęty w pracowni informatycznej, w której jest przeprowadzany ten egzamin;";

13)
w § 42 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Egzamin maturalny w części pisemnej z biologii, biznesu i zarządzania, chemii, filozofii, fizyki, geografii, historii, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz wiedzy o społeczeństwie trwa 180 minut.";

14)
w § 44 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Egzamin maturalny w części pisemnej z informatyki trwa 210 minut.";

15)
w § 45 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W czasie trwania części pisemnej egzaminu maturalnego z informatyki przeprowadzanego w pracowni informatycznej może przebywać operator pracowni informatycznej, który nie wchodzi w skład zespołu nadzorującego.";

16)
w § 50 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Oświadczenie absolwenta o zamiarze przystąpienia do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w części ustnej lub części pisemnej w terminie poprawkowym, o którym mowa w art. 44zzm ust. 3 ustawy, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przesyła, z wykorzystaniem SIOEO, do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, nie później niż w terminie 10 dni od dnia ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego, określonego w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy.";

17)
§ 55 otrzymuje brzmienie:

"§ 55. Prace egzaminacyjne absolwentów: zeszyty zadań egzaminacyjnych, karty odpowiedzi lub karty rozwiązań zadań egzaminacyjnych oraz informatyczne nośniki danych, o których mowa w § 44 ust. 2, a także wykazy, o których mowa w § 34 ust. 5 pkt 1 i § 48 ust. 1 pkt 1, protokoły zbiorcze, o których mowa w § 34 ust. 3 i § 48 ust. 3 oraz kopie zaświadczeń, o których mowa w § 34 ust. 5 pkt 2 i § 48 ust. 5 pkt 3, przechowuje okręgowa komisja egzaminacyjna przez okres 6 miesięcy, licząc od dnia przekazania szkołom świadectw dojrzałości, aneksów do świadectw dojrzałości i zaświadczeń o wynikach egzaminu maturalnego, określonego w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret pierwsze ustawy.";

18)
§ 61 otrzymuje brzmienie:

"§ 61. Określone w rozporządzeniu szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu maturalnego dotyczą egzaminu maturalnego dla absolwentów, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1933).".

§  2.
 Do dnia 5 lutego 2025 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosi w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
1)
komunikat w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, obowiązujący w roku szkolnym 2024/2025;
2)
informację o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego, o której mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, obowiązującą w roku szkolnym 2024/2025.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 ) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.140

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego
Data aktu: 30/01/2025
Data ogłoszenia: 03/02/2025
Data wejścia w życie: 04/02/2025