Zmiana rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 września 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych

Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135) zarządza się, co następuje:
§  1.
 W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1638 oraz z 2025 r. poz. 702) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
2)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D. "Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych" w części IV. "Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centra usług społecznych" w grupie stanowisk "Stanowiska pomocnicze i obsługi":
a)
lp. 35 otrzymuje brzmienie:
35 Opiekun VIII średnie3)

podstawowe5)

1

5

b)
lp. 37 otrzymuje brzmienie:
37 Młodszy opiekun VI podstawowe5) -
c)
uchyla się lp. 38 i 39.
§  2.
 Pracownik samorządowy zatrudniony w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na stanowisku młodszego opiekuna w ośrodku pomocy społecznej pozostaje w zatrudnieniu, z tym że na stanowisku młodszego opiekuna.
§  3.
 Pracownik samorządowy zatrudniony w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na stanowisku opiekuna w ośrodku pomocy społecznej pozostaje w zatrudnieniu, z tym że na stanowisku opiekuna.
§  4.
 Wynagrodzenie pracownika samorządowego ustalone na podstawie przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, nie może być niższe od wynagrodzenia ustalonego temu pracownikowi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  5.
 Kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określone w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, mają zastosowanie do wynagrodzeń oraz dodatków należnych od dnia 1 lipca 2025 r.
§  6.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ STANOWISK, KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO ORAZ KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU DODATKU FUNKCYJNEGO NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH DLA PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE WYBORU

I. TABELA

Stanowiska marszałków województw, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast)

Lp. Stanowisko Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego

(kwota w złotych)

Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego

(kwota w złotych)

1 2 3 4
1 Prezydent m.st. Warszawy 11 680 4507
2 Marszałek województwa w województwie:

- powyżej 3 mln mieszkańców,

- powyżej 2 mln do 3 mln mieszkańców,

- do 2 mln mieszkańców

11 680

11 550

11 310

4500

4500

4300

3 Starosta w powiecie:

- powyżej 120 tys. mieszkańców,

- powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców,

- do 60 tys. mieszkańców

11 310

10 950

10 770

3650

3650

3300

4 Prezydent miasta (miasta na prawach powiatu):

- powyżej 300 tys. mieszkańców,

- do 300 tys. mieszkańców

11 310

11 310

4300

3650

5 Wójt, burmistrz w gminie:

- powyżej 100 tys. mieszkańców,

- powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców,

- do 15 tys. mieszkańców

11 310

10 950

10 770

3650

3650

3300

II. TABELA

..a w dzielnicach m.st. Warszawy

Lp. Stanowisko Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego

(kwota w złotych)

Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego

(kwota w złotych)

1 2 3 4
1 Burmistrz dzielnicy:

- powyżej 100 tys. mieszkańców,

- do 100 tys. mieszkańców

11 310

10 960

3650

3460

2 Zastępca burmistrza dzielnicy:

- powyżej 100 tys. mieszkańców, - do 100 tys. mieszkańców

10 950

10 590

3650

3300

3 Pozostali członkowie zarządu dzielnicy:

- powyżej 100 tys. mieszkańców,

- do 100 tys. mieszkańców

10 220

9850

3150

2940

III. TABELA

Pozostałe stanowiska

Lp. Stanowisko Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego

(kwota w złotych)

Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego

(kwota w złotych)

1 2 3 4
1 Wicemarszałek w województwie:

- powyżej 3 mln mieszkańców,

- powyżej 2 mln do 3 mln mieszkańców,

- do 2 mln mieszkańców

11 200

11 050

10 430

4500

4500

3650

2 Pozostali członkowie zarządu województwa w województwie:

- powyżej 3 mln mieszkańców,

- powyżej 2 mln do 3 mln mieszkańców,

- do 2 mln mieszkańców

10 430

10 300

9540

3650

3650

3000

3 Przewodniczący zarządu związku 10 430 3650
4 Zastępca przewodniczącego zarządu związku 8800 3000
5 Pozostali członkowie zarządu związku 8030 2310
6 Wicestarosta w powiecie:

- powyżej 120 tys. mieszkańców,

- powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców, - do 60 tys. mieszkańców

10 430

9700

8800

3650

3650

3000

7 Pozostali członkowie zarządu w powiecie:

- powyżej 120 tys. mieszkańców,

- powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców,

- do 60 tys. mieszkańców

8800

8080

7400

2630

2630

2630

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ STANOWISK, KWOTY MAKSYMALNEGO POZIOMU WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO I DODATKU FUNKCYJNEGO ORAZ MINIMALNE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE NIEZBĘDNE DO WYKONYWANIA PRACY NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH DLA PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE POWOŁANIA

TABELA

Stanowiska pracowników zatrudnionych na podstawie powołania

Lp. Stanowisko Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego

(kwota w złotych)

Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego

(kwota w złotych)

Minimalne wymagania kwalifikacyjne 1
wykształcenie oraz umiejętności zawodowe staż pracy

(w latach)

1 2 3 4 5 6
1 Zastępca prezydenta m.st. Warszawy 11 200 4500 wyższe 2 6
2 Skarbnik m.st. Warszawy (główny księgowy budżetu m.st. Warszawy), skarbnik (główny księgowy budżetu) miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców 11 200 4500 według odrębnych przepisów
3 Zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców, zastępca prezydenta miasta (miasta na prawach powiatu) 10 440 4500 wyższe2) 6
4 Zastępca wójta, burmistrza w gminie:

- powyżej 100 tys. mieszkańców,

- powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców,

- do 15 tys. mieszkańców

10 430

9700

8800

3650

3650

3000

wyższe2) 6
5 Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu) w gminie:

- powyżej 100 tys. mieszkańców,

- powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców,

- do 15 tys. mieszkańców

10 430

9700

8800

3650

3650

3000

według odrębnych przepisów
6 Skarbnik powiatu (główny księgowy budżetu powiatu) w powiecie:

- powyżej 120 tys. mieszkańców,

- powyżej 60 tys. do 120 tys. mieszkańców,

- do 60 tys. mieszkańców

9700

8800

8030

3650

3000

2680

według odrębnych przepisów
7 Skarbnik województwa (główny księgowy budżetu województwa) w województwie:

- powyżej 3 mln mieszkańców,

- powyżej 2 mln do 3 mln mieszkańców,

- do 2 mln mieszkańców

11 200

11 050

10 430

4500

4500

3650

według odrębnych przepisów
1 Minimalne wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia i stażu pracy dla stanowisk, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie powołania, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia, uwzględniają wymagania określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135), przy czym do stażu pracy wymaganego na tych stanowiskach wlicza się wykonywanie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy.
2 Wykształcenie wyższe - rozumie się przez to ukończenie studiów potwierdzone dyplomem, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622 i 1162), w zakresie umożliwiającym wykonywanie zadań na stanowisku.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1260

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych
Data aktu: 15/09/2025
Data ogłoszenia: 22/09/2025
Data wejścia w życie: 07/10/2025