Zmiana rozporządzenia - Regulamin urzędowania sądów powszechnych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 września 2025 r.
zmieniające rozporządzenie - Regulamin urzędowania sądów powszechnych

Na podstawie art. 41 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 526, 820, 1172 i 1178) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 867 i 1444 oraz z 2025 r. poz. 2) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 49:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Po okresie wstrzymania przydziału na podstawie ust. 2 lub 3 sprawy przydziela się w kolejności dni wpływu, chyba że sprawa podlega przydziałowi po uzupełnieniu braków.",

b)
w ust. 4 uchyla się zdanie drugie;
2)
w § 50 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przewodniczący wydziału może zdecydować w przypadku potrzeby poprawy efektywności pracy wydziału, że sprawy rozpoznawane w składzie 3 sędziów SLPS przydzieli referentom, a pozostałych dwóch członków składu wyznaczy przewodniczący wydziału według zasad określonych przez prezesa sądu po zasięgnięciu opinii kolegium właściwego sądu.";

3)
w § 53:
a)
w ust. 1 po wyrazach "zarządza dodatkowo wylosowanie" dodaje się wyrazy

"lub wyznacza dodatkowo",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący wydziału może zarządzić udział w losowaniu lub wyznaczyć także sędziów, dla których podział czynności nie przewiduje orzekania w sprawach tego rodzaju. Przewodniczący wydziału może wyłączyć z losowania lub przy wyznaczaniu nie uwzględnić sędziów, którzy odbyli największą liczbę sesji w charakterze członka składu niebędącego referentem.",

c)
w ust. 3 po wyrazach "zarządzić losowanie" dodaje się wyrazy

"lub wyznaczyć";

4)
w § 61:
a)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przekazaniem sprawy do innego sądu lub innego wydziału tego samego sądu, przekazaniem na podstawie art. 618 § 2 K.p.c. lub przekazaniem do innego organu;",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. SLPS przydziela referentowi dodatkową sprawę tej samej kategorii w przypadku przekazania sprawy innemu referentowi na podstawie § 67 ust. 3a lub wskutek zarządzenia przydziału spraw, o którym mowa w § 67 ust. 3b.";

5)
w § 65 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Po wydaniu aktu delegowania sędziego do pełnienia czynności lub prowadzenia zajęć szkoleniowych w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury przewodniczący wydziału zarządza:

1) częściowy podział referatu sędziego w taki sposób, by liczba spraw pozostających w referacie odpowiadała nowemu wskaźnikowi procentowego udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw określonemu dla tego sędziego, albo

2) wstrzymanie przydziału we wszystkich kategoriach spraw do czasu osiągnięcia przez referat sędziego wielkości równej iloczynowi średniej wielkości referatu w wydziale i nowego wskaźnika procentowego udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw określonego dla tego sędziego.";

6)
w § 67:
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W razie przydzielenia do wydziału sędziego, któremu w trakcie delegowania na podstawie art. 77 § 9 ustawy przydzielono sprawy w tym wydziale, liczbę spraw, których przydzielenie temu sędziemu przewodniczący wydziału zarządza na podstawie ust. 1, pomniejsza się o liczbę spraw niezakończonych, przydzielonych w trakcie delegowania.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. W razie powrotu referenta, którego referat został podzielony, prezes sądu może zarządzić przekazanie wszystkich albo części spraw z podzielonego referatu, w których nie podjęto żadnych czynności, z wyjątkiem czynności należących do spraw pilnych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a-d, j oraz s, do referatu tego referenta.

3b. W razie przydzielenia do wydziału kolejnego sędziego lub asesora sądowego, jeżeli czas oczekiwania na rozprawę przekracza 12 miesięcy od daty wpływu sprawy do sądu, prezes sądu może zarządzić przydział przez SLPS nowemu referentowi spraw przydzielonych innym referentom, w których nie podjęto żadnych czynności, z wyjątkiem czynności należących do spraw pilnych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a-d, j oraz s, pod warunkiem, że łączna liczba takich spraw w danej kategorii w wydziale jest większa niż 50 % liczby spraw, których przydzielenie temu sędziemu przewodniczący wydziału zarządza na podstawie ust. 1. Przydziału dokonuje się przez wylosowanie spraw w liczbie określonej przez przewodniczącego wydziału, nie większej niż 50 % liczby spraw, których przydzielenie temu sędziemu przewodniczący wydziału zarządza na podstawie ust. 1, spośród wszystkich spraw spełniających kryteria określone w zdaniu pierwszym.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku zwiększenia wskaźnika przydziału w określonej kategorii przewodniczący wydziału zarządza przydzielenie sędziemu w tej kategorii liczby spraw stanowiącej iloczyn liczby spraw odpowiadającej średniej wielkości referatu w tej kategorii w wydziale oraz różnicy nowego i dotychczasowego wskaźnika przydziału. W celu szybszej realizacji przydziału przewodniczący wydziału może zwiększyć udział tego sędziego w przydziale do 75 % spraw podlegających przydziałowi w danej kategorii.";

7)
w § 68 w ust. 1 w pkt 2:
a)
lit. b i c otrzymują brzmienie:

"b) co najmniej 90 % - dla zastępcy przewodniczącego wydziału liczącego do 10 orzeczników, kierownika sekcji, rzecznika prasowego w sądzie okręgowym, w którego obszarze właściwości limit etatów sędziowskich wynosi mniej niż 300, koordynatora do spraw mediacji w sądzie okręgowym, w którego obszarze właściwości limit etatów sędziowskich wynosi mniej niż 300, zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającego przy sądzie apelacyjnym albo sądzie okręgowym, prezesa sądu dyscyplinarnego oraz sędziego, któremu powierzono zastępowanie sędziego orzekającego w sprawach prowadzonych na podstawie Konwencji haskiej,

c) co najmniej 80 % - dla orzecznika pełniącego funkcję przewodniczącego wydziału liczącego do 7 orzeczników, zastępcy przewodniczącego wydziału liczącego od 10 do 15 orzeczników, rzecznika prasowego w sądzie apelacyjnym, rzecznika prasowego w sądzie okręgowym, w którego obszarze właściwości limit etatów sędziowskich wynosi nie mniej niż 300, sędziego będącego członkiem Krajowej Rady Sądownictwa oraz sędziego delegowanego do Biura Krajowej Rady Sądownictwa,",

b)
po lit. d dodaje się lit. da w brzmieniu:

"da) co najmniej 70 % - dla zastępcy przewodniczącego wydziału liczącego powyżej 15 orzeczników,",

c)
po lit. g dodaje się lit. ga w brzmieniu:

"ga) co najmniej 10 % - dla Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych oraz Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych,",

d)
po lit. h dodaje się lit. ha w brzmieniu:

"ha) co najmniej 5 % i nie więcej niż 15 % - dla sędziego będącego przewodniczącym, zastępcą przewodniczącego albo członkiem komisji, o której mowa w art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780),";

8)
w § 69:
a)
ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Plan zastępstw określa zastępców (sędziów, asesorów sądowych i ławników) na każdy dzień roboczy, a także może określać osoby zastępujące zastępców w przypadku ich nieobecności, o ile wyznaczono jednego zastępcę.

2. Plan dyżurów określa sędziów pełniących dyżur na każdy dzień, a także może określać osoby zastępujące sędziów wyznaczonych do pełnienia dyżuru w przypadku ich nieobecności, o ile wyznaczono jednego sędziego pełniącego dyżur.

3. Plany zastępstw i dyżurów określają ponadto wydziały lub rodzaje spraw przypisane zastępcom i pełniącym dyżur oraz kolejność podejmowania czynności w zastępstwie i przydziału spraw pełniącym dyżur w przypadku większej liczby zastępców i pełniących dyżur.",

b)
w ust. 5 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Zastępcą i pełniącym dyżur albo osobą zastępującą zastępcę i osobą zastępującą sędziego wyznaczonego do pełnienia dyżuru w danym okresie może być ta sama osoba, jeżeli jest to uzasadnione wpływem spraw.",

c)
w ust. 6 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"W przypadku niemożności podjęcia czynności przez zastępców lub pełniących dyżur albo osoby ich zastępujące zgodnie z planem zastępstwa albo planem dyżurów przewodniczący wydziału wyznacza sędziego wykonującego obowiązki zastępcy lub pełniącego dyżur.";

9)
w § 137 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Asystent sędziego może wynieść akta sprawy poza siedzibę sądu po uzyskaniu zgody referenta. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.".

§  2.
 Sprawy przydzielone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia są rozpoznawane w dalszym ciągu w składzie wyznaczonym na podstawie przepisów dotychczasowych. Jeżeli w sprawie rozpoznawanej w składzie wieloosobowym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wyznaczono jedynie referenta, do przydzielenia pozostałych członków składu stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
 Prezesi sądów w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostosują plany zastępstw, plany dyżurów i podziały czynności do przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  4.
 Rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 6 lit. b w zakresie § 67 ust. 3b, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1325

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia - Regulamin urzędowania sądów powszechnych
Data aktu: 29/09/2025
Data ogłoszenia: 30/09/2025
Data wejścia w życie: 31/03/2026, 01/10/2025