Zmiana rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 24 września 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji

Na podstawie art. 53 ust. 5 i art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 i 1160) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 2474) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dokumentację przebiegu nauczania stanowią również:

1) uchwały rady pedagogicznej dotyczące klasyfikowania i promowania uczniów;

2) rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów;

3) protokoły zebrań rady pedagogicznej;

4) prace kontrolne i egzaminacyjne;

5) indeksy;

6) zaświadczenia o przebiegu nauczania ucznia;

7) zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki wydane przez dyrektora szkoły.";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. 1. Księga uczniów może być prowadzona także w postaci elektronicznej.

2. Za zgodą organu prowadzącego szkołę księga uczniów może być prowadzona wyłącznie w postaci elektronicznej.

3. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów w postaci elektronicznej do księgi tej wpisuje się uczniów rozpoczynających naukę w danej szkole, począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej księgi w postaci elektronicznej.

4. W przypadku rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów wyłącznie w postaci elektronicznej księgę uczniów prowadzoną w postaci papierowej prowadzi się dla uczniów wpisanych do tej księgi przed dniem rozpoczęcia prowadzenia księgi uczniów wyłącznie w postaci elektronicznej do czasu ukończenia albo opuszczenia przez nich szkoły.

5. Do prowadzenia księgi uczniów w postaci elektronicznej przepisy § 10 ust. 3 i 4 pkt 1, ust. 4a, 4b, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.";

3)
w § 3:
a)
w ust. 1 przed wyrazem "artystyczne" dodaje się wyraz "kształcenie",
b)
w ust. 3:
w zdaniu drugim wyraz "pieczęcią" zastępuje się wyrazem "pieczątką",
w zdaniu trzecim skreśla się wyrazy "realizowanych przez uczniów różnych klas",
c)
w ust. 6 w pkt 4 po wyrazach "kształcenie ogólne" dodaje się wyrazy "i kształcenie artystyczne",
d)
w ust. 7 wyrazy "art. 44i" zastępuje się wyrazami "art. 44zga",
e)
w ust. 8 wyrazy "prowadzących kształcenie ogólne" zastępuje się wyrazami "realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne";
4)
w § 4:
a)
w ust. 1 w pkt 2 po wyrazach "psychologa szkolnego" skreśla się przecinek i wyrazy "doradcę zawodowego",
b)
uchyla się ust. 4,
c)
w ust. 8 po wyrazie "logopedę" skreśla się przecinek i wyrazy "doradcę zawodowego";
5)
w § 5:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wzór arkusza ocen określają przepisy w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych. Pierwsza strona arkusza ocen powinna być opatrzona podłużną pieczątką szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.",

b)
w ust. 5 wyrazy "art. 44i" zastępuje się wyrazami "art. 44zga",
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu lub promowaniu ucznia lub ukończeniu przez ucznia szkoły są:

1) uchwała rady pedagogicznej albo

2) rozstrzygnięcie, o którym mowa w art. 73a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe

– których datę podjęcia wpisuje się do arkusza ocen ucznia.",

d)
w ust. 7 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się również adnotację o zmianie specjalności przez ucznia, o wydaniu dyplomu lub świadectwa ukończenia szkoły, o wydaniu duplikatu dyplomu lub świadectwa, o zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki i o sporządzeniu kopii arkusza ocen oraz wpisuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.",

e)
w ust. 8 skreśla się wyraz "szkolnych",
f)
w ust. 9 skreśla się wyrazy "szczegółowych warunków i sposobu";
6)
w § 6 w ust. 5 po wyrazie "pieczęcią" dodaje się wyraz "urzędową";
7)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. Prace kontrolne i egzaminacyjne uczniów są przechowywane przez szkołę przez rok.";

8)
w § 9:
a)
w ust. 2 wyraz "pieczęcią" zastępuje się wyrazem "pieczątką",
b)
w ust. 3 po wyrazie "pieczęcią" dodaje się wyraz "urzędową";
9)
w § 10:
a)
w ust. 3 uchyla się pkt 1,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. System informatyczny służący do prowadzenia dzienników elektronicznych:

1) umożliwia wydruk oraz eksport, w formie dokumentu elektronicznego zapisanego w formacie XML, danych z dzienników, o których mowa w § 3 i § 4;

2) uwzględnia wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.1 stosowane dla stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, określone w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440), w zakresie prezentacji zasobów informacji udostępnianych rodzicom uczniów i uczniom.",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest zgodny ze schematem określonym we wzorze, który jest zdefiniowany w formacie XSD, opisującym sposób zapisu danych i informacji, o których mowa odpowiednio w § 3 i § 4, udostępnionym pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

4b. Wydruk, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest sporządzany na podstawie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w ust. 4a, zgodnie z szablonem wizualizacji, który jest zdefiniowany w formacie XSLT, udostępnionym pod adresem elektronicznym wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.",

d)
w ust. 6 skreśla się wyrazy "oraz opatruje się go kwalifikowanym podpisem elektronicznym dyrektora szkoły",
e)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Dokument elektroniczny stanowiący zapis dziennika elektronicznego:

1) jest opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną albo podpisem osobistym;

2) jest zapisany i przechowywany w sposób zapewniający możliwość odczytania tego dokumentu w niezmienionej treści w okresie przewidzianym dla przechowywania dzienników, o których mowa w § 3 i § 4. ";

10)
po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:

"§ 12a. W dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę policealną nie wpisuje się danych rodziców pełnoletnich słuchaczy.".

§  2.
 Publiczne szkoły artystyczne i publiczne placówki artystyczne prowadzące przed dniem 1 września 2026 r. dzienniki, o których mowa w § 3 i § 4 rozporządzenia zmienianego w § 1, w postaci elektronicznej dostosują ich prowadzenie do przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie do dnia 31 sierpnia 2027 r.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2, pkt 3 lit. a-c oraz e, pkt 5 lit. a oraz d-f oraz pkt 6-9, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2026 r.
1 ) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 996).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1335

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
Data aktu: 24/09/2025
Data ogłoszenia: 02/10/2025
Data wejścia w życie: 01/09/2026, 17/10/2025