Zmiana rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 25 września 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych

Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418 i 1080) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. poz. 1518) wprowadza się następujące zmiany:
1)
uchyla się § 3;
2)
w § 4:
a)
w pkt 4 skreśla się wyrazy "na drodze o dwóch jezdniach przeznaczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach wyznacza się dwie jezdnie główne oddzielnie dla każdego kierunku ruchu;",
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) jezdnia dodatkowa - jezdnię niebędącą jezdnią główną, jezdnią zbierająco-rozprowadzającą, jezdnią łącznicy ani jezdnią manewrową;",

c)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) jezdnia manewrowa - jezdnię w ramach miejsca obsługi podróżnych, miejsca dla służb, obwodu utrzymania drogi, parkingu lub zatoki postojowej oddzielonej od jezdni głównej, jezdni dodatkowej, jezdni łącznicy lub jezdni zbierająco-rozprowadzającej;",

d)
w pkt 18 po wyrazie "stany" dodaje się wyraz "graniczne",
e)
po pkt 20 dodaje się pkt 20a w brzmieniu:

"20a) skrzyżowanie - skrzyżowanie w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889);";

3)
w § 9 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Projektując drogę, w odpowiednim zakresie uwzględnia się ryzyka i oddziaływania wynikające ze zmiany klimatu, w szczególności związane z ulewnymi deszczami, powodziami, suszami, falami upałów, bardzo silnym wiatrem lub osuwiskami.";

4)
w § 13 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dla klasy GP:

a) o dwóch jezdniach głównych - standardowo 110 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 100, 90 lub 80 km/h,

b) o jednej jezdni głównej - standardowo 100 km/h, w trudnych warunkach dopuszcza się 90 lub 80 km/h;";

5)
w § 15 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Jezdnia dodatkowa może być zaprojektowana wyłącznie na drodze klasy A, S, GP, G i Z. Jezdnia ta powinna spełniać warunki określone dla jezdni drogi klasy D, L lub Z.";

6)
w § 16 w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "strefę bez przeszkód" zastępuje się wyrazami "strefy bez przeszkód, które mogą na siebie zachodzić";
7)
w § 17 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Szerokość pasa ruchu na łuku kołowym w planie powinna umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego. W przypadku jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu szerokości tych pasów na łuku kołowym w planie powinny umożliwiać przejeżdżanie obok siebie pojazdów miarodajnych z zachowaniem bezpiecznej odległości między tymi pojazdami.";

8)
w § 20 w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "projektowej" zastępuje się wyrazami "do projektowania";
9)
w § 23:
a)
w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Dopuszcza się inne rozwiązania w miejscu pobocza i w miejscu opaski wewnętrznej, pod warunkiem że jezdnia ulicy zostanie ograniczona wyniesionym krawężnikiem, a ruch pieszych będzie odbywał się po drodze dla pieszych lub drodze dla pieszych i rowerów albo na ulicy będzie obowiązywał zakaz ruchu pieszych.",

b)
w ust. 10 w pkt 5 skreśla się wyrazy ", jeżeli nie zaprojektowano części pobocza o nawierzchni twardej";
10)
w § 26:
a)
w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyraz "strefę" zastępuje się wyrazem "strefy",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W trudnych warunkach dopuszcza się zaprojektowanie w strefie bez przeszkód drogi dla pieszych, drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, jeżeli poziom ryzyka wystąpienia negatywnych skutków ciężkich wypadków i kolizji drogowych związanych z niekontrolowanym zjechaniem pojazdu z jezdni jest niski.";

11)
w § 28 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W strefie zamieszkania ruch pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch prowadzi się po jezdni ulicy.";

12)
w § 34:
a)
w ust. 1 wyraz "drogi" zastępuje się wyrazami "jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska tramwajowego",
b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż jednego pasa ruchu w jednym kierunku, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów, których przekroczenie umożliwia to przejście.

3. Na jezdni projektuje się przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h i nie można zaprojektować przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej oraz jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi więcej niż 50 km/h i nie więcej niż 70 km/h.",

c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Dopuszcza się zaprojektowanie przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej na wlocie i wylocie ronda turbinowego, jeżeli prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 50 km/h, a przejście umożliwia przekroczenie nie więcej niż dwóch pasów ruchu, niezależnie od liczby pasów ruchu dla rowerów, których przekroczenie umożliwia to przejście.",

d)
w ust. 4 wyraz "drogi" zastępuje się wyrazami "jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska tramwajowego";
13)
w § 36 w ust. 1:
a)
w zdaniu pierwszym wyraz "mniejszej" zastępuje się wyrazem "mniejszą",
b)
w zdaniu drugim po wyrazie "zmniejszenie" dodaje się wyraz "jej";
14)
w § 45:
a)
w ust. 1 wyraz "drogi" zastępuje się wyrazami "jezdni lub torowiska tramwajowego",
b)
w ust. 4 uchyla się zdanie drugie;
15)
w § 50 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) drodze zamiejskiej klasy GP, G lub Z o jednej jezdni głównej, na której prędkość do projektowania wynosi nie mniej niż 80 km/h, lub o dwóch jezdniach głównych;";

16)
w § 52 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Parametry geometryczne jezdni manewrowej powinny umożliwiać przejazd i wykonywanie manewrów pojazdom, do których ruchu jezdnia ta jest przeznaczona.";

17)
w § 54 w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Dopuszcza się usytuowanie wyjazdu i wjazdu obok siebie, przy czym usytuowane obok siebie wyjazd zwykły i wjazd zwykły rozdziela się wyspą kanalizującą ruch.";

18)
w § 55 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Na drodze zamiejskiej klasy GP o jednej dwukierunkowej jezdni głównej dopuszcza się zaprojektowanie zjazdu zwykłego z jezdni głównej w miejscu zjazdu dotychczas istniejącego, pod warunkiem że natężenie ruchu pojazdów na zjeździe jest bardzo małe.";

19)
w § 56 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli zjazd jest przeznaczony do jednoczesnego ruchu pojazdów w przeciwnych kierunkach, jego parametry geometryczne powinny dodatkowo umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego z zachowaniem bezpiecznej odległości między wymijającymi się pojazdami.";

20)
w § 58:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W trudnych warunkach dopuszcza się zaprojektowanie skrzyżowania w sposób umożliwiający przejazd pojazdu miarodajnego, który jest pojazdem transportu zbiorowego, z utrudnieniami dla ruchu innych pojazdów.",

b)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Projektując skrzyżowanie, uwzględnia się, jeżeli jest to uzasadnione, możliwość przejazdu pojazdu, który jest większy niż pojazd miarodajny określony dla drogi i porusza się po niej sporadycznie, z utrudnieniami dla ruchu innych pojazdów.";

21)
w § 78:
a)
w ust. 4 wyraz "większej" zastępuje się wyrazem "większą",
b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Poszczególne skrajnie mogą się ze sobą stykać, natomiast nie mogą na siebie zachodzić, z wyjątkiem skrajni jezdni i tramwajowej skrajni budowli na torowisku wspólnym z jezdnią, skrajni stref bez przeszkód w pasie dzielącym oraz skrajni strefy bez przeszkód i skrajni chodnika, drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, jeżeli droga dla pieszych, droga dla rowerów lub droga dla pieszych i rowerów jest projektowana w strefie bez przeszkód.";

22)
w § 81 w ust. 1:
a)
w pkt 1 skreśla się wyrazy "głównej, jezdni dodatkowej, jezdni łącznicy, jezdni zbierająco-rozprowadzającej, jezdni manewrowej",
b)
w pkt 4 skreśla się wyraz "zapewnione";
23)
w § 83 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Zwieńczenia studzienek włazowych i inspekcyjnych oraz wpustów ściekowych sytuowane w trudnych warunkach w jezdni projektuje się poza pasem przejazdu kół pojazdów, przy czym na ulicy klasy D dopuszcza się ich zaprojektowanie w pasie przejazdu kół pojazdów.";

24)
w § 88 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "szerokość strefy" zastępuje się wyrazem "strefę";
25)
w § 92 po wyrazach "Na drodze stosuje" dodaje się wyraz "się";
26)
w § 97 w ust. 3 wyraz "studni" zastępuje się wyrazem "studzienek";
27)
w § 103 uchyla się ust. 1;
28)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia pod tabelą w objaśnieniu 2 skreśla się wyrazy "(z uwzględnieniem lusterek itp., jeżeli są one przymocowane w sposób nieruchomy)";
29)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w ust. 9 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W drogowych urządzeniach przeciwhałasowych, które mają długość większą niż 400 m, projektuje się wyjścia awaryjne, każde o szerokości w świetle ościeżnicy nie mniejszej niż 1,20 m i wysokości w świetle ościeżnicy nie mniejszej niż 2,00 m.",

b)
w ust. 14 wyrazy "które jest zaopatrzone" zastępuje się wyrazami "który jest zaopatrzony",
c)
w ust. 19 w pkt 1 po wyrazach "po obu stronach" dodaje się wyrazy "drogi, po stronie pasa awaryjnego przy",
d)
w ust. 30 skreśla się wyrazy "co najmniej",
e)
w ust. 61:
zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"W tunelu hydranty zewnętrzne umieszcza się we wnękach jego ściany bocznej lub w innych niszach w ścianie bocznej ukształtowanych w sposób zabezpieczający hydranty przed uszkodzeniem mechanicznym w wyniku najechania przez pojazd.",

dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"Umieszczenie hydrantów zewnętrznych w tunelu następuje w sposób umożliwiający podłączenie węży pożarniczych.",

f)
w ust. 65 skreśla się wyrazy "zgodnymi z Polskimi Normami dotyczącymi znaków",
g)
w ust. 74 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) odpowiednie do wykorzystania ich przez służby ratownicze, przy czym ich szerokość w świetle ościeżnicy powinna być nie mniejsza niż 1,40 m, a wysokość w świetle ościeżnicy - nie mniejsza niż 2,20 m.".

§  2.
 W przypadku budowy lub przebudowy drogi publicznej oraz budowy lub przebudowy drogowego obiektu inżynierskiego w ramach drogi wewnętrznej, jeżeli przed dniem wejścia w życie przepisów niniejszego rozporządzenia:
1)
został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
2)
zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych,
3)
zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub na opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych

- stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z tym że dopuszcza się stosowanie § 13 ust. 1 pkt 3, § 15 ust. 7, § 17 ust. 5, § 34 ust. 2 i 3, § 83 ust. 6 rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym oraz stosowanie ust. 9 i 74 pkt 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym, a także dopuszcza się niestosowanie § 9 ust. 1a rozporządzenia zmienianego w § 1.

§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 3, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1352

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Data aktu: 25/09/2025
Data ogłoszenia: 07/10/2025
Data wejścia w życie: 22/10/2025, 08/10/2026